Kotipizza Group -ketju

Mitä mieltä muut ovat Kotipizza Groupista?

Tänään ilmeisesti avataan Helsingin City Centeriin sekä ensimmäinen No Pizza että yksi uusi Social Burgerjoint (https://www.instagram.com/nopizzarocks/)

Huomenna Q1.

Omasta mielestäni numerot vaikuttavat vielä maltillisilta ja taattua kasvua luvassa jos uudet konseptit onnistuvat. Sekä No Pizza että Social Burgerjoint näyttävät näin aluksi hyviltä brändeiltä. Tasty Market -konseptista en ole ihan varma, tuntuu että suomalaisten lounastottumukset vaativat liikaa mättöä. Hyvissä paikoissa saattaa onnistua?

Miten Kotipizzassa toimii riskien jako? Kerääkö Kotipizza vaan lisensssimaksuja ravintolayrittäjiltä ja ravintolayrittäjä ottaa kaiken taloudellisen vastuun? Jos näin, niin toihan on aivan nerokas liiketoiminta mikä skaalautuu pilviin asti. Mitä muita kilpailuetua Kotipizzalla on? Jos joku pitchaa mulle hyvin, niin voisin ostaa slaissin pizzaa :stuck_out_tongue:

2 tykkäystä

Juuri noin :smiley: Franchise-yrittäjä kantaa riskin, Kotipizza kerää hedelmiä myynnistä.

1 tykkäys

Ei toi nyt mitenkään hirveen nerokas liiketoimintamalli ole. Samalla tavallahan toimii monet muutkin pikaruokayhtiöt.
Kotipizzan laajentumismahdollisuudet suomessa on melko rajalliset. Pizzerioita on lähestulkoon kaikkialla minne niitä on järkevää laittaa pystyyn ja nyt hyvän vireen aikana ravintolakohtanen myyntikin on saavuttanut sellasen pisteen, ettei merkittävä kasvu sitäkään kautta taida olla enää mahdollista.
Kotipizzan kasvun pitää tulla uusista liiketoiminnoista ja se sisältää paljon riskiä. Voivat tässä positiivisessa vireessä hassata suuret summat ulkomalle.

No pizza tuleekin varmaan just sitä varten että Suomesta loppuu kasvutila. Kansainvälistymisen myötä saadaan lisää potkua kasvuun. Siinä riskinä on kyl uudet varastot, kun yrittäjät ottaa vastuun myös ulkomailla. Oon aika luottavainen että laajentuminen kv-markkinoille toimii.

1 tykkäys

Mihin sun luotto perustuu? Kyseessä kuitenkin täysin uusi konsepti, jonka toimivuutta ei ole vielä missään testattu. Kotipizzalla ei ole käytännössä kokemusta kansainvälisiltä markkoinoilta. Tämän alan laajentumiset ulkomaille ovat olleet järjestäen epäonnistuneita.

Kotipizza voi toki onnistua laajentumisessaan, mutta mitään takeita siitä ei todellakaan ole. Laajentuminen ulkomaille tulee viemään markkinointikuluina ison siivun liikevaihdosta.

Kotimarkkinoilla Nopizza tulee keskittymään edelleen pizzaan ja pizzamarkkina on kuitenki jo melko kyllästynyt, joten Nopizza tulee varmasti jossain määrin vähentemään kotipizza-pitserioiden myyntiä, vaikka konsepti hieman erilainen. Lisäksi viimeaikoina on avattu melko paljon erilaisia pizzerioita, joissa saa italialaistyylistä pizzaa ihan kohtuuhintaan.

Kuluttjien vaatimukset on edelleen siihen suuntaan, jossa arvostetaan hyviä raaka-aineita ja laatua. Kotipizza on toki satsannut viime vuosina nimenomaan tuohon ja siitä syystä kuluttajat ovat siirtyneet sinne. Kuluttajien vaatimukset tulee kuitenkin edelleen kasvamaan ja se vaatii edelleen muutokisa kotipizzalta, jotta pysyvät kelkassa mukana. Kotipizzalle voi käydä vähän samalla tavalla kuin ABC:n ruokapaikoille. Laatu ei seuraa tarpeeksi kuluttajien vaatimuksia ja kulutus siirtyy laadukkaampiin ja puhtaampiin raaka-aineisiin, joita ketjut harvoin tuottavat, koska volyymit ovat pienemmät silloin kun ruoka erikoistuu.

Ketjujen vahvuus on siinä, että ne tuottavat massaa massalle, mutta kun vaativuus lisääntyy, niin vaaditaan erikoisuuksia ja ketjut eivät pysty siihen vastaamaan.

1 tykkäys

Oot aivan oikeassa että mitään takeita ei kyllä menestymiselle ole. Kotipizzalla on kuitenkin hyvä logistinen osaaminen Food Stockin taustatuesta johtuen ja heidän toimari on perehtynyt hyvin kansainvälisiin toimijoihin ja kilpailijoihin. En usko että skandinaavinen ravintolakulutuksen kulttuuri sen erilaisempi ole kuin kotimainen, joten laajentuminen Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan ja näihin ei pitäisi sen kummoisempi olla markkinoinnin ja operatiivisen toiminnan suhteen? Voin olla tässä toki väärässä, korjatkaa jos tiedätte paremmin kansainvälisestä ravintola-alan markkinoinnista. Eli business as usual sanoisin, pizza mikä myy Suomessa myy myös Ruotsissa ja Norjassa?

En sanoisi että ketjujen takia raaka-aineet huonontuisi jos hankintajohtaja vaan valitsee tuotteet hyvin, vaan enemminkin tekee siitä kustannustehokkaampaa toimittaa sitä hyvää raaka-ainetta ravintola-asiakkaille?

@g3235286 “Tämän alan laajentumiset ulkomaille ovat olleet järjestäen epäonnistuneita.” Mitä esimerkkejä tarkoitit tuolla? Kiinnostava kohta! :slight_smile: En tunne alaa siis niin hyvin.

En tarkottanut, että raaka-aineet huonontuisi. Kotipizzalla on hyvät edellytykset satsata hyviin perusraaka-aineisiin. Jos kuluttajien toiveet entisestään erikoistuu, kuten on viimeaikoina ollut trendi, niin toiset haluaa luomua, toiset aitoja italialaisia makuja ja toiset laadukasta kohtuuhintasta peruspitsaa. Kotipizza ei pysty konseptinsa puitteissa tarjoamaan kaikille kaikkea, vaan sen täytyy pitäytyä peruskonseptissaan, jossa on suurin volyymi, vaikka sen kysyntä pienenisi jatkossa.

Eipä se hesekään ole laajentunut muihin pohjoismaihin, vaikka kulttuuri on samanlainen :smiley: Jokaisessa maassa on ne ominaispiirteensä, jotka vaaditaan menestymiseen. Suomessakin kotipizza siirtyi raaka-aineissa kotimaisuuteen, koska kuluttajat halusivat sitä. Eikai Ruotsissa ja Norjassakaan suomalainen kelpaa niin hyvin kuin sikäläinen.

Jos halutaan laajentua ulkomaille, niin vaihtoehdot ovat: hyvä brändi, muu kilpailuetu tai muokkautuminen sikäläiseen kysyntään. Kotipizzalla ei ole mitään näistä siinä määrin, että uskoisin menestykseen. Jos ulkomailla onnistutaan, niin se perustuu täydelliseen onnistumiseen ja tuuriin. Tuolle en kuitenkaan erityisten suurta todennäiköisyyttä antaisi.

Hesburger on käsittääkseni Baltian maissa, en tiedä sitten kuinka menestynyt mutta sitä kyl näkyi siellä :smiley: Kotipizzan kilpailuetu on käsittääkseni puhtaat ja laadukkaat raaka-aineet ja niiden tehokas toimitusketju. Se tullaan näkemään että riittääkö se No Pizzalle kun lähtevät ulkomaille. En usko että kaikkia asiakkaita tarvii palvella, ne jotka haluu luomua syö tietyissä paikoissa. Valitsee sen asiakassegmentin, joka arvostaa sitä mitä No Pizza pystyy tarjoamaan. Mitä hyviä esimerkkejä on onnistuneista ja epäonnistuneista ravintoloista, jotka on tehnyt kansainvälistymisen?

Taas myyntiennätys. Miten pitkään Kotipizza voi kasvaa ennen kun kasvu saturoituu Kotipizza Group Oyj: Kotipizza-ketjulla ennätyksellinen myynti kesäkuussa, vertailukelpoinen myynti kasvoi 14,7 prosenttia | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

2 tykkäystä

Jep. Kuten Kauppalehti jo kirjoittikin tänään Kotipizza jatkaa paisumistaan - Chalupan myynti ei vakuuttanut | Kauppalehti , niin Chalupaa lukuun ottamatta muuten näyttää hyvältä.

Yksi Social Burgerjoint ja ensimmäinen No Pizza ollut vasta 12 päivää auki, mutta jos skaalaa nuo täysiksi kuukausiksi niin karkeasti Social Burgerjointin myynti olisi 3x ja No Pizzan 2x Kotipizzaan verrattuna. Chalupa taas 0.5x. Liian aikaista varmaan vielä sanoa miten konseptit toimivat, mutta burgerit näyttäisivät menevän kuin kuumille kiville.

Fafa’s ilmoitti tällä viikolla tekevänsä yhteistyötä S-ketjun kanssa. Foodstock menettänee Fafaksen asiakkaana…?

2 tykkäystä

Jännä tuo Fafas uutinen. Odotin vielä että Kotipizza ostaisi Fafaksen. Sopisi heidän portfolioon ja voisi olla kansainvälistymiseen hyvä konsepti.

4 tykkäystä

Tein sijoitustutkimusta ja kävin testaamassa Chalupan Tapiolassa.

Pisteet asteikolla 1-10.
Sijainti: 6 (Ainoan peränurkka)
Sisustus: 8
Siisteys: 9
Henkilökunta: 8
Huumori: 9
Ruoka: 8 (määrä 9, laatu 8, maku 8, syötävyys 6)
Hinta: 9
Yhteensä koko konsepti: 8

Aineksia on. Testasimme yhden tacon ja yhden burriton. Ainekset pikaruokalaan hyvälaatuisia. Ei prosessimössöä mitä yleensä pikaruokaloissa saa. Makukin ihan hyvä mutta pikku parannusta makujen tasapainoon tarvitaan että mausteisuus ja raikkaus on tasapainossa. Molemmat annokset mahdottomia syödä ilman että koko naama ja molemmat kädet on sotkussa ja tätä voisi hieman kehittää. Sijainti huono. Ehdin pari kuukautta Ainoassa käydä ennen kuin osui koko Chalupa vahingossa silmiin. Summa summarum: omaan makuun pikku parannuksilla hyvä tulee ja itselleni pesee Taco Bellin, Mäkkärin, Burger Kingin ja Subwayn. Makuasioita nämä tietenkin

1 tykkäys

En itse omista Kotipizzaa, valitettavasti sillä niiden pizzat ovat oikein hyviä =) Joka kerta pizza on saman makuista, taikinajuurta…täytteet esillä…mmm…

…Mut niin. Eikös Kotipizza joskus yrittänyt kansainvälistyä tällä ‘kotipizza’ nimikkeellä mutta epäonnistui…? Tämä No Pizza on vähän erilaisempi toiminnaltaan, menultaan jne. Sitähän nyt testataan Suomessa ensiksi, joten luulen, ettei ne ihan millään rynnäköllä lähde ulkomaille koittaan tätä.

1 tykkäys

Fafas olisi ollut täydellinen (Chalupa mäkeen) veto Kotipizzalta. Luulen, etteivät halunneet myydä, vaan ryhtyä itse Kotipizzan kaltaiseksi franchising-malliseksi toimijaksi. Fiksu veto heiltä ja kova kumppani tuo S-ketju.

Nopizza nimenomaan ei tule vähentämään Kotipizzojen myyntiä tai kilpailemaan Kotipizzayrittäjien kanssa. Sen on johto selkeästi ilmoittanut. Niitä avataan Suomeen ainoastaan tämä yksi, jossa konseptia hiotaan ja testataan. Mielestäni viisas veto. Ei astuta omien varpaille ja toisaalta viilataan tutulla markkinalla konseptia kuntoon ennen ulkomaan avauksia.

Joo, näinhän se on. Kommenttini vaiheessa kuvittelin, että Nopizzoja tulee enemmänkin suomeen ja että kyse on pääasiassa ruokapaikasta. Kyseessä taitaa olla enemmänkin juomapaikka ja ruokapaikka vain siinä sivussa :smiley:

Tällä hetkellä en enää kuvittelisi Nopizzaa Kotipizzan suoraksi kilpailijaksi. Vähän riippuen toki siitä millaseksi se konsepti lopulta muodostuu.

1 tykkäys

Oletteko pistäneet merkille ulkomaisten kiinnostuksen kasvun Kotipizzan osaketta kohtaan? Ennen ostot pääsääntöisesti Nordnet, Nordea jne, nyt jo jonkin aikaa ulkomaiset välittäjät komeilleet kärjessä. Siinä, missä dumppaavat esim. Evliä, tankkaavat Kotipizzaa. Mukava, että on herättänyt mielenkiintoa sijoituscasena jo muuallakin. Itse pidän tätä mukavana omistuksena kauppasotien ja maailmanlopunennustajien tyrskiessä pisaroita osakemarkkinoiden tuulilasiin.

Heh, totta! Jäi päivämäärät katsomatta :slight_smile:

ps: Pidän siitä, että esität kriittisiä näkökantoja eri yhtiöistä, niiden esiintuonti ja pohdiskelu tuo tärkeää kolmiulotteisuutta tarkasteluun.

Pessimisti ei pety, paitsi siinä vaiheessa kun käteiskassaa liikaa ja osakkeet raketoi :smiley:

En mä oikeesti ihan niin kriittinen ole kaikkia yhtiöitä kohtaan kuin viesteistäni voisi kuvitella. Tälläkin foorumilla monet vaan tykkää olla niin optimistisia, niin oon pakkotettu olemaan pessimisti ja tarttumaan myös niihin negatiivisiin asioihin yhtiöissä :smiley:

1 tykkäys