Kinnusen jorinat

Kinnusen Juhan Euroopan mestaruuden kunniaksi Masse-setä ehdottaa, että foorumille aloitetaan uusi ketju “Kinnusen jorinat”. Tätä vaatimatonta mestaria kuulee niin harvoin. Josko tällainen uusi palvonta-palsta kirvoittasi Juhaa valistamaan tavallista karvalakkikansaakin vähän useammin? Näkemyksiä, mielipiteitä ja kertomuksia omista tekemisistä. Sijoitusneuvontaa tai -suosituksia ei tarvitsisi antaa. :man_superhero:

Lieneekö sattumaa, että eilen myös toinen vaatimaton mestari vietti merkkipäiviään. Masse-kansa ja ainakin Verphu varmaan tietää kuka…

Masse-setä, FA, nyt ei enää sitä ainoatakaan syytä poistua finanssiasioissa Inden sivuilta

24 tykkäystä

Tuu masse tuonne talenom ketjuun, siellä se Juhakin välillä lymyilee.

2 tykkäystä

Kinnunen on kohtalaisen usein jorisemassa myös Yle Puheen Pörssipäivässä. Ne kannattaa Areenasta kaivaa. Ja toki Inderespodeissakin Juha jorisee. Asiantuntemuksen lisäksi ulosanti on selkeää ja helppoa kuunneltavaa.

8 tykkäystä

Kokemus ja rauhallisuus huokuu Kinnusen tekemisistä. Tracki on aika huikea. Lakkia vaan pois päästä täällä…

Edit: Niin ja vielä tietysti ONNEA!!

8 tykkäystä

Hienoa Juha!

Olisikohan mahdollista saada jotenkin koostettuna ne ennusteet, joilla tämä palkinto on ansaittu?

2 tykkäystä

Oot sinä melkoinen vekkuli Masse-setä :smile: Kiitoksia vaan näistä ylisanoista.

Starmine-plakaattien voittamiseen vaaditaan aina myös onnea, koska poikkeuksellisen suurta ylituottoa ei käytännössä voi meidän toimintatavalla saavuttaa ilman, että seurattavissa osakkeissa on liikettä. Tässä mielessä minulla on viime vuosina ollut suotuisa tilanne, kun seurannassa on ollut kurssiraketteja kuten Talenom ja Aspocomp. Sitten kun saa ne kiinni ja välttää samalla virheet, niin menestystä voi tulla. Viime vuosi oli kyllä siitä poikkeuksellinen, etten muista yhtään varsinaista suositusmokaa. Se on harvinaista, ja näköjään sillä pärjää mukavasti Euroopassakin. Tulevaisuudessa tulen kyllä mokaamaan jälleen, se kuuluu lajiin. Olen kuitenkin luottavainen siihen, että onnistumisia tulee enemmän kuin mokia.

Sijoittaminen on pitkäjänteistä puuhaa kuten analyytikon työkin. Itsellä suurin kunnioitus menee niille kollegoille, jotka vuodesta toiseen luo lisäarvoa ja sitä kautta pärjää näissä rankingeissä varsin tasaisesti. Minulla oli nyt huippuvuosi, mutta ylpeämpi olen siitä, että olen pitkään pystynyt suhteellisen järjestämällisesti luomaan arvoa sijoittajille. Kun meidän porukkaa katsoo Starmine-listoilta löytyy suhteellisen säännöllisesti Sauli, Mikael, mielestäni aliarvostettu tähti Antti Viljakainen ja erityisesti viime vuosina Petri Kajaani, jolla oli myös erinomainen viime vuosi. Muutkin on pärjänneet hienosti ja palkintoja löytyy laajalta rintamalta, eli jotain me tehdään täällä Inderesillä oikein.

Minun tai kenenkään muunkaan näkemyksiä ei kuitenkaan kannata sokeasti seurata. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan itselle sopiva sijoitustyyli ja kokonaiskuva, johon kannattaa kerätä tietoa mahdollisimman monista laadukkaista lähteistä. Minä kyseenalaistan itseäni koko ajan, kuuntelen muiden näkemyksiä (mielellään vastakkaisia) ja pyrin sitten luomaan mahdollisimman objektiivisen kokonaiskuvan. Jos jää liian pitkäksi aikaa pyörittelemään asioita oman päänsä sisään, niin todennäköisesti alkaa luulla ymmärtävänsä kaiken. Mutta ylpeys estää oppimisen, ja jos et opi tässä työssä koko ajan lisää, jää jälkeen. Sitten suositukset ei osu, jorinat ei kiinnosta ketään ja Masse-setä laittaa mustalle listalle :cold_face:

Tämä analyytikon homma on monesti sellaista, että onnistumiset unohdetaan mutta mokat muistetaan ikuisesti. Historiassa valtaosa “palautteesta” on myös liittynyt nimenomaan jälkimmäisiin, ja joskus kakkaa on satanut niskaan syyttäkin. Silloin on ollut oikeasti tärkeää, että joku puolueeton taho katsoo, miten on oikeasti mennyt. Siinä tuo Starmine on ollut erinomainen. Olen kiitollinen siitä, että nykyään Inderesin ympärille on muodostunut yhteisö, josta saa ansaittujen sivallusten lisäksi myös kiitosta ja positiivista palautetta. Suuri kiitos siitä :ok_hand:

62 tykkäystä

Kiitokset vaan kovasti sinne masse-Vatikaaniin. Massen karvalakkiseurakunta on kovin mielissään, kun kardinaali Kinnunen ehti vastamaan tänne kauas peräpohjolaan - kauas massen valtavirroista. :pray::pray::pray:

Masse-setä, FA tittelinsä velvoittamana, yrittää parhaansa mukaan pitää tätä kovapäistä seurakuntaansa massen kaidalla tiellä. Joskus se kyllä ottaa vanhaa setää voimille, mutta aina silloin on piispa Vilen, joskus jopa itse paavi, isä-Mikael, tullut hätiin.

Nyt jos vielä arvon kardinaali edes joskus ehtisi mukaan tähän kansanvalistuksen tärkeään tehtävään, niin Masse-setä saisi sielulleen ja seurakunnan masseille edes hetken rauhaa.

Masse-setä, FA, karvalakkikansan massen vartija:euro::euro::euro:

5 tykkäystä

Tuoreimmat EM-voittajan näkemykset markkinasta:

6 tykkäystä

Tämän Massen luoman ketjun otsikon ‘Kinnusen jorinat’ on nyt virallisesti myös blogin otsikkona =-) Kinnusen jorinat: Kuplien dynamiikka | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

13 tykkäystä

Juma! Ei olis uskonut. Juha on ollut sitkein Masse-kuplaan joutumista vastustava Inden aristokraatti ja nyt hän sitten kirjoittaa pörssikuplasta Masse-kuplan innoittamana bloki-sarjassa “Kinnusen jorinat”. YES!

Masse-setä, FA, Kinnusfani jo vuosia :cowboy_hat_face: :cowboy_hat_face: :cowboy_hat_face:

15 tykkäystä

Tämä kertoo Massen vahvuudesta: kuusi kuukautta mietittiin parempaa, muttei keksitty :sweat_smile:

No ei se ihan niin mennyt, mutta kiitokset ajatuksesta - tuo on minulle oikein mainiosti sopiva “brändäys”!

Ja tosiaan tämän on tarkoitus olla tämmöinen säännöllisen epäsäännöllinen blogisarja. Eli jatkoa seuraa, kunhan tässä ehtii kirjoitella! :face_with_monocle:

35 tykkäystä

Mahtavaa! Kinnunen on kyllä sekä teksti- että audiojorinoissa ihan analyytikkojen ja jopa
maan tunnettujen talousviisaiden kärkeä. Ilo lukea ja kuunnella asiantuntevaa ja selkeästi esitettyä jorinaa.

9 tykkäystä

Menkäähän myös sinne podcast-koppiin taas. Tuottamasi sisältö on erittäin laadukasta ja siitä huokuu asiantuntijuus ja akateemisuus. :+1:t2:

7 tykkäystä

Kiitoksia @keso25 ja @Mauri :pray: Podikoppi kutsuu jälleen pian :+1:

8 tykkäystä

Karismaattista tarinaa jokamies luokalle. Näitä jorinoita jaan mielelläni jälkikasvulleni. Rivien välistä ja jutun ajoituksesta ei voi välttyä myös vihjaukselle, että olisiko se “kuolevan kissan hyppy” nyt analyytikonkin työkalupakissa otettu pöydälle .

Kiinnostava artikkeli. Osakesijoittamisesta puhutaan usein monikossa “osakkeet” ovat kalliita tai indeksi on kallis. Olen miettinyt näiden indeksien suhdetta yksittäisiin yrityksiin. Jos katsoo esimerkiksi S&P 500 -indeksin yrityksiä, monet niistä ovat kalliita fundamentteihin nähden ja tästä saadaan että S&P 500 -indeksi on kallis. Taloudella menee vahvasti. Kuluttajaluottamus ja sijoittajien sentimentti on korkealla. Voidaan siis odottaa, että tilanne jossain vaiheessa kääntyy. Mitä mieltä olet fundamenttisijoittamisesta tällaisessa markkinatilanteessa? Esimerkiksi yhtiö jonka markkina-arvo on alle firman viimeisen 10 vuoden aikana tekemän yhteenlasketun tuloksen ja firman nykytilanne on muutenkin vakaalla pohjalla. Tulisiko yhtiötä pitää ostokohteena näiden fundamenttien perusteella, vai pidättäytyä ostosta koska sentimentti on korkealla ja osake voisi laskea yhä alemmas kriisissä? Onko siis indeksitasolla kuitenkaan väliä?

Vastaus kysymykseen riippuu siitä, haluaako sijoittaja ottaa markkinanäkemystä. Toiset eivät välitä siitä yhtään, toiset ovat tiukasti kiinni markkinassa ja välimuotoja on tietysti paljon. Jos markkinanäkemyksellä pystyy selvästi luomaan lisäarvoa, hyvä näin, mutta yleisesti en suosittele suuria muutoksia markkinanäkemyksen pohjalta.

Minä kiinnitän kyllä huomioita kokonaismarkkinan arvostuksiin, mutta voin hyvin sijoittaa mielestäni edulliseen ja hyvän riskikorjatun tuotto-odotuksen omaavaan osakkeeseen käytännössä missä tahansa markkinatilanteessa. Yleensä tämä haaste kuitenkin ratkeaa sillä, että houkuttelevia caseja on vähemmän markkinoiden yleisesti ollessa korkealla. Kun pitää kiinni omista tuottovaatimuksista niin potentiaalisien sijoituskohteiden määrä pienenee, ja samalla omasta salkusta löytyy todennäköisemmin omasta mielestä “ylihinnoiteltuja” osakkeita, joita voi kevennellä. Kun lisäksi rajoittaa riskiä niin, ettei yksittäisen osakkeen paino saa nousta älyttömän suureksi, niin tämä on ainakin historiassa toiminut hyvin. Salkkuun kertyy enemmän käteistä, kun kokonaismarkkina on haastavasti hinnoiteltu, ja toisaalta käteinen lähtee liikkeelle kun houkuttelevia mahdollisuuksia on.

Samaa yksinkertaista ajatusta olemme soveltaneet myös mallisalkussa. Ei hötkyilyä markkinan takia, vaan enemmän opportunisesti markkinan tarjoamien mahdollisuuksien mukaan.

15 tykkäystä

Tässä on viisautta. Sopiiko udella, paljonko omassa suunnitelmassasi ovat tuottovaatimus sekä maksimipaino yhdellä yhtiöllä? :slight_smile:

2 tykkäystä

9 % koko salkulle. Aika usein olen päässyt parempaan, koska osakepaino on nyt aika raju. Hajauttaminen on vaikeaa, koska aikanaan ostin Nestettä enkä ole raaskinut myydä.

Niinpä! Setä keksi ketjun nimen alle minuutissa, Inden ydinporukka ei keksi parempaa kuudessa kuukaudessa :slight_smile:

Toiset on luotu luomaan koukuttavia kuplia, jonne toiset onnelliset aivan huomaamattaan ajautuvat … Toiset on taas luotu luomaan varallisuutta.

Kysymys kuuluu: Tarvitseeko Masse plus Kinnunen voimakaksikko ketään tai mitään muuta? Vastaus: tottakai tarvitsee, mutta lähinnä vain ihailevaksi yleisöksi :joy:

Masse-setä, FA, anteeksi jos tällainen menestys tekee aina välillä vanhan sedän päähänkin pienen nimeltä mainitsemattoman kuplan :slight_smile:

8 tykkäystä