Kinnusen jorinat

Tämä on mielenkiintoinen aihe! Kiitos etukäteen!

Aloittelevana sijoittajana olen mieltänyt käsitteet seuraavasti.

Sijoittamisen tavoite

Voisiko tämä olla muutakin kuin saada raha kasvamaan?

  • oppia ottamaan vastuuta omasta taloudestaan
  • oppia omasta itsestään sijoittamiseen liittyvien ilmiöiden kautta
  • oppia talouden lainalaisuuksia
  • oppia talouden vaikutuksista yhteiskuntaan

Sijoitussuunnitelma

Toimenpiteet, joilla tavoitteisiin päästään

Lyhyen tähtäimen suunnitelma
Pitkän tähtäimen suunnitelma

  • sijoitettava summa ja ajanjakso, jonka aikana tarkoitus sijoittaa
  • pohdintaa sijoitettavista kohteista, arvo, laatu, kasvu, yrityksen toimiala
  • pohdintaa ajallisesta ja maantieteellisestä hajautuksesta
  • pohdintaa allokaatiosta eli hajautuksesta eri omaisuuslajien välillä

Sijoitusstrategia

Toimenpiteet, joilla suunnitelmassa pysytään

  • osta halvalla, myy kalliilla
  • tuottovaatimus
  • kohteen riskisyys
  • treidaus vai holdaus
  • verot
  • AOT vai OST
  • useita AOT-tilejä
  • mitä välittäjää käyttää
  • miten toimii, missäkin yllättävässä tilanteessa
7 tykkäystä

No siis hyvin typistetysti, näen sijoitussuunnitelman henkilökohtaisen tilanteen kartoittamisessa, missä ollaan nyt ja mihin ollaan pyrkimässä taloudellisten tavoitteiden suhteen. Sijoitussuunnitelman pitäisi vastata kysymyksiin miksi sijoitan, kuinka pitkäksi aikaa sijoitan, mikä on oma riskinsietokyky.

Sijoitusstrategia sitten laaditaan sijoitussuunnitelman pohjalta, että millä tavoin sinne tavoitteisiin päästään. Jos sijoitushorisontti on 10 vuotta ja oma talous on kassavirtapositiivinen, ei ole ehkä mieltä sijoittaa 12kk korkoihin. Eli määritetään, millä tavalla suunnitelmaa toteutaan, sijoitetaanko osakkeisiin, velkakirjoihin vai mihin ja mikä on oma tuottovaatimus. Jos valitaan osakkeet, voisi olla hyvä määritellä tarkemmin minkälaisiin osakkeisiin. Yleisimmät sijoitusstrategiat lienevät arvo-, kasvu- tai laatusijoittaminen. Tietenkin riskikorjattu tuotto-odotus ratkaisee, mutta on hyvä miettiä, kestääkö vuoden parin mittainen sijoitushorisontti ja oma pääkoppa esim varhaisen vaiheen kasvuyhtiötä, jossa satoa korjataan vasta kaukana tulevaisuudessa.

Tämän suhteen toisten tuottojen vertailu lyhyellä aikavälillä on hieman hassua koska jokaisella on kuitenkin ne omat tavoitteet, strategiat ja tuottovaatimukset.

@Juha_Kinnunen mielestäni tämä olisi hyvä aihe jorinoida, itselle ainakin tulisi tarpeeseen kerrata hieman perusteita.

On muuten ehkä oudon kuuloista sanoa ”Noudata sijoitussuunntelmaasi”. Pikemminkin pitäisi sanoa ”Muista sijoitussuunnitelmasi ja noudata sijoitusstrategiaasi”?

7 tykkäystä

Olen horissut :point_down:

Hieman hämäävä otsikko jäi tuohon, kun ei siinä sijoitussuunnitelmasta vielä oikeastaan puhuta mitään - ehkä sitten myöhemmin seuraavassa osassa. Mutta sijoitusstrategiaa tarkastellaan kyllä mielestäni ihan mielenkiintoisesta kulmasta. Toivottavasti herättää ajatuksia myös muissa :slight_smile:

58 tykkäystä

Näistä jorinoista varmaan muodostuu se kirja joskus, toivottavasti…

19 tykkäystä

Mietin just, että tästä juttusarjasta sais Juhan rauhallisella äänellä ja pienellä editoinnilla erinomaisen äänikirjan👌

19 tykkäystä

Ei ole jorinat, vaan tämmöistä faktapohjaista vähän kuivakkaa tarinaa:

Eipä ole tullut horistua pitkään aikaan. Pari kuukautta meni tuossa vain selviytymiseen, kun perheen uusi tulokas laittoi arjen uusiksi. Nyt kun saa taas öisin nukuttua, niin alkaa ajatuksia pullahdella mieleen.

Viime aikoina onkin tullut paljon ideoita ja mielestäni mielenkiintoisia aiheita, mutta en ole vielä saanut yhtään puristettua jorinoiden muotoon. Vielä on vähän kurottavaa muilla saroilla, että pääsee keskittymään omiin horinoihin :face_with_monocle:

Mutta aion kyllä kirjoittaa vielä jorinoita, toivottavasti joku vielä myös lukee niitä :smiley:

63 tykkäystä

Olisi mukavaa kuulla jorinaa siitä, miten kasaamallasi jenkkiportfoliolla menee. Markkinoilla on ainakin riittänyt draamaa, kun kursseja katsoon, mutta miten menee itse yhtiöillä? Ja miten on hermot kestäneet? :smiley:

9 tykkäystä

Pidän suunnattomasti jorinoista. Mutta koska elän kategorioissa “kiireinen ansiotyö” & “milleniaalien hävinnyt keskittymiskyky”, niin olen usein kykenemätön lukemaan syväluotaavat tekstisi ajatuksella. Voisin siis kuvitella jopa ääniformaatin näille jorinoille sopivana muotona. Sopisi hyvin tuomaan sivistystä työmatkoille, lenkeille ja moneen muuhun arjen toimintaan. Tekstisi ovat niin hyvin muotoiltuja ja selvästi valmisteltuja, että luulisi ajatusten soljuvan samaan malliin myös puhuessa. Onhan se nähty jo lukuisissa haastatteluissa sekä podeissa.

Jos yksin joriseminen ujostuttaa, niin pyydä käyttäjää @Verneri_Pulkkinen mukaan haastamaan. Luulen, että se olisi ihan äänikirjakamaa jo sellaisenaan.

Ps. sitä q2 markkinakatsausta odotellessa.

26 tykkäystä

Olikos meillä @Kaisa_Vanha-Perttula tai @Emma_Kuusinen jotain äänikirjahenkisiä kokeiluja vai muistanko ihan väärin? :smiley:

Ja jos on tai jos ei olekaan voiskohan tämä olla sellaista?

11 tykkäystä

Onhan meillä! Inderesin sovelluksesta ja spotifystä löytyy Eemelin kirjoituksia luettuna jo kaksi kappaletta.

Kinnunen jorinat ovat yksi artikkelimuoto, jotka on ollut tarkoituksena lukea kuunneltavaan muotoon, mutta vielä ei ole vain ehditty. Ehkäpä pistämme tähän nyt siis vauhtia.

44 tykkäystä

Tätä itse asiassa kokeiltiin joskus pitkä aika sitten. Minä höpisin jotain ajatuksia nauhalle, josta oli varmaan tarkoitus tulla jonkinlainen podi. Ei siitä koskaan tullut julkaisukelpoista, en tiedä oliko sisältö niin surkeaa vai iskikö itsekritiikki. Ei varmaan keksitty oikein mihin laatikkoon sekään menisi. Ja sitten toisaalta tulee aina näitä reaalimaailman haasteita ajan kanssa, niin uusille kokeiluille on vähän rajallisesti löytynyt aikaa.

Periaatteessa tykkäisin kyllä ajatuksesta, mutta valmiin tekstin lukeminen ei oikein suju luontevasti. Tuntuu hölmöltä ja yllättävän vaikealta, dynamiikka on erilainen kun keskustellaan. Taito se on monologin tekeminenkin. Toisaalta semmoinen kevyempi konsepti voisi toimia, jos hyväksyisi sen, että ajatus rönsyää vähän miten sattuu. Mutta onko se sitten liian raskas tuotettavaksi perinteisin menetelmin - minä kun osaan kirjoittaa itse, mutta en varsinaisesti editoida podia tai videoita. Sitten on tietenkin sekin, mihin nyt laitetaan kenenkin rajallisia resursseja.

Mutta voisihan tuota kokeilla uudestaan. Jos homman saisi toimimaan, ei yhden horinan tekeminen olisi välttämättä niin suuri jumppa. Ja jos meiltä innokkaita puhuvia päitä löytyy jorinoita lukemaan, niin antaa mennä vaan minun puolesta :smiley:

21 tykkäystä

Tähän ei jorinoita tarvita, koska tarina on suhteellisen lyhyt. Jenkkiportfolio on ollut tyhjä jo pidempään, eli olen käytännössä poistunut rikospaikalta. Tämä tarkoittanee, että nyt on erittäin hyvä aika ostaa :smiley:

Lyhyt versio voisi olla, että kyllästyin pissaamaan vastatuuleen, kun puhuri vaan jatkui. Lisäksi osassa yhtiöissä myös fundamentit osoittautuivat Q2:lla ennakoimaani heikommaksi eikä sijoitustarina enää ollut sama kuin ostohetkellä. Erityisesti näkymät suli joissain nopeasti, kun kulutuskäyttäytyminen muuttui jälleen. Silloinhan sijoitusstrategiani myös kehottaa myymään. Ei ollut varsinaisesti tarkoitus jäädä bag holderiksi, jos tuloskehitys ei vastannutkaan odotuksia. Tällä kertaa en myöskään niin tehnyt.

Todellisuudessa tässä on kuitenkin pari muutakin selkeää syytä, jotka eivät varsinaisesti liity jenkkiosakkeisiin:

  1. Kesällä näkemykseni osakemarkkinan yleisestä suunnasta muuttui selvästi negatiivisemmaksi, kun inflaatio osoittautui paljon sitkeämmäksi kuin minä odotin (muutos myös markkinakonsensuksessa oli kyllä selkeä). Suurin tekijä tässä on pohjainflaatio, joka sinnitteli erittäin korkealla ja nousi vielä elokuussa Yhdysvalloissa. Sen elokuun luvun myin viimeiset jenkkiosakkeet, varsinkin kun monen kurssit olivat elpyneet voimalla (“Fed pivot -case”). Osa meni vielä suhteellisen hyviin hintoihin elokuussa voimakkaassa karhurallissa, osa sitten syyskuussa.

  2. Halusin siis kesällä lisää käteistä, mutta meidän kaupankäyntisääntöjen takia minun oli käytännössä mahdotonta myydä Helsingin pörssin yhtiöitä. Jenkeissä taas vastaavaa ongelmaa ei ole, joten nuo hyvätkin caset joutuivat osittain sijaiskärsijöiksi. Meidän kaupankäyntirajoituksethan ei Yhdysvaltoihin ulotu, kun seurantamme ei sinne ulotu. Sen takia sieltä sai kerättyä kassaa tulevaisuutta ajatellen, mikä on osoittautunut valtaosassa caseja ihan fiksuksi ratkaisuksi toistaiseksi.

En ole tehnyt laskelmia, miten paljon tämä seikkailu minulle maksoi - vähemmän kuin Fortumin Uniper-reissu kuitenkin :smiley: Kesällä tuli tehtyä aika yllättävän hyviä voittojakin, joten pelkkää turskaa tämä ei ollut. Alkuvaiheessa ostetuista osakkeista tuli sitten kerättyä vain niitä verohyötyjä. Viimeinen vuosi on ollut minulle yleisesti surkea, mutta kyllä se rehellisesti on ydinomistuksien syytä. Bullero 2.0:n kontribuutio on ollut lopulta erittäin vähäinen, toki mainehan tässä meni mukavasti :poop: Vai oliko se niin, että maine kasvaa mutta kunnia katoaa…

Nyt tekisi kyllä mieli palata jenkkeihin, ainakin tiettyihin caseihin, mutta toisaalta näen tällä hetkellä Helsingin pörssissä hyvinkin mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Näin ollen lähiaikoina ostokset taitavat kohdistua kotimaisiin caseihin. En ole kuitenkaan ole strategiaa hylännyt, ja aion palata sen pariin tulevaisuudessa. Itse näen hyvin mahdollisena, että siellä on jo antikupla syntymässä viime vuoden hulluttelujen jälkeen. Mutta nämähän voi kestää pitkään, ja riippuu paljon juurikin tuosta inflaatiosta. Tärkeintä on selvitä hengissä toiselle puolelle tätäkin kurjuutta.

Edelleen jenkkibulleroinnin haasteena on, että pitäisi ehtiä tutkia yhtiöitä paremmin. Muuten ei tule riittävää luottamusta (“conviction”) käyvästä arvosta, ja silloin on vaikea mennä läpi kovia laskuja - mistä olen sinänsä elävä esimerkki. Tämän arkielämän tilanteen muutoksen jälkeen aikaa “harrastamiseen” on jäänyt vielä vähemmän, mikä ei ainakaan ole helpottanut asiaa. Mutta katsotaan nyt rauhassa, ei ole onneksi pakottavaa tarvetta juuri nyt tehdä mitään.

59 tykkäystä

Tästä olisi sitten mielenkiintoista lisää, kun aika koittaa. Olin joskus itse miettinyt jenkkeihin sijoittamista, mutta siinä on omat ongelmansa, joista en ole toistaiseksi vielä päässyt yli. Tuolla sinun strategialla oli mielestäni hyvä vastaus noihin haasteisiin. Nyt tietysti ajoitus sattui kehnoon aikaan, mutta sellaista se on.

Minun mielenkiintoni ei siis johtunut halusta irvailla :smiley: Ja tuo tappiolla myyminen on taito, jota sijoituspiireissä ei osata kyllä arvostaa tarpeeksi. Pitäisi itsekin ottaa opiksi.

Iloisia leikkihetkiä naperon kanssa! :baby:

5 tykkäystä

“Helsingin pörssissä hyvinkin mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Näin ollen lähiaikoina ostokset taitavat kohdistua kotimaisiin caseihin.”

→ Mikä olisi Mestari Kinnusen TOP5 tai TOP10, jotka ovat tarkan tutkan alla ?
Itsellä Wärtsilä, Valmet, Terveystalo, Tokmanni, Harvia, Sievi, Talenom, Remedy, Capman, Qt
Luulen(toivon), että vielä mennään alaspäin.

8 tykkäystä

En lähde omia mahdollisia ostojani kommentoimaan, varsinkaan ennen aikaisesti, mutta tuossa sinun listalla oli kyllä muutamia minustakin erittäin mielenkiintoisia yhtiöitä :face_with_monocle:

22 tykkäystä

Nyt löytyy “äänikirjamuodossa” viimeisin Kinnusen jorinat sekä sovelluksesta että spotifystä:

Itse yllätyin kuinka pitkä tästä tuli äänimuodossa :sweat_smile: Nauttikaahan!

54 tykkäystä

Doers do @Emma_Kuusinen :muscle: Pitänee itsekin kuunnella :headphones:

19 tykkäystä

Jotakin olen taas kirjoitellut, vaikka erilainen kouluhattu päässä :face_with_monocle:

28 tykkäystä

Pakko nostaa tämä loistava jorina ylös näin uudenvuoden korvilla.

4 tykkäystä

Ellen aivan väärin muista, niin yleisöltäkin tuli jokunen aika sitten toive herätellä Kinnusen jorinoita uudelleen ja pyyntöön on nyt vastattu, sillä @Juha_Kinnunen on päivittänyt lähes 4 vuoden takaisen artikkelinsa taseen merkityksestä tähän päivään uusilla esimerkeillä. Ehkä joltain on jopa mennyt tämä helmi aikoinaan ohi. Tässäpä siis lukemista viikonlopuksi, olkaapa hyvät! :star_struck:

Pyrin avaamaan tässä kirjoituksessa taseen merkitystä ja sen tutkimista. Taseen merkitys kasvaa aina epävarmoina aikoina, joten taseita ja kassavirtoja on jälleen tutkittu viime aikoina merkittävästi huliviliaikoja suuremmalla tarkkuudella. Merkitystä taseen vahvuudella onkin erityisesti nyt, kun rahoitusolot ovat tiukentuneet, korot nousseet ja talouskehitys on Euroopassa heikkoa. Kaikkien yhtiöiden kohdalla kysymys ei enää ole edes siitä, millä hinnalla saa uutta lainaa – vaan saako sitä ollenkaan. Tätä kautta myös osakesijoittajien kannalta ikäviä omistusta voimakkaasti liudentavia anteja on nähty, kun taseen paikkaaminen on vaatinut käyntiä omistajien lompakolla.

36 tykkäystä