Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Vaikka en itse pidäkään itseäni, ennustajana tai ”vety-bullina” arvioin, että raskaassa liikenteessä 2030-luvulla vedyn osuus on kaksinumeroinen prosenttiluku eikä ensimmäinen numero ole yksi.
Siitä seuraa, että vetyinfraa valmistuu lisää ja lisää (mm. EU:n tavoite EU-alueella yli 1500 asemaa 2030), joten tämä kehitys avaa myöskin henkilöautoille helpon reitin markkinoille. Niiden osuus 2035-2045 on jo merkittävä kaikista käyttövoimista.

4 tykkäystä

Mitäs siitä kukaan hyötyy jos joku heittää perseestään arvion? Olen Liikenteen voimalinjaketjuun linkittänyt polttokennovalmistajien tuotantotavoitteita. Hyundailla luokkaa 110t FCEV:tä vuonna 2025 ja tavoite tuottaa 700t polttokennoa 2030 josta isoin osa tieliikenteeseen, Symbiolla 200t kennostoa vuonna 2030, Toyotalla samoilla havinoilla ja kymmenet ellei sadat valmistajat siihen päälle. Olen nähnyt yhden tutkimuksen että miljoona FCEV:tä vuonna 2030. Ongelman aiheuttaa vety polttomoottori joka iskee ainakin raskaassa liikenteessä läpi. Miltä voimalinjalta se syö myyntejä? Fossiilisilta, beveiltä vai FCEV:ltä?

Tosiasia on se, että kukaan ei pysty ennustamaan edes tätä vuosikymmentä tarkasti. Me ei edes tiedetä mikä Euroopan automarkkinoiden koko on vuonna 2030. Me ei tiedetä mikä vetypolttomoottorin kohtalo on henkilöautoissa, se voi olla käänteentekevä teknologia. Tässä on ihan helkkarin monta muuttujaa, mukaan lukien EU:n ulkopolitiikka.

Sen verran uskallan kyllä arvioida että tämän ketjun ruusuisimmat kuvitelmat EV-markkinoista tuskin toteutuu.

9 tykkäystä

Ilmeisesti viittaat tähän lehdistötiedotteeseen, joka on yli kolme vuotta vanha.
https://www.hyundai.news/eu/articles/press-releases/hyundai-motor-group-reveals-fcev-vision-2030.html

Tämän jälkeen tilanne on nähtävästi muuttunut, koska tuoreessa lehdistötiedotteessa,
joka käsittelee vuoden 2022 myyntiä ja vuoden 2023 tavoitteita Hyandai ilmoittaa pystyneensä nopeuttamaan siirtymistään sähköistykseen viime vuonna hyvin myyneiden Ioniq 5 ja 6 mallien ansiosta (100 000 kpl vuonna 2022).

FCEV autoja mainita lainkaan.

Noita Hyandain lehdistötiedotteita selatessa esim. viime vuosi on vetyautojen osalta ollut aika hiljaista.
Akkuautoista sen sijaan tiedotteita on runsaasti.
Näyttääkin selvästi siltä ,että Hyandai konserni on vahvasti panostamassa tulevaisuudessa akkukäyttöiseen sähkövoimalinjaan.

https://www.hyundai.news/eu/articles/press-releases/hyundai-motor-reports-2022-global-sales-and-2023-goals.html

7 tykkäystä

Tesla tulee saamaan kilpailua monelta suunnalta siihen hinnanalennus varmasti perustuu. Esim. Genesikseltä tulee monia malleja jotka ovat lyöneet Teslan testeissä. Esim GV60. Hinnoittelu tietenkin ratkaisee mikä menee loppujen lopuksi sitten kaupaksi.

Siis vastasit vai et?

Koitin kysyä muiden voimalinjojen kuin BEV markkinaosuuksia (etenkin se vety jota tunnut pitävän jonkinlaisena uhkana sähköisille voimalinjoille). Vastasit vaan BEV 30 %, loput 70 % muita (näistä listasit pääasiassa sähköisiä voimalinjoja erilaisin hybridiratkaisuin).

Onko nyt siis niin, että et löydä mitään “asiantuntijaakaan”, joka ennustaisi enää minkäänlaista tulevaisuutta vedylle henkilöautoissa? Ehkä sen vetyhöpötyksen voi sitten lopettaa Tesla-ketjussa, jos se ei ole mikään uhka Teslalle?

Tesla laski hintoja tasolle… joka on hieman korkeampi, mitä samat mallit maksoi kaksi vuotta sitten :sweat_smile:

22 tykkäystä

Tervehdys ketjuun! :slight_smile:

Enemmistö ketjun viesteistä kelpaa tänne, mutta viime aikoina on tullut paljon viestejä, mitä eivät bullit eikä bearit eikä monet siltä välin halua tähän ketjuun. :blush: Tämä viesti ei ole kenellekään tietyille, vaan ihan yleisesti.

Tämä on Teslan yhtiöketju, joten puhutaan tästä sijoituskohteesta suunnilleen samalla tavalla kuin muistakin sijoituskohteista.

Kannattaa joskus harkita, että sopisiko se oma viesti näihin ketjuihin:

  1. Vetyjutuille ei bearit eikä bullit ole yleisesti lämmenneet, joten monet viestit saattavat sopia tänne:
    https://keskustelut.inderes.fi/t/liikenteen-voimalinjaratkaisut/
  2. Meemiketjuun sopivat sijoitusmeemit tulevat tänne:
    https://keskustelut.inderes.fi/t/inderesin-sijoitusmeemiketju/
  3. Kahvihuoneelle kevyemmät viestit, jotka eivät sovi sijoitusaiheiseen yhtiöketjuun:
    https://keskustelut.inderes.fi/t/inderesin-kahvihuone-osa-6/
  4. Kurssien villit liikkeet voi laittaa tänne:
    https://keskustelut.inderes.fi/t/kurssien-ja-niiden-muutosten-kyselyt-kauhistelut-ja-hehkuttelut-ketju-osa-2/

Tämä on Tesla-sijoitusaiheinen ketju ja pysytään asiassa eikä ehkä pienet lillukanvarret ketjuun sopine, eli ei heittoja, jotka eivät tuo lisäarvoa tähän yhtiöketjuun. Kunnioitetaan toisia kirjoittajia ja kirjoitetaan perustellen enemminkin kuin provosoiden. Jos joku muu vänkää, älä lähde siihen mukaan – ole fiksumpi. :blush:

Täällä on paljon erilaisia hyviä kommentteja, niin bulleja, beareita ja parhaimmat ovat ehkä sieltä väliltä. Suurin osa ketjun viesteistä ovat ihan ok tai hyviä, kiitos niistä!

Hyvää ja toisia kunnioittavaa sisältörikasta sijoitusaiheista keskustelua kaikille! :pray:

50 tykkäystä

Twitterin aamuvilkaisussa näyttäisi siltä että useampi Kiinalainen valmistaja vastaa Teslan haasteeseen ja tiputtaa myös hintoja. Kuluttaja kiittää.
Hintasodassa Kiinalaisvalmistajia vastaan erityisesti Kiinassa Teslalla ei taida olla kuin hopeaa jaossa, sillä Kiinassa, toisin kuin Suomessa, kuvittelisin että valtio pitää huolen omistaan?
Mielenkiintoiset ajat?

1 tykkäys

…BYD salesperson reportedly stated that over the weekend, “many reservation users have come to cancel their orders and transfer to Tesla.” The models involved in these reported cancellations were the BYD Seal and the BYD Han, which are competitors to the Tesla Model 3.

En tiedä miten luotettava lähde, mutta jos on totta, niin ihmiset ovat menneet perumaan BYD-tilauksia ja vaihtaneet Teslaan.

6 tykkäystä

Hieman aihetta sivuten, jos on yksi saitti johon en luota sekuntiakaan niin se on Teslarati. Se on sivusto jonne menee ne kirjoittajat joiden hypetys/bullitus on liikaa jopa Electrekille ja muille.

Mutta lienee täysin selvää sinäsä että näin dramaattinen hinnanalennus aiheuttaa kuhinaa markkinoilla ja olisi ihme jos se ei näkyisi negatiivisesti BYDillä ja muilla.

Taulukosta näkyy että GM heikkeni selvästi jo Q3:lla, tod.näk. Q4 kehitys sama koska alennuksia oli jo silloin. Ja Q1 pitäisi sitten tippua selvemmin. Mennäänkö jo alle 20%? Vertailun vuoksi BMW:llä GM about 17% Q3:lla, nyt en tosin osaa sanoa onko mukana rahoituspuoli joka varmaan vaikuttaa tähän.

2 tykkäystä

Tossa vielä itse kuva

EDIT -1340 basis pointsia automotive gross marginiin? Ohhoh, tarkottaisi 26.8% → 13.4% jos nyt ymmärsin tekstin oikein

5 tykkäystä

Tätä kun vertaa case Nikolaan niin Muskin pitäisi olla vankilassa.

14 tykkäystä

Volvo…Polestar…Geely Group…merkittävä kilpailija Teslalle ja muille sähköisen linjan toimijoille

Annual Sales by Geely Holding brands rise 4.7% to more than 2.3m units

January 16, 2023 | Zhejiang Geely Holding Group

  • Group sales of electrified and clean alternative fuel vehicles doubled to more than 675,000 units, representing 29% of aggregate sales.
  • Growth across brand portfolio driven by demand for new energy vehicles.
  • Continued global expansion and pivot to electrified vehicles supports further growth at Geely Auto.
  • Share of fully electric Volvo Recharge models triple to 10.9% as Swedish brand continues its electric transition.
  • Proton ends 2022 with fourth consecutive year of growth.
  • Geely New Energy Commercial Vehicles achieves record sales following expansion of global presence in 2022.
1 tykkäys

Miksi yksi teknologia sulkisi toista pois ? Onhan meillä ladattavia bensahybridejäkin markkinalla. Monipuolinen kilpailtu markkina on loppujen lopuksi kaikkien etu. Kuluttajille lisää vaihtoehtoja ja yrityksien puolestaan pakko innovoida jatkossakin eli eivät voi pysähtyä paikalleen.

Esim. Tämä uusi Hyundai N Vision 74 on vety-hybridi . Kyseessä on konseptiauto, mutta toisin kuin Nikola, se liikkuu ihan itsekseen ja hyvinkin vauhdikkaasti. Muistelen, että Renaultilla oli myös suunnitteilla jokin vastaava sähkö-vety-hybridi.

Itse ainakin näen, että vety on Teslallekin mahdollisuus EI uhka. Ihan samalla tavalla niihin Tesloihinkin voi ainakin teoriassa integroida erilliset polttokennot tulevaisuudessa ja ottaa iloa irti nopeasta latauksesta ja lisätä samalla toimintasädettä.

4 tykkäystä

Voit varmaan @Jukka_Lepikko myös sanoa käsi sydämellä, että jokainen autonomista ajamista kehittänyt yhtiö on väärentänyt autojensa toimintoja? Voisitko sanoa miten tämä eroaa Nikolan toiminnasta?

Karhujen argumenttien elävältä syömiseen ei varmaan tarvitse edes tarttua viime aikaisten tapahtumien jälkeen … :slight_smile:

8 tykkäystä

Ihanan halpoja Teslat Virossa. :thinking:


6 tykkäystä

Ei kait nyt ALV kummittele. Tuntuu liian isolta erolta…
Mutta uusilla hinnoilla Teslat viedään käsistä!

2 tykkäystä

Tesla ei ole Virossa, joten Viron hinnoissa ei ole ALV:ta, samoin kuin monen muun pienen itä-Euroopan maan hinnoissa. He voivat ostaa Teslan, mutta hakevat sen Hollannista tms ja maksavat ALV:n manuaalisesti tuodessaan auton maahansa.

9 tykkäystä

Ai että, tätä tänään iltapalaksi :ok_hand:

36 tykkäystä

Brand Financen vuoden 2023 arvokkaimpien brändien lista on julkaistu.

Tesla kasvatti Top 25 listalla brändiarvoaan eniten (+43,9 %) ja nousi ensimmäistä kertaa Top 10 -listalle ohittaen sitä aiemmin edellä olleet autonvalmistajat mm. Toyotan ja Mercedeksen. Tesla pomppasi peräti sijalta 28. sijalle 9.

Julkaisusta:

Public still sees Tesla as significantly more innovative & sustainable in Global Brand Equity Monitor study, a fact that outweighs latest headlines about Tesla’s mercurial CEO

Teslan brändi jatkaa siis kovassa nousukiidossa huolimatta välillä negatiivisista uutisista.

22 tykkäystä