Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 2)

Tämä ketju on jatkoa kommentille: Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 1) - #10431.

Edellinen ketju:

5 tykkäystä

Vielä ei ole paniikkia, ollaan kohdassa “Denial”. :sunglasses: Kun nähdään - 10% lasku päiviä, niin ollaan paniikissa ja osto kelit alkaa.
Sp500 ei ole vielä edes karhumarkkinassa.
Tosin ei sinne enää pitkä matka ole.

6 tykkäystä

kuva

kuva

Tuosta kun katselee sepen käyrää tuolta huipusta ja vertailee tuohon ws psychology kuvaan sekä tämän hetken volaan, niin sanoisin että paniikki on ainakin alkamassa, jos ei ole jo päällä.

11 tykkäystä

Oman ulkomaansalkun omistusten päivämuutokset tänään…
Edit: lisätty tilanne päivän päätyttyä klo 23:02

30 tykkäystä

Tuo kuva teksteineen on siinä mielessä hieman yksinkertaistava, että yleensä se kuplan todellinen euforiakliimaksi koetaan kuukausia ennen kuin indeksi saavuttaa lopullisen huippunsa. Esimerkiksi tämän, USA:n historian ehkäpä suurimman pörssikuplan kliimaksi oli nähdäkseni helmikuussa 2021, kun mittareina käytetään SPACien määrää ja laatua, Goldmanin Non-profitable Tech Indeksiä, ARK Investiä, vety- ja sähköautoja, kryptoja, yleistä optimismia ja järjettömän käytöksen määrää. Sen jälkeen nämä elementit alkoivat hyytyä. Indeksitasolla mentiin ylös vuoden loppupuolelle asti blue chippien vahvan kurssinousun myötä, mutta samalla spekulatiiviset kohteet putosivat kylmäävästi jo kymmeniä prosentteja. Kupliin tuntuu aina liittyvän loppuvaihe, jolloin blue chipit pyyhkivät pienillä kasvufirmoilla lattiaa ja indeksi menee ylös vaikka salaa tunnelma jo happanee. Vuonna 1929 tämä vaihe kesti 8 kuukautta, 1973-1974 vajaa vuoden, vuonna 2000 noin puoli vuotta, vuonna 2021 noin 10 kuukautta.

Nyt alkaa siis näkyä, että epäilyksen termiitit saavuttivat suuren ja mahtavan Sepen hieman ennen vuodenvaihdetta. (Tuolloin sitä oli mahdoton nähdä, kukaan ei voi identifioida reaaliaikaisesti milloin huippu saavutetaan.) Tänä vuonna Sepe -16%, mikä on itse asiassa historiallisesti todella kurainen kevätkausi. Se on edelleen kallis, P/E 20 uskomattoman isoilla marginaaleilla taotuista tuloksista. Se ei kalleutensa puolesta houkuta klassisia arvosijoittajia, eikä laskutrendinsä vuoksi momentum-sijoittajia. Rajut rekyylit kielivät pahasta olosta. Huippukallis asuntomarkkina lisää systeemistä riskiä.

25 tykkäystä

Johan kasvut vetäneet useamman pv yli -10%. Useammalla kasassa -30% 3pv. Oatly esim -90% huipuist ja -86% iposta.

Omasta seurannasta päivä näyttää tältä ja osaa jo ostan

1 tykkäys

Itse tykkään seurata Jodelissa yksityissijoittajien sijoittajasentimenttiä. Näkemäni perusteella emme todellakaan ole enää complacency vaiheessa. Jodelissa kukaan ei enää ole härkä, vaan kaikki ovat neutraaleja tai epätoivoisia tulevaisuuden suhteen. Todella monet ovat ihan tosissaan jo paniikissa, ja hädissään kysyvät, miksi heidän osakkeet romahtavat. Tällä foorumilla saa melko ruusuisen käsityksen siitä, miten sijoittajat kestävät karhumarkkinaa. Sanoisin, että olemme jo denial vaiheessa. Kannattaa muistaa, että jokainen karhumarkkina ei pääty joka toisen sijoittajan portfolion likvidointiin ihan niin kuin jokainen härkämarkkina ei pääty euforiaan.

38 tykkäystä

Saiskos vähän sitä voittoa tälle voitonpäivälle? Salkku on kuin Ukrainan tykistökeskityksen jäljiltä… :grimacing:

Oliskos tämä nyt sitä kapitulaatiota kun aivan kaikki menee yli laidan markkinalla?

No, onneksi oma horisontti on vielä vuosikymmenten päässä eikä vipua ole niin voi rauhassa jyskytellä tämänkin kakkamyrskyn läpi.

16 tykkäystä

Pakarat hellinä täälläkin :woozy_face:

8 tykkäystä

Aijai tuosta kun katsoo DoorDashin pudotusta, niin voin suorastaan tuntea Voltin poikien v*tutuksen määrän. Eikös se Voltin lopullinen kauppasumma nimittäin määräydy nyt H1/2022 Dashin kurssin mukaan :smiley:

15 tykkäystä

Voi sitä vivunkin kanssa. Tai ainakin niin haluan uskotella itselle. Kuitenkin tuollainen aika maltillinen 20-30% vipu vaatii n.50-60% laskun jotta margin call aktivoituu. Aina voi ostaa lisää osakkeita palkasta ja pääoma/laina suhde paranee, eikä margin call tilanteessakaan tarvitse likvidoida koko salkkua.

Toki minä en vivuta kuin isoja indeksejä, olen liian mamis suoriin osakesijoituksiin isolla painolla, peilistä katsoo vuosisadan pahin tuuliviiri =D

5 tykkäystä

Toisaalta eiköhän Woltin omistajat ymmärtäneet, että saivat myytyä paskansa aivan törkeään hintaan. 7 miljardia dollaria firmasta, joka teki 150 miljoonaa liikevaihtoa ja ihan törkeästi tappiota. Lisäksi en usko, että nämä Woltit ja Doordashit tulee ikinä tekemään hirveästi rahaa, koska kuka tahansa voi ostaa auton ja kuljettaa ruokaa. Näillä firmoilla vallihaudat ovat ihan minimaaliset.

16 tykkäystä

Opintolaina on sitä parasta lainaa, koska margin call ei ikinä soita minulle :slight_smile:

21 tykkäystä

Totta puhut. Tarkoitan ja seuraan enemmän FANGMAN-Yhtiöitä ja niissä liikkeet nytkin sitä - 3%. Nvidia enemmän. Sitten kun näissäkin firmoissa niitä - 10% droppeja niin ollaan omissa kirjoissa paniikin puolella :nerd_face:

En ota Wolttiin kantaa tässä erikseen, mutta kyllähän viimeisen vuoden aikana on käynyt selväksi, miten myrkyllinen markkina tällä hetkellä on firmoille, jotka eivät ole todistaneet kykyään tuottaa omistajille kassavirtaa. Kurssilasku on yksi juttu, kun yhtiön kassavirrat ovat vasta kaukana tulevaisuudessa, mutta ihan eri tapaus on se, kun hinnoitellaan ettei niitä tule koskaan olemaankaan.

Pahimmat tapaukset ovat niitä, joissa samanaikaisesti pyritään toteuttamaan kasvua IPO-rahojen turvin, dilutoidaan nykyomistajia järjettömillä osakepalkitsemisilla, eikä siltikään päädytä plussalle. Samalla sentimentti on täysi roskistulipalo sijoittajien epäillessä näiden kasvutarinoiden todenmukaisuutta, mikä nostaa rahoituksen hintaa jatkossa. Ja kun liiketoiminta ei tuota tarvittavaa rahaa, niin siinä on noidankehä valmis. Vaikka liiketoiminta kehittyisikin hyvin, niin kyllähän rahoituskulut ja diluutio vaikuttavat sijoittajan saamaan lopputulokseen hyvin pitkään.

6 tykkäystä

Minä: ‘Joskus olen sijoittanut laatuunkin ettei kaikkien sijoitusten kurssikäyrät ole täyttä bumtsibumia.’

Laatu: ‘Tänään nyt tuli vähän tällanen päivä. Hyvää omaa tekemistä omassa päädyssä’
image

19 tykkäystä

Nuo isothan ottivat jo viime viikolla -5-8% droppeja päivässä, eli kyllä se paniikki on jo ilmassa.

18 tykkäystä

image

Vaustauksena tähän kuvaan viitanneeseen kysymykseen:

Sanoisin, että ollaan denial -vaiheessa. Ei ole itselle tullut vielä ajatuksia, josko jotain pitäisi sittenkin myydä pahemmalta välttyäkseen. Myöskään täällä sijoitusfoorumilla ei ole näkynyt suurta myyntiaaltoa. Talousmediassa tai kymppiuutisissa ei ole vielä varoiteltu, että osakkeiden omistaminen olisi nyt todella riskialtista.

Anxietyn ohi ollaan kuitenkin ainakin omassa päässä tultu. Vähän lasku joskus aiemmin vaivasi, mutta nyt ollaan enemmän hälläväliä-fiiliksillä.

Eniten harmittaa se, että karhumarkkinaan oli ihan hyvin varauduttu 50% käteispainolla, mutta nyt se kaikki on jo sijoitettu takaisin. Minun puolesta saisi siis jo olla kapitulaatiovaihe tulilla. Ikävä kyllä se ei taida olla…

5 tykkäystä

Tämä riippuu paljon siitä mitä salkussa on. Itse olisin nyt eniten huolissani näistä “arvo-osakkeista” joihin moni lähti myytyään kasvuyhtiöt pois. Ei siinä mitään kyllähän tämä oli taannoin hyvä liike. Mutta on tuolla hyvää voittoa ja kovaa kasvua tekeviä firmoja aika pienellä arvostuksella. Voi olla että arvosijoittaja on itseasiassa euforiassa kun kasvutech on paikoitellen ainakin lähellä paniikin loppumista :slight_smile:

3 tykkäystä

Toivottavasti kukaan ei oikeasti pidä tuota sentimenttigraafia fakutaalisena. Toki hauskaa ajanvietettä, mikäs siinä. Siinä hengessä sanoisin itse olevani Denial-vaiheessa enkä oikeastaan koskaan mene sen alle, paitsi yksittäisten osakkeiden suhteen - eli joidenkin lappujen suhteen olen myöntänyt, etten ymmärrä enää niiden tarinaa ja poistunut.

2 tykkäystä