Toisaalta, aiemmin linkkaamasi sivun alussa sanotaan näin:
“osingosta toimitetaan 50 prosentin ennakonpidätys, jos osingon maksaja ei saa osingonsaajan yksilöintitietoja ja maksaja tietää, että osingonsaaja on Suomessa yleisesti verovelvollinen”
Pidätys siis 50%, jos maksaja ei tiedä saajan yksilöintitietoja, mutta tietää saajan olevan Suomessa yleisesti verovelvollinen. Miten jälkimmäisen todentaminen onnistuu ilman yksilöintitietoja?
Mutta uskon kyllä, että 50% Tokmannin osingoistani pidätetään.
Kävin läpi hallinnoimieni IBKR-salkkujen osinkojen pidätyksiä, ja huomasin ongelmia W-8BEN- ja W-8BEN-E-tiedoissa. Näitä lomakkeita varmaankin tarkoitat? Osassa US-osinkoja pidätys oli 15%, osassa 30%. Yrityslomaketta (W-8BEN-E) en saanut korjattua, koska sivu yksinkertaisesti hyytyi “talleta”-napin painamiseen. Otan yhteyttä neuvontaan, jos homma ei ala sujua.
Hei, onko teille kellekkään käynyt aikaisemmin nordnetin kanssa näin:
kuukausisäästösopimus, toimeksianto tapahtunut 3 rahaston osalta. Toimeksiannot näkyivät eilen, mutta tällä hetkellä toimeksiantoja ei löydy, kauppana näitä ei näy eikä osuus ole kasvanut näiden rahastojen osalta. Onko bugi kyseessä vai vain viive?
Onko salkussasi aktiivinen kuukausisäästösopimus ja kuukausisäästöpäivä on jo mennyt, mutta rahasto-osuuksia ei näy salkussasi? Huomioi, että jos kuukausisäästät sijoitusrahastoihin (esim. Nordnetin omiin rahastoihin), kestää 2–7 arkipäivää, ennen kuin ne ilmestyvät salkkuusi. Niiden ei siis kuuluisikaan näkyä salkussasi heti kuukausisäästöpäivän jälkeen. Löydät ne kuitenkin heti kuukausisäästöpäivänä salkkusi Toimeksiannot-näkymästä.
Kirjoitin epäselvästi. Olin täyttänyt väärin yhden W-8BEN- ja yhden W-8BEN-E-lomakkeen. Chevronin (CVX) osingoista meni yhdessä salkussa 15%, mutta toisessa virheen takia 30%.
W-8BEN vaikuttaa USA-osinkoihin, toivottavasti saat kuntoon. Muiden maiden osalta pitäisi riittää että tietosi ovat oikein ilmoitettu IBKR:lle, erityisesti Tax number tai vastaava, joka meillä on henkilötunnus.
Juuri näin, mutta maksajalla on yksilöity tieto saajan verostatuksesta, mutta ei ole yksilöityä tietoa saajasta. Mutta kuten edelläkin kirjoitin, 50% varmaan menee.
Saa. Pistin hetkeksi vakkarisummalla SPYI. Ostaa tuolloin desimaaleissakin vaikka osakkeita. Päädyin itse kuitenkin siihen että teen itse oston kerran kuukaudessa valitsemanani päivänä. Kaupankäyntihinta 3€ eurooppalaisissa ETF:ssä.
Hyvä tiedostaa että IB:n se ainoa / pahin penalty on, että verottajalle on täytettävä kaavake sitten ja jos sinulla on tili myös Nordnetissä tjms. niin tuohon summaan olisi lisättävä myös siellä tehdyt kaupat: Luovutussummat, luovutusvoitot, luovutustappiot.
IB:n oma activityrapsa laskee siis nuo valmiiksi yhteen, mutta suomen verottaja haluaa jostain syystä tehdä samat laskelmat itse. Tämän rapsan tekeminen verottajalle itse voi aiheuttaa ahdistusta ja hankaluusaste riippuu vähän siitä, että kuinka aktiivisesti teet kauppoja (tai ei jos on hyvä pohja excelissä jne).
Tätä tuntuu forumilla väki tekevän vaihtelevilla metodeilla, itselläni on excelharjoitus kerran vuodessa, mutta tuota keskustelua lienee paras käydä verotus-threadissa.
Mainitsin että suomilapuissa oli jokin isompi vero osingoissa. Tsekkasin viime vuodelta:
Suomifirmoista TTALO ja NESTE lähtenyt 35% veroa. En miettinyt asiaa enempää, menkööt. Summat pieniä. Joku osannee vastata voiko näitä periä jotenkin takaisinpäin.
Omistan itse suomiosinkofirmat nykyään OST:llä.
Suomalaisen yhtiön maksamasta osingosta pidätetty lähdevero merkitään veroilmoitukselle ennakonpidätykseksi samalla kun osinko ilmoitetaan tulona.
Omalla IB:n tilillä PFE:n osingoista on pidätetty 15 prosenttia kuten kuuluukin. MMM:n ja MO:n osingoista on menneisyydessä lähtenyt minulta myös 15 prosenttia. Olisiko ongelma täytetyissä lomakkeissa? Jos osa amerikkalaisista osingoista on mennyt oikealla lähdeverolla, niin ehkä W-8BEN ei ole ollut voimassa koko vuotta.