Business Finland myönsi keväällä hankkeeseen Konecranesille 20 miljoonan euron ja hankkeessa luotavalle ekosysteemille 50 miljoonan rahoituksen, jonka lisäksi Konecranes investoi itse hankkeeseen 40 miljoonaa euroa viidessä vuodessa. Zero4:n lanseeraustapahtuma järjestettiin lokakuun alkupuolella.
”Tavoitteena on luoda ympäristö, jossa samassa suljetussa tilassa, olipa se satama tai tuotantolaitos, operoivat älykkäät laitteet ja ihmiset pystyvät saumattomasti vaihtamaan informaatiota ja toimimaan sekä tekemään päätöksiä mahdollisimman optimaalisesti. Me voimme tuoda siihen yhden elementin eli älykkäitä nosto- tai siirtolaitteita”, Pankakoski kertoo.*
Hienoa, että Konecranes lähtee kehittämään kyseistä ekosysteemiä. Hienoa myös nähdä valtio rahoittamssa hanketta.
Tällaista tiedotetta Konecranesilta tänään, tilauksen arvoa ei julkistettu.
Konecranes toimittaa 16 nosturia Hybarille, joka on Yhdysvalloissa toimiva kestävään metalliromun kierrätykseen ja terästuotantoon keskittyvä yhtiö. Nosturit tulevat muun muassa kauha-, täyttö- valssaamo- ja kuljetuskäyttöön, ja ne tukevat keskeisellä tavalla Hybarin terästankotuotantoa. Tilaus saatiin vuoden 2023 syyskuussa, ja nosturit on tarkoitus toimittaa vuonna 2024 ja alkuvuodesta 2025.
Konecranes on solminut sopimuksen ruotsalaisen Oskarshamnin ydinvoimalan reaktorisalissa käytettävän siltanosturin päivittämisestä. Nosturilla on ratkaisevan tärkeä rooli sen varmistamisessa, että reaktorin huollossa ja käytetyn ydinpolttoaineen kuljetussäiliöiden poistamisessa noudatetaan tiukkoja sääntelyvaatimuksia. Tilaus kirjattiin vuoden 2023 neljännellä vuosineljänneksellä.
Olemme tarkastelleet kotimaisten konepajojen taseiden profiileja niiden riskiensietokyvyn näkökulmasta käyttäen tavanomaisia mittareita. Keskimäärin yhtiöiden taseet ovat erittäin vahvassa kunnossa sietämään reilunkin tulospudotuksen, mutta muutama yhtiö on harmaalla alueella.
Huoltobisnes tuo valtaosan Konecranesin tuloksesta. Tekeekö firma nostureita ja muita materiaalinkäsittelylaitteita siksi, että pääsee pitämään niitä kunnossa - hurjalla katteella?
Voisiko Konecranesin mieltää palveluyhtiöksi, jolla on huoltotoiminnoissa SaaS-yhtiöiden hehkuttamaa “jatkuvaa liikevaihtoa”? Ja mistä kunnossapitoliiketoiminnan rahat tulevat?
Sijoittajasuhdejohtaja Kiira Fröberg kertoo Karon Grillissä myös tilauskannan muodostumisesta - sekä paljastaan ensimmäisen oman osakesijoituksensa.
Konecranesin osakekurssi on Q3-raporttipäivän jälkeen kohonnut +36 %. Kysyntäajureiden lähiaikojen kehitys vaikuttaa kuitenkin lattealta eikä selviä nousua tukevia tekijöitä voida nyt osoittaa.
Rapsasta lainattua: Alennamme suosituksemme vähennä-tasolle (aik.lisää). Nostamme kuitenkin tavoitehinnan 37,00 (aik. 33,00) euroon korkotason ja siten markkinoidentuottovaatimuksen alennuttua selvästi edellisestä tavoitehinnan asettamishetkestä.
Onkohan kuitenkin suurin syy tavoitehinnan nostoon 33 eurosta 37 euroon tämä? t. kontraindikaattori
“Sen sijaan, että olisimme panostaneet sisäisen järjestelmän rakentamiseen, etsimme markkinoilta parhaan mahdollisen ohjelmistoratkaisun ja valitsimme Konecranesin,” sanoi Verbrugge International BV:n talousjohtaja Carlo Broeren.
Satamien ohjelmistoratkaisuissa on vielä paljon kehitettävää, mikäli alla boldaamani kohta pitää laajemminkin paikkansa:
Yritykset ovat myös sopineet Konecranesin ohjelmistoratkaisujen integroimisesta Verbruggen talousjärjestelmiin ja reaaliaikaisiin tietolähteisiin kuten siltavaakoihin, jotka auttavat mittaamaan tarkasti irtotavaran virtauksia sisään ja ulos terminaalista. Tämänkaltaista integraatiota ei ole ennen tehty ja sen odotetaan tehostavan koko Verbruggen rahtisalkkua. Se merkitsee myös edistysaskelta satamateollisuuden digitalisaatiossa.
Edit: Satamatoiminnassa on tähän päivään asti ymmärtääkseni ollut käsittämättömän yleistä vain yhtä satamaa palveleva, kohteeseen räätälöity ohjelmistokehitys.
Tässä on Ekin etkokommentit, kun KC julkistaa Q4-rapsansa perjantaina.
Konecranes julkistaa Q4-raporttinsa perjantaina 2.2. klo 8:30. Yhtiön toimintaympäristön indikaattorit ovat viime aikoina olleet alavireisiä, kuten totesimme hiljattaisessa yhtiöpäivityksessämme. Tämä ei kuitenkaan ole vielä kovin voimakkaasti näkynyt Q4-numeroissa. Uskomme yhtiön ohjeistavan 2024:lle suunnilleen viime vuoden tasoista tulosta. Osakkeen arvostus on täyteläinen.
Saadut tilaukset olivat 926,0 miljoonaa euroa (960,3), -3,6 prosenttia (-1,7 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna). Saadut tilaukset laskivat Satamaratkaisuissa, pysyivät suunnilleen samalla tasolla Teollisuuslaitteissa ja kasvoivat Kunnossapidossa.
Kunnossapidon sopimuskannan arvo oli 318,3 miljoonaa euroa (306,9), +3,7 prosenttia (+5,3 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).
Tilauskannan arvo oli 3 040,8 miljoonaa euroa (2 901,7) joulukuun lopussa, +4,8 prosenttia (+6,0 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna)
Oma pohdinta: Uusia tilauksia viimeisellä neljänneksellä vähemmän kuin vuosi sitten, mutta silti tilauskannan arvo on suurempi vuoden takaisesta. Se miten tilaukset osuu millekkin neljännekselle on aina vähän epävarmaa. Kunnossapidon kasvava osuus on hyvä, koska olen itse siinä ymmärryksessä että se olisi kaikista kannattavinta toimintaa. Vapaa kassavirta on kova (koko vuosi 511,4M€ (24,6)) ja nettovelka alenee kivaa vauhtia (Nettovelka oli 365,8M€ (688,3)) ja nettovelkaantumisaste 22,9 prosenttia (48,0). Kyydissä on mukava olla. Holdaus jatkukoon
Huom! Q3:n tilauskanta tilanne oli tämä, joten pientä laskua siihen.
Tilauskannan arvo oli 3 282,1 miljoonaa euroa (3 052,1) syyskuun lopussa, +7,5 prosenttia (+11,7 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).
@Erkki_Vesola on tehnyt tuoreen yhtiöraportin Konecranesista.
Konecranesin Q4-numerot olivat joko hieman odotuksia vahvemmat tai niiden kanssa linjassa. Markkinanäkymäkommentit olivat ennakoitua positiivisempia ja myös 2024-ohjeistus oli samanlaatuinen.
The Biden-Harris administration is announcing a series of actions to strengthen the cybersecurity of America’s ports.
President Biden is to sign an executive order on Wednesday.
One key issue, according to senior administration officials, is the 80% of ship-to-shore cranes moving trade at U.S. ports that are manufactured in China.
Kiinalaiset satamanosturit vastatuulessa; onko tämä ollut jo tiedossakin kun Konecranesin kurssi on niin kohonnut? Biden allekirjoittaa uudet määräykset tänään. Luulisi olevan positiivista KC:lle.
Cargotecin keskustelussa oli Indiresin analyytikon hyvä kommentti tähän. Lyhyesti: ilm sekä ct että kc eivät ole ihan samalla markkinalla kuin mitä noihin satamiin menisi. (Toivottavasti kommenttini osui kohdilleen näin aamuunisena)
Kiitos, kävin lukaisemassa tuon kommentin, varmaan hän ammatti-ihmisenä tietää. Omaan maallikkokorvaan uutinen kuulosti lupaavalta kun tuossa yllä linkkaamassani uutisessa suomipoikakin mainitaan:
In its 2022 “Made and Moved in America: Cranes and U.S. Port Equipment Port Equipment Reshoring Initiative” report, the American Association of Port Authorities stated that the most dominant manufacturers of these cranes are based in China, Japan, Austria, Finland, and Germany.