Oot sinä melkoinen vekkuli Masse-setä Kiitoksia vaan näistä ylisanoista.
Starmine-plakaattien voittamiseen vaaditaan aina myös onnea, koska poikkeuksellisen suurta ylituottoa ei käytännössä voi meidän toimintatavalla saavuttaa ilman, että seurattavissa osakkeissa on liikettä. Tässä mielessä minulla on viime vuosina ollut suotuisa tilanne, kun seurannassa on ollut kurssiraketteja kuten Talenom ja Aspocomp. Sitten kun saa ne kiinni ja välttää samalla virheet, niin menestystä voi tulla. Viime vuosi oli kyllä siitä poikkeuksellinen, etten muista yhtään varsinaista suositusmokaa. Se on harvinaista, ja näköjään sillä pärjää mukavasti Euroopassakin. Tulevaisuudessa tulen kyllä mokaamaan jälleen, se kuuluu lajiin. Olen kuitenkin luottavainen siihen, että onnistumisia tulee enemmän kuin mokia.
Sijoittaminen on pitkäjänteistä puuhaa kuten analyytikon työkin. Itsellä suurin kunnioitus menee niille kollegoille, jotka vuodesta toiseen luo lisäarvoa ja sitä kautta pärjää näissä rankingeissä varsin tasaisesti. Minulla oli nyt huippuvuosi, mutta ylpeämpi olen siitä, että olen pitkään pystynyt suhteellisen järjestämällisesti luomaan arvoa sijoittajille. Kun meidän porukkaa katsoo Starmine-listoilta löytyy suhteellisen säännöllisesti Sauli, Mikael, mielestäni aliarvostettu tähti Antti Viljakainen ja erityisesti viime vuosina Petri Kajaani, jolla oli myös erinomainen viime vuosi. Muutkin on pärjänneet hienosti ja palkintoja löytyy laajalta rintamalta, eli jotain me tehdään täällä Inderesillä oikein.
Minun tai kenenkään muunkaan näkemyksiä ei kuitenkaan kannata sokeasti seurata. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan itselle sopiva sijoitustyyli ja kokonaiskuva, johon kannattaa kerätä tietoa mahdollisimman monista laadukkaista lähteistä. Minä kyseenalaistan itseäni koko ajan, kuuntelen muiden näkemyksiä (mielellään vastakkaisia) ja pyrin sitten luomaan mahdollisimman objektiivisen kokonaiskuvan. Jos jää liian pitkäksi aikaa pyörittelemään asioita oman päänsä sisään, niin todennäköisesti alkaa luulla ymmärtävänsä kaiken. Mutta ylpeys estää oppimisen, ja jos et opi tässä työssä koko ajan lisää, jää jälkeen. Sitten suositukset ei osu, jorinat ei kiinnosta ketään ja Masse-setä laittaa mustalle listalle
Tämä analyytikon homma on monesti sellaista, että onnistumiset unohdetaan mutta mokat muistetaan ikuisesti. Historiassa valtaosa “palautteesta” on myös liittynyt nimenomaan jälkimmäisiin, ja joskus kakkaa on satanut niskaan syyttäkin. Silloin on ollut oikeasti tärkeää, että joku puolueeton taho katsoo, miten on oikeasti mennyt. Siinä tuo Starmine on ollut erinomainen. Olen kiitollinen siitä, että nykyään Inderesin ympärille on muodostunut yhteisö, josta saa ansaittujen sivallusten lisäksi myös kiitosta ja positiivista palautetta. Suuri kiitos siitä