Keskustelua välittäjistä

Juurikin näin, tuon saman mainostuksen perusteella kyselin. En ole käyttänyt Nordnetin vanhaa puolta, minkä takia olin asiasta hieman ihmeissäni. Sieltä sitten tilauksista löytyi automaattisesti päivittyvät kurssit, jotka mainitaan maksullisina lisäpalveluina. Eivät kuitenkaan siis maksa, mutta pitää itse käydä aktivoimassa.

Noh, nyt joka tapauksessa toimii. @Johannes_Sippola ei ainakaan mua varten tarvitse kysellä, mutta onhan tuo hieman ihmeellistä kun pitäisi olla käytössä automaattisesti.

1 tykkäys

Mä voisin kysyy tosta aspasta pikaseen, kun kyselen nopee myös muita juttuja MF:n osalta! On kuitenki pikkusen kummallisen oloinen tapaus tää…

Sain Nordnetille soittamalla asian selvittelyyn. Toivottavasti mahd. nopeasti asia selviäisi. Aspasta myös vahvistettiin, että reaaliaikaisten striimaavien kurssien päälläolo ei pitäisi vaatia mitään aktivointeja sopimusten puolelta!

3 tykkäystä

Hienoa jos joku viitsii nähdä vaivaa. Vanhalta puolelta se itselläkin piti käydä erikseen aktivoimassa. Nordealla myös sama, jos haluat Nordean kautta striimaavat helsinkikurssit niin 0.00€/kk hintaan täytyy tehdä aktivointi.

Nyt tuli @stainlesssteel asiaan vahvistus toisella puhelulla! Jostain syystä nyt toi pitää erikseen itse käydä aktivoimassa (defaultina pois päältä?), aspa epäili että johtuu siirtymästä vanhan ja uuden palvelun välillä!

Eli nyt, jos haluutte reaaliaikaiset striimaavat kurssit päälle NASDAQ:n pörssien osalta, niin tehkää seuraavasti (vahvistettu aspasta):

  1. Klikatkaa verkkopalvelussa kohtaa “Sopimukset ja palvelut”
  2. Kohdassa “Sopimukset ja palvelut” painakaa korostamastani kohdasta “Tilaa” (itsellä lukee “Lopeta tilaus” koska just aktivoin ton)

    :slight_smile:
10 tykkäystä

Itse ajattelen sen niin, että jos jonain vuonna on poikkeuksellisen vähän tappiollisia kauppoja jotka voisi vähentää voitoista, niin voitollisia omistuksia on turha myydä väkisin loppuvuonna jolloin niistä joutuisi maksamaan verot.

Voi olla että seuraavana vuonna tilanne on sama, mutta miksen katsoisi miten seuraava vuosi lähtee käyntiin, jos ei ole pakkoa tai halua myydä kyseisiä voitollisia sijoituksia kuluvan vuoden puolella. Tähän ei varmasti ole yleispätevää vastausta, mutta tässä oma näkemykseni.

Jos on vuoden lopussa tappiollisia lappuja niin niistä kannattaa ehdottomasti ottaa tappiot talteen siten että myy laput ja ostaa seuraavana päivänä takaisin, näin sinulle tulee 5v ajaksi verosaldoa jota voit hyödyntää.

1 tykkäys

Hmm, mikähän Nordnetissä. Tein eilen toimeksiannon, joka oli voimassa vielä huomiseen 11.6., mutta nyt se on kadonnut? Missään ei näy mitään merkintää siitä, eikä ostoa ole tapahtunut. Saldokin on ihan kuin toimeksiantoa ei olisi koskaan ollutkaan.

Eikö Nordnet siis peri siirtomaksua kotimaisista osakkeista lainkaan? Muistelisin, että noikin maksaa.

Ei, kukaan välittäjä ei peri maksua suomalaisten osakkeiden siirrosta, kunhan siirto tehdään arvo-osuustilin siirtona, eli kun suomalaiset omistukset säilytetään sekä luovuttavalla että vastaanottavalla puolella suomalaisella arvo-osuustilillä. Esimerkiksi Degirosta pois siirtäessä joutuisi maksamaan suomalaisten omistusten siirrosta, jos niitä suostuu edes kukaan ottamaan vastaan, koska ne on arvo-osuustilin sijaan hallintarekisterissä.

1 tykkäys

Ok hyvä tietää, tulkitsin tuona keskimmäisen siten, että maksaa myös kotimaiset. Hyvin rokottaa NN näemmä siitä, että siirtäisi ulkomaiset pois toiselle AOTlle ennen kuin siirtää sen veke :slight_smile:

Maksaa jos siirrät yhden osakelajin. Ei maksa jos siirrät koko arvo-osuustilin. Mutta siis vain kotimaiset - ulkolaisista joutuu maksamaan. Niin ja huomaa että siirrettäessä ei siirry dataa ostohinnoista, ota kaikki talteen ennen siirtoa…

1 tykkäys

Palveluissa on myös ymmärtääkseni vielä eroja voiko alkuperäisiä hintoja saada näkyviin siirron yhteydessä. Ainakin tuohon Saxon/Mandatumin Traderiin siirtäessäni sain ilmoittaa ilmaiseksi siirron yhteydessä hankintaerittäin alkuperäisen hankintapäivämäärän ja osakkeen hankintahinnan. Kysyin sitä asiakaspalvelusta ja hinta tuli nimenomaan ilmoittaa kappalehintana eikä hankintaerän ostosummana. Jälkikäteen ilmoittaminen ja korjaaminen maksaa.

Tärkeintä on ymmärtää itse ottaa hankintatiedot talteen ennen siirtoa.

1 tykkäys

Hyvä tietää tuokin - itselläni on tuo Mandatum/Saxo siirto Nordnetista vakavasti harkinnassa ja saattaa toteutua kunhan on sopiva hetki pistää AMDt laitaan jotta loppusalkku on kotimaista ja ei tule kuluja.

1 tykkäys

Muistaako joku ulkoa lasketaanko Markets tuotteiden kaupat, mukaan kaupankäynti ensi kuun kaupankäynti tasoon Nordnetillä?

Ei. “ilmaiset” kaupat eivät vaikuta vaan pitää olla mennyt välityspalkkiota tapahtumasta. Nordnet Markets vempaimia ei lasketa.

3 tykkäystä

Nordnet ilmoitti, että IUSA ETF ei poistukkaan kuukausisäästövalikoimasta. Ovat saaneet päivitettyä sopimuksen iSharesin kanssa.

Osaako joku sanoa, että mitä Nordnetin iPhone appissa tarkoittaa osakkeen tiedoissa välillä näkyvä pieni salama-ikoni? En löytänyt kuukelista vastausta ja mielestäni tuota on näkynyt lähinnä svedujen osakkeiden yhteydessä. Onko ruotsin pörssin power hour merkintä vai mikä?

Itsellä salama-ikoni ainakin tarkoittaa reaaliaikaista kurssi joka päivittyy automaattisesti. Juuri se mistä Nordnetin osalta on käyty keskustelua. Eli kun itse olet sen hesanpörssin käynyt sieltä vanhalta puolelta aktivoimassa niin tätä se salama indikoi.

2 tykkäystä

Ok, kävinkin itse sitä tänään ihmettelemässä, mutta oli ilmeisesti maksullinen ominaisuus (tai ainakin tuli tällainen ilmoitus). Ilmeisesti tuo puhelin appi tarjoaa siis reaaliaikaisen ilmaiseksi? Hölmönä olen sitäkin refreshannut kiukulla välistä :slight_smile:

1 tykkäys