Kinnusen jorinat

Tämän kanssa tuskailen itsekin tasaisin väliajoin, varsinkin silloin kun osakkeessa ja osakemarkkinoilla yleensä nähdään voimakkaita liikkeitä. Yritetään kommunikoida edelleen selkeämmin ja paremmin :slight_smile: Toisaalta minusta on tietenkin todella mukava kuulla, että meidän raportteja lukemalla näkemyksestä ja pitkän aikavälin tuotto-odotuksesta saa paremman kuva - sehän tarkoittaa Inderesin rauhallisen aktiivisille seuraajille lisäarvoa ja mahdollisuuksia myös hyödyntää muiden mahdollisia hätäilyjä :pray:

8 tykkäystä

Läpinäkyvyyden nimissä: olen noudattanut omaa vähennä-suositustani ja keventänyt Talenomissa omistustani, mikä olisi muuten noussut jo kohtuuttoman suureksi osakekurssin noustua viime vuosina todella voimakkaasti. Talenom on kuitenkin edelleen osakesalkkuni selvästi suurin omistus ja lähtökohtaisesti tulee pysymään suurimpana, jos tarina pysyy raiteillaan eikä osakkeessa tapahdu mitään ihmeellistä. Tai tietysti sitä voisi toivoa, että joku muu nousisi tuolta samoille tasoille, mutta ei taida ihan heti tapahtua :slightly_smiling_face:

Huomautan lisäksi, että meillä on velvollisuus pyrkiä pitämään omat positiot sellaisina, etteivät ne varmasti vaikuta objektiivisuuteen seuraamissamme yhtiöissä. Jälleen muut sijoittajat ja toisaalta Inderesin pitkän aikavälin menestys menevät omien osakesijoituksien edelle. Samalla haluan korostaa, ettei esimerkiksi halu pienentää omaa positiota ole syy vähennä-suositukselle - kyllä se tässä tapauksessa oli huoli arvostuskertoimien venymisestä.

Mutta maanantaina saadaan Talenomilta 2019 tilinpäätös, katsotaan sitten näkemystä uudelleen.

24 tykkäystä

Noh saahan tätä itse kukin vähentää, erittäin mielenkiintoinen q4 taas, kun kurssi noussut, niin mielenkiintoista nähdä miten se käyttäytyy. Itsellä kiinnostaa ebit% (ja kommentit yritysostoista ja toisaalta tikonin poistosta) ja mitkä vaikuttivat miten. Firmasta en ole erityisemmin huolissani ja jos hyvä meno jatkuu, niin miksipä ei voitaisi hyväksyä korkeampiakin kertoimia, jos todistetaan että homma rullaa.

Kai suurin mahdollinen riski on lyhyellä välillä juuri kertoimet. Tietysti katsomme tarkaan myös orgaanista kasvua. Mahd. Tulevia yrityskauppojahan indereskään ei mallinna, mutta franchise ja yritysostot ovat olleet agendalla. @Juha_Kinnunen onko muuten frakkareita tullut lisää viime aikoina? Tai onko sellaisia jotka eivät vielä ehkä ole täysin näkyneet liikevaihdossa, eikös aika moni alittanut viimevuonna?

Hei @viljo,

Talenom on (ainakin aiemmin) tiedottanut uusista fränkkäreistä, eikä uusia tiedotteita ole vähään aikaan tainnut tulla. Paljon siellä on kuitenkin suhteellisen uusia fränkkäreitä, ja yleensäkin uusien toimipisteiden ylösajo kestää oletettavasti varsin pitkään - ovat siis yksi oleellinen kasvuajuri vielä pitkään, vaikkei uusia tulisikaan.

Olet varmaan oheisen ennakkokommentin jo lukenut, mutta en nyt enempää lähde spekuloimaan Q4:llä tässä vaiheessa:

Palataan asiaan maanantaina!

8 tykkäystä

Hei @Juha_Kinnunen, yllä olevaan talenom keskusteluun liittyen: onko sinulla mahdollisesti salkkua sharevillessä, jota voisi seurata? :slightly_smiling_face:

(vai @viljo lla muuten vaan sisäpiiritietoa indeläisten possista? :grin: )

4 tykkäystä

Jotain tietoja on pyritty keräämään tänne:

1 tykkäys

Ei ole, en ole sharevillessä.

Olen kyllä joskus suurimpia omistuksiani avannut, kuten @Aston_Livingstone tuossa mainitsikin. Tällä hetkellä (listattujen osakkeiden osalta) minun osakesalkun viisi suurinta ovat Talenom, Taaleri, NoHo, Kamux ja Remedy. Talenomista on puhuttu paljon, Taaleri on omassa salkussa vain mörninyt pitkään, NoHo on ollut salkussa eri osuuksilla pitkään ja nyt taas suuremmassa roolissa, Kamux ja Remedy ovat nousseet kärkijoukkoon erityisesti suuren arvonnousun takia. Fellow Finance olisi sijoitussummaltaan kärkiporukassa, mutta siinä positio on vaan sulanut ja antanut sitä kautta tasoitusta :laughing: Ja todetaan vielä, että Hoivatilat oli suurimpien joukossa poistuessaan pörssistä.

Lisäksi on joukko pienempiä sijoituksia. Kaikkia en mielelläni avaa, kun minusta tuntuu, että jotkut voisivat lähteä tekemään turhan suuria johtopäätöksiä minun sijoituksista ja liikkeistä. Meillä eri yhtiötä seuraavat analyytikot ovat kuitenkin niissä paljon minua parempia asiantuntijoita. Ja yleensäkin kannustan mieluummin oman sijoitusstrategian tekemiseen ja noudattamiseen - ei kannata ulkoistaa ajattelua kenellekään muulle :slight_smile:

36 tykkäystä

Tattista salkun raottamisesta. :ok_hand:

Itse pidän kiinnostavana ja ihan järkevänä seurata hyvien sijoittajien (mahdollisesti jopa itseä etevämpien :smile:) liikkeitä. Tai analyysejä. Harva meistä pystyy (ja edes ehtii muilta töiltä) laatimaan saman tasoista sijoitustutkimusta kuin te siellä Indessä, joten moni tekee sijoituspäätöksiä nojautuen teidänkin analyysiin. Asian huomaa siitäkin, että tällä palstalla keskustellaan aika vähän yhtiöistä joita te ette seuraa. Eikä siinä ole mitään väärää. Hieno homma se vain on, että tämän tasoista sijoitustutkimusta on tarjolla.

13 tykkäystä

En tosiaan tarkoittanut, etteikö muiden tekemisiä olisi mielenkiintoista ja hyödyllistä seurata - erityisesti taustalla olevia ajatuksia. Seuraan minäkin (nykyään ehkä turhan laiskasti) mielelläni monien sijoittajien ajatuksia ja yritän oppia niistä :slight_smile:

Pelkään vaan, että jotkut voisivat tehdä kaupoista liian suoria johtopäätöksiä ja mahdollisesti tehdä sijoituspäätöksiä niiden perusteella - sen sijaan, että käyttäisi niitä sijoitusideoina ja pohdiskeli, sopiiko ne omiin salkkuihin. Toki myönnän senkin, että kaikkien kauppojen raportointi olisi minulle epämukavaa ja vaivalloista, vaikka avoimuuden puolesta tokii liputankin.

7 tykkäystä

Viisaiden varpailla on painoa laulaa Haloo Helsinki.

Minusta jonkinlainen rajanveto on järkevää - monessa ammatissa joutuu miettimään eettisiä kysymyksiä, miksi sijoitustoiminta olisi erilaista. Toki läpinäkyvyys on hyvästä mutta mun mielestä riittää se, että analyysin lopussa lukee omistaako raportin kirjoittaja osakkeita vai ei. Muu salkun sisältö kiinnostaa yhtä vähän, mitä joku toinen söi aamiaiseksi. Ihmiset ovat erittäin herkkiä alitajuntaisille vaikutteille ja aloittelijana on suuri houkutus kopioida toisten ideoita, joko tietoisesti tai tiedostamatta. Gurujen kopionti voi olla ihan hyvä strategia ja toimiakkin, jos sijoitushorisontti on sama kun sillä gurulla, jota seuraa. Ongelmana näen sen että oma ajattelu ei kehity.

Jäin itse miettimään alitajuntaisia vaikutteita omiin ostoksiini viimeksi nyt perjantaina kun mietin, mistä sain rohkeutta ostaa itselleni suhteellisen ison lisäerän Nokiaa keskiviikkona. Olin tulossa takaisin kotiin keskiviikko aamuna ja kohtasin kadulla henkisesti hauraassa tilassa olleen naishenkilön, joka halusi tietää omistanko hevosen. Hän olisi halunnut päästä lähelle hevosta, koska ilmassa oli niin paljon 5G:tä. Hevosten lähellä oleminen olisi helpottanut hänen oloaan. En valitettavasti voinut häntä auttaa, koska en omista hevosta. Kun pääsin kotiovesta sisälle, menin koneelle ja ostin lisäerän Nokiaa. 5G:tä oli ilmassa…

8 tykkäystä

Oletko Juha sitten omin perustein sijoittanut esim. Kamux/Remedy/FF/NoHo/Taaleri/Hoivatilat? Nämä yhtiöt kun eivät ole seurannassasi. Mainitsit että:

Oletko näissä yhtiöissä sitten ulkoistanut briefaamisen " Miksi näihin kannattaisi sijoittaa? " Saulille & kumppaneille? Vai oletko itse tehnyt tutkinnat etkä ole ulkoistanut ajattelua? Tämä nyt vain ihan tälläisenä yleisenä haastona :slight_smile:

Ymmärrän kyllä ja maalaisjärkikin sanoo, kun talossa on fiksua porukkaa ja jokaisella ne " omat yhtiöt " vahvuutena, tietoa jaetaan laajasti toisten kesken omista seurattavista yhtiöistä.

1 tykkäys

Lähinnä tarkoitin, ettei minun liikkeitä näissä kannata peesata, mieluummin yhtiöitä seuraavien analyytikoiden näkemyksiä - silloinkin tietysti omilla ehdoillaan. Tietysti minä olen kollegoiden asiantuntemusta hyödyntänyt, kun tässä kuitenkin puhutaan päivittäin osakkeista muutenkin. Mutta kaikissa merkittävissä sijoituksissa muodostan kyllä myös oman näkemyksen (yleensä pohjalla Inderesin näkemys) ja haastan analyytikkoa parhaani mukaan, ja tämä koskee kaikkia mainitsemiasi caseja. Lopulliset tulkinnat ja sijoituspäätökset teen itse, ja kannan mukisematta myös mahdolliset negatiiviset seuraamukset :laughing:

Mutta myönnetään samalla sen verran, että minulla on täällä muutama kaveri, joita saatan peesata suhteellisen suoraviivaisesti. Jos esimerkiksi @Mikael_Rautanen nyt tulisi kertomaan innoissaan löytäneensä jonkun uuden kiiltävän teknohelmen, niin saattaisi sitä pieni osuus eksyä salkkuun aika hataralla omalla tutkimuksella :sweat_smile: Silloin summat ovat kuitenkin pieniä, koska sijoitussuunnitelmani ei salli merkittäviä sijoituksia ilman omaa tutkimusta. Haluan tietää mitä omistan, miksi omistan, mitkä ajurit ja riskit ovat, mitä odotan tapahtuvan ja miksi ja niin edelleen. Ja yksi tärkeimmistä syistä on se, että haluan kehittää omaa osaamistani, mikä vaatii aina omaa ajattelua ja vaivannäköä.

21 tykkäystä

Ymmärrän hyvin, että kun olet analyytikoiden kanssa nenäkkäin kaikki arkipäivät, niin aivan varmasti sieltä jotain mukaan tarttuu :slightly_smiling_face: Eikö se ole ihan normaalia ‘mielipiteenvaihtoa’, että ensiksi sinulla on jokin mielipide, ja sitten puhuttuasi kollegan kanssa lähdet kotiin hänen ajatukset ominasi :smile:

1 tykkäys

Ei mutta leikki leikkinä.

Aivan varmasti näissä sijoitusasioissa on omia ajatuksia, joita kannattaa antaa muiden haastaa ja joista kannattaa keskustella. Keskustelu avartaa. Loppujen lopuksi sitten kuitenkin teet omat sijoituksesi itse. Ja elät niiden päätösten kanssa. Tuntuu siltä, että (sijoitus)iän varttuessa sitä pitää toisaalta tiukemmin kiinni omista näkemyksistään, mutta on myös avoimempi uusille ideoille. Omalla vastuulla.

1 tykkäys

molempi parempi?

1 tykkäys

Lähes kaikki oman salkun pienyhtiöt on tullut ostettua Inderesin sijoitusanalyysiin tutustumalla, mikä on lyömätön tapa tutustua yhtiöön. Liiketoiminta avataan hyvin yksityiskohtaisesti ja ymmärrettävästi.

Jos ostan (pien)yhtiötä ilman ulkopuolista analyysiä pelkästään omaan näkemykseen perustuen, liiketoiminnan pitää olla vakaata ja riittävän helposti ymmärrettävää. Silloin tällöin näitäkin sijoituksia tulee, viimeisimpänä Oma SP. Tällöin katson tunnuslukuja (p/e, p/b ja tuloskasvun trendiä yms) ja pohdin yhtiön vahvuuksia ja heikkouksia (liiketoiminnan defensiivisyys ja ennustettavuus, kilpailuedut, kilpailutilanne/kireys, kasvun edellytykset, riskiskenaariot). Kuitenkin oma analyysi jää väistämättä pinnallisemmaksi kuin ammattilaisen tekemä. Mitään kovin monimutkaista bisnestä en edes lähde yksin arvioimaan, koska selvitystyöhön kuluisi liikaa omaa työaikaa (vähintään kymmeniä tunteja) eikä omassa työkalupakissa ole yhtä kehittyneitä menetelmiä arvioida yhtiön todellista arvoa, kuin ammattilaisella, joten analyysin loppupäätelmä voi jäädä hatarammaksi.

7 tykkäystä

Aika harvat varmaan pelkästään omaan mielipiteeseen tai omassa päässä syntyneeseen tietoon sijoituksiaan perustaa. Meihin vaikuttavat monet jutut: sijoitus- ja työhistoria, mediat artikkelit/mainokset, foorumit :wink:, ystäväpiiri, perhe, tms… Kuka näistä osaa sanoa, mikä on loppujen lopuksi omaa. Päätös on aina oma, ja sitä Juhakin varmaan tällä tarkoitti, kun sanoi ettei haluaisi, että porukat alkaisivat sokeana peesata. Esim. mitä on jo salkussa, oma riskinottokyky, sijoitushorisontti, arvot, jne. Nämä kun vaikuttavat (toivottavasti) sijoittamiseen.

Tämä foorumi on vaikuttanut muutamiin sijoituksiin, joita en olisi muuten ehkä tehnyt tai joihin en olisi herännyt. Mitä ne voisivat olla? Remedy, Harvia, Capman (en olisi huomannut ajoissa), Relais ja ehdottomasti vetyosakkeet. Sitten on ne yritykset, joista olen ollut kiinnostunut ja joita olen seurannut muuta kautta, mutta foorumilta ja Indeltä on tullut lisätietoa. Näitä onkin jo vaikeampi mainita, koska en osaa enää sanoa, mistä on tullut ratkaiseva tieto. Ehkä Verkkokauppa, Neste, Exel, Bittium, Caverion ja Fondia. Ja sitten on lukuisa määrä osakkeita, joita olen pitänyt vaikka suositus/foorumi/media/pankki sanoisi muuta. Nämä voivatkin olla Juhalle niitä kaikkein vaikeimmin kerrottavia. Kun kollega suosittelee myymään, eikä Juha myy. Vai mitä @Juha_Kinnunen?

3 tykkäystä

Vaikeaa kuvitella että olisin tutustunut esim. Fodeliaan ja Relaisiin ilman inden sijoitustutkimuksia, joiden avulla tunnissa pystyy muodostamaan aika hyvän käsityksen yhtiön meiningistä

2 tykkäystä

Sijoitustapoja on niin monia! Vanha setä on jo aikaa sitten ulkoistanut kaiken “tutkimisen” lähipiirille, Inden ammattilaisille ja nykyään myös tälle foorumille :ok_hand: Viimeisimpinä Qt:n hankinta, seuraaminen ja sitten aikanaan myyntipäätös on kokonaan ulkoistettu foorumin Qt-guru Astonille :blush:

No mitä sitten vanha setä itse tekee? Roikkuu foorumilla ja rikastuu :tophat: :tophat: :tophat:

Masse-setä, FA, disclaimer: tämä ei ollut sijoitussuositus :joy: :joy: :joy:

15 tykkäystä

Juuri noin! Se on ihan sama, mikä se oma tyyli on, kunhan itse on siihen tyytyväinen :ok_hand::blush: pätee aika moneen muuhunkin juttuun kuin sijoittamiseen

Vanha setä on jo aikaa sitten ulkoistanut kaiken “tutkimisen”

(tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä -olikos tämä joku vanhan kansan sanonta :smile:)

4 tykkäystä