Kevytyrittäminen

Onko täällä kevytyrittäjiä? Aikomus itsellä alkaa vakityön ohella tekemään töitä kevytyrittäjänä. Kuitenkin niin että vuositulot jää alle 8 575,45 € vuodessa että ei YEL velvollinen. Mitä olen selvää ottanut niin siinä on jokin kuukausi raja 715€/kk ja 4kk? Mitä nämä tarkoittaa? Voinko tehdä laskuttaa vaikka tuon Max 8500€ ja en ole YEL velvollinen vaikka tulot ylittyisi 715€ kuukaudessa jääden vuodessa alle tuon 8575.45€? Rautalangasta väänettynä laskuttaa töistä vaikka tammikuu-Elokuu eli 8kk reilu tonnin kuukaudessa ja yhteensä vuoden aikana alle tuon maksimi 8575€?

8 tykkäystä

Itse en ole koskaan ymmärtänyt kevytyrittämistä, miksei saman tien Oy:tä pystyyn. Toki omat vahvat kokemukset ovat vain Oy:stä. Yel-maksut menivät nyt uusiksi, mutta niissäkin on perustelunsa. Jos noin vähän on aikomus tehdä, ei Yel-maksut tule päätä huimaamaan. Tänne vaan perusteluita, miksi kevytyrittäminen Oy:n tai jonkun toisen yhtiömuodon sijaan.

Hyvä tätä kaipailinkin. Eikö toiminimellä mahdolliset tienistit veroteta ansioverotuksella. Osakeyhtiöllä verotus tietysti voiton mukaan ja ansiotuloja ei tietysti kannata ottaa ellei ole pakko. Rahat voi esimerkiksi sijoittaa. Yrityksestä ulos vasta kun se on veroteknisesti järkevää.

Kijanpidon joutuu tekemään/teettämään molemmissa. Veroilmoituksen vaivassakaan en näe eroa.

5 tykkäystä

Joku perehtyneempi voi korjata, mutta itse olen tulkinnut tuon niin, että voi laskuttaa enemmänkin. YEL-tulo lasketaan niin että se olisi palkka joka pitäisi maksaa jos teettäisit työn työntekijällä. Eli arvioit mikä olisi palkkasi jos tekisit palkollisena ja katsot että se summa ei mene yli tuon rajan vuodessa.

2 tykkäystä

Jos tekee vain pienimuotoisesti vakityön ohella, säästää byrokratiassa sekä aikaa että rahaa jos valitsee toiminimen oy:n sijaan. Lisäksi toiminimestä on helpompi päästä tarvittaessa eroon. Kevytyrittäjä on sama kuin toiminimi, mielipidekysymys haluaako maksaa myynnistä provikkaa vai ei. Jos ei yhtään kiinnosta perehtyä yrittämiseen, kevytyrittäjä voi olla ok, muuten valitsisin toiminimen.

3 tykkäystä

Niin miten se on kannattaako perustaa toiminimeä jos tekee satunnaisesti keikkaa. Eikö YEL maksu ole kuitenkin satasen pari kuukaudessa jos olen oikein ymmärtänyt ja kirjapidot päälle. Minulla on kuitenkin päätyö jota teen täysillä normi tunneilla ympäri vuoden ja tämä työ olisi viikonloppu ja ilta keikkaa. Aikahan ei tule millään riittämään normi työn ohella tekemään mitään 15000€ liikevaihtoa yrittämisellä. Kunnolen ymmärtänyt että jos tuo 8500€ ylittyy niin silloin jo kannattaisi olla toiminimi? Korjatkaa virheet. Ymmärrän toki että helppoudesta rokotetaan jos tekee laskutus palvelun kautta ä. Ottavat siivun välistä

YELin, kirjanpidon, yms kannalta toiminimi ja laskutuspalvelu ovat sama asia. Ero on vain tosiaan siinä, että laskutuspalvelu huolehtii osittain byrokratiasta ja ottaa siivun laskutuksesta. Kummatkin on ok vaihtoehtoja, eikä ero ole kovin suuri. Jos menee laskutuspalvelun kautta, voinee luottaa siihen ettei tarvitse itse muistaa/selvittää mitä byrokratiaa kuuluu missäkin vaiheessa täyttää.

1 tykkäys

Joo verotus menee just noin. Oy antaa enemmän vapauksia verosuunnitteluun, mutta jos summat on pieniä niin ei tuolla paljon merkitystä ole.
Kirjanpidon saa tehdä yhdenkertaisena toiminimellä, joten se onnistuu helposti itse varsinkin jos on pientä toimintaa eikä firmalla isoa omaisuutta tms.

Kun sijoitusfoorumilla ollaan, pitäisin komboa halu sijoittaa lisätienistit ja osakeyhtiö varsin toimivana.
Kuitit sähköisesti kirjanpitäjälle ja vuosittainen lasku sadan tositteen kirjaamisesta sekä veroilmoituksen tekemisestä pyörii 100 € kantturoissa.

6 tykkäystä

Ite oon tehny selostuskeikat kevytyrittäjäsivuston (ukko.fi) kautta ja hyvin on hommat toiminu. Kulut nyt on kohtuulliset, mutta saa laittaa sitten verovähennykseen. Verottajaltakin kyselin jossain vaiheessa että missä vaiheessa on aiheellista vaihtaa OY-nimeen. Vastailivat vain että 15 000€ on se milloin se on “pakko” tehdä, mutteivät ottaneet kantaa sen enempä.

Ehkä itekki luen kuitenkin mielelläni neuvoja miten OY on parempi. :slight_smile:

Ei taida kirjanpitoa ja veroilmoitusta mistään 100€ saada, vai puhutko nyt 100€kk?

2 tykkäystä

Ukko laskutuspalvelua itsekkin ajatellut. Teetkö Y tunnuksella ?

Ei ainakaan itselläni maksa enempää. Noin 500-1000 tositetta vuodessa+ alv ilmoitukset+ veroilmoitus 550€ vuosi. Kannattaa metsästellä halvempaa, jos kauheasti enemmän maksaa.

Eheen, normaalina henkilönä vaan. :slight_smile:

2 tykkäystä

Okei, Oletko muuten ollut tyytyväinen ukko FI palveluun? Nordean kautta rekisteröitynä kulut näkyy olevat 4% ja ukko turva 3% ? Pitääkö tehdä aina työnaloitusilmoitus palveluun? Vissiin aika yksinkertainen systeemi, verokortti heille ja kirjoittaa laskun?

Kyllä se on asiansa ajanu. Kuitit vaan mukaan ja roska eteenpäin. Tarvittaessa voi laittaa karhuhommatkin menemään jos haluaa sellaisen asetuksen laittaa (ja asiakas ei maksa) niin ei siitäkään tarvihe välittää.

Sen voi varmaan tehä useammallakin eri tavalla, ite oon vaan keikan jälkeen pistelly sinne tiedot ja laittanu sen laskuttamaan. Viime kerralta muistan että kulut yllätti kun palvelumaksu oli 5% ja Ukko-turva 3%, enkä ainakaan keksiny että Ukko-turvasta ois eroon päässy.

Tässä esimerkki miltä se lopulta näyttävi:

2 tykkäystä

Kevytyrittäjä ohjeet netissä on vähän monenlailla tulkittavissa. Olenko ymmärtänyt nyt oikein että voin laskuttaa yli 715€ laskuja olematta YEL velvollinen kunhan vuodessa tulot jää alle 8500€? Ihmetyttää se 4kk sääntökin

Se tarkoittaa juuri sitä että 8500e verta voit tehdä tulosta maksamatta yeliä. T. Yrittäjä jonka emäntä on kirjanpitäjä

5 tykkäystä

Alv-alarajahuojennus on poistumassa vuoteen 2025 mennessä joten jos päädyt toiminimen perustamiseen, niin sen varaan ei kannata laskea että pienestä liikevaihdosta saisi alv-palautuksia.

Tästä ei kauheasti ole vielä ollut julkisuudessa puhetta mutta vaikuttaa mikroyritysten kannattavuuteen ja järkevyyteen ihan merkittävästi.

Muuten asiasta olen Pertun kanssa samaa mieltä 12v yrittämisen kokemuksella. Osakeyhtiössä on niin paljon etuja vs. toiminimi/laskutuspalvelu koska olet siinä omassa yhtiössä palkollinen. Päällimmäisenä tulee mieleen työsuhde-edut (auto, puhelin, työsuhdefillari, lounas, työhuone jne) ja tosiaan jos sitä sivutyöstä saatavaa tuloa ei tarvitse elämiseen sen voi jättää sinne yhtiöön ja sijoittaa hyvin todennäköisesti alemmalla verotuksella kuin jos sijoittaisit ansiotuloistasi.

3 tykkäystä

Alkuperäiselle kysyjälle:
Jos laskutus vuodessa on alle 8500, ei tarvii pelätä pakko-yel-maksua. Sen ylikin voi varmaan laskuttaa, en tiedä miten tarkkaan kukaan noita tosiasiassa seuraa.

Pidemmän päälle kevytyrittäjyydessä ei ole kauheesti järkeä, jos tarkoitus on tehdä tosissaan rahaa. Kokeilumielessä palkkatyön ohessa ja/tai sossutukien säilyttämiseksi ihan varteenotettava tapa heittää keikkaa.

Mitä tarkoitat että pidemmän päälle ei ole järkeä jos meinaa tehdä kunnolla rahaa? Tosiaan teen omassa palkkatyössä aika paljon ylitöitä eikä tässä kovin isoa liiketoimintaa ajan puitteissa joutaisi tekemään. Varmaan tuo 8500€ on muutenkin aika lailla maksimi mitä kerkesi keikkaa nakkaamaan. Paljon sitten ajattelit että jos tekisin keikkaa 8500€ edestä kevytyrittäjänä häviäisin rahassa verrattuna että tekisin toiminimellä tai Oy:llä? Minulle ei vielä ole mennyt tyhmään kaaliin mikä laskutuspalvelun kautta tehdyssä työssä olisi niin paljon huonompaa jos tosiaan laskut ovat juuri tuon 8500€ maksimissaan kokonaisuudessa vuodessa. Jos päätoimisesti tekisi keikkaa niin silloin ehdottomasti yrittäjäksi suoraan kun liikevaihto olisi aivan eri luokkaa.