Komponenttipula ja teräksen hinnan kehitys

Moi,
Tässä nousuhuumassa olen jäännyt miettimään käsillä olevaa komponenttipulaa joka väkisinkin tulee heijastumaan monen teollisuuden tuottavuuteen ja kun siihen lisätään teräksen ja muun raaka-aineen hinnan nousut niin miten tässä “kuorolaulussa” käy?
Nyt jo kuulee Jenkkilästä huhuja että investorit siirtelevät investointejaan kun teräksenhinta on mennyt katosta läpi (levyt yli 2x ja HRC 3x) verrattuna syksyn 2020 hintoihin. Euroopassa ei asiat ole kauheen paljon paremmin (levyt ja HRC ~2x)
Olen jäänyt miettimään miten nämä asiat on huomioitu tulevissa ennusteissa ja onko yrityksillä suojauksia näihin korotuksiin? En itse ole sellaista ennustetta vielä nähnyt jossa teräksen hinnakehitystä tai suojauksista olisi mainittu jotain ennusteessa.

Tähän voisi vielä lisätä konttipulan aiheuttama järjetön hinnannousu rahdeissa Kiinasta > Eurooppan ja Jenkkilään.
Mielenkiinnolla kuulisin teidän mielipiteitä. Itse olen jo varovaisempi arvioidessani teollisuudenaloja joiden tuotteissa on paljon terästä ja komponentiikkaa.

6 tykkäystä

Tässä hyvä linkki miksi pula MLCC kondensaattoreista (Multi-layer Ceramic Capacitors) tapahtui: Avnet: Quality Electronic Components & Services

Kirjoitettu 13/01/2021: There is little sign of improvement in the next 18 months to 2 years.

(between the iPhone 6s and the iPhone X, there was a jump in MLCC count from 500 to 1,000 per handset!. In Tesla Model 5 MLCC count is 10,000)