Kosmetiikkateollisuus - tuottoa turhamaisuudella?

Kosmetiikkateollisuus on niin massiivinen kokonaisuus, että uskon sen yhtiöiden ansaitsevan oman ketjunsa. Syy miksi itse olen kiinnostunut toimialasta, on sen defensiivisyys yhdistettynä mielekkäisiin kasvunäkymiin. Näin perstuntumalta, vailla faktapohjaista tietoa, sanoisin että suuret ikäluokat käyttävät hyvin paljon vähemmän ihonhoitotuotteita. Tämä lienee selvää jos verrataan n. kerran viikossa lauantaisin peseytyvää ikäluokkaa jälkipolviin jotka käyvät suihkussa kerran päivässä. Kulutus on hyvin erilaista. Lisäksi miesten kosmetiikka on selkeästi saanut tuulta purjeisiin viimeisen 10 vuoden aikana ja näkisin senkin kysynnän olevan kasvamaan päin.

Sitten siihen ongelmaan. 2000-luvulla kosmetiikkateollisuutta hallitsee pieni joukko monikansallisia yhtiöitä, jotka on perustettu 1900-luvun alkupuolella. Ranskalainen L’Oréal on markkinoiden vanhin ja laajin kosmetiikkayritys jolla on altistusta kaikissa toimialan segmenteissä.

Lainaan toista forumistia @jps joka mielestäni hyvin tiivistää nykyisen markkinajaon:

Kosmetiikkatoimialaa hallitsee globaalisti seitsemän konglomeraattia, joiden hallussa on yli 180 johtavaa kosmetiikkabrandia. Kolmentoista suurimman jälkeen muille jää globaaleista markkinoista vain rippeet, vaikka siellä jämissäkin voi tehdä todella suurta ja kannattavaa bisnestä.

Tämän hetken suuret toimijat ovat kireästi arvostettuja, eivätkä sen takia herätä kiinnostusta (tuoteportfolio olisi kyllä houkutteleva).

L’Oréal - P/E 35, osinko <2%
Estée Lauder Companies - P/E >40, osinko <1%
Beiersdorf - P/E >30, osinko <1%

Muita toimijoita markkinalla kuitenkin riittää, tässä muutama esimerkki erityyppisistä toimijoista arvoketjussa:

elf Beauty Inc - Perustettu 2004, kannattavaa kaskuva jenkeistä, kasvuyhtiö.
Coty Inc - 77 omaa brändiä ja lisäksi yhteistyötä isojen toimijoiden kanssa. Liikevaihto laskussa ja vähän tappioitakin viime kvartaaleilta.
Ulta - P/E 20 paikkeilla, kosmetiikka-retail, ei valmistaja.

Käsittääkseni somemarkkinointi ja tuotteiden verkkokauppa on kasvanut voimakkaasti ja siihen on panostanut ainakin L’Oréal. Uskoihin että alalla jossa brändin merkitys on kaikki kaikessa, ovat vahvoilla yritykset jotka voittavat näkyvyyttä somessa. Kun sen lisäksi saadaan jakelukanavat kuntoon etenkin kehittyviin maihin kuten Intiaan, voivat nämä yritykset hyvin saada osansa konglomeraattien kakusta.

Tässä ketjussa toivoisin keskustelua siitä mitkä toimijat tulevat potentiaalisesti ottamaan markkinaosuutta jäteiltä (tai lopulta heidän ostamaksi) ja millä perustein. Etenkin naisilla olisi varmasti kaipaamaani näkemystä tähän ketjuun ja arvostaisin kovasti jos joku ehtisi kommentoimaan mikäli pohdintani menee aivan metsään tai jos jokin tuote/yritys/markkinointikanava on tällä hetkellä hyvässä nosteessa.

ps. saa ehdottaa parempaa otsikkoa! :smiley:

14 tykkäystä

Lisäisin mukaan lääkefirmoja, jotka tuottavat myös kosmetiikkaa. Esim. Johnson&Johnson aikoo irtaannuttaa tämän osan uudeksi firmaksi (Kenvue) tämän vuoden puolella, taikka Abbvie joka omistaa nykyään Allerganin joka on Botoxin valmistaja, muun ohella.

Verrattuna täysin kosmetiikkaan keskittyviin yrityksiin, on näiden arvostustasot huomattavasti alhaisempia, toki myös kasvu pienempää.

3 tykkäystä

Perusmiesoletettuna ja insinöörimäisesti, kun tätä toimialaa lähestyy, tuntuu koko vision luominen erittäin haastavalta. Megatrendien kautta ajateltuna Aasian väestönkasvu ja käytettävissä olevat varat kulutustuotteisiin kasvaa ja kosmetiikka siinä samalla, kuten vaikka J&J hammastahnan myynti. Laiskasta länkkäristä pysäyttävä ajatella, kuinka harva maailmassa pesee hampaansa tai pesee ne hammastahnalla. Markkina kasvaa, mutta kuka sen sisällä kasvaa on sitten todella hankala hahmottaa.

Aasiassa kauneustrendit on länsimaista poikkeavia. Maakohtaisia eroa löytyy, mikä länsitrendi lyö läpi ja on tavoittelemisen arvoinen. Halutaanko olla vitivalkoisia vai ruskettuneita ja onko ne silmät nyt mantelinmuotoiset vai kissanviirut. Parinmuodostus kuitenkin määrittää valtaosassa maapalloa elintasoa enemmän kuin omat valinnat koulutukseen, uraan ym.

Länsimaissa taas trendit tuntuvat vaihtuvan niin nopeaan, ettei kukaan pysy perässä. Kaikki ovat vastuullisia ja mainostamiseen painetaan hirmuiset määrät valuuttaa, kun samojen vanhojen tuotteiden perään lisäillään vain superlatiiveja. Yksi omaan silmään käynyt muuttuja on nämä Some-julkkikset, jotka työntää omalla nimellään jonkun kosmetiikksarjan (Kylie Jenner, Rihanna ym.) ja Forbes ilmoittaa heidän olevan miljardien arvoisia. Suurin hyötyjä on tämä julkkis, joka kahmaisee omalla brändillään rahat pois kulkemasta.

Tästä päästiinkin näihin brändeihin. Omaan pitkään salkkuun sopisi arvonkasvattajiksi jotain yhtiötä, jonka tuoteportfolio on suhteellisen kapea ja keskittyy vain näihin omiin legacy brändeihinsä, jotka ovat muodostumassa klassikoiksi. Tämä mahdollistaa huikeat katteet ja uskolliset asiakkaat. Näitä klassikkoja yrittää jokainen talo tehdä, joten kiitokset @massimo :lle, että nyt on Foorumillakin ketju, josta näitä tulevia kosmetiikan Voxtureita, Hyzoneita, Kamuxeja alkaa pulpahdella pintaan :yum:

3 tykkäystä

Jos joku tietää onko listattuna esimerkiksi jotain deciemin kaltaista yhtiötä niin hephep. Ihmettelin mitä linimenttipulloja emäntä tuo kotiin (retinolitippoja, hyaloronia) ja hämmästyin kuinka näitä voidaan kaupata kaupassa alle kympillä. Pelkät vaikuttavat ainesosat, ei brändilisää ym turhaa hajustetta. Disruptiivista sanon minä

1 tykkäys

Deciem taitaa olla Estée Lauderin omistama brändi? Kuuluu siihen sarjaan joka on jo vähän liian iso ja hintava omaan portfolioon.

Hankalaa on kieltämättä. :smiley:

Esimerkiksi Lakme, joka on Intialainen kosmetiikkavalmistaja, on pelkästään kotimarkkinan myynnillä jo valtavan kokoinen. Kuuluu osaksi Trent Ltd:tä. Sitä kun saisi vainun jostakin tuotteesta joka lähtee tyyliin TikTokin kautta leviämään Intian kokoisessa maassa, niin ei menisi kauan että joku isompi ostaa pois. Varmaan avainsanat löytyvät vastuullisuudesta, saavutettavuudesta ja nuorten trendeistä.

Top Cosmetics Brands in India- Check All Details of the Brands

  • Lakme.
  • L’Oreal Professional.
  • MAC.
  • Maybelline.
  • Colorbar.
  • The Body Shop.
  • Bobbi Brown.
  • Revlon.
1 tykkäys

Tästä ketjusta ja puolison kehuista kavereilleen tuotteista the ordinary ja it’s skin aloin tutustumaan yhtiöihin näiden takana. Valitettavasti ordinary on juurikin kalliin tuntuisen Estée Lauderin omistuksessa.
Tämä it’s skin kiinnostaa kyllä kovasti, pieni korealainen valmistaja ja tunnettu brändi jo ympäri maailman. Yhtiö It’s hanbul valitettavasti yksityinen, joten täytyy muistaa seurailla mikäli joku päivä listautuisi. Yahoolta löytyy yhtiön luvut, joihin täytyy palata tarkemmin tulevaisuudessa.

2 tykkäystä

Jos Baltian osakemarkkinoille pääsy, niin Riiasta First North Baltics listalta löytyy pienempi luonnonkosmetiikkaa valmistava yritys Madara Cosmetics https://www.madaracosmetics.com/lv

Suomalainen Transmeri omistaa 22,9%

2 tykkäystä

Ajatuksia kosmetiikasta, sekä asiakaskäyttäytymisestä taantumassa (mm “the lipstick effect” sekä yhtiöt L’OREAL + Estee Lauder tapetilla) kirjoituksessani :slight_smile:
LYX och SEX säljer – även i recession

4 tykkäystä

Tuolta osui silmään mielenkiintoinen yhtiö jonka kanssa olen joskus ollut työn puolesta tekemisissä: Moët Hennessy Louis Vuitton (ticker LVMH). Oma mielikuvani on, että tässä yhtiössä korostuu laatu ja korkeat standardit kaikessa tekemisessä, aina tuotantolinjalta asiakkaalle asti. Kiinnostavaa on myös, että sijoittamalla tähän altistut kosmetiikalle, huippumuodille, samppanjalle sekä konjakille globaalisti kilpailukykyisellä portfoliolla. Näyttäisi että tuo parfyymi ja kosmetiikkapuoli olisi vielä kasvussa.

Ei ole halpa tämäkään, mutta ollut mukavaa kasvua hyvällä katteella ja näkisin että tässä tapauksessa operointi useammassa eri markkinassa on vain hyväksi. Pitääkin tutkia lisää paremmalla ajalla. :slight_smile:

1 tykkäys