Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 1)

Nasdaq composite kairaa alas. Kävi toistaiseksi enimmillään jo -2,40% luisussa. SP500 liittyi mukaan -1,38%. Eilinen taisi olla vähän väärä hälytys. Pomppuinen keli näyttää jatkuvan.
Harmi, että osui Voxturin vauhtipäivälle; 16,5%->7,08%.

GME +60% ja Nasdaq -2.7%, just like the good old days.

4 tykkäystä

Salkku tänään taas pari päivää vihreänä. Kiitos pitkälti Voxturin. Tänään tosin muut kiskoi sen verran alaspäin, että päädyttiin vain 1 % plussalle. Käteinen nostettu viilaamalla 20% tuntumaan. Nyt katsellaan hetki mihin suuntaan mennään.

2 tykkäystä

Hmm… Vähän on sellaiset merkit ilmassa että itseäni hermostuttaa. Meinasin jo laittaa uusiutuvat pois mutta ainakin NEL ja Orsted sinnittelee about vielä eilisissä lukemissa. Kovasti sitä spekuloi olisiko ne jo tukitasonsa löytäneet. Mutta ei kyllä enää haluaisi niiden kanssa lasketella.

Onhan tämä toki pääkopastakin kiinni. 40e kohdalta mukaan hypätyn QT:n -20% droppi 95e → 80e ei tunnu missään mutta uuden position -20% syö miestä hullun lailla :grimacing:

10 tykkäystä

Se on psyykkeelle aika eri asia menettää realisoimatonta tuottoa kuin sijoitettua pääomaa :wink: Oletko mukana noissa uusiutuvissa treidi mielessä vai ovatko ne oikeasti long positioita, jos tuo lasku ahdistaa, tai onko viimeisissä raporteissa tai markkinassa jokin muuttanut sijoituskeissiä?

2 tykkäystä

Kyllä itseäkin hermostuttaa kun ei kovin paljon osakkeet vihreällä puolella ole koska viime päivät menneet ihan p*rseelleen. Tuntuu että tuli aloitettua osakesijoittaminen niin huonoon aikaan (joskus loka-marraskuussa 2020) kun osakkeet olleet aikalailla korkeimmillaan… :sweat_smile:

3 tykkäystä

Juuri näin, “Don`t lose money”. Ei tämä ole kuin perfektionisti-aloittelijan hermoilua. Ostin niitä noin 12% osuudelle salkkuuni kuukausi sitten uusina avauksina. Tarkoitus oli ottaa pitkään pitoon mutta tuo korkojen nousu saa hermoilemaan että menevätkö laajemmin tonttiin. Lähinnä mietin otanko näin alkuvaiheessa rahat takaisin sisään pienellä häviöllä ja seurailen tilannetta. Tunnen vain itseni että rahat alkaa polttelemaan ja ne löytää tiensä pörssiin takaisin, ehkä vielä huonompiin kohteisiin…

7 tykkäystä

Lähtihän se Kamux nousuun. 15,5e :partying_face: :rocket:

2 tykkäystä

Mitäääh, ja ihan ilman Inderes-lupaa joka tulee vasta maanantaiks.

Ah, ulkit isosti ostolaidalla, tämä selittää… tosin vaihteeksi NON ei isoin myyjä.

2 tykkäystä

Samat hermoilut täällä. Jo joulukuun puolella tunnistin muutaman uusiutuvan joihin koin voivani luottaa (Plug, Enphase, Nel, Canadian Solar, Orsted) ja odotin niiden laskeutuvan hieman korkeuksistaan. Ostin niitä tammi-helmikuussa muutamasta pienestä dipistä ja nyt kun ollaan 10-30 % alempana oon ostanut jo kolmeen kertaan pieniä määriä ajallisen hajautuksen nimissä. Nyt alkaa hirvittää kun alho yhä jatkuu. Sijoituskeissi ei ole muuttunut, yhä uskon että samat firmat tulee menestymään jatkossa ylipäätään ja erityisesti USAn ja EUn elvytyspakettien turvin, mutta jotenkin varmuus alkaa horjua ja katson kauhuissani 12 kk käyriä taaksepäin ja mietin voidaanko valua viime kesän hintoihin…

Tulin lukemaan Inderesiä jos saisi varmuuden takaisin :grin:.

14 tykkäystä

Kauankohan tässä uskaltaa odotella Lohilon laskua ennen kuin iskee kiinni lujaa juuri ennen kun lähtee takaisin raketoimaan? Eilen oli lähellä että 60 kohdalla laitin uutta panosta sisään, hyvä kun maltoin olla laittamatta

Ainakin omassa seurannassa olevien paperien perusteella jenkeissä on luvassa toinen punainen päivä pörssissä. Premarket sellaista -3 % kautta linjan. Sopivasti tilipäivänä :smiley:

4 tykkäystä

Aivan täsmälleen omat ajatukseni. Oma suunnitelmani on pitää salkusta kiinni vaikka hammasta purren. Vähän samassa tilanteessa olin syys-lokakuussa. Hyvin kävi silloinkin, joten oletan että hyvin käy nytkin.

Sijoittaminen ei ole kuitenkaan 100 metrin sprintti vaan mieluummin maraton. Uskon, että lähinnä uusiutuvista koostuva salkkuni on vuoden päästä korkeammalla, kuin mitä se nyt on. Toki myös ymmärrän, että joillekin sijoittaminen on 100 metrin juoksua.

3 tykkäystä

Itse olen täysin aloittelija osake sijoittamisessa mutta kyllä välillä niin miettii kuinka pitkäjänteisyys ja “maltti on valttia” oikeen toimii jos joka päivä on salkku vaan miinuksella :thinking: tekeekö osakkeet vuosien ajan pelkästään suurta tappiota ja sitten yhtäkkiä ovat jollain ponnahduslaudalla? :joy:

3 tykkäystä

Katselin salkun historiaa ja about tasan vuosi sitten näihin aikoihin alkoi pulkkamäki kun Koronan vakavuus alkoi selvitä. Siitä sitten noin 3kk eteenpäin niin oltiinkin taas ATH-lukemissa.

Itse en jaksa näistä dipeistä nyt isommin stressata, koska uskon että laskut otetaan kiinni ennen kuin olen salkkua realisoimassa, eikä se aika ole tulossa hetkeen.

6 tykkäystä

Jos katsoo pörssin yleisindeksiä niin, ei me missään dipissä vielä olla.

Mikä on mielestäsi dippi?

Nasdaqin futuurit nyt -6.6 % viikon takaisesta huipusta, eilinen sulkukin melkein -4.

Romahdus ei, korjaus ehkä, mutta dippi… kyllä :thinking:

4 tykkäystä

Vähän pitemmässä perspektiivissä sitä arvioin, kuin viikossa…mutta toki diippihän toikin on.

Just ja just näkyy toi dippi…

8 tykkäystä

Niin on, ja olenkin varautunut iskemään klo 16.30 vaikka sormet vapisee. Plug olisi premarketin mukaan putoamassa jo 42 % keskimääräisestä tavoitehinnasta ja Enphase 30 % joten hullu olen ellen osta. Tein päätöksen rajata ostot 5 % salkusta per osake. Nyt ovat runsaassa 3 %:ssa. Päätös helpottaa tunnelmia selvästi.

4 tykkäystä