Kiina arvosijoittajalle - Ostopaikka?

Kiinasta löytyisi useampi mielenkiintoinen osakepoiminta arvosijoittajalle. Monessa lapussa ollaan koronapohjien lukemissa ja P/E < 5 ja P/B 0.5.

Itse uskon Kiinan markkinaan pitkällä aikavälillä, mutta kiinteistösektorilla ilmeisesti Evergrande indikoi makroriskien toteutumista lyhyellä aikavälillä. Ilmeisesti keskuspankkipolitiikka ollut myös kireämpää kuin muualla mikä ainakin osittain selittää alakuloa. Mutta itse haistan ostopaikan.

Kiinan yhtiöihin pääsee kiinni oikeastaan vain monimutkaisten Yhdysvaltoihin listattujen viritysten kautta. Tämä lisää riskiä, mutta toisaalta riski kyllä näkyy hinnoittelussakin.

7 tykkäystä

Jep, @Simo_Hijoittaja . Haistelen itsekin ostopaikkoja Kiinassa. Pientä haastavuutta noiden tunnuslukujen kanssa pelaamiseen tuo Kiinan taipumus toisinaan harjoittaa varsin luovaa kirjanpitoa. Varsinkin länteen listattujen yritysten kanssa. Toisaalta luova kirjanpito lie kukkeimmillaan tänäkin päivänä rahan keinolla millä hyvänsä vapaan luomisen mekassa, USAssa.

Tällä hetkellä nuo omistamisen mahdollistamat Holding -järjestelyt (joihin ilmeisimmin viittaat), joiden kautta Kiinaan voi sijoittaa ovat joidenkin mukaan iso riski, koska teoreettinen down-side on tasan nolla. Kiina kuitenkin tarvitsee jatkossakin länsi-rahaa listautumisiinsa. Muun muassa siksi, että omat kynnet eivät riitä kehittymättömien rahoitusmarkkinoiden takia, ei ainakaan vielä.

Itse olen aika vakuuttunut myös siitä, että kaikista sulkeutumispuheista huolimatta Kiina tuskin on todellisuudessa lyömässä ovea kiinni kaikkien naamalle opiskelu-, tiede-, rahoitus- tai businesskuvioissa. Ulkomaiset matkailijat eivät heitä ehkä niin kiinnosta, mutta puheet totaalisesta sulkeutumisesta ovat todennäköisimmin pelkkää Pekingin neuvottelustrategiaa.

Kiina ja kiinalaiset ovat nimittäin erittäin ja ennen kaikkea tunnettuja luovista neuvottelukyvyistään.

Noista poiminnan paikoista itseäni eniten ihmetyttää Ali Baba (BABA). Moni varmaan pitää sitä puhtaasti kasvuyrityksenä, mutta itse suhtaudun siihen jo arvo -sellaisena. Jos ei nyt aivan kirjaimellisesti tunnuslukujensa perusteella, mutta käytännössä mielestäni se arvo on jo siellä.

finance.yahoo.com -sivuston mukaan BABA saa syyskuussa suosituksia seuraavasti:

  • 18 Strong Buy
  • 29 Buy
  • 1 Hold

Keskiarvoinen suositushinta on 266 taalaa ja hinta jäi eilen 160 dollariin.

Kaikki tämä kertonee, että Kiina riskiä pidetään todella merkittävänä. Liittyi se sitten noiden Holdingyhtiö -omistusjärjestelyjen mahdolliseen yht´äkkiseen purkautumiseen, Pekingin vieläkin tiukempaan kontrolliin omista ulkomaille listatuista yhtiöistä, luovan kirjanpidon aiheuttamaan skeptisyyteen vai mihin, en tiedä.

Olen siis samaa mieltä kanssasi, että jos maha kestää ja onni on myötä … ja Kiina vain jälleen kerran toteuttaa meille hieman vieraampia neuvottelumanööverejä … Ostopaikkoja on tarjolla.

6 tykkäystä

Evergrande vai mikä onkaan, on nyt vakavan konkursdiuhan alla 300 miljardin velkataakan kanssa!

3 tykkäystä

Kiinassa on tullut hinnat alas ja näihin ei onneksi tullut vielä syksyllä tartuttua. Kuluvalla viikolla Kiinan paperit on ollut seurantalistani syvimpiä laskuja keränneet kohteet.

Nyt moni seurannan alla ollut lappu tullut alas -20% tai jopa -50% sen jälkeen kun rupesin näitä seuraamaan. Poliittinen riski on kasvanut ja Kiinan oman markkinan tilanne on hyvin epäselvä. Kiinteistökupla vaikuttaisi kuplivan taustalla mikä voi tuoda yllätyksiä koko globaaliin markkinaan.

En tiedä onko vieläkään oikea aika näihin tarttua, mutta jos nämä oli puoli vuotta sitten kiinnostavia sen aikaisilla hinnoilla, niin on nämä nykyisilläkin hinnoilla kiinnostavia. Toki poliittinen riskikerroin on kasvanut toiseen potenssiin mikä laskee tehokkaasti innostusta tarttua näihin. Vielä en näe valoa tunnelin päässä.

4 tykkäystä

Puoli vuotta myöhemmin osake maksaa 70 dollaria eli 160 dollarin arvostuksesta on jäljellä 45%. Tänään toki laskua 10%. Amazon samalla 6kk tarkastelujaksolla arvostuksesta jäljellä reilu 80%. Joko alkaa olla ostohinnoissa kumpikaan? Mitä olette mieltä. Tämä saattaa kuulua Alibaba ketjuun.

Oma keskihinta tällä hetkellä 135 taalaa. Olen tehnyt “tukiostoja” pitkin matkaa siitä lähtien, kun tultiin alle 200 taalan (aloitin hintaan 220). Viimeisimmän (paska)läjän nappasin hanskaan hintaan 89 taalaa.

Yritän tässä sanoa, että en pidä itseäni millään lailla oikeutettuna spekuloimaan sopivasta ostohinnasta yhtään mitään. Tämä puukko on mennyt ensin kädestäni, sitten jalastani ja lopulta betonilattiasta läpi ja jatkaa näköjään samaa rataa kohti maapallon keskipistettä, jonka painottomuudessa matka alaspäin toivottavasti pysähtyy.

Olen usein tunnustanut, että ajoittamiseni osakemarkkinoilla on äärimmäisen surkeaa. Tällä kertaa olen todella yllättänyt itsenikin. Noo, ehkä DIDI kuitenkin on tuonut vielä hieman enemmän kammiovärinää muuten niin laiskaan pumppuun, koska ne rahat de-listautumisen tapahtuessa tulen ilmeisesti menettämään kokonaan, sillä kaikki omistamani ADR:t ovat OST -tilillä Nordnetissä, ja he eivät pysty sanomaan tai siis edes tiedä, mitä käytännössä tulee tapahtumaan - heh.

Ei se siitä.

Eiku hymyä huuleen ja kättä lompakolle=).

9 tykkäystä

Tämmöistä(kin) sijoittaessa sattuu. Välillä menee ajoitukset itselläkin täysin huti ja välillä ne osuu jotenkin. Sen olen huomannut, että tiiviisti kauppaa käydessä ja taloutta seuratessa, markkinasentimentti tarttuu todella helposti. Olen ollut yllättynyt kuinka paljon on tullut sopulilaumassa oltua mukana. Olen riskiä karttava sijoittaja mutta toisaalta alehaukka ja -10% päiväpudotus kiinnittää varmasti huomiota ja kädestä on mennyt läpi monta puukkoa. Olen oppinut ostamaan pienempiä eriä. Etenkin eTorossa jossa on halpaa käydä kauppaa ostan pienen erän jotta osake jää salkkuu seurattavaksi mutta ettei siinä ole heti 5ke sisässä. Tällöin seuraava -10% lasku ei olekaan 500e vaan vaikka 5e jolla ei ole mitään väliä. Toki tämä toimii toiseen suuntaan myös ja päivänsisäiset ostan aamulla myyn illalla spekuloinnit ovat olleet vähissä. Kun muutaman euron takia niitä ei kannata tehdä. No kiinalaiset teknot meni onneksi ohi vaikka sijoitussuunnitelmassa oli vielä viime syksynä tarkoitus tutustua Kiina etf jne. Sitten alkoi kiinteistömarkkinoilta kantautua niin kurjaa viestiä, että päätin olla koskematta ks. markkinoihin ollenkaan. Jännä nähdä mitä siellä vielä vaikkapa tämän vuoden kuluessa tapahtuu. Oma veikkaus, että maanantaina julkistettu 5.5% talouskasvuodotus ei toteudu millään.

2 tykkäystä

Aikamoista.

Olisi kannattanut eilen ottaa tuumasta toimeen! Noo… katsotaan.

Mielestäni tässä ei ole vieläkään tunnelin päässä valoa, mutta toki paljon negatiivisia uutisia ja huhuja on hinnoiteltu papereihin.

Joo, eipä näistä voi tietää. Sen jälkeen, kun BABA tuli alle 200 taalan, on jokainen osto tuntunut halvalta. Ja melkein joka ikinen kerta on viikon sisällä ollut taas sydän kurkussa pomppivana ponina=).

Toki voi olla, että Kiinakin alkaa nähdä, mitä tapahtuu nykymaailmassa maalle, joka suljetaan pois kaupankäynnistä, maksujärjestelmistä ja kaikesta (poliittinen, taloudellinen, tieteellinen) yhteistyöstä.

Tämä vuosi on kommunistiselle puolueelle ja Xin jatkolle erityisen tärkeä. Nyt ei välttämättä ole enää hirveästi haluja keikuttaa venettä enempää. On jo ongelmia ihan tarpeeksi omasta takaa, kuten hidastuva talouskasvu, leviävä korona, hirvittävällä elvyttämisellä (mikä muuten nosti muun maailman lamasta 2008 aivopierun jälkeen) aiheutettu järjetön asuntorakentamisen kupla.

Venäjän pakottaminen nurkkaan ja julistaminen rosvovaltioksi sekä sotarikolliseksi saattaa parhaassa tapauksessa jopa hieman hillitä Kiinan himoja Taiwanin valtaamiseen. Ei voi tietää.

Mutta näistä osakkeista siis, ne voi mennä ihan minne vaan.

Elämme kummallisia aikoja.

1 tykkäys

Tencentillä myös 25% nousut

Saudi-Arabia ja Kiina miettii dedollarisaatiota öljykaupassa. Tämäkin on veneen keikuttamista mikä ei välttämättä etene ainakaan ihan heti.

1 tykkäys

Pitkän tähtäimen sijoittajalle Kiina ei vaikuta millään tavalla kiinnostavalta tällä hetkellä.

  • Maassa noudatetaan valtiojohtoisia lakeja, jotka tuskin turvaavat myöskään sijoittajan asemaa pitkän päälle.

  • Maan talous on isosti vivutettu.

  • Poliittisesti maan suunta on vallanhakuinen diktatuuri, jonka vuoksi vastakkainasettelu lännen kanssa tulee todennäköisesti lisääntymään tulevaisuudessa

3 tykkäystä

Kyllähän tämä Pinduoduo/Temu-akseli näyttää melko…mielenkiintoiselta. Markkinointiin käytettään 120 % liikevaihto, yrityksen tiedoista ei ole mitään tietoa saatavilla. Köyhät vanhukset omistavat yhtiön juuri ennen listautumista jne.

En tiedä millä arvostuksilla yritystä pitäisi myydä, että tuotto/riski-suhde kohtaisi. Onko näiden yritysten ainoa missio disruptoida kapitalististen maiden markkinoita?

1 tykkäys