KH Group - Sievi Capital muutosmatkalla

Onhan nää siis ihan käsittämättömiä volyymeja tällaiselle pikkulapulle.

Kertoo hieman suuruusluokasta, että tänään tämä on tällä hetkellä HKIn pörssin 21. vaihdetuin lappu ja on vaihtanut enemmän kuin mm. sellaiset pikkufirmat kuten Konecranes, Outokumpu, Uponor ja Tokmanni

8 tykkäystä

Kuinkas monta lappua Jussi Takasella on vielä suurinpiirtein myymättä?

Olin ajatellut tankata Sieviä lisää joulukuun alussa, mutta alkaa jo jännittää, että onko Takasen osakkeet jo myyty siihen mennessä. Tahti on nimittäin aika kova.

1 tykkäys

Näitä Jussin myyntien määriä kysellään melkein joka päivä. Ketjusta löytyy nytkin vain 13 tuntia vanha vastaus

Lappuja vielä myymättä 6-7 miljoonaa, että positio putoaa alle 50%.

Eli kannattaa lukea ketjua aina hieman niin ei tarvitse samaa kysymystä spekuloida monta kertaa päivässä :+1:

7 tykkäystä

SIEVI ~ VÄLITTÄJÄT 01.11.-25.11.2020

Välittäjä Ostot Myynnit Netto
Nordnet Bank AB 3 316 610 1 792 509 1 524 101
OP Corporate Bank Plc 509 786 109 414 400 372
Danske Bank A/S 304 983 91 123 213 860
Svenska Handelsbanken AB 53 020 30 000 23 020
Barclays Bank Ireland Plc 17 679 0 17 679
Barclays Capital Securities Limited Plc 11 939 0 11 939
SSW Market Making GmbH 19 742 13 848 5 894
Avanza Bank AB 610 0 610
UBS Limited 350 0 350
Instinet Germany GmbH 267 0 267
Skandinaviska Enskilda Banken AB 2 000 4 100 -2 100
Morgan Stanley Europe SE 18 584 24 450 -5 866
Nordea Bank Abp 535 027 2 725 153 -2 190 126
Vaihto 01.11.-25.11.2020 yhteensä 4 790 597 kpl
Datan lähde: Nasdaq OMX Nordicosaketutka
6 tykkäystä

Kesästä saakka jo Sievissä mukana roikkuneena ja lisäilleenä on kiva huomata, että kiinnostus alkaa taas ostin/myin-ketjunkin perusteella heräämään Sieviin. Siihen vaadittiin foorumin “julkkisten” Sippolan ja Verpun ostoksillelähtö, selvästi oma status ei vielä ole sellainen, että sillä olisi “foorumivaikutusta” (eipä tarvitse ainakaan varoa “kurssimanipulaatioviestejä” :smiley: :wink: )

Olen kyllä ylpeä nonneroista kun kauhovat halpaa lappua salkkuihinsa :muscle:

Mielenkiintoista nähdä mihin noi päivän volyymit oikein päätyy, nyt vaihdettu jo n. 3% koko firman vaihdosta ja volyymissa jäi jo Huhtamäkikin taakse :smiley:

24 tykkäystä

Mielestäni osake ei ole kovin houkutteleva ostaa vain sen vuoksi, että tämän hetkinen aliarvostus voi purkautua. Inderesin tavoitehintaan on noin 15% matkaa, mikä ei ole kovin kummoinen tuottopotentiaali. Toki ihan ok, jos purkautuu nopeasti. Itse lähdin tähän sillä mielellä mukaan, että yhtiö pystyisi nostamaan pääoman tuoton kohti tavoitettaan, 13%. Ja tekemään uusia yrityskauppoja, jotka luovat lisää arvoa. Silloin tästä tulisi todennäköisesti hyvä sijoitus.

Jaaha, Verneri tankkasi heti meitsin perään :wink:

Edit: ja itse kyllä seuraan suurella mielenkiinnolla myös Sepon edesottamuksia

12 tykkäystä

-Onhan tuo kuitenkin parin vuoden tuotto keskimäärin, ja tullenee viikossa, melko riskitönkin. Siksi lappua laitaan kelpaakin miljoonatokulla nyt kun lienee alta 5 miljoonaa kpl enää isoa myyntiä jäljellä.

2 tykkäystä

Vastaan tänne niin ei sotketa Ostin/Myin -ketjua.

Olen jo tovin miettinyt salkussa vaihtoehtoja alati kuumemmin arvostetulle teknoyhtiöille. En ole suunnitellut koko salkkua ns. ”rotatoida” mutta pieni altistus nyt epäsuosituille arvoyhtiölle tuskin on pahitteeksi. Kolme vuotta sitten salkun täyttäminen Admicomilla, Remedyllä, Kamuxilta tai Qt:lla oli epämuodikasta, ja itseäni ei haittaa mennä vähemmän hehkeisiin bailuihin nytkään.

Sievi kyllä poikkeaa siinä mielessä kriitereistäni, että eihän se mikään råjähtävä skaalautuvan kasvun monsteri ole. Mutta sellaiset osakkeet arvostetaan tänä päivänä tappiin saakka. Yritän pitää myös itseni ketteränä ja avoimena eri tyyleille.

Tämä kontekstista, sitten itse yhtiöön miksi sijoitin:

-Luotan Päiviin. Sijoitusyhtiöissä pääoman allokoijat ovat keskiössä, ja käsittääkseni Päivillä on tästä hyvät näytöt.

-Sievi toimii ketterästi, vrt. vielä pienempi mutta henkilökunnaltaan suurempi Panostaja. (Viimeaikoina Sievin tiimi on laajentunut, toivottavasti hakevat kasvua eikä muuten vain paisuta…)

-Sievin yhtiöt eivät ole rakettikasvajia, mutta niillä on käsittääkseni kohtuulliset kilpailuedut ja kyky tuottaa kassavirtaa. Sen lisäksi monen aloilla, esim. KH-koneet tai Logistika uusimpana Sievi voi auttaa yhtiöitä konsolidoimaan toimialaansa ja saamaan mittakaavaetuja lisää.

-Osakkeen arvostus on suoraan sanottuna halpa ja sitä osin selittää, koronan yms lisäksi, pääomistajan myynnit jotka loppuvat aikanaan.

-Olli kääntää takkia herkästi mikä on hyvä asia: en pelkää että jään tähän jumiin jos keissi ei etenekään hyvin. :sweat_smile:

-Bonari: minä olen kotoisin Lahdesta ja niin on myös ASKO. :muscle:t3::tokyo_tower::tokyo_tower:

kuva

48 tykkäystä

Ei ole helpoksi tehty hommaa kun joutuu kaiken muun riskin lisäksi miettimään analyytikkoriskiä.

Asiasisältöinen lisäys liputusten pelossa:

Virhe laskuissa. Tämä on muutaman pykälän liian optimistinen. Alempana keskustelua oikeat luvut.
En halua herätellä fomoa mutta jussilla oli viime kuun vaihteessa myymättömiä osakkeita 50% rajaan 6,2M. Tässä kuussa Nordean kautta tullut myyntivolyymia 2 725 153kpl ja lisäksi tänään tätä kirjoittaessa 1 536 642kpl. Saattaisi olla siis että jussilla on enää pari miljoonaa lappua jäljellä. Tällä tahdilla ne saattavat loppua jo tänään tai huomenna.

6 tykkäystä

Miten päädyit tuohon 6,2M osakkeeseen? Omien laskujen mukaan osakkeita oli viime kuun vaihteessa jäljellä 50% rajaan 38,34M-(57,97/2)M eli ~9,36M osaketta?

4 tykkäystä

Juuri näin. vielä riittää myytävää.

1 tykkäys

On kyllä vaihtoa tänään :smiley: 58 miljoonan market capilla top 20 vaihdetuimmissa osakkeissa. Not bad!

4 tykkäystä

Jussi on myynyt ~4,4 miljoonaa osaketta sitten viime omistajalistan päivityksen eli suuruusluokkaa 5 miljoonaa jäljellä 50% rajaan.

EDIT: Nyt ~4,8 miljoonaa myyty.

1 tykkäys

Nordealta on nyt tullut 5.15 miljoonaa osaketta viime listauksen jälkeen, näistä suurin osa lienee Jussi-Capitalin.

Olet oikeassa. Minulla virhe laskuissa. Vähennettävää on se 16% koko osakekannasta. Olin laskenut että pitää vähentää 16% Jussin omista osakkeista.

1 tykkäys

Omien omistusteni lisäyksen tiellä on Sievin kanssa tehnyt apaattiseksi juurikin se, miten näiden miltei hintakaton asettavien myyntien oli odoteltu loppuvan vasta joskus (aikaisintaan) ensi vuonna. Mutta huhhuh, hikeä otsalta pyyhkien, kuka olisi arvannut että tämmöinen kuukaudesta toiseen paikallaan istuvien laitojen ralli äityisi näin jännittäväksi! :drooling_face:

3 tykkäystä

Aika hyvään tahtiin vaihtaa kyllä. Näillä vaihtomäärillä on vaikea kuvitella, että siellä olisi pelkästään retail sijoittajat ottamassa jatkuvasti koppia eurolla? Toki ei nyt mahdoton ajatus, mutta sen verran isoja useamman sadan tuhannen blokkeja menee kaupaksi ja ilmestyy taas ostolaidalle.

Tuleeko Sievistä kerran kuussa omistajalistauksen päivitys sivuille?

Tulee

Näyttäisi olevan johto myös pienehköllä panoksella mukana. :+1:

14 tykkäystä

Nostetaan myös tämä tuosta listauksesta, eli syyskuussa tankattu 22 000 osaketta. Varmaankin käsitelty jossain jo aiemmin, mutta itselleni uusi huomio.

18 tykkäystä