Kone - Omistautunut ihmisvirroille

KONE toimittaa People Flow® ‑ratkaisuja Chengduhun, Länsi-Kiinaan, rakennettavaan 489 metrin korkuiseen Panda Tower -monikäyttörakennukseen (virallinen nimi Chengdu Tianfu Supertall). Näyttävään rakennukseen tulee kaikkiaan 95 kerrosta monipuolisia toimisto-, hotelli- ja liiketiloja.

Tilaus käsittää 24 KONE MiniSpace™ -hissin ja viiden KONE MonoSpace® -hissin toimituksen ja asennuksen. Tilaukseen sisältyy myös kaksivuotinen vakiohuoltosopimus, KONE UltraRope® -nostoteknologia, KONE E-Link™ -järjestelmä sekä hissien sujuvan käytön kaikkialla rakennuksessa takaavat KONE 24/7 Connected Services -palvelut.

Tilaus kirjattiin vuoden 2023 neljännelle neljännekselle.
.

6 tykkäystä

Nyt todella tyhmä kysymys. Kun tänään kerrotaan, että “tilaus kirjattiin vuoden 2023 neljännelle neljännekselle”, niin tarkoittaako että tilaus kirjattiin NYT sinne ja aiemmin ilmoitetut Q4-luvut muuttuivat? Vai tarkoittaako että tilaus on AIEMMIN kirjattu jo alkuperäisiin Q4-lukuihin ja nyt vain julkistettiin kauppa eikä mitkään luvut muutu?

Koneen julkistukset ovat nähdäkseni aina eläneet omaa elämäänsä. Näitä julkistetaan ihan yleisesti todella pitkällä viiveella - jos julkistetaan ollenkaan. Eli näiden pohjalta on aika mahdotonta päätellä, kuinka firmalla kulloinkin menee.
Ihan mutuna, olisiko yksi syy esimerkiksi siinä, että tilausten ja toimitusten väli on niin pitkä - ja sitä pitempi, mitä suuremmasta projektista on kysymys. Tilausuutinen ehkä halutaan lähemmäksi varsinaista toimitusta?
Ja toinen ehkä siinä, että bisneksen ydin lienee kuitenkin niissä lukemattomissa hankkeissa, jotka eivät ylitä tätä firman pitämää uutiskynnystä. Eli se “harmaa massa” ei niin huomionarvoisissa kohteissa - kaiken maailman kalasatamissa siis.
Koneen julkistukset siis jonkin sortin “show room” ainoastaan?

Eli vastaus kysymykseen: mitkään luvut eivät julkistuksilla muutu.

Eipä tuo vastauksesi vastannut @Paapaa n kysymykseen ja mielestäni kaikille on selvää, että kone ei tiedota jokaisesta AsOy hissitoimituksesta.

1 tykkäys

Tässä on Salkunrakentajan juttu Koneesta, jossa on lainattu Handelsbankenin analyytikkoa Timo Heinosta :slight_smile:

Lyhyellä aikavälillä Kone joutuu kuitenkin painiskelemaan Kiinan synkillä rakennusmarkkinoilla, sillä kuluvan vuoden tammi-helmikuussa rakennushankkeiden aloitukset laskivat neliöissä yli 30 prosenttia viime vuodesta.

Handelsbankenin kolmen kuukauden suositus Koneen osakkeelle on edelleen osta. Kolmen vuoden osakkeen tavoitehinta on 65 euroa, mikä ylittää selvästi tämän hetken 44 euron kurssinoteerauksen.

Alaotsikot:

  1. Koneelle tärkeät huolto- ja modernisointimarkkinat jatkavat kasvua
  2. Kiinan rakennusmarkkinoiden yskiminen voi olla väliaikaista
2 tykkäystä

KONE julkaisee keskiviikkona Q1-rapsansa ja tässä ois siihen liittyen Ekin ennakkokommentit. :slight_smile:

KONE julkistaa Q1-raporttinsa keskiviikkona 24.4. klo 8:30. Uuslaitemyynnin markkina on jatkunut haastavana suurimmassa osassa yhtiön päämarkkinoita, joten positiivisten yllätysten mahdollisuus liittyy enemmän huoltoon ja modernisaatioihin. Odotamme, että vuoden 2024 ohjeistus uusitaan. Osakkeen arvostus on pienellä diskontola suhteessa lähimpiin verrokkeihin, mutta kokonaisuutena kuitenkin korkea.

4 tykkäystä

Minäpä uskon että KONE yllättää uuslaitemyynnin osalta ja muutenkin tulos on jopa parempi kuin verrokki viime vuodelta. Yrityksen osalta on synkistelty turhan paljon Kiinan suhteen ja uusi TJ varmasti jatkaa jo kannattavuusparannusohjelmaa. Ei Kiina ole ainut markkina, vaan uskon että markkinaosuutta on otettu muilla lisää.

3 tykkäystä

Ekin kommentit KONE:een Q1-tuloksesta. :slight_smile:

KONEen Q1-numerot osuivat hyvin lähelle konsensusta ja ylittivät hieman omat odotuksemme. Täsmennetty 2024-ohjeistus ei anna aihetta isompiin ennustemuutoksiin sen enempää Inderesillä kuin konsensuksellakaan. Odotamme varovaisen positiivista kurssireaktiota.

7 tykkäystä

KONE on kone, vaikeassakin markkinassa. Pitkässä juoksussa kannattavuuden voi olettaa parantuvan, kun huollon osuus kypsyvässä maailmassa kasvaa. Mutta, osake ei hinnoittelunsa puolesta näytä kovin kiinnostavalta.

7 tykkäystä

Huollon osuus kasvaa, koska Koneen markkinaosuus uusista hisseistä toiminta-alueella (19%) x konversio huoltokantaan (70%) = 13-14 %, mikä ylittää huollon noin 10 % markkinaosuuden.

5 tykkäystä

image

Pääsinpähän tätäkin todistamaan edes kerran elämäni aikana

15 tykkäystä

Jep. :smiley:

Täytyy myöntää, että omakin ajattelu KONEen suhteen muuttui yön aikana. Herkästi jää “vanhat faktat” juurtuneena päähän, kun KONEenkin kaltainen yhtiö muuttuu. Niin hitaasti, että päivätasolla muutos on kuin maalin kuivumista seinällä. Mutta vuosien varrella se tuntuu.

Kiinan liikevaihto on “enää” 22 % liikevaihdosta.

Minkä Eki heitti videollakin, pitkässä juoksussa huollon ja modernisaatioiden, joissa se hillo oikeasti tehdään, kasvun pitkäisi jatkua verkkaana. Ei rakettikasvua, mutta hyvää 0-+10 % esim. lähivuosina per meidän ennusteet.

Kiinan uusrakentamisen hidastuminen ei pitäisi siis enää painaa niin paljoa.

"Ennusteita ylös modernisaatioiden vetämänä

KONE tarkensi 2024-ohjeistustaan ja arvioi nyt liikevaihdon kasvun olevan 0…+5 % ja oikaistun EBIT-marginaalin 11,5…12,3 %. Uusi ohjeistus on linjassa raporttia edeltäneen 2024-konsensuksen kanssa. KONE täsmensi vuoden 2024 markkinanäkymiään positiiviseen suuntaan. Yhtiö odottaa nyt sekä Euroopan että Amerikan NBS-markkinan olevan stabiili kun aiemmin molemmissa odotettiin 0…-5 %:n v/v kappalemääräistä laskua. Huoltomarkkinoilla odotetaan alueesta riippuen edelleen 0…+10 %:n v/v kasvua ja modernisaatioissa +5…> +10 %:n nousua. Ennustenostomme vuosille 2024-2026 ovat etenkin marginaalien osalta huomattavia, sillä olemme tarkistaneet näkemystämme KONEenmyyntimixistä. Tähän ovat vaikuttaneet yhtiön indikaatiot modernisaatiomarkkinoiden hyvästä vedosta ja KONEenvahvasta asemasta siellä. Modernisaatiomarkkina kasvaa >+10 %:n vauhtia myös Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa ja KONE sanoo kasvaneensa markkinoita nopeammin ”leveällä rintamalla” ja myös Kiinassa. Olemme nostaneet ennusteitamme KONEenhuolto-ja modernisaatioliikevaihdoksi: vuosina 20242026 modernisaatioiden osuus liikevaihdosta nousee 17 %:sta 20 %:iin ja NBS:nosuus laskee 45 %:sta 41 %:iin. Oletuksenamme on modernisaatioiden noin 5 %-yksikköä parempi marginaali NBS:iinverrattuna. Vuosien 20242026 EBIT-marginaaliodotuksemme ovat nyt 12,1…12,7 % (aik. 11,8…11,9 %)."

14 tykkäystä

Ajan mittaan näen valtavaa potentiaalia Intiassa.

Maan väkiluku (~1440 miljoonaa) ohitti jo Kiinan äskettäin ja on edelleen kasvussa mutta kaupungeissa asuu vasta ~33% väestöstä. Kiinan urbanisaatioaste oli samalla tasolla 90-luvun lopussa ja on siitä kaksinkertaistunut 66%:iin ja nousee edelleen.
Intian kaupunkiväestön määrä kasvanee siis sadoilla miljoonilla lähivuosikymmeninä.

Intian kaupungit ovat jo nyt isoja tai valtavia ja jatkossa nekin kasvavat entistä enemmän ylöspäin. Mumbain, Bangaloren ja Hyderabadin kaltaiset kaupungit näyttävät jo esimerkkiä. Kehitys ei tosin todennäköisesti ole ihan yhtä nopeaa kuin Kiinassa jossa puolue sanelee kaavoituksen ja protestoijat vaiennetaan.

Samaan aikaan maan bkt kasvaa n. 7% vuositahtia eli volyymin lisäksi myös yksikköhinnat (ja kulut) todennäköisesti nousevat eli liikevaihto kasvaisi kumpaakin reittiä ja jos kannattavuus pitää niin myös tulos kasvaisi kahdella vivulla.

Koneen markkinaosuus Intiassa on nykyään ~25% ja jos tätä puolustetaan tai jopa kasvatetaan kannattavasti niin Intiasta voi tulla erittäin merkittävä kasvun lähde.

11 tykkäystä

Eräs Koneen(2027E P/E 17) verrokki voisi olla Sampo (2027E P/E 14): Molemmilla vakaata liiketoimintaa. Kone kasvaa nopeammin ja siksi korkeampi hinnoittelu.

Vakaus tuo mahdollisuuden vivuttamiselle.

Tämä menee herkästi omenoiden ja appelsiinien vertailuksi.

Molemmat edustavat pörssin vakaata päätyä, mutta Sammon liiketoiminta on jokseenkin pääomaa sitovaa. Kohdemarkkina kasvaa hyvin hitaasti. Toiminta keskittyy pohjoismaihin plus sillanpääasema brittein saarilla.

KONE on taas pääoman tuotoltaan ylivoimainen kassavirtamonsteri Hesulissa, joskin sekin hyvin rajatulla kasvunäkymällä.

KONEelle hyvä verrokki on tietysti laadukas Otis, joka taitaa treidata noin 28x tuloksensa verran kun viimeksi asiaa katsoin.

5 tykkäystä

Sijoittaja vertaa myös yrityksiä keskenään sijoituskohteina. Tässä teemana ovat tuotto, kasvu ja riski.

Sammon kasvun voisi kuvata olevan lähellä BKT kasvua.

Koneella on tukenaan megatrendit, joiden vaikutusta kilpailu hieman heikentää.

Riski lienee karkeasti samalla tasolla.

3 tykkäystä

KONE on ostanut liike- ja asuinrakennuksiin räätälöityjä hissejä ja liukuportaita valmistavan australialaisen Orbitz Elevatorsin.

KONE ostaa yhtiön Australian palveluliiketoiminnot ja kaikki Uuden-Seelannin liiketoiminnot. Orbitz Elevatorsin Papua-Uuden-Guinean liiketoiminnot eivät sisälly kauppaan.

Vuonna 2014 perustetulla Orbitz Elevatorsilla on vankka maine hisseihin ja liukuportaisiin liittyvien kokonaispalvelujen toimittajana. Yrityksellä on erittäin ammattitaitoinen henkilöstö ja vahva asiakaskunta. Henkilöstöstä noin 40 siirtyy yrityskaupan myötä KONEelle. Yritys on vahvasti sitoutunut innovaatioihin, laatuun ja asiakaspalveluun, mikä on täydellisesti linjassa KONEen ydinarvojen kanssa.

KONE ja Orbitz Elevators jatkavat toimintaansa erillisinä yhtiöinä kunnes integrointi saadaan päätökseen. Sujuvan siirtymän varmistamiseksi Dwayre toimii KONEella viiden vuoden ajan neuvonantajana.

Kauppahintaa ei julkisteta.

16 tykkäystä

KONE toimittaa People Flow -ratkaisuja Lontoon keskustassa modernisoitavaan pilvenpiirtäjään nimeltä Thirty High (aiemmin Portland House). Modernisoinnin toteuttaa Landsec nettonollaperiaatteella, eli rakentamisen ja käytön aikaiset päästöluvut tulevat olemaan nolla. Samalla 1960-luvulta peräisin oleva ikoninen maamerkki saa uuden elämän lähinnä toimistotiloista koostuvana modernina monikäyttörakennuksena.

Tilaukseen sisältyy 15 konehuoneetonta KONE MonoSpace® 700 -hissiä, joista 12 on matkustajahissejä, kaksi on palomieshissejä ja yksi on huoltohissi. Thirty High -rakennuksessa KONEen laitteita tulee käyttämään arviolta noin 2000 ihmistä päivittäin.

Pääurakoitsija on McLaren Construction Limited, ja arkkitehtuurisuunnittelusta vastaa Buckley Gray Yeoman (BGY).

Tilaus kirjattiin vuoden 2023 neljännelle neljännekselle.

7 tykkäystä

@Heikki_Keskivali on tehnyt tviitin Koneen kilpailijasta Otiksesta. (viime vuonna teki myös ketjun)

Osinkofundaboomerikin kävi kommentoimassa tuota tviittiä.

https://x.com/hkeskiva/status/1798983481789436077

8 tykkäystä

Tässä on tiivis Sijoittaja.fi:n juttu Koneesta. :slight_smile:

KONEen osakekurssi oli laskutrendissä syksystä 2023, ja osake kävi lokakuussa alle 40 eurossa. Näiltä tasoilta kurssi on kääntynyt nousuun, ja osake on kivunnut lokakuun pohjalukemista. Vahva nousutrendi kuitenkin katkesi toukokuun puolivälissä ja osake on laskenut houkuttelevimme tasoille. Käymme analyysissa läpi, olisiko KONEen osakkeessa nyt ostonpaikka.

2 tykkäystä