Keskustelua välittäjistä

Hei jäin mietiskelemään noita Degiron etf kuluja. Kun katselen heidän hinnastoa, siinä lukee että € 2,00 + 0,03% josta uskaltaisin päätellä että kyseinen 2e on kaupankäyntikulu, mutta mites tuo 0,03%. Onko sekin kaupankäyntikulu, vai onko se juokseva kulu?
Olen yrittänyt penkoa heidän sivuiltaan jotain tietoa ETF mahdollisista kuluista enkä ole löytänyt (minulla ei ole käyttäjää Degirossa joten kertokaa jos se tieto löytyy käyttäjille erikseen.)
Koska pakkohan niissä ETFissä jotain kuluja on olla (hallinnollisia) ja jostain ne on löydettävä jos niitä on?

Kiitos tarkennuksesta!
Mutta sitä juuri tässä mietin, että mistä minä löydän tiedot näistä etf omista kuluista? Koska Degiron sivuilta en ole löytänyt tähän mennessä kuin hinnaston.
Onko niin että ne sitten näkyy kun on ostamassa niitä, niin se tieto sitten näkyy tämän kyseisen rahaston tiedoissa?
Kun esim. Nordnetistä löytyy ihan erillinen dokumentti missä näkyy kaikki alustalla tarjolla olevien rahastojen kuluprosentit, niin sellaista olisin ehkä tässä kaivanut.

Kannattaa ennemmin hakea tiedot kyseisen ETF:n liikkeeseenlaskijan sivuilta. Sieltä löytää varmasti viimeisimmät tiedot ja rahaston omistukset ja NAV-arvon jne.

1 tykkäys

Onks muilla häikkää Nordnetin mobiilisovelluksessa (Android)? Ei näytä oikein salkun dataa. Webbi toimii moitteetta.

1 tykkäys

iPhonella en ole havainnut ongelmia. Android-sovelluksiin yritykset yleensä panostavat vähemmän ja ongelmien korjaus on prioriteettilistalla alempana :confused:

Sama ongelma oli uusimmassa iphone-versiossakin. Tarkemmin sanottuna päätilin omistusten arvo näyttää yhteenvedossa 0e (vaikka tilinäkymässä määrät ja noteeraukset oikein), samoin tilillä olevat varat 0e. Muut ao-tilit oikein. Webissä kaikki oikein.

Onko Degiron Money Market Fund tapahtumia kukaan ihmetellyt? Lähinnä se, että kun on jotain muutoksia niin “päivän tuotto” ja “kokonaistuotto” ruuduissa on aina sentilleen sama luku. Ei se niin voi oikeasti mennä? Jos ei kukaan täällä osaa kommentoida, niin pitää varmaan aspaan laittaa kysymys tästä.

Mikä multa menee tänään ohi?

989,24€ sijoitussumma. Osake X osto @7,25$, ostokulu 2,25$. Pankki sanoo valuuttakuluiksi 0,3% (Danske). Eli 153kpl maksoi siis tuon 989,24€

Myyn tasan samat osakkeet heti samaan hintaan (kuvitustapaus) eli 7,25$ x 153kpl, välityspalkkio 2,25$, ja pankki tarjoo tästä veivauksesta 963,75€ takaisin. Kulut siis yhteensä näissä 25,25€.

Tuosta 25,25€ kun vähentää välityspalkkiot 4,5$, niin kuluja jää yli 20€. Miten tästä saa 0,3% valuuttakuluiksi?

Eur-Usd kurssissa muutoksia tapahtumien välillä olisi ainakin yksi mahdollinen syy :+1:

Valuutanvaihtokulut ostaessa ja myydessä + välityspalkkiot + valuuttatappiot. Eikö Danskessa näe kaupan valuuttatappiota mistään?

Ei näe. En tiedä näyttikö sovellus sitten jotakin väärää arviota kauppasummasta. Tein yhden veivauksen tänään ja siinä kulut osui kutakuinkin oikein eli tohon 0,3% luokkaan. Tämän tarkastin toteutuneista summista enkä sovelluksen tarjoamasta arviosta.

Nyt saadaan vastaus tähän kysymykseen! Oma R6C3 löytyy Mandatumista ja Shellin osinko meni maksuun 22.6.2020. Viime yön aikana osinko pamahti tilille täysmääräisenä, eli jostain syystä tuosta 0,142€/osake ei peritty ollenkaan veroa.

Ei mitään hajua, mitä tuo “Veron määrä: {15}” yrittää sanoa:
image
BASF:n osingot Saksasta kirjautuivat maksupäivänä tilille, mutta verojen takaisinperintä onkin oma lukunsa.

En tiedä noista Saksan versioista, kumpi on A ja B, mutta eihän B:stä kuuluisikaan mennä veroa heti mun käsittääkseni.

Nyt, kun mulla on OST niin olen tota ajatellut sinne raapaista, jos/kun hinta putoaa.

Joo, näinhän se loppujen lopuksi kuuluikin mennä, nyt kun palasin asian pariin. R6C3 on B-osake, eli se maksetaan kokonaan ulos.

Itsellä OST talletukset täynnä, eli sinne ei paljoa ostella (ellei nyt jostain syystä lähtisi myymään jotain) :frowning:

En ole vielä OST:illa tehnyt yhtään kauppaa. En sinne hirveästi rahaakaan laittanut. Pitäisi varmaan hiukan lisää siirrellä.

En ole OP:n asiakas. Tarvitseeko sijoituspalveluiden käyttämistä varten liittyä omistaja-asiakkaaksi, eli maksaa se noin 100€ pantti?

Saako tuolla tarjouksella siis tuon Säästäjän palvelupaketin jatkuvana tilauksena 0€/kk hintaan, eli käytännössä tuon tilin voi avata ilmaiseksi, ilman mitään mahdollisia kuukausimaksuja? Tarkoituksena ei ole sijoittaa yhtään mitään OP:n kautta, mutta jos tuolta saa analyysit ilmaiseksi niin miksikäs ei.

Mikä Shellin B-osake on järkevin hankkia OST:lle ja minkä maan kautta?

Nordeassa nyt nämä, mutta pyynnöstä saan lisättyä oikean.

1 tykkäys

Oman käsityksen mukaan Saksassa noteerattu R6C3 on fiksuin hankinta. Se on B-sarjaa, eikä siitä mene mitään ADR-maksuja. Osinko tulee täysmääräisenä Suomeen.

Lisätään tähän muokkauksena @MikkoVee , että osake taitanee toimia yhtä hyvin myös Hollannin pörssistä B-sarjalaisena. Itsellä ei kuitenkaan ole tästä kokemusta.

1 tykkäys

Meneekö Hollannin B:stä jotain ylimääräistä?

Minä olen ostanut Nordean kautta tuota Hollannin A- Shelliä OST:lle.