Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 1)

Tämä oli periaatteessa ensimmäinen kunnollinen ikkuna milloin päästä potista eroon Onvestin blokkikaupan jälkeen.

Omistajalistoja (Ja Tapsan lähiaikojen esiintymisiä) tarkastellessa on voinut tehdä huomion, että iso osa Onvestin myynneistä on valunut nopeasti kotitalouksien käsiin. Tästä voidaan taaseen päätellä, että Onvest ei saanut tarjouskirjaan tarpeeksi instituutiosijoittajien keskuudesta pitkäaikaisia laadukkaita omistajia, vaan lyhyemmän aikavälin pelureita. Tämä on lisännyt volatiliteettia.

Tasaisempaa hinnanmuodostusta nähtänee siinä vaiheessa, kun korppikotkat ovat päässeet eroon lapuistaan.

Ym. vahvistaa ajatustani siitä, että Onvest oli vain nimi paperilla, eikä kovinkaan laadukas ”ankkuriomistaja”, jonka kanssa haluaisi pidempiaikaisesti jakaa vuoteen. Päiväunissani toivoisin, että verhon takaa tulisi jokin laadukas taho, joka näyttäisi kaapin paikan yli 10% omistuksella ja hallituspaikalla, kehittäen firmaa pitkäjänteisesti.

Vähän pidempi vastaus kurssimuutoksiin…:grin:

35 tykkäystä

Harvia nousi hienosti tulospäivänä ja sitten myös laskikin sen jälkeen. On se mukava tuulettaa reippaina nousupäivinä ja ikävää draamaqueenailla kovina laskupäivinä, mutta jos uskoo vahvasti yhtiön tulevaisuuteen, niin yksittäiset kovat nousupäivät pitäisi olla vain “kiva juttu” ja kovat laskupäivät “voi harmi”. Itse reagoin aika voimakkaasti niin laskuihin kuin nousuihinkin, mutta pitäisi suhtautua asioihin maltillisemmin, kun Harviasta olen muutenkin ajatellut salkkuuni pitkän aikavälin kaveria. :slight_smile: Jos pitkän aikavälin “kuva” Harviasta muuttuu, niin sitten teen omat toimenpiteeni hiljalleen.

Kuvassa on Harvia-darra. :slight_smile:


Vielä mulla ei ole kuvan tauluja seinälläni. :upside_down_face:

35 tykkäystä

Tämä on sitä Harvian mainostamaa kuuma/kylmä hoitoa. Nostaa verenpainetta, lisää stressitasoja ja aiheuttaa hiusten harvemista.

50 tykkäystä

Harvian kurssi on jo melkein alempana kuin ennen osaria. Ei voi kuin ihmetellä.

42 tykkäystä

Itsekin ihmetellyt miksi Harviasta on tullut kuin pump dumb osake, miksi heiluu ja miksi omistajat eivät pidä vaan laittavat lappua laitaan vastoin fundaa.

7 tykkäystä

Eiköhän tuossa taas liian moni fomottanut osaripäivänä kyytiin ja nyt pakitellaan ja samalla kumuloituu laskuun.

9 tykkäystä

Ehkä toiset mahdollisesti näkevät yrityksen fundan eri tavalla kuin sinä? :slight_smile:

15 tykkäystä

Nousu oli hienoisesti ennusteet ylittäneestä osarista ylireaktio, mutta tämä lasku on vielä pahempi sellainen.

24 tykkäystä

Hätäisimmillä on kiire päästä lapuistaan eroon :wink: tällä vauhdilla Harvia on OMXH 25 indeksissä ensi vuonna. :smiley:

17 tykkäystä

Todennäköisesti Harvia tosiaan nousee OMXH25:een helmikuun alussa. :wink: Harvian H2 vaihto on ollut pörssin 23. suurin. Harviasta on tullut suosittu veivausosake. Ainoastaan Outokummun osakekanta kiertää ympäri nopeammin.

19 tykkäystä

Minä en juuri mitään näe ja vielä vähemmän ymmärrän fundista.

Lähinnä viittaan siihen miten laadukkaina yhtiöitä pidetään. Harvia taitaa olla siinä listassa No 1. Luulisi, että jollain tapaa kulkee jopa käsikädessä numeraaliset arvot ja laatubarometri.

7 tykkäystä

Niin siis tämähän on indereksen listalla. Elikkäs aikalailla täällä yritystä seuraavien mielestä tilanne tämä. Mutta on muitakin sijoittajia kuin foorumilaiset.

Yhtiö on kyllä laadukas ja tekee kovaa tulosta. Mutta onhan tässä riskiäkin,omasta mielestä enemmän kuin tuo “riski laatikko” indereksellä antaa ymmärtää.

Mitäpä jos Harvia ei saakkaan ameriikan valloitusta pyörimään niin kovasti kuin on kaavailtu. Entä jos Japanissa ei ollakkaan niin sauna hulluja kuin suomessa. Mitäpä jos poltetaan kassaa jos seuraava yritysosto meneekin metsään.

Näitä hyvä puntaroida sillointällöin. Oma sijoitushorisontin pituuskin vaikuttaa riskeihin.

Jos on pitkällä tähtäimellä mukana niin ei “hetkellinen” vola ja heilunta ole kuin hyväksi. Jos taas osti osaketta hintaan 56 euroa ja ajatteli ottavansa muhkeat pikavoitot koska tavoitehintaan on matkaa (ovat muuten 12kk päähän) niin sitten riskit ovat huomattavan koholla.

22 tykkäystä

No perhana Harvia!

Ärsyttää kun osaripäivänä mietin että pitäisikö ulkoiluttaa kaikki laput hetkeksi koska kurssi nousi 60euroon ja näytti epätodennäköisemmältä että nousu jatkuu vielä pienen laskun sijasta. Ihan kelpoveivi olisi ollut.

Toisaalta helppo jossitella jälkeenpäin ja pirusti olisi mennyt ainakin veroja maksuun tälle vuotta.

13 tykkäystä

Minä ostin elokuussa n. 56e ja lisäsin alle 50 lokakuussa. Nyt osaripäivänä olisi noussut 60e asti ja olisin voinut ottaa pikavoiton kotiin, n. 10% koko sijoitukselle. Se olisi ollut hyvä tuotto n. 3kk pidolle. En vielä myynyt mutta olen alkanut miettiä ja löytääkin parempia sijoituskohteita kuin tämänhintainen Harvia. Firma suorittaa hienosti mutta mitäs sitten kun tulee pieni kupru. Ehtiihän näihin aina mukaan, ei kannata pelkkää hintaa katsoa. Ens vuonna luultavasti lasketellaan näihin lukemiin, vaikka nyt ensin noustaisiin 80e asti. Sellaista on elämä. Alan vähitellen oppia sijoittamista ja riskeihin suhtautumista.

Edit. Lähetin viestin liian aikaisin.

10 tykkäystä

Taitaa tänää kurssi kyykätä.:face_with_hand_over_mouth:

33 tykkäystä

OUT1V lähenee 6 euroa jossa on ollut viimeksi vuosia sitten. Ilmassa on suurta Juhlahetken tuntua.
:clinking_glasses: :clinking_glasses: Kerrankin mulla isoin positio on isossa nousussa.

7 tykkäystä

…ja kirjattakoon että minä fiksusti heitin kummun pois mörnimästä pienellä voitolla perjantaina. Tänään olisi saanut tuplasti paremman saaliin. Sijoitusvirheitä. Tai no, oikeammin, veivausvirheitä. :man_facepalming:

No, onpa taas käteistä kun seuraavan kerran markkina keksii että kellari on jees ja voittoa tuli tuostakin ihan OK.

Jokohan Tokmanni myynnit loppuivat, nyt pikkuhiljaa nousuun kohti menneen kesän kursseja :blush:

9 tykkäystä

Plug, mutta tänään nousee :smiley:

4 tykkäystä


Tämä se jaksaa raketoida ylöspäin päivästä toiseen markkinoista välittämättä :smiley:
Salkussa luonnollisesti hyvin pienellä painolla koska teki “Qt:t” nopeammin kuin Qt, joten kokoajan tuntuu liian kalliilta lisätä, vaikka arvostustaso vielä alle puolet QT:sta.

10 tykkäystä