Liikenteen voimalinjaratkaisut: sähkö, vety, polttokennot

Edit. @Simo_Sijoittaja Kyllä, kommenteissa oli joku Hydrogen economy -niminen vähättelemässä tuon kuvaajan merkitystä. Shocker. Jos Kiina tuottaa selvästi isoimman osan maailman litiumkarbonaatista, “joku kiinahinta” on erikoinen termi tuon maan hintakehitykselle :smiley:

1 tykkäys

Kommenteista selvisi että tuo on joku kiinahinta. Globaalit näyttää tältä

Myös tällainen tullut

6 tykkäystä
8 tykkäystä

Norwegian Hydrogen osti Suomalaisen Hydren pari viikkoa sitten;

7 tykkäystä

BMW ja Toyota…iX5…vety vie…

9 tykkäystä

https://www.hydrogeninsight.com/transport/substantial-doubt-hydrogen-truck-maker-nikola-on-brink-of-collapse-after-racking-up-2bn-of-losses/2-1-1410471

Jos on EV-startupeilla vaikeaa, niin voiko samaa pikkuhiljaa sanoa näistä vetyversioista myös?

Tuo twiitti, josta tämä juttu osui itselle silmiin, oli omalla feedilläni, koska Laurent Segalen oli tykännyt siitä. Segalen on ollut mm. mukana luomassa kasvihuonekaasulaskennassa käytettävää GHG Protokollaa ja siten koko päästöjen luokittelun perusteita (scopet 1-3 jne). Mistähän johtuu, että tätä hydrogen ladderin mukaista näkemystä vaikuttaa kannattavan jälleen yksi alan kovimmista asiantuntijoista?

Miksi tästä on brändätty vetyketju, tämän pitäisi olla ketju jossa puhutaan liikenteen voimalinjoista. Eli kuten päivä päivältä selvemmin nähdään, henkilöautojen osalta täällä tulisi puhua vain liikenteen sähköistymisestä.

6 tykkäystä

Anteeksi! :slight_smile:

Olet aivan oikeassa ja minä väärässä; huonosti kirjoitin ja myös osin hetkellisesti ajattelin. Muotoilin hieman toisin Tesla -ketjun viestini eikä tämä ole tosiaan mikään vetyketju. :smiley:

Osa Tesla -ketjun viesteistä kyllä on joskus sopinut tänne paremmin kuin sinne.

3 tykkäystä

Nyt kieltämättä hyppäsit väärälle puolelle piippua:

Eli Nikola TRE FCEV on halvempi valmistaa kuin TRE BEV, mutta myyntihinta on isompi. Kaiketi tukien takia pystyy kiskomaan isompaa hintaa. Mutta kaiken tärkein pihvi on tuo, että valmistuskustannukset ovat Nikolan FCEV:llä pienemmät kuin BEV:llä. (Ja ominaisuudet paremmat)

Mutta siis jos Nikola olisi pelkkä akkurekka valmistaja niin menisi mullan alle nopeammin. Se voi mennä tämäkin pulju monttuun, mutta ei suinkaan voimalinjan takia, vaan koska autoala on hankala ja johtokaan ei välttämättä ole tilanteen tasalla.

Tässäpä Daimler Trucksin mietteitä asiasta:

@Taitoo

Tässä lisää juttua tuosta bemuusta:

Nämä ovat varsin mielenkiintoisia lausuntoja:
“Range is going to be a problem forever in electric mobility – especially if you want to have affordable products,” BMW boss Oliver Zipse said. That’s a shockingly blunt statement from a firm with a growing lineup of EVs, but it explains why executives are leaving room in the range for hydrogen-powered cars."

“You already see that in 2027 or 2028 there will be a scarcity of raw materials [needed to build EVs] if we continue to ramp up production. So, that’s where hydrogen comes in,” Zipse concluded. “It uses less raw materials, it’s a much, much smaller battery, the car is lighter, and it does not need the same charging infrastructure. You can more or less use the same [gas station] infrastructure that we have today.”

BMW ei odota ihmeitä tapahtuvan akkurintamalla melko pitkään aikaan:

Vahvaa tekstiä.

Noin niinkuin muutoin, akkutehdasprojekteja ovat alkaneet autoala hiukan himmailemaan. Tällä kertaa vuorossa VW.

Tuo Alex menee kategoriaan hyödyllinen idiootti. Hän on siekailematon teslan fanipoeka ja postaa aika paljon muiden autotehtaiden ongelmista jne. Mutta samalla pysyy kartalla noista muiden automerkkien toimista akkuaujoneuvojen suhteen. Hän on perinteinen tesla-“sijoittaja”, kaikki rahat kiinni teslan osakkeessa. Joten jos otatte seurantaan, niin feedi on sen mukaista. Ehta ja aito influensseri.

Ja lopuksi pieni uutinen, GM on varannut itselleen ZH2 tuotemerkin:
https://gmauthority.com/blog/2023/02/gm-files-to-trademark-zh2-for-possible-future-hydrogen-applications/

6 tykkäystä

Ja jatketaan tästä vielä yksi viesti.

Eli Nikola odottaa, että selkeästi isoin osa myynnistä tulee FCEV -puolelta. Prosenttiero on valtava. Minä kirjoitin joskus Hyzon ketjuun, että pidin Nikolan tapaa tehdä kahta voimalinjaa riskinä. Ja mielestäni se on härmistymässä, jos nuo akkurekkojen myynnit jää noin pieneksi. Se on tappiollista toimintaa, kun otetaan huomioon kehityksestä ja tuotannon ylösnostamisesta aiheutuvat kulut. Enkä minä rehellisesti keksi miksi asiakas akkurekan ostaisi vs vetyrekka.

@sillinkutoja Tuosta Toyotan ja Hylikon JV:stä ihan hyvä pätkä podcastia:

Siinä tulee ihan hyvin ilmi millainen strategia Toyotalla on, ketkä heidän polttokennoasiakkaita ovat ja missä niitä värkkejä käytetään. Polttokennobisnes tulee olemaan Toyotalle melko iso juttu.

3 tykkäystä

Postaamani linkki Nikolasta sai viimeisimmän tiedon mukaan kaksi klikkausta, joten referoin hieman. Sallittakoon tämä, sillä tämä on ihan olennaista tietää ennen kun lähtee päiväunelmoimaan vuoden 2025 vetyrekkajakaumaa.

”We incurred net losses of $784.2 million and $690.4 million for the years ended December 31, 2022 and 2021, respectively, and have an accumulated deficit of approximately $2.0 billion from the inception of Nikola Corporation”

”We believe that we will continue to incur operating and net losses each quarter until at least the time we begin to generate significant margin from our trucks, which may not happen”

”Nikola revealed in its company presentation last week that it expects to spend about $580m-$705m in cash in 2023, far more than the $323m of cash it held at the end of 2022”

”We are subject to, and are and may in the future become a party to, a variety of litigation, other claims, suits, regulatory actions and government investigations and inquiries”

Mutta odotellan rauhassa, mikä mahtaa olla tuoteportfolion jakauma vuonna 2025.

1 tykkäys

Minulla ei ole latiakaan kiinni suoraan Nikolassa, mutta seuraan sen menoa ohimennen. Toki toivon että yhtiö onnistuu.

Olen jo viime vuonna postannut tänne twiitin, jossa Nikolan alustavan tilauskannan suhdeluku paljastui. Se oli noin 1/3 BEV ja 1/3 FCEV. Nyt se suhdeluku on entisestään shiftaantunut polttokennojen hyväksi. Nikolaa on hyvä seurata siinä mielessä, että se on harvoja tekijöitä, joilla on mahdollista tuottaa sekä BEV että FCEV rekkoja jonkinlaisena sarjatuotantona. Niin surullista kuin se onkin, mutta muut eivät tähän kykene. Ja tämä on oiva työkalu seurata sitä, että mihin suuntaan asiakkaiden mielenkiinto suuntautuu.

Se ei tarkoita sitä, että firma välttämättä pysyyy pystyssä. Jos veikata täytyy, niin autoalalla lähes kaikki start upit kaatuu tällä vuosikymmenellä.

2 tykkäystä
12 tykkäystä

Renaultin ja Geelyn yhteistyöprojektiin on liittymässä kolmas pyörä (Aramco) joka tuo tähän soppaan oman vetyalan osaamisesna. Eli tämä JV keskittyy ICE ja hybridivoimalinjoihin sekä nyt uutena osana olisi tulokkaan synteettiset polttoaineet ja vetyvoimalinjat. Vielä on letter of intent vaiheessa tämä touhu.

Olen pitänyt sitä varmana juttuna, että Renault käyttäisi vetyä myös henkilöautoissa, mutta toivoin että kumppani olisi ollut Plug Power - kuten se on pakuissa. Tämä kinkkien kanssa tehty JV saa päässä soimaan Jore Marjarannan “Haaveet kaaaaatuuuu” biisin. Jonnet ei muista.

7 tykkäystä

Mitenköhän se Plugin ja Rellun paku yhteistyö etenee? Aika huonosti siitä löytyy infoa.

2 tykkäystä

Hyvin voi. Oli siitä viimeisimmässäkin presentaatiosta juttua. Tänä vuonna 800 autoa valmistuu ja asiakkailla ajatetaan kenttätestejä sekä pilottihankkeita. Lopullinen tavoite se 100t ajoneuvoa vuonna 2030.

6 tykkäystä

Audi, Hyundai, Kia ja uudemmat Mersut lataavat paljon aggressiivisemmalla käyrällä. Nämä siis tulivat äkkiä mieleen.

Lentoliikenteen odotukset vedyn suhteen on minusta melkoista hypeä. Yle on ansiokkaasti laatinut muutaman, hyvillä kuvilla varustetun artikkelin, jotka konkretisoivat tekniikan kehitystä.

5 tykkäystä

BMW odottaa että akku- ja vetyautojen TCO:t olisivat aika samat:

At the pump, one pays around 10 euros per kilo for hydrogen. Prices are expected to go down, but Guldner predicts that “it will be hard for fuel cells to beat domestic BEV charging. Still, in the end, TCO will not be that different. Those pump prices will fall to around 6 euros per kilogram, but like BEVs, there are no moving parts in a fuel cell. In the end, maintenance cost, and overall TCO will be on parity.”

ChargePoint teki messevät turskat. Kuinkahan kannattavaa tuo pikalatauspisnis nyt sitten on?

7 tykkäystä

Jokohan alkaa tulla järki käteen;

7 tykkäystä

Jokohan alkaa tulla järki käteen? Lieneekö liian myöhäistä?

@Taitoo Teslan purkuja on varmasti tehty Toyotalla ennenkin, jo 10 vuotta sitten tällaisen jutun lukeminen olisi ollut huolestuttavaa Toyotan kannalta.