Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Et nyt ihan ymmärtänyt. Perinteisesti auton korjaaminen on suhteellisen yksinkertaista niin kauan kun selvitään osia vaihtamalla, mitä isommista yhtenäisistä osista auto on tehty niin sitä herkemmin onnettomuuksissa vaurioituu joku näistä isoista osista joiden vaihto on käytännössä mahdotonta.

Ei tässä asiassa pitäisi olla yhtään mitään vaikeaa nielemisen osalta, Muskin ansiot tunnetaan mutta founder hän ei ole, en ymmärrä miksi tämä asia on sinulle niin tärkeä, ihan kuin tämä vähentäisi jotenkin Muskin ansioita.

Ehkä kannattaa pikkasen tarkastaa tuota asennetta, voi tulla yllätyksenä mutta et ole ainoa täällä jotka on olleet mukana perustamassa yritystoimintaa joten jos haluat keulia sillä että olet ollut yrityksessä mukana niin tämä ei liene oikea foorumi sille.

13 tykkäystä

“perinteisesti” auton korjaaminen ei ole mitenkään muuttunut giga casteihin.
Samat osa vaihdetaan ja korjataan. Mikäli giga casting vaurioituu niin niin vaurioituu myös perinteinen peltipurkki jossa on erityisvahvistettua terästä (jota ei voi korjata)
Ja kokemukseni (suppea 2kpl tapausta) perusteella nämä eivät nykyisin ole korjattavissa uuden veroisiksi vakuutusyhtiön toimesta.
Nämä lunastetaan ja myydään sitten sinne Latvian sepälle. (spekulointia)
Gigan hitsaus onnistuu myös hyvin sepältä joten siinä tuskin tulee muuttumaan mikään.
Tästä hitsauksen onnistumisesta on mm.tuubissa pätkiä.
Ja varmasti casteihin tulee muutoksia ajan kanssa kun tieto/taito lisääntyy näiden kanssa.

Väitän myös että castingit tulevat lisäntymään alalla rajusti myös kilpailijoilla joka kertonee että se on “se oikea” tapa tehdä auto.

En keuli omasta perustamisesta tai lippulappujen lähettämisestä pat.virastoon, koko pointti on ettei sillä ole juurikaan väliä vaan vain teoilla ja lopputuloksilla.
Ja tähän samaan sarjaan minulle kuuluu se että teknisesti EM ei toimittanut lappuja virastoon joten hän ei ole “founder”.
Ehkä tällä ei oikeasti ole mitään merkitystä mutta kai tämä joku periaate asia on puolin ja toisin. Päätetään tähän ja ollaan omia mieltämme.

En varmasti ole ainoa täällä tai missään muuallakaan enkä pidä itseäni mitenkään erityisenä mutta arvostan näitä oikeita tekijöitä jotka saavat aikaan isoja asioita, kunnia heille!

Voit toki olla oikeassakin mutta taisit kuvailla jotain Nokiaa tai perinteistä autovalmistajaa tässä :slight_smile:

Seuraatko ollenkaan mitä firmassa tehdään? Ja vertaatko sitä kehitystä kilpailijoihin?

Juuri koska tuote ja palvelut ovat ylivertaisia on se syy miksi Tesla menestyy ja asiakkaat palaavat saman brändin pariin kun seuraavan auton osto on edessä. Omaa kokemusta on uusista autoista yli 12vuoden ajan, 5kpl ajoneuvon verran ja mikään muu valmistaja/jälleenmyyjä ei ole samalla tasolla ja tästäkin huolimatta on edelleen parannettavaa.

4 tykkäystä

Voisko noita juupas-eipäs -väittelyitä Teslan perustajasta käydä jossain vapaan sanan puolella? Tulin katsomaan minkälaista spekulointia ja ennakkoarvioita olisi illan Investor Dayhin liittyen, mutta täällä väännetään kymmeniä viestejä täysin epäolennaisista asioista, jotka ei liity Teslan osakkeeseen millään tavalla.

Kiitos.

40 tykkäystä

Moikka ketjuun! :slight_smile:

Olemme sijoitusfoorumilla ja tämä on yhtiöketju. Keskustellaan asioista, jotka auttaa ymmärtämään Teslaa sijoituskohteena.

Kysymys on jättimäisestä yrityksestä, joten lillukanvarsista keskusteleminen ei ole kovin hedelmällistä ja yksittäiset heitot kannattaa jättää vähemmälle, jos ne eivät tuo lisäarvoa keskusteluun Teslasta sijoituskohteena.

Jos ei ole sanottavaa, mikä ei sovi Tesla-ketjuun, niin voi harkita olla kirjoittamatta tai kirjoittamista johonkin sopivampaan ketjuun.

Jos on fiksua ja kiinnostavaa sanottavaa sijoittajille, niin kannattaa ehdottamasti kirjoittaa ketjuun, mutta kannattaa huomioida ketjua lukevan tuhannet eri ihmiset, joten jos kirjoitat ketjuun, niin kannattaa käyttää viestin kirjoittamisessa aikaa tuhansien muiden ihmisten takia.

Tässä on vaihtoehtoisia ketjuja, jos viestisi mielestäsi ei sovi tähän Teslan yhtiöketjuun:

1.Osa viesteistä saattaa sopia ehkä tännekin?
https://keskustelut.inderes.fi/t/liikenteen-voimalinjaratkaisut/
2.Hassuttelut:
https://keskustelut.inderes.fi/t/inderesin-sijoitusmeemiketju/
3.Rennommat jutut tänne:
https://keskustelut.inderes.fi/t/inderesin-kahvihuone-osa-6/
4.Teslan osakekurssin heittelyt tänne:
https://keskustelut.inderes.fi/t/kurssien-ja-niiden-muutosten-kyselyt-kauhistelut-ja-hehkuttelut-ketju-osa-2/
5.Omat kokemukset Teslasta ja sen kilpailijoista tänne:
https://keskustelut.inderes.fi/t/omat-kokemukset-yhtioista-ketju/

Jos keskustelu/väittely ei tuo lisäarvoa keskusteluun Teslasta sijoituskohteena, niin sellaista keskustelua ei kannattane jatkaa. Jos ei ole mitään sanottavaa Teslasta sijoituskohteena; voi olla kirjoittamatta tai kirjoittaa vaihtoehtoisiin ketjuihin.

Teslaa en tunne yhtiönä enkä aina hahmota, mikä on olennaista ja mikä ei. Teslasta on kuitenkin kiinnostava lukea, koska puhutaan valtavasta ja spesiaalista yhtiöstä, joten arvostan selkeän sisältörikkaita viestejä.

Täällä on puolin ja toisin teräviä sekä fiksuja kirjoittajia, joten kirjoitellaan parhaamme mukaan toisten sijoittajien iloksi sekä hyödyksi.

Kiitos ja mukavaa tiistaita kaikille! :slight_smile:

33 tykkäystä

Toivotaan että huomenna kerrottaisiin vähintään vielä yhdestä uudesta GigaFactoristä lisää.

Ja Tesla 2 voisi näyttää vaikka tältä. Kiitos Autocar renderöinin.
image

Jälleen yksi osoitus Teslan erinomaisesta turvallisuudesta.

15 tykkäystä

No, miten sen nyt ottaa:

6 tykkäystä

Et löytänyt yhtään vanhempaa negatiivista uutista?

Ps. Tässä vähän tuoreempaa tietoa ja kas, siellähän se Model 3 taas Top Pickinä https://www.cnbc.com/2023/02/16/tesla-toyota-consumer-reports-top-picks.html

14 tykkäystä

Sori, väärä artikkeli oli. Siltä se lähti taas menemään:

Model 3 mukana.

1 tykkäys

On se kumma miten se Consumer Reports aina Teslaa lyttää. Eihän siihen voi varmasti mitenkään vaikuttaa että johdossa ja omistuksessa perinteiset autovalmistajat? https://www.nytimes.com/2014/07/15/business/media/ford-foundation-executive-to-lead-consumer-reports.html?_r=0

12 tykkäystä

Niin kun sitä ei ole vielä testattu uuden testin mukaisesti. Eiköhän sieltä taas huipputulokset räpsähdä kun pääsevät testaamaan.

2 tykkäystä

Toyota meni pintaa syvemmälle Model Y:n kanssa ja pakko oli myöntää, että hyvää työtä on Tesla tehnyt.

“Taking the skin off the Model Y, it was truly a work of art. It’s unbelievable,” the executive said.

Josta Musk myös kiitti twitterissä

image

25 tykkäystä

Moi, heitän nyt pari haastoa tännekin ketjuun, kun yhtiö yleisesti kiinnostaa, oli joskus hetken salkussakin. Voi olla että on paljonkin näistä keskusteltu, mutta viestejä oli 7000 enkä yhteenvedosta en näitä saanut sisäistettyä:

Kilpailuedut

Miksi Tesla voisi pitää vielä vaikka 2030 samoja katteita, jos muutkin automerkit voivat kopioida valmistustavan, Lean järjestelmät ja muut Teslalta? Tekninen etu ei katteita silloin todennäköisesti perustele, ellei nyt Tesla ekana saa täydellistä etulyöntiasemaa esim autonomisesta ajamisesta.

Tesla on yhtiö valtavalla markkinalla, mutta missä tulee sitten rajat vastaan? Miten yliveto pitää tuotteen olla, että vaikka edes neljäsosa markkinasta on yhtiölle valloitettu? Yleisesti yhtiöt valtavalla markkinaosuudella, on kapealla markkinalla patentoidulla teknologialla ratsastava yhtiö + jenkkiteknot. Tesla ei kuitenkaan ekana markkinoilla nyt ole.

Brändi

Mm. Apple on esimerkki, miten teknisellä edulla ei ole niin väliä jos vallihaudan yhtiö vaihtoon saa kasvatettua tarpeeksi isoksi. Ymmärtääkseni vain brändi ja synergiat eri sovelluksien ja ohjelmien kanssa. Esimerkiksi nyt arkielämästä Applen kamera sovelluksissa on aivan yliveto (esim. Snapchat). Miten autoille voi tehdä saman? Alalta löytyy jo tosi vahvoja brändejä. Miten minkä tahansa brändin arvoa voidaan yleisesti mitata?

Miten tärkeä Musk on Teslan brändille?

Luvut

Teslan luvuthan ovat suorastaan ihailtavat, ja siksi toki Tesla on myös erittäin korkeasti arvostettu yhtiö. Miten Tesla pääsee näin hienoon arvonluontiin, samalla kun muut autoyhtiöt tuhoaa arvoa?

Muualla kuin Amerikassa oli ollut käsitykseni mukaan vähän vaikeampi viime vuosi, onko syynä vain huono markkinatilanne?

Lisäksi

Eikös Tesla kehitä lisäksi jotain energian varastointijuttuja? Minkälaiset kasvumahdollisuudet sieltä?

4 tykkäystä

Arizonan osavaltion yliopiston professori (joka kuvailee itseään Toyota kannattajaksi) kertoo omia näkemyksiään.

Viimeiset minuutit alkaen 45:08 maalaa aika isoja uhkakuvia lähivuosille Ford & GM

2 tykkäystä
10 tykkäystä

Millä tavalla Teslan kurssi on historiallisesti käyttäytynyt Investor Dayn jälkeisinä päivinä? Voisin kuvitella, että siihen ladataan aika paljon odotuksia, joten uudet visiot olisi jo hinnoiteltu sisään, ja mikäli uutiset jää yhtään laihaksi, niin odotukset purkautuu kurssista. Eli yllättääkö Tesla yleensä negatiivisesti vai positiivisesti?

Yritin löytää dataa tästä, jotta en olisi tullut vain kysymään asiaa, vaan jakamaan tietoa, mutta en löytänyt ko. dataa. Joten turvaudun nyt arvon palstaveljiin :blush:

Olisi tarkoitus kasvattaa aloituspositiota tässä yhtiössä, mutta tehdäkö se ennen vai jälkeen ID:n. Tähän ei varmasti kukaan osaa vastata, enkä odotakaan, mutta jos joku kiva graafi löytyis kurssin ja ID:n korrelaatiosta aikaisemmin, niin voisin punnita todennäköisyyksiä.

Useimmiten Wall Street, analyytikot ja muut jotka ei ole perehtyneet, ei ole ymmärtäneet puoliakaan Teslan eventeissä kerrotuista asioista joten osake laskee. Kestää jonkin aikaa, kunnes hiffataan mistä oli kysymys ja sit mennään ylöspäin.

Näin ennen, mutta en henkilökohtaisesti uskalla ottaa näkemystä.

3 tykkäystä