Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 1)

Nestettä varmaan kannattaa katsoa ennemmin 2023-2025 asti jolloin uutta kapasiteettia tulossa, vaikkakin marginaalit ja/tai kilpailutilanne saattaa ehtiä muuttua paljonkin.

Ei kai kukaan osakkeita osta viiden viikon ennustetun tuloksen perusteella vuonna jolloin Nesteellä oli pitkä seisokki pääjalostamollaan. :smiley:
Ensi vuoden PE ennuste 24 hujakoilla ja 2022 alkupuoliskolla Nesteen pitäisi alkaa ajamaan ylös Singaporen uutta jalostamolaajennusta joka yli kolminkertaistaaSingaporen jalostamon uusiutuvien polttiaineiden tuotantokapasiteetin.

Jalostamon tuotantokapasiteetti on noussut 800 tonnista vuodessa (2010) 1,3 miljoonaan tonniin vuodessa (2019), palvellen asiakkaita Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.
Vuoden 2018 lopussa Neste teki 1,4 miljardin euron arvoisen investoinnin Singaporen jalostamon laajentamiseksi. Investointi lisää Nesteen uusiutuvien tuotteiden kokonaiskapasiteettia Singaporessa jopa 1,3 miljoonalla tonnilla vuodessa, mikä kasvattaa uusiutuvien tuotteiden vuotuisen kokonaistuotantokapasiteetin lähes 4,5 miljoonaan tonniin vuonna 2022.
Nesteen tavoitteena on käynnistää uusi tuotantolinja vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon aikana.

6 tykkäystä

Pointti olikin, että nykyisellä arvostuksella tilaa lasketteluunkin on ihan reilusti.

Poimin vain luvut sieltä. 2021 osalta. Ja viimeisenä toteutunneena tuloksena tuo 2021 PE tulee olemaan tikun nokassa vielä pitkään.

Hyvä, ettei puhelin pudonnut kädestä kun avasin Investorin ja näin EVOn kurssin. :chart_with_downwards_trend:

Jokohan sitä uskaltais tarttua puukkoon? Tukitaso näytti muodostuneen 1040 kr tienoille.

7 tykkäystä

Amatöörin silmin katsoessani 1020 näyttää niin hennolta tuelta, että mietin jo, pitäisikö lähteä tähän mukaan laittamalla pilkki tasan tuhanteen. Tosin EVO yhtiönä ei millään lailla sovi siihen profiiliin, mihin yritän omistuksiani tunkea.

Tätä kirjoittaessani putosikin jo läpi ja on 1016.

1 tykkäys

Duell💪 Sehän alkaa tuottaa ihan paperirahaa jo🙂

Nurminen näyttää menevän kans kivasti, +50% viikossa vailla maailman murheita.

5 tykkäystä

Oon aika lailla eri mieltä. Markkinat osaavat Nesteen kohdalla katsoa kyllä 2023-25 ajanjaksolle ja nykyhinta alkaa olemaan jo omasta mielestä halpa. Neste on megatrendissä mukana ja jos joku on varma voittaja 20-luvulla, niin se on vihreä energia.

Evon kohdalla olen edelleen sitä mieltä, että tästä laskusta kannattaa ottaa hyöty irti ja lisätä positiota. Aiemmin joutui maksamaan kaukana olevista tuotoista, mutta nyt kohtuulliset arvostuskertoimet ovat jo alle kahden vuoden päässä.

7 tykkäystä

Olen katsellut tässä illalla kun plug ja hyzon vetää aika tasaista settiä. Sitten luin nordnetistä että amerikan geelitukat ovat olleet vapailla koko päivän.

Höh. Tämä päivän tili jäi siis kupariin liittyvän vipu-instrumentin tuomaan 10 euroon. Oliko tämä sitten se ilmainen lounas. :frowning:

36 tykkäystä

EVO:n 2021e P/E 35 ja 2022e P/E 25 ovat tällä hetkellä muun muassa seuraavia helsinkiläisiä kioskeja alemmat:

  • LeadDesk (80 ja 64)
  • Talenom (50 ja 42)
  • Detection Technology (45 ja 27,5)
  • Admicom (42 ja 36)
  • F-Secure (40 ja 37)
  • Gofore (32 ja 29)

Ja sitten oma henkilökohtainen suosikkini: Musti Group (46 ja 37).

Päivääkään en ole taloutta opiskellut, mutta uskaltaisin väittää, että EVO:n fundalla arvostuksen ei kuuluisi vertautua yhteenkään noista firmoista.

28 tykkäystä

Pakko vähän hehkuttaa Hav Group ASAa, vaikka päivän väristä johtuen en usko kurssireaktion olevan hirveän vahva :slight_smile: Tänään tulleen Q3 raportin yhteydessä pienehkö liikevoittoposari ja aloitetaan omien osakkeiden ostot (jopa 10% osakekannasta) yritysostoja silmälläpitäen. MCAP 560mnok, käteistä (osa tosin etukäteismaksuja) 400 miljoonaa, 9kk EBIT 67 miljoonaa.

3 tykkäystä

“Päivääkään en ole taloutta opiskellut, mutta uskaltaisin väittää, että EVO:n fundalla arvostuksen ei kuuluisi vertautua yhteenkään noista firmoista.”

Voisitko hieman avata mitä tarkoitat ettei kuuluisi vertautua?

1 tykkäys

Ei oo tällasta riviä hetkeen näkynyt (nassen tuntigraafit) :smiley:

Ja 5min:

11 tykkäystä

Juu. Nämä on niitä hetkiä kun huomaan, että olen näemmä liian isolla osakepainolla liikkeellä. Ei kivaa, vaikka miten on tarkoitus pelata pitkää peliä…

24 tykkäystä

Mistä tuollaisia saa? Minulla näkyy näin:

Valitse mikä tahansa Helsingin pörssin osake, ja katso sen suunta. Toista, kunnes huomaat kaavan. :grinning:

54 tykkäystä

Black Friday alennukset. Nyt kauhomaan!

Oikeasti: pörssi reagoi ensi ja miettii sitten. Itse pidän ylireagointina. Korona jatkuu, ja uusia variantteja tulee. Maailma ei lopu. Ostopaikka. Paitsi jos tämä on se odotettu tekosyy tasokorjaukselle :slight_smile:

18 tykkäystä

Et voi olla vielä mitään huomannut liittyen osakepainoosi. Muutamien prosenttien lasku avaukseen ei vielä meinaa mitään.

Tämä ei ole kohdistettu millään tavalla sinuun. Porukka tääläkin sanoo olevansa mukana pitkällä aikavälillä, mutta siitä huolimatta paskovat housuunsa muutaman prosentin laskusta.

33 tykkäystä

image

Auts.

Riippuu myös siitä pelaako AOT:n vai OST:n puolella.

3 tykkäystä

Jos jonkun asian olen oikeista romahduksista oppinut, niin ihan sama, kuinka alass kurssit valuvat karhut odottavat aina vielä sitä vähintään 30% laskua. Suunnan kääntyessä karhuilla puhe on vain kuolleen kissan pompusta ja mahdolliset hankinnat jäävät tekemättä.

En todellakaan tiedä, onko nyt käsillä nopeasti ostettu dippi vai pidemmän laskun alku koronavariantin ollessa markkinoille se viimeinen katalyytti. Mistä minä mitään tiedän ja en todellakaan ole mikään sijoitusneuvoja, kunhan vain huutelen asioita, mutta en usko paniikkimyyntien kannattavan ikinä. Tälläisissä tilanteissa ainakin ennen on ollut hyvä vain istua käsien päällä ja seurata tilannetta. Markkinoilla ei saa koskaan olla kiire.

26 tykkäystä

Arvopaperi otsikoi tyylilleen uskollisesti: Nordea ja QT syöksyssä. Uutinen tehty hetkestä, jolloin QT mulkkasi heti aukeamisen jälkeen alhaalla.

Onnea vaan niille, jotka heittivät QT:nsä 126 eurolla mäkeen. Nyt kurssi 130. Jos sillä myynnillä saavutti mielenrauhan, niin kaikkihan on hyvin. Mutta ei tällaisella dumppaussijoitussysteemillä taskurahaa itselleen tienaa.

18 tykkäystä