Kojamo sijoituskohteena

kojamon omistuksista 41% hallintarekisterissä ja 16% eläkevakuuttajilla ja 4% säätiöllä jotka ei maksa veroja + sitten nämä jotka eivät sovi listalle. Onneksi minä sentään maksan jos jään kaiken pelaamisen jälkeen tänä vuonna voitolle

Ei ollut kovin tasapainoinen reportaasi

4 tykkäystä

Jännä nähdä jatkuuko ulkolaisten tankkaus tässä. Noin kolminkertaistaneet positionsa helmikuun aikana.

Toki koko yhtiöstä “vain” reilu prosentti omistuksessa.

1 tykkäys

Jotenkin tuntuu, että tuossa muutoksessa on kikkailtu, että samoja omistajia on siirretty vain eri lokeroon “rahoitus ja vakuutuslaitokset” → “hallintarekisteröidyt.”

100 suurimman omistajan listalta ei juuri osakkeita vähentäneitä löydy, vaikka tosiaan tilastojen mukaan merkittäviä vähentäjiä olisi “rahoitus ja vakuutslaitosten” keskuudessa.

1 tykkäys

Sama pisti silmään, kun tarkentelin asiaa.

Eiköhän tässäkin koijjailussa ole AY-liike taustalla, hehe. :slight_smile:

Mieluummin näkisin Kojamon ulkolaisten sijoittajien omistamana kuin ammattiyhdistyksillä. Ihan jo verokertymän takia. #offtopic Olisi kylä kiva saada selkeyttä mistä tuo “tilastovirhe” johtuu.

1 tykkäys

Tuoretta analyysia Kojamosta. Peesasin itse Varman sijoitusjohtajaa ja Kojamon hallituksen jäsentä Reima Rytsölää kun hän osti 5k kappaletta pari viikkoa sitten 16e hintaan.

2 tykkäystä

Tämä koijaamo voisi olla seuraava sijoituskohteeni.

Löytyykö jostakin arvioita tulevien vuosien osinkoprosenteista?

Nordea tarjoaisi tälläisiä. Analyysi 19.2.2021

2023 0.45€ 2,7%
2022 0.42€ 2,5%
2021 0.39€ 2,3%
2020 0.37€ 2,1%

2 tykkäystä

Kiitos myös yksityisviestillä tulleesta infosta! Your self know who it was :slight_smile:

Vakaata tuottoa veronmaksajilta, mutta nihkeää tuottoa osakkeenomistajille ainakin EPSiin verrattuna. Kahden prossan osinko ei kyllä minulle riitä.

2 tykkäystä

Kannattaa muistaa, että EPS:n kuuluu kiinteistöjen arvonnousutkin (eli ‘näennäistä’ rahaa) , joten se hieman huijaa. Kannattaa ennemmin sitä operatiivista kassavirtaa tuijotella omasta mielestäni :thinking:

2 tykkäystä

Kehno osinko selittynee kohtuu kovalla kasvulla. Jossain kohtaa kun kasvu hidastuu, alkaa osinkojakin valua reilummin.

1 tykkäys

Q1 tulos taisi olla alamäkeen viettävä, ei tainnut olla järin hyvä. Nettovuokratuotot supistuivat 55,5 miljoonaan euroon viime vuoden tammi-maaliskuun 56 miljoonasta eurosta. Taloudellinen vuokrausaste laski 96,9 prosentista 94,9 prosenttiin. Mitkä mahtavat olla osakkeen arvostusnäkymät jos inflaatio ja korot virkoavat nousemaan. Firman nettovelkaantumisaste on 82.0%. Kiinteistöbisnis nojautuu konkretiaan eli kiinteistöihin mutta ei osake varmaan saa inflaatiolta suojaa kovin kummoisesti, tai mitä muut tuumaavat?

Mitä mieltä tietäjät tämän hetken kojamon arvostuksesta? ATH lukemat paukkuu. Onko vuokra-asunnoista niin suuri pula, että omistusasumisen suosion kasvu ei vaikuta kojamoon? Asuntolainoja ihmiset ottaneet runsaasti tänä kesänä.

1 tykkäys

Vuokra-asuntoja on nyt suurissa kaupungeissa (mihin Kojamon salkku pääosin sijoittuu) ymmärtääkseni pikemminkin enemmän tarjolla kuin aiemmin. Syynä ainakin ns. asuntosijoitusbuumi, airbnb-asuntojen siirtyminen vuokramarkkinoille (tarjontaa enemmän) ja ainakin osittain myös se että opiskelijat tekevät opintoja etänä eivätkä muuta opiskelupaikkakunnille (kysyntää vähemmän).

Itsekin olen vähän hämmentyneenä seurannut kurssin nousua. Ostin tätä itse maaliskuussa ja ajattelin että tämä olisi sellainen vähän korkoinstrumenttiin verrattava maltillisesti mutta vakaasti kehittyvä osake. Eli yli 30% nousua en muutamalle kuukaudelle odottanut…

2 tykkäystä

Mun edellinen kommentti taisi sisältää vähän vanhentunutta tietoa markkinatilanteesta. Tänään tuli päivitystä vuokramarkkinoiden kehityksestä vuokranantajien keskusliitolta. Tuota 30% nousua Kojamon osakkeessa tämä ei kuitenkaan yksinään selitä. :wink:

”Vuokramarkkinoilla on tapahtunut käänne. Vuokrakehitys on vauhdittunut ensimmäistä kertaa korona-aikana. Korona vaikuttaa kiusaavan edelleen erityisesti Helsinkiä, jossa käänne on ollut muita suuria kaupunkeja vaatimattomampi. Monissa keskisuurissa kaupungeissa, kuten esimerkiksi Lahdessa ja Hämeenlinnassa, vuokrien lasku on kääntynyt maltilliseen nousuun”

1 tykkäys

Näihin lukuihin kannattaa suhtautua isolla varauksella jos ei selvitä tarkasti taustalla olevaa metodologiaa. Helsinki on ollut H1/2021 aikana muuttotappiokunta vaikka ulkomailta on tullut 1800 huippuosaajaa. Tunnen useamman joka on muuttanut Helsingistä ihan viimeisen päälle laitetusta omistusasunnosta muualle ja jättäneet asuntonsa vuokralle. Samaan aikaan alle 30-neliöisten kämppien vuokrauksessa on kovia paineita kun kaupunkiin ei kohdistu varsinaista ryntäystä AirBNB-asiakkaiden, opiskelijoiden ja matalapalkkaisten palvelualojen työntekijöiden toimesta.

Poikkeukselliset ajat luovat poikkeuksellisia muutoksia, joiden tulkinta on kovin hataralla pohjalla jos sitä tehdään vain riviltä “yleinen vuokrataso”.

Jos kojamo saa nostettua keskivuokraa, se ei lämmitä kovinkaan paljoa jos samaan aikaan vuokra-aste tippuu reilummin.

Jos muuten sattuu olemaan joku tositietäjä paikalla, niin voiko joku selittää minulle miksi viimeiset 12kk putkeen oikotiellä on ollut ilmoituksessa alueella Helsinki, Eteläinen hämmästyttävän tarkasti 1800±50 vuokra-asuntoa? (joo kävi se välillä tuon ulkopuolella, mutta 95% päivistä tuossa). En aiemmin seurannut tilannetta, mutta kuvittelin toki että esim vuodenajalla olisi merkittävä vaikutus. Foliolle olis nyt kysyntää.

3 tykkäystä

Itse omistan Kojamoa ja luotan osakkeen tarjoavan vakaata tuottoa ja hajautushyötyä. Kojamon asunnot sijaitsevat suurissa kaupungeissa, ja vaikka paljon puhutaan etäilystä ja ties mistä kaupunkeihin liittyvistä ongelmista, ei suurien kaupunkien asuntojen arvo tule laskemaan merkittävästi. Jos näin käy, on muualla pörssissä rytissyt ennen Kojamoa.

Fakta kuitenkin lienee se, että etenkin kaupungeissa on ihmisten asuttava vuokralla kun raha ei riitä omistusasuntoon ja työt kuitenkin ovat tässä maassa edelleen kaupungeissa.

Itse en tuijottaisi niin paljon muuttovoittoa tai muuttotappiota viimeisten kahden tai kolmen vuoden ajalta. Asuntojen hintakehitys kertoo mielestäni ihmisten haluista enemmän kuin se, mihin he tosiasiassa muuttavat.

4 tykkäystä

Kojamon olennaiset luvut laskee:

  • Nettovuokratuotto laski -0,3 prosenttia ja oli 124,5 (124,9) miljoonaa euroa. Nettovuokratuotto oli 64,2 (65,6) prosenttia liikevaihdosta.
  • Taloudellinen vuokrausaste oli katsauskaudella 94,3 (96,3) prosenttia.
  • Asuntojen arvoa nostettu excelissä noin 500 milj joten tulos ok

Asukkaista pula kun asuntojen vuokrausaste laskussa jo useamman kvartaalin ja uusia asuntoja on useita satoja valmistumassa pk-seudulle. Yle puhui eilen jo yli 10k afgaanista jotka olisi nopeasti asutettavissa Suomeen joten sitä kautta pidemmällä aikavälilä tulossa vuokra-asujia. Kestänee kuitenkin vuoden pari ennen kuin siirtyneet vastaanottokeskuksista asuntoihin pk-seudulle.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kojamo-jai-odotuksista-ja-laskee-ohjeistustaan/5b5e4c24-1cbb-46d0-9529-9e0d196166d0

4 tykkäystä

Itse asiassa Kojamo alkaa taas valumaan kohtuulliselle ostohinnoille. Mielenkiintoista oli, etteikö markkinat Q2 tuloksia aavistaneet. Itselleni oli päivänselvää, ettei yhtiö tule ylttämään analyytikkojen odotuksiin. Myin noin @21,00 € tasoilla.

Muutin itse jo joulukuun puolella pois kaupungista mökille, sillä opiskelut siirtyi etään. Nyt on taas muutettava takaisin syyskuussa. Case Kojamossa painaa kuitenkin pitkällä aikavälillä vaihtoehtoisten sijoitusten kasvun kysyntä, kun koroista ei saa järkevää tuottoa. Lisäksi riskiä vähentää Kelan pehmeä ja loputon rahapatja, joka tukee aina tarvittaessa.

7 tykkäystä

Mielenkiintoinen seikka, että Norjan öljyrahasto on Kojamossa tukevasti mukana. Koitin etsiä kyseisen rahaston aikasempia omistuksia Kojamon suurimpien osakkeenomistajan listoilta, mutta ei pikaisella etsimisellä löytynyt. Pidän siis ehdottomasti positiivisena seikkana, vaikkakin talousjohtaja myikin. Ei siis liity yrityksen fundaan millään tavalla, joten saa liputtaa jos katsoo tarpeelliseksi.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/norjan-oljyrahaston-omistus-kojamossa-ylitti-viisi-prosenttia/64f539b2-68c0-4cf3-bad8-947c9ede5467

2 tykkäystä

Ei taida tosiaan aikaisemmin olla listalla, tosin Kojamoakin omistetaan jo 45% hallintarekisterin kautta joten omistus on luultavasti ollut siellä piilossa.
Omistajalistalta löytyy toki myös Sveitsin keskuspankki kuten lähes jokaisen suuren Helsingin pörssin yhtiön kohdalta.
Vakavarainen ison asunto-omaisuuden omistava Kojamo sopii siis hyvin bondin korvikkeeksi isoille instikoille.

1 tykkäys