Vielä parempi kiteytys niille jotka kokivat ettei mitään uutta tullut tai että oli kevyt…
TB test results
License: CC0 (Public Domain)
Tesla sentään visioi jotain täysin uutta. Perinteiset visioi lähinnä Teslan kiinnisaamista, lähtien Toyotasta ja VW:stä, jotka ovat jo sentään todenneet nykytilanteen (takamatkan Teslaan).
Kuva on Bjorn Nylandin 1000 kilometrin haasteen Youtube-streamista tältä päivältä. Auto lataa -1 asteen pakkasessa (akun lämpötilat näkyy kuvasta myös) 26,6 kW:n teholla, kun akussa on 43 % latinkia. Samalla kun kulutus on 25-30 kWh sadan kilometrin matkalla, niin siitä voi kuvitella miten pitkään saa istua pelkästään laturilla, jos tuolla haluaisi ajaa Helsingistä Lappiin.
Kannattaa tsekata myös muut bZ4X-videot, kun ne tulevat arviolta viikon sisällä herran Youtube-kanavalle. Ei tule olemaan Nallella hirveästi kaunista sanottavaa Toyotasta tämän 1000 kilometrin jälkeen.
EDIT: Bjorn sai testinsä päätökseen, ja 1000 kilometrin taittamiseen bZ4X:llä kului 14 tuntia 25 minuuttia.
Vertailukohdaksi miten muut autot ovat pärjänneet testissä noin 0 celsiuksen lämpötilassa.
Tesla Model S LR 9 h 05 min
Mersun EQS 9 h 50 min
Tesla Model 3 SR+ 10 h 05 min
Vanha Hyundai Ioniq (38 kWh akku) 14 h 10 min
Renault Zoe 14 h 35 min
Volkswagen e-Golf (36 kWh akku) 15 h 50 min
Täältä linkistä löytyy herran kaikki testitulokset:
License: CC0 (Public Domain)
Teslan Investor Day:n Master Plan 3:sen esityksestä voi poimia yhden mielenkiintoisen kokonaisuuden, jonka parhaiten voi esittää kartalla ja siitä alkaa ymmärtämään kuinka merkittäviä asioita Teslan skaalautuvuus omerkittävässä roolissa 20 miljoonaa auto vuodessa ja kuinka lähellä next gen platform tuotanto on oli se sitten Model 2 tai Tesla Van.
Tesla Lithiuem Refineryn pitäsi olla tuotannossa ensi vuoden alkupuolella. Hyvin ajoissa Teslan next gen platfrom tuotteelle.
Kun Tesla Giga Shanghai kivijalan perutamisesta ensimmäisen auton shippaukseen meni 9 kuukautta, niin jos Giga Mexico perustukset aloitaan 3 kuukauden päästä. niin seuraava Tesla Investor Day 2024 voidaan järjestää siellä.
Tästä syystä itse kritisoin näitä vertailuja missä ainoa kriteeri on latausnopeus millä määritellään autojen paremmuus, koska se ei kerro koko totuutta asiasta.
Menee vähän off-topic mutta Toyota käsittääkseni on ilmoittanut että latausnopeus tullaan myöhemmin nostamaan päivitysten kautta suuremmaksi, nyt se on siis hävettävän alhainen eli keskeneräisellä BMS-softalla launchattu.
Kysyn tyhmiä polttiskuskina, niin eikö Teslaa voi ladata yöaikaan arjessa kotona pienemmillä tehoilla? Jolloin akkujen kesto olisi pikalatausta välttäessä pidempi.
Kysyn tyhmiä polttiskuskina, niin eikö Teslaa voi ladata yöaikaan arjessa kotona pienemmillä tehoilla? Jolloin akkujen kesto olisi pikalatausta välttäessä pidempi.
Tietysti voi ja niin suurin osa tekeekin.
Toyotan akkutakuu on 8v/160tkm. Akulle saa akkuturvan (eri asia kuin takuu) kun huollattaa auton vuosittain / 15tkm välein Toyotalla. Ja se toimii siten, että akkuturva on voimassa seuraavaan vuosihuoltoon saakka ja näin voi siis toimia maksimissaan 10 vuoden ja miljoonan kilometrin ajan.
Minun S Teslani (vuodelta 2018) akkutakuu on 8 vuotta ilman kilometrirajoitusta. Eli enemmän kuin miljoona kilomteriä jos joku ehtii ajaa. Eikä edellytä mitään määräaikaishuoltoja. Tosin noita ei enää anneta uusille autoille, vaan niissä on kilometrirajoitus, joka taitaa olla 196tkm tjsp.
Teslan perustakuu (kattaen kaiken) on 4v/80tkm. Toyotalla 3v/100tkm.
Musk ei itse ottanut kovin isoa roolia Investor Dayssa eikä myöskään julkisuudessa Teslan kakkosmieheksi tituleerattu Tom Zhu. Talousjohtaja Zach Kirkhorn aloitti koko shown ja istuskeli lopun Q&A-sessiossa Muskin vierellä vastailemassa. Myös powertrain & energy-osaston johtaja Drew Bagliano oli isossa roolissa. Mielenkiintoista kuka näistä ottaa pomon paikan kun Musk jättää postin. Vai ottaako kukaan.
Linkkinä Sandy Munron johtopäätökset Investor Day:n “pääsiäismunista”. Tapahtuma oli hyvin tekniikkapainotteinen ja heidän mukaan moni asia meni vierailijoilta yksinkertaisesti “ohi”. Suosittelen lämpimästi!
-Meksikon tehtaan rakentaminen alkaa ilmeisesti kesäkuussa, kesto alle 9kk
-Samaan aikaa rakennetaan toinenkin julkaisematon Gigafactory
-Kaikki tehtaan suunnittelu ja rakentaminen tehdään Teslan omalla porukalla
-Eka Gen 3 auto ulos tehtaasta 18-24kk sisään, tuotanto copy pastella muihin tehtaisiin
Kysyntää on, kun vain tietäisi millä hinnalla.
Kysyntää on, kun vain tietäisi millä hinnalla.
https://twitter.com/bushiname/status/1631389304747597824
Sähköautojen osalta on menossa kilpajuoksu hintojen painamisessa alas ja Tesla on kaikesta päätellen tässä kisassa kaukana muista.
Morgan Stanley questions how competition can keep up with Tesla; Reiterates Outperform
Morgan Stanleyn analyysistä Investor Dayn jälkeen:
“We leave the investor day at Giga Austin asking which of Tesla’s competitors can keep up with the planned spending,” the analysts continued. "We expect to see most, if not all, of today’s legacy auto company executive teams study the materials presented today and to tour the Giga Austin plant as they have toured the Tesla Fremont facility in years past. Over time, we would expect the forthcoming innovations brought to market by Tesla become the industry standard, ultimately used by all automakers.”
Minua tuossa Muskin lausunnossa vaivasi se, että väittämä oli ettei tiedä. Esim.
980.14 KB
Kertoo jonkin arvion elastisuudelle. Prosentin hinnanpudotus lisää kysyntää 2.077%.
Hinnan ja kysynnän suhde on vaan hyvin keskeistä tuntea. Teslankin.
Q&A sessiossa Musk mainitsi tuosta ja sanoi että heille nimenomaan selvisi että jo pieni hinnan alennus vaikutti merkittävästi kysyntään.
Noniin, nyt on tutkittu Teslan väitteitä FSD:n turvallisuuden osalta:
todella karua luettavaa, jos siis olet Tesla-fani. Kun olosuhteet normalisoidaan niin FSD kasvattaa onnettomuuden todennäköisyyttä.
Pistän koko dokkarin kunhan löydän toimivan linkin, lähteenä tutkimus Journal of Transportation Safety & Security:ssä.
Voitko tarkentaa mikä tuossa on niin karua? Mitä nyt nopeasti silmäilin tuota niin kyseessä ei ole FSD-beta vaan Autopilot. Toinen mikä pisti silmään on se että tutkija valittaa ettei valmistajat julkaise vertailukelpoista dataa mutta vertailee kuitenkin ja saa jonkinlaisen tuloksen. Kolmas mikä pisti silmään oli se että Teslan datat on pahimmillaan 5 vuoden takaa. Ei taida kertoa oikeaa tarinaa tämän päivän suorituskyvystä?
Muihin uutisiin:
Tesla jatkaa hintojen pudotusta autoissa:
Ja Megapackien hinnat nousussa. Kysyntä ilmeisesti rajua:
Kun olosuhteet normalisoidaan niin FSD kasvattaa onnettomuuden todennäköisyyttä.
Ei tuossa noin sanottu.
Yleisesti ottaen olen niin vanhan liiton kuljettaja, että oli apuväline mikä vaan ( vakkari, adaptiinen vakkari, autopilot jne ), on kuljettaja kuitenkin aina vastuussa autosta. Jokin päivä (1v, 10v tai 100 v päästä) olemme siinä pisteessä, että Tesla (tai jokin muu valmistaja), saa softan siihen pisteeseen, että ohjelmisto korvaa ihmisen. Kun katselee tämän päivän ajamista, saa kyllä välillä olla huolissaan siitä, miten ihmiset ajavat kännykkä kädessä, tai hurjastelevat älyttömästi ja vastuuttomasti. Siksi itse ei haittaisi, että autonominen ajaminen toteutuisi. Jos on pallo veikata, kuka tässä ensimmäisenä onnistuu, veikkaan tahoa, jonka johdolla aikoinaan saatiin kantoraketti laskeutumaan autonomisesti laukaisualustalle.