Kosmetiikkateollisuus on niin massiivinen kokonaisuus, että uskon sen yhtiöiden ansaitsevan oman ketjunsa. Syy miksi itse olen kiinnostunut toimialasta, on sen defensiivisyys yhdistettynä mielekkäisiin kasvunäkymiin. Näin perstuntumalta, vailla faktapohjaista tietoa, sanoisin että suuret ikäluokat käyttävät hyvin paljon vähemmän ihonhoitotuotteita. Tämä lienee selvää jos verrataan n. kerran viikossa lauantaisin peseytyvää ikäluokkaa jälkipolviin jotka käyvät suihkussa kerran päivässä. Kulutus on hyvin erilaista. Lisäksi miesten kosmetiikka on selkeästi saanut tuulta purjeisiin viimeisen 10 vuoden aikana ja näkisin senkin kysynnän olevan kasvamaan päin.
Sitten siihen ongelmaan. 2000-luvulla kosmetiikkateollisuutta hallitsee pieni joukko monikansallisia yhtiöitä, jotka on perustettu 1900-luvun alkupuolella. Ranskalainen L’Oréal on markkinoiden vanhin ja laajin kosmetiikkayritys jolla on altistusta kaikissa toimialan segmenteissä.
Lainaan toista forumistia @jps joka mielestäni hyvin tiivistää nykyisen markkinajaon:
Kosmetiikkatoimialaa hallitsee globaalisti seitsemän konglomeraattia, joiden hallussa on yli 180 johtavaa kosmetiikkabrandia. Kolmentoista suurimman jälkeen muille jää globaaleista markkinoista vain rippeet, vaikka siellä jämissäkin voi tehdä todella suurta ja kannattavaa bisnestä.
Tämän hetken suuret toimijat ovat kireästi arvostettuja, eivätkä sen takia herätä kiinnostusta (tuoteportfolio olisi kyllä houkutteleva).
L’Oréal - P/E 35, osinko <2%
Estée Lauder Companies - P/E >40, osinko <1%
Beiersdorf - P/E >30, osinko <1%
Muita toimijoita markkinalla kuitenkin riittää, tässä muutama esimerkki erityyppisistä toimijoista arvoketjussa:
elf Beauty Inc - Perustettu 2004, kannattavaa kaskuva jenkeistä, kasvuyhtiö.
Coty Inc - 77 omaa brändiä ja lisäksi yhteistyötä isojen toimijoiden kanssa. Liikevaihto laskussa ja vähän tappioitakin viime kvartaaleilta.
Ulta - P/E 20 paikkeilla, kosmetiikka-retail, ei valmistaja.
Käsittääkseni somemarkkinointi ja tuotteiden verkkokauppa on kasvanut voimakkaasti ja siihen on panostanut ainakin L’Oréal. Uskoihin että alalla jossa brändin merkitys on kaikki kaikessa, ovat vahvoilla yritykset jotka voittavat näkyvyyttä somessa. Kun sen lisäksi saadaan jakelukanavat kuntoon etenkin kehittyviin maihin kuten Intiaan, voivat nämä yritykset hyvin saada osansa konglomeraattien kakusta.
Tässä ketjussa toivoisin keskustelua siitä mitkä toimijat tulevat potentiaalisesti ottamaan markkinaosuutta jäteiltä (tai lopulta heidän ostamaksi) ja millä perustein. Etenkin naisilla olisi varmasti kaipaamaani näkemystä tähän ketjuun ja arvostaisin kovasti jos joku ehtisi kommentoimaan mikäli pohdintani menee aivan metsään tai jos jokin tuote/yritys/markkinointikanava on tällä hetkellä hyvässä nosteessa.
ps. saa ehdottaa parempaa otsikkoa!