Paljon tämän diilin arvo on Kempowerille?
Mahdoton sanoa. Nyt alkuunsa 1700 raskaankaluston latausasemaa josta powerin osuutta ei olla kerrottu. 10% 20% 50% mistä tuota tietää. Yhden latausaseman hinta - Paljon, mutta kuinka paljon? Tavallisen henkilöautoille tarkoitetun latausaseman hintalappu joita on huoltoasemilla on satojatuhansia euroja.
Ja pidän näitä kauppoja globaalisti vielä marathonin ensi kilometreinä.
Yllä kirjoitettu on luonnollisestikin mun omaa pohdintaa ja päättelyä. Jokainen laittakoon hilunsa minne tykkää
Eletäänkö me samassa todellisuudessa? Jos tarkoitat EVn synnyttämiä startuppeja, niin osa tosiaan tulee poistumaan kannattamattomina.
Jos kuitenkin meinaat että EV markkina on ohimenevä ilmiö, niin olet pahasti väärässä.
Olisi mukava nähdä jotain faktaa sinun jatkuvasti esille tuomasta EV markkinoiden sakkaamisesta, vaikka markkinat on todellisuudessa kasvanut vuosi vuodelta, ja kasvaa myös tulevina vuosina.
Voi olla, etta olen ymmärtänyt väärin ja tarkoitat nimenomaan legasyjen sakkaamista, VW,Toyota, Ford, jne… Niin olet kyllä oikeassa.
Toinen lause ja i rest my case.
Sen lisäksi itsekkin toteat, että legacyiden ev-myynti sakkaa, niin missäs ne onnistujat on? Teslankin ensi vuoden kasvu asettuu maltilliselle tasolle. Kiinalaiset tekee myöskin tappiota. Chargepointti vetää ihan hirveitä tappioita, joten sielläkään puolella ei kaikki ole kunnossa.
Byd on valopilkku, mutta senkin mallistossa on iso osa hybridejä ja on kiinalainen valmistaja = vältettävä.
Itse luotan että liikenteen sähköistyminen jatkaa kyllä kovaa kasvua, ja olen vakuuttunut että Kempower on keskimääräistä laadukkaampi toimija alalla.
Asiallista tekemistä sweet spotissa, eihän ala loputtomiin vastaavalla tavalla kasva. Nyt on kuitenkin kova meno, ja jotain olen kuullut raudan takomisesta silloin kun se on kuumaa.
Kyllä on alkanut ihmetyttää tämä oman suurimman omistuksen eli Bill Ackmanin vetämä Pershing Square Holdings. Alennus suhteessa Naviin kasvanut jo 36.60$/57.73$ = 0,634% eli n. 36.5% alennus Naviin. Eniten ihmetyttää tämä markkinoiden epäluottamus, kun Nav on korkeampi kuin vuonna 2021 ja ATH lukemissa melkein ja silti tätä saa 10% halvemmalla kuin vuonna 2021. Painaako tässä Ackmanin entinen aktivistin maine vai mikä?
Niin tästä unohtui vielä että kurssin romahtelun syynä pidän tätä ainakin Talouselämässä ja Kauppalehdessä ollutta artikkelia joka tuntuu lähinnä tarkoitushakuiselta pelottelulta.
Järjetön arvo: Kempower on jo kolmen miljardin euron yhtiö – Nämä luvut eivät tue osakkeen huimaa hintaa
Kempowerin arvosta noin kaksi miljardia euroa on Kempin suvun taskuissa. Olisiko jo rahastamisen aika?
Ainakin minusta on outoa tämmöinen vihjailu pääomistajan suuntaan. Enkä kyllä muista arvon sanomista järjettömäksi ihan hetkeen myöskään.
Sähköautojen pikalatausasemia valmistavan Kempowerin pörssiarvo on jo noin kolme miljardia euroa. Se on arvokkaampi kuin lastauslaitteistaan tunnettu Cargotec tai kemikaaliyhtiö Kemira.
Summa on kertakaikkisen hurja. Jos sinulla olisi taskussa kolme miljardia euroa taskussa, ostaisitko pörssistä ulos Cargotecin, joka maksaa osinkoja vuosittain vajaat 100 miljoonaa euroa, vai laittaisitko miljardit likoon Kempoweriin, jonka arvo perustuu valtaosin tuleviin näkymiin?
Öööö, omituinen heitto, voiko olla että mainituissa on myös todella karsea aliarvostus, Kempowerin mahdollisen yliarvostuksen lisäksi.
Muillakin arvostusta kuvaavilla mittareilla Kempoweriin kohdistuvat odotukset ovat huimia.
”Nykyisellä 0,38 euron osakekohtaisella tuloksella ja 10 prosentin tuottovaatimuksella nykyliiketoiminnan arvo olisi vain 3,83 euroa per osake. Eli nykykurssiin on diskontattu yli 90 prosenttia tulevia tuloksia”, laskee Talouselämän analyytikko Ari Rajala.
Öööäääähhhh, mitä? Kasvuyhtiön arvostukseen pe 10 liittyy miten?
Koko artikkeli niin omituinen että jos haluaisin shortata osaketta niin tuollaisen kirjoittaisin osarin alla.
Eihän tuossa mitään valehdella, on vain kirjoitettu kaikki sillä tavalla että tuulipukuinen sunnuntaisijoittaja saattaa säikähtää jos ei enempää asiaan perehdy. Toki Kempower voi olla yliarvostettu, mutta erikoinen tapa tuoda sitä esiin tuo oli.
@Ripetirip Tämä on naurettava rimanalitus. Tässä on tuon etf:n top 10.
Rivian jäätävästi tappiolla ja toinen EV valmistaja on Tesla. Sen näkee tänään, että paljonko se on plussalla tulosjulkkarin jälkeen. Muut ovatkin nvidiaa, hondaa, suzukia, densoa yms.
Pitäiskö tämän jotain sinun mielestäsi todistaa?
Edit: Kyllä mä edelleen väitän että on ollut huono sektori sijoittaa. Eikä monellakaan toimijalla ole kovin ruusuinen tulevaisuus edessä.
Viimeksi kun tarkistin, niin vaikkapa Hyzon tai Plugi eivät olleet ihan kauhean kovassa hotstreakissa olleet viimeisen vuoden-parin aikana, jos noista hyvistä/huonoista sektoreista nyt puhutaan.
Eikös joku kiinalainen kiinteistöjätti sanonut joskus 20 vai 21 jotain sähköauto busineksesta ja osakekurssi raketoi. Sitten pulju meni nurin… Hämärä muistikuva että @Verneri_Pulkkinen tätä sivusi joskus jossain, joko foorumilla tai vartissa… Siis pari kolme vuotta takaperin tai näin
Edit: Vai oliko kiinteistö pulju… Jokin kuitenkin
Olisiko ollut Evergrande?
Juurikin juu… Oli kriisiä kun oli ensin evergreen (laiva) poikittain ja sitten evergrande katollaan
Oi aikoja
Goforeni ja Siilini nousevat kuin raketit. Pörssiki menee kohta kii. Nyt tuuletan rennoin mielin.
Mul meni nää välillä sekaisin.
Jahas, joku varmistelee ettei ainakaan lähdetä laukalle ennen osaria (viikon päästä): keskimääräinen vaihto viime aikoina on siis ollut se pari-kolme tuhatta lappua päivässä
Oman salkkuni isoin omistus Shell tekee uusia huippuja sitten pandemian. Muita veljiä völjyssä?
Hah, eipä nää tommoista Suomessa. Jos Suomi-firma ylittää odotukset noin hiuksenhienosti, niin se on -8% taulussa. Varsinkin nuo meidän isot firmat.