Keskustelua välittäjistä

Wow, olen aika yllättynyt positiivisesti Nordean toiminnasta vaikka syksyllä vitutti. Ei silti että enään haluaisin merkata mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Arvoisa asiakas

Nordic Miningin osakeannissa 17.09.2019 jäi sinun toimeksiantosi käsittelemättä johtuen myöhässä lähteneistä kirjeistä.

Pankki hankkii sinulle merkitsemättä jääneet osakkeet XXXXXX kpl.

Arvo-osuustili XXXXXXXXXXXX
Rahatili XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Veloitamme teidän rahatililtä merkintämaksua vastaavan summan XXXXXXXX€ korjauksen yhteydessä.

Pyydämme suostumusta korjaukseen 10.06.2020 mennessä. Suostumuksen voitte antaa vastaamalla tähän viestiin.

Jos et enää halua merkitä osakkeita, ei sinun tarvitse reagoida tähän viestiin mitenkään.

Nordea
XXXXXXXX
Pörssikaupankäynnin tuki

9 tykkäystä

Tänään tuli ilmoitus Degirolta, että listan kärjessä ja voin nyt jatkaa rekisteröitymistä. 22.4 loin tilin, eli hiukan turhan pitkään kesti ja meni osakemarkkinat jo menojaan.

Aijjjjumankauta. Eikö ole yhtään sellaista välittäjää, jonka käyttöliittymä

a) ei olisi käyttökokemukseltaan 80-luvun “muista ulkoa kaikki 14 steppiä mistä piti milloinkin klikata, jotta pääset, ehkä, perille”

b) toimisi

Yritän tässä kovasti saada asiakkuutta auki Mandatumille, ja tilin luominen vaatii dokumentin lataamista heidän palvelimelleen. Latautuu 99% jonka jälkeen järjestelmä miettii kymmenisen sekuntia ja ilmoittaa “pakollinen tieto”. Kolmea eri selainta, kolmea eri tiedostomuotoa (tiedoston koko 0,01 - 0,5 x maksimi) ja kahta eri lataustapaa myöhemmin haen oluen ja anna itse kunkin pitää tunkkinsa. Ei hyvältä vaikuta tämäkään.

Tuleeko muilla joilla OST Nordeassa kotiin paperinen tiliote? Itsellä tuli tänään tuollainen, enkä ole kyllä sellaista tilannut. Toivottavasti ei maksa mitään extraa.

Tulee ja tarkistin Nordeasta, ei maksa mitään.
Yllättävää sinänsä tänä päivänä että nippu paperia tulee kuukausittain :sweat_smile:

2 tykkäystä

Öö, ostin eilen Nordnetissä neljästi osakkeita, ja tänään aamulla Nordnetin saldo (ei siis markkina-arvo) oli 55 euroa pakkasella? Onko Nordnetin välityspalkkiot noin huimia? Ostojen jälkeen saldo oli siis eilen pari euroa plussalla.

Jostain toisaalta luin, että Nordnet alkaisi laskuttaa tilinylityskorkoa? Mutta eihän siinä ole päätä eikä häntää, jos osake menee vähän miinukselle niin minun pitää maksaa Nordnetille siitä lisää paljon oston jälkeen? :smiley:

Jenkkilä on ainakin kallis, 15€ ostot

Nordnetillä välityspalkkiot päivityy päivän viiveellä. Jos ostat koko saatavilla olevalla saldolla osakkeita, niin se saldo on huomenna miinuksella ja myytäessä osakkeita tai lisättäessä rahaa se miinus otetaan niistä rahoista pois. Nordnetin hinnastosta näkee tarkemmat hinnat mutta esim. jenkki osakkeista joutuu toimeksiannosta aina maksamaan minimissään 15 € ja pohjoismaisista 10 € muistini perusteella. Helsingin pörssistä saa 3-9 € minimissään riippuen tuosta tasosta. Nordnet ei ole pieniä summia sijoittavalle siis kovin hyvä vaihtoehto ja Nordea on tässä suhteessa mielestäni parempi (kvartaali säilytysmaksu on miinus, jos ei tee kvartaaleittain vähintään yhtä toimeksiantoa).

1 tykkäys

Ahaa, ok. Kiitos. Ehkä tuli vähän väärä mielikuva, kun Nordnettiä sanotaan halvimmaksi, muttei tullut mieleen tuo jos ostaa saldorajaan asti ja palkkiot viiveellä :slight_smile: Olisi kiva jos tuo välityspalkkio näkyisi siinä ostovaiheessa.

Kyllähän se välityspalkkio on siinä mukana arviona, ennen kuin painat oston vahvistusta. Pikkusummilla ei kyllä kannata ostaa ulkomailta (pohjoismaat 10, saksa/jenkkilä 15, kanukki 20€) + 0,25% vaihtokuluja. Jos et ole jo tehnyt, niin kannattaa ottaa valuuttatilit käyttöön (ei maksa mitään, mutta onnistuu vaan vanhasta käyttöliittymästä), niin säästää valuuttakuluissa kun tekee muunnoksen itse. Tämä kannattaa tehdä sitten vasta seuraavana päivänä, kun palkkiot tulleet summaan mukaan.

Eikai missään sanota Nordnettiä halvimmaksi osakekaupoille. Se on toki halvimpia, jos esimerkiksi sijoitat heidän indexeihin, mutta osakekaupoille ei todellakaan ole.

4 tykkäystä

Hmm, onkohan siinä sitten jotain erikoista, kun olen varma, että ostin noin 2 euron päähän saldosta sen yhteissumman mukaan, esim:
image
mutta silti oli tosiaan juuri niiden välityspalkkioiden verran pakkasella kun katsoin tänään laskennat/kuitit. Nooh, tietääpä seuraavalla kerralla :slight_smile:

1 tykkäys

Toi on alustavalla valuuttakurssilla, eli se on ehtinyt muuttua?.

Minä en ymmärrä miksi tuon välityspalkkion pitää mennä vasta seuraavana päivänä. Sehän on kiinteä kulu, joka on etukäteen tiedossa. Ei olisi varmasti vaikea muuttaa tuota niin, että palkkio menisi heti ku toimeksianto on suoritettu kokonaan tai jos jää kesken niin kilahtaisi Nordnetin kirstuun sitten kun kyseinen pörssi menee kiinni.

Hinnasto kannattaa tosiaan tutkia ennen kaupankäyntiä. Nordnet on todella kaukana halvimmasta ellei sitten ostele pelkkiä superrahastoja tai muita tuotteita, joilla ei ole kaupankäyntikuluja ollenkaan.

1 tykkäys

Nordea päivittänyt Osakesäästötiliänsä:

"Saimme alkuvuoden aikana paljon palautetta ja teimme pieniä muutoksia ostovoiman laskentaan verkkopankissa ja Investorissa.

Nyt osakesäästötilille tehtyjä toimeksiantoja ja kauppoja ei huomioida tavallisen arvo-osuustilin puolella. Näin osakesäästötiliä katsotaan omana kokonaisuutenaan, eikä sen kaupankäynnillä ole vaikutusta muihin arvo-osuustileihin. Sama pätee myös toisinpäin. Tämä mahdollistaa osakkeiden oston samaan aikaan osakesäästötilin ja tavallisen arvo-osuustilin sisään. "

Joku tästä asiasta täälläkin sanoi, nyt se on muutettu.

3 tykkäystä

Tämä on ihan selvä bugi, joka oli suorastaan raivostuttava.

Huomasin ikävä kyllä juuri, että Nordea pidättää kanadalaisesta osingosta 15% verosopimuksen vastaisesti peräti 25%. Nordnetille riittää 15%. USA menee oikein Nordealla eli 15%.

Oletteko havainneet saman ja saaneet asian korjattua? Ikävä kyllä kl.fi foorumin mukaan asia Nordeaa ei kiinnosta (2019).

Samaten valuutanvaihtokurssien vertailu kiinnostaa. Nordealla ilmeisesti 0.3% ja Nordnetissä vähemmän(?) . En ymmärrä lukemaani tässä: Valuutanvaihto | Nordnet

Onko kokonaiskulu siis itse vaihtaen 0.075% vai 0.15%?. Ainakin Nordnetissä on valuuttatilit myös.

Kulut ovat 0.075% suuntaan, eli osto ja myynti on sen 0,15%. Tuo on kyllä melko edullista tuo on Nordean 0,3% verrattuna.

1 tykkäys

Kyselin OP:sta osakesäästötilistä. Näillä näkymin tulossa tämän vuoden toisella puoliskolla. Ovat kuulemma panostaneet omien tuotteiden kehittämiseen. Onkohan sellaisia tullut?

Hämmästyin hieman, kun minulle kerrottiin, että osakesäästötili ei ole verotuksellisesti kovin hyvä. Tarjosivat tilalle kapitalisaatio sopimusta ilman vakuutusominaisuutta. Tarjolla olisi ollut myös kivoja struksituotteita.

Alkaa jo toivo hiipua OP:n suhteen. Taidan alkaa selvittää Mandatumia vaihtoehtona.

3 tykkäystä

Se tietenkään ei ole OPn mielestä verotuksellisesti hyvä tasan niin kauan kun he eivät sitä pysty myymään.

Lyödäänkö vaikka vetoa että se on yhtäkkiä reilusti paras diili myyjän mukaan sinä päivänä kun se OP:lle tulee valikoimiin…

9 tykkäystä

Tämä on kyllä mielestäni aika hilpeää, kun uuden uljaan Nordnetin piti olla helpompi. En ole selvästi ainoa, joka ei koe tuota kaupan tekemistä ja arvojen lukemista hankalaksi. Törmäsin tällä palstalla ihan tämän viikon aikana siihen, että ei tiedetä kauppaa tehdessä, mikä on kurssi. Ollaan ihmeissään erilaisista lukemista. Kehoitettiin katsomaan kurssit muusta palvelusta. Omasta mielestäni on aika säälittävää, kun pitää välittäjän hinnat on sillä tasolla, että päivän kurssit pitää katsoa toisen palvelusta. Kävin hiljattain keskustelua tuosta rahastojen päivittymisestä ja siellä joku puolusteli nykyistä +8 päivää ihan normaalina kirjautumisena rahasto ostoissa. Henkilökohtaisesti käyrä alkaa oll aika korkealla, kun kaikkia hintoja pitää kuikkia muualta.

Miksikö täällä sitten kitisen. Aspan vastaukset on patennttip…skaa, kyllä ne sinne päivittyvät. Lähtökohtaisesti, kun nyt esimerkkinä haluan jotain sijoituksistani tietää niin en kyllä viitsi kovin pitkään odotella, kyllä ne sinne päivittyy ja olen muuten kitisemässä täällä, kun olen kirjautumassa Nordnettiin ja rulla pyörii ja haluamaani tietoa ei tule näkyviin niin tuskaillessani urputan. Nordnetin aspaa ei nimittäin saa näkyviin.

Ihana Nordnet ihanaa. Sain haluamani data exeliin. Helpotuksen helpotus, ei enää yhtään pyörivää rullaa.

Kyllä tämä ihme hommaa. Olen ostanut 3.4 Norjan ja Tanskan Superia. Toinen on listassa päivämäärän suhteen paikallaan, mutta Tanska Superi on jostakin syystä 5.6 kuukasäästön jälkeen, kuten 7.4 ostettujen rahastoostojen jälkeen. Nordnet ei osaa laittaa nykyään aika jäjestykseen.

7 tykkäystä