Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Yhtä kiva klikkiotsikko on joku 2800dollarin Teslan osakeartikkeli. Eikä tuo mikään klikkiotsikko edes ole jos siinä perustellaan näkemys jonkinlaisten laskutoimitusten kautta. Tuolla perusteella tänne saa laittaa artikkeleita ainoastaan kun se palvelee joitakin henkilöitä tai heidän ajatuksiaan. Ylipäätänsä mielestäni oli osake mikä tahansa niin asioista pitää pystyä keskustelemaan suuntaan jos toiseen. Eriävät näkemykset ovat rikkaus ja niistä voi myös oppia jotakin tai saada uutta katsantoa asioihin.

Jos joku on asioista erimieltä niin se on. Toivottavasti osaa perustella kantansa tai tuoda jotain uutta näkökulmaa keskusteluun.

Ei kai kukaan toivo ketjuja jossa pelkästään myötäillään omia näkemyksiä.

5 tykkäystä

Olen kanssasi täysin samaa mieltä, että eri näkemyksiä on hyvä olla. Lisättäköön nyt vielä se, että en usko Cathy Woodin 2.800$ arvioon v. 2027. Sekin on klikkiotsikkokamaa, aivan kuten totesit.

6 tykkäystä

Eurooppalaisilla on hyvä maku autojen suhteen :+1:

7 tykkäystä

Model y, Dacia Sandero ja t-roc. Eurooppalaisten mausta voi olla montaa mieltä🙂 kuulostaa bulkilta, mutta sitähän se on mitä massat ostaa👍
Eiköhän se Tesla tähän suuntaan ole menossa, mikä saattaa olla pitkässä juoksussa ihan viisas strategia.

Nään Teslan muotoilun, laadun ja mallivalikoiman keskinkertaisena. Ei se pysty kilpailemaan jonkun porschen kanssa. Joko täytyy keskittyä olemaan aidosti premium tai sitten profiloitua bulkiksi.

Täytyy nyt toivoa että Teslalla on uusia malleja putkessa jotka herättävät mielenkiintoa.

2 tykkäystä

Jenkeissä top 3 on pick uppeja, joka meistä eurooppalaisista tuntuu erikoiselta. Top 10:ssä on puolet pick up autoja. Senkin puolesta on mielenkiintoista nähdä Cybertruckin menekki muutaman tulevan vuoden sisällä. Viime vuonna Jenkeissä myydyin auto oli totuttuun tapaan Fordin F-150 n. 653k myynnillä. Model Y oli sijalla 9. n. 231k myynnillä.

3 tykkäystä

Moikka ketjuun!

Nyt puhutaan jättimäisestä yhtiöstä nimeltään Tesla… sijoitusfoorumilla. Sijoittajat hakevat tästä ketjusta varmasti apua sijoituspäätöksiinsä ja jotkut seuraavat tätä ketjua ihan vain uteliaisuudesta, koska ovat kiinnostuneet Teslasta yleisesti. Suuri osa seuraa tätä ketjua ihan viihteen puolesta, mutta tässä ketjussa tulee keskustella Teslasta lähinnä sijoituskohteena.

  1. Ei chattimaista keskustelua eikä mitään lisäarvottomia heittoja. Tosin lyhyt viesti voi olla hyvä, mutta sisällötön heitto on sisällötön heitto.
  2. Keskustelua Teslasta sijoituskohteesta, kiitos. Ei tartuta lillukanvarsiin eikä jutella ohi aiheen. Toki aina hieman voidaan joustaa, mutta rajansa kaikilla.
  3. Linkkien yhteyteen fiksut referaatit ja maksumuurin takana oleviin juttuihin muistutus siitä, jos juttu on maksumuurin takana. Pyritään tähän, kiitos!
  4. Kunnioita muita keskustelijoita, älä provosoi ja jos toinen tyhmäilee, niin ole se fiksumpi osapuoli ja jätä toisen tyhmäilyt omaan arvoonsa.
  5. Tätä ketjua seuraa jäähallillinen jengiä, joten panosta jokaiseen viestiin, koska monilla saattaa olla hälytykset tähän ketjuun ja varmasti harmittaa monia, kun tulee Foorumille katsomaan lyhyen lisäarvottoman heiton.

Joskus viestit saattavat sopia paremmin johonkin muihin ketjuihin esimerkiksi:

  1. https://keskustelut.inderes.fi/t/inderesin-kahvihuone-osa-6/ Kahvihuoneella voi rennosti jutella kevyemmistä aiheista sielläkin kohteliaisuussäännöistä kiinni pitäen.
  2. https://keskustelut.inderes.fi/t/kurssien-ja-niiden-muutosten-kyselyt-kauhistelut-ja-hehkuttelut-ketju-osa-2/ Kurssien liikehdintää voi pohtia täällä.
  3. https://keskustelut.inderes.fi/t/inderesin-sijoitusmeemiketju/ Sijoitusaiheiset meemit tänne.

Se on hyvä, että on härkiä, karhuja ja kirjoittelijoita siltä väliltä niin keskustelu pysyy monipuolisena, mutta panostakaa viestien laatuun sekä hyvin argumentoituun sisältöön. Aina voi olla kirjoittamatta, jos ei ole mitään “uutta” fiksua sanottavaa Teslasta sijoituskohteena.

Ymmärrätte varmasti hyvin, mitä tarkoitan. Kohtelias ja sisältörikas keskustelu palvelee kaikkia kirjoittajia ja lukijoita. :slight_smile:

Kiitos ja mukavaa sunnuntaipäivää ihan jokaiselle keskustelijalle! :slight_smile:

30 tykkäystä

Mennään takaisin tilastoihin. Datan kautta voidaan tarkastella ensimmäisen vuosineljänneksen sähköautomyyntejä Euroopassa. Tesla on ottanut markkinaosuuksia tällä vaikealla vuosineljänneksellä ja Q/2 2023 tulee olemaan todella mielenkiintoinen Teslan aggressiivisen hinnoittelun myötä. Kuinka kilpailijat vastaavat tähän? Seuraako tästä eeppinen hintasota markkinoilla? Elämme mielenkiintoisia aikoja!

https://eu-evs.com/marketShare/ALL_WITH_MODELS/Brands/Bar/All-time-by-Quarters

4 tykkäystä

Taitaa muille isoille toimijoillle sähköautomarkkina vielä niin pieni ettei ole järkeä alkaa hintasotaan markkinaosuuksista. Ja niin kauan kuin toimitusajat ovat asiakkaan kannalta tuskastuttavan pitkiä ei hintakilpailuun olekaan mitään aihetta.

4 tykkäystä

Yhden maailman suosituimman podcastin host Joe Rogan mehustelee Cybertruckilla. Teslahan ei tunnetusti juurikaan mainosta tuotteitaan enkä näe syytä miksi pitäisi jatkossakaan mainostaa kun muut hoitavat homman ilmaiseksi.

15 tykkäystä

https://www.wartsila.com/fi/media-fi/uutinen/20-04-2023-wartsila-valittiin-ensisijaiseksi-toimittajaksi-yhteen-australian-suurimmista-energian-varastointiprojekteista-3256698

Teslan energy storage busineksella on suomalaisiakin kilpailijoita. Wärtsilä toimittaa 900MWh:n järjestelmän Australiaan. Teslan kapasiteetti pitäisi kohta olla 40x tuon verran ja Kiinan investoinnin jälkeen 80 GWh/vuosi.

ABB on myös iso tekijä energy storage -markkinoilla.

5 tykkäystä

Tämä on hyvin mahdollinen skenaario. Mutta on yksi kilpailija, joka ei taatusti jää seuraamaan tilannetta vierestä. BYD on mielestäni Teslan pahin kilpailija tulevaisuudessa. Erityisesti BYD Seal muistuttaa kovasti Teslan Model 3:a ja tässä on kyllä menestyksen avaimet kasassa. Vähän on käynyt mielessä tuleeko tästä sähköautomarkkinasta lopulta kahden kauppa, eli Tesla ja BYD jakava markkinat. Mercedes, Porsche ja kumppanit jäävät sitten niche valmistajiksi omaan luksusautoluokkaansa. Joka tapauksessa Teslan Model 3 päivityksellä alkaa olemaan hiljalleen pientä painetta.

4 tykkäystä

Mielenkiintoisia Tesla-aiheisia käppyröitä. Alkuun markkinaosuuksien kehityksestä:

Loppuhuipennuksena viiltävä analyysi kurssikehityksestä ja mahdollisista ostopaikoista:

Tästä voi olla monta mieltä. Kun sähköauto jokapäiväistyy ja muihinkin tulee Teslan kilpailutekijät, markkinoita jaetaan uudelleen. Kiinalaiset mokaavat osuutensa USAssa ja Euroopassa, jos eivät pian ala puoliaan valita. Teslan kilpailutekijät ovat Sentry, kamerat ja pierutyyny-tyyppiset jutut, sinänsä hyvä erikoisuudet. FSD on jatkossa loppun rahastettu vitsi.
Auto itsessään on korkeintaan tyydyttävää laatua. Tesla on jo huomannut, että ostokykyiset valitsevat yhä useammin samaan rahaan paremman ja hinta putosi pakon edessä.
Mutta ei tuolla laadulla kilpaile halvemmassakaan segmentissä. Siellä arvostetaan huoltoverkostoa ja muita asioita. Elitistinen leima edelläkävijänä alkaa kääntyä noloudeksi. VW tulee muutaman muun merkin ohella.
Enää muutama juuri Teslan hankkinut moikkailee liikenteessä. Koitan olla huomaamatta Tesloja, ettei sanota ylpeäksi - en vaan jaksa morjenstella. Pidän osittain Teslan ympärille kerättyä touhua varsin lapsellisena, juppiajan tyyppisenä muoti-ilmiönä, joka tuli ja menee. Tesla tuotteena loppujen lopuksi kärsii siitä.

10 tykkäystä

Tämä juuri kiinnostaa minua. Eli milloin kilpailijat tulevat? Kuluva kvartteri? H2 2023? Vuosina 2024-2025? Tilastoja on mielenkiintoista seurata tulevina kuukausina ja vuosina. Monen suuren valmistajan laatuvaikutelma on kyllä itsellä valmiiksi heikko polttomoottoriautojen myötä, joten tässä ei omalla kohdallani ole mitään brandin tuomaa hyötyä. Myös perinteisillä autovalmistajilla on todistettavaa ja hirveästi ei innosta ajatus hankkia heidän valmistamia sähköautoja. Teslan menestys Norjassa on mielestäni osoitus siitä, että laatu ei voi olla ainakaan muista jäljessä, koska niin paljon on Tesloilla ko. massa ajettu ja niin laajalti on autosta bloggauksia ja testejä, jotka on tehty paikallisissa olosuhteissa.

Kiinalaisilla on toki tiettyä hyvin ansaittua mainehaittaa poliittisista syistä. Itsellä olisi todella kova kynnys ajaa BYD:llä pelkästään mainehaitan vuoksi. Mutta niin vain saksalaiset autot myivät Euroopassa ja japanilaisen autot USA:ssa sodan jälkeen. Poliittisesti saa tapahtua melko paljon, ennen kuin kuluttajat pistävät kiinalaiset auton kunnolla boikottiin.

Oma henkilökohtainen kokemukseni Teslasta oli kerralla selvä ensimmäisen koeajon jälkeen. Toki ymmärrän, että smaken är som baken, delad. Polttomoottoriautoissakin joku tykkää tietystä merkistä ja toisille se voi olla kirosana.

2 tykkäystä

Vähän hämmentävää luettavaa tämä Troyn mainostama Patreon, jossa mm. Euroopan Q1 data, kun sen saa kohtuu hyvin selville ihan ilmaiseksi eri lähteistä. Ennen kuin tilaatte, kannattaa katsoa tämä linkki.

Electric Vehicle registrations in Europe: 14 countries, 90+% of BEV market (eu-evs.com)

Joo en ole Troy eikä pointti ollut mainostaa Troyn tarjouksia vaan näyttää isompaa kuvaa Teslan kasvusta. Välillä puhutaan että Tesla on ikään kuin pulassa kun häviää BEV-markkinaosuutta mutta mielestäni noiden kuvaajien viesti on että hyvin menee ja kasvutarina on vasta alussa.

2 tykkäystä

Ja omasta puolestani totean, että ehdottomasti ei ollut tarkoitus syytää sinua mainostamista. Lisäksi Troy on todella hyvin onnistunut ennusteissaan ja pidän häntä kovan tason ammattilaisena. Dataa sinänsä on joskus helpompi saada kootusti ja ilman, että joutuu aina googlailemaan ja keräämään sitä eri lähteistä ja lisäksi hänen Patreonissa lienee paljon muuta kiinnostavaa Teslasta.

1 tykkäys

Ehkä nämä USAn alkuvuoden markkinaluvut antaa kuvaa suunnasta. Kyllä se kilpailu sieltä tulee.

BEV registrations in January-February 2023:

  • Tesla (58% BEVs): 95,829 (up 35% from 71,188)
  • Non-Tesla (42% BEVs): probably over 69,000 (up 151% from roughly 27,500)
  • Total: probably roughly 165,000 (up 67%) and over 7% market share

It’s very good news that other brands are also ramping-up production and sales, while Tesla is gradually losing its market share (from 72 percent in Jan-Feb 2022 to 58 percent this year).

6 tykkäystä

Näköjään Q1 /2023 tietoja löytyy myös. Teslan markkinaosuus on tosiaan laskenut, nousijana ainakin Chevrolet Bolt. Teslan osuus tippui 79 % tasolta 62,4 % tasolle.

EV Sales Broke Records in First Quarter of 2023 - Kelley Blue Book.

Hämmentävän hyvää analyysiä globaaleista sähköautomarkkinoista ja näkymistä Q2/2023:lle aivan ilmaiseksi ilman maksumuuria. USA:n markkinoilla tukiaiset rajaavat usean nimekkään valmistajan kasvunäkymiä (esim. BMW ja Huyndai). Tämän perustella Teslan ote USA:n markkinoista pysyy kyllä vahvana.

EV and ESS demand in Q123: What does this signal for 2023 and beyond? - Fastmarkets