Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 2)

Jaahas, Alokas on taas käynyt ostoksilla:

Huomenna voipi olla myös pohjolassa halpuutuspäivä. FAANGit ei enää jaksa ja näyttäisi kyllä siltä, että ne vuoden suurimmat pudottajat pudottaa painoaan reippaasti myös kovina laskupäivinä.

35 tykkäystä

Näkyy olevan satavarmaa, että jos ostat vähänkään päälle vuoden ajan alimman kurssin jotain lappua (aivan sama mitä ), niin voit olla huoleti, se tulee takuulla tonttiin (vuoden pohjiin) välittömästi ostosi jälkeen :face_vomiting: Testattu on aikas monta kertaa ja nyt uskon sen :face_with_peeking_eye:

19 tykkäystä

Miten eroaa käytännössä tilanteesta jossa ostat lappua joka on jo vuoden pohjilla? :joy: Esimerkkinä $SHOP.

1 tykkäys

On melkoinen yllätys jos tappiot jää tuohon 20 miljoonaan. Eikö nollatulos kuitenkin riitä loppuvuodesta, koska tappiota on noin 20M ja ohjeistuksen alalaita -20M? Ei sillä, että tuo mitään merkitsee. Eiköhän takkiin tule H2:lla reilusti yli pari miljoonaa.

1 tykkäys

Tuo näytti jo kyllä tosi pahalta. Minulla on pahimmat turskalaput jo -20%:n paikkeilla ja koko salkku about -10%, mutta salkun lappujen turskalla myynnit tuloksessa huomioiden kokonaistuotto on jo reilut -15%. Odotan ja todella toivon, että tämä alamäki vähintään loivenee ennen kuin salkun kokonaistuotto putoaa -30 %:iin. se tarkoittaisi salkun jo laskeneestakin nykyarvosta (155 k€) vielä yli 20 k€:n verran sulamista.

Yhden rivarinpätkän myin n. kk. sitten ja siitä lainojen lyhennysten jälkeen jääneet varat sijoitin tähän turskasalkkuun (60 t€) viimeisten viikkojen aikana. Eipä olisi kannattanut, nyt on hyvä todeta jälkiviisaana. Mutta minkäs teet, kokematta on sijoittajana tällaiset isommat pulkkamäet ja turskamarkkinat. Kokeneempana olisin oletettavasti istunut niidenk(-kin) varojen päällä ja ihastellut pörssin sukeltamista ja alkanut vasta nyt pienin murusin sijoittamaan vähän lisää suoriin osakkeisiin.

Ikää jo on ja yrittäjänä olen kokenut 90-luvun laman, mutten sijoittajana. Enkä ole ollut ennen mukana isommin tässä osakesijoittajien “maailmassa” kuin nyt vasta näin eläkeiän kynnyksellä. :thinking:

Ei auta kuin pitää vain pää kylmänä ja uskoa omaan strategiaan, eli salkussa vihreän vedyn yhtiöihin pääpainon laittamiseen. Nekin laputhan ovat nyt luistetelleet alas oikein tosissaan, viimeksi Ballard Power eilen -10% :sob:

Mutta ei voi mitään, ken leikkiin alkaa se leikin kestäköön :face_with_raised_eyebrow:. Kyllä minä vielä näistäkin markkinoista pystyin päin selviän, kun selvisin jotakuinkin ehjin “nahoin” 90- luvun lamastakin, vieläpä yrittäjänä, lamasta jonka veroista ei kotimaassa ole sen jälkeen nähty lähellekään :+1:. Tuohon aikaan olin jo perustanut perheenkin, oli lapsia ja kaikki suli alta, ihan kaikki. Moni teki itsemurhan, kavereilta meni yrityksiä nurin, perheitä hajosi kuin sieniä sateella ja pankkien toimeen panemat pakkomyynnit oli jokapäiväisiä :grimacing:

Päähuomioni kiinnittyy nyt tuohon Ukrainan tilanteeseen. Siitähän voi kehkeytyä lähikuukausina mitä vain. Ääripäinä joko täysi katastrooffi ja pörssin syöksy -50% nykyisestä, tai toisena ääripäänä helpotuksen huokaus + Ukrainan uudelleen rakentaminen ja kova pörssinousu. Ja kaikki muu siltä väliltäkin on mahdollista! :thinking:

Mitä voin itse vaikuttaa tuohon, mitä tulevina kuukausina tulee tapahtumaan -no en mitään! Siis ei muuta kuin täysillä vain eteen päin, on sitä ennenkin eletty päivä kerrallaan. Pitää vain uskoa siihen, että jossain vaiheessa kaikki näyttää lopulta paremmalta kuin mitä näytti kaikkein kurjimmillaan. :+1: :+1: :slightly_smiling_face:

30 tykkäystä

Ah Nimbus, kyseinen osake ei koskaan petä. Päivittäinen lasku jatkuu yhä, vaikka muu pörssi masentavasti jälleen raketoi (-> “oliko pohjat tässä, enkö pääsekkään tankkailemaan haluamiani osakkeita halvemmalla, SP500:kin näyttää uhkaavasti tekevän jonkinlaista tuplapohjaa :scream:”) :smiley:

@Sijoittaja-alokas voisitko käydä ostamassa jotain, jotta saadaan pörssit taas laskuun ettei tarvitse yhden päivän nousun vuoksi pelätä onko ostohinnat nyt ohi :joy:

9 tykkäystä

Kreaten negariin ei käytännössä reaktiota lainkaan :astonished: :astonished:

Mitä minä missaan tässä??

1 tykkäys

Eikös osakkeen hintaan ole jo ennakoitu kaikki mahdollinen paha.

3 tykkäystä

Näyttökuva 2022-9-30 kello 12.21.38

when-you-own-stocka-stocka

Oldie but goldie :wink:

21 tykkäystä

Kannattaa varmaan vähän lukea niitä tiedotteita ja miettiä mitä niissä sanotaan eikä aina vetää mutkia suoraksi tyyliin : negari —> -15% kurssiin.

2 tykkäystä

Juu, luin ensin, sitten vasta katsoin kurssia. Minä tulkitsin sen hampurilaismalliseksi tiedotteeksi, mutta nähtävästi olin jälleen kerran väärässä. Sellaista sattuu.

1 tykkäys

:fire: :sunglasses: :fire:
Alokkaan Digia on taas räjähtävässä nousussa, kyllä Alokas osaa. Digia kompensoi muun salkun menoa.
image
Kakkoskuvassa on lainattu palanen Spaddun taideteoksesta, mutta YTD:ni ei ole vielä -342 prosenttia. :slight_smile:

:rage:

Shh… :shushing_face:

10 tykkäystä

Keventelitkö positiota eilen? :face_with_hand_over_mouth:

2 tykkäystä

Digian volyymi tänään yhteensä 12 t€, joku muuki päätti ostaa Digiaa :grin:. Kun seuraava päättää myydä esim. vain parilla kolmella tuhannella eurolla, niin kurssi sukeltaa hurjasti enemmän kuin tuon -8%. Nyt kun lasketaan osta-tarjontaa tasolle 5,61 €, saadaan kerättyä yhteensä vasta 580 lappua. Mutta nuo vissiin on tarkoitettukin ikuisesti salkussa haudottaviksi lapuiksi :thinking:. Mutta eipä silti, on minullakin yksi epälikvidi vetylappu salkussa (ITM Power), tosin ei ihan tuossa mittakaavassa epälikvidi sekään :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Lohdutuksen sanana, nyt tuskin on pitemmällä aikavälillä tarkasteltuna mitenkään huono aika ostella osakkeita. Ainakin vuodentakaiseen verrattuna nyt samalla rahalla saa enemmän. Toki vuosi sitten lyhyellä aikavälillä sai nauttia salkun arvon kohoamisesta.

Nouseviin kursseihin ostaminen on paljon helpompaa, kuin putoaviin puukkoihin. Tälläisessä laskumarkkinassa kuitenkin on vaikea tietää, koska se suunta oikeasti käänyy. Aina välillä nähdään helpotusralleja, jota taittuvat siihen pisteeseen saakka, kun ne eivät enää taitu. Tämän jälkeen toki helpotusralli voi edelleen jatkua, kunnes se taittuu jostain nyt täysin tunnistamattomasta asiasta. Voimmehan nyt olla vaikka pohjilla, kuitenkin pörssit tuntuvat fronttaavan realimaailmaa, joten mistä sitä tietää.

Ylipäätään tälläiset laskumarkkinat pitää vaan sairastaa pois ja varautua nousumarkkinassa siihen, että suunta joskus vaihtuu väliaikaisesti. Itse olen täysi tuulipuku ja paras taktiikka ainakin itselleni on tasaisen tappava kuukausittainen sijoittaminen. Joskus ostan jotain osaketta, mutta useimmin melkoisen tylsästi mitään näkemystä ottamatta indeksiä. Välillä saatan vähän säätää kuukausittaista summaa alaspäin ja välillä ylöspäin.

En todellakaan osaa neuvoa ketään, mutta ainakin itse hyvin harvoin otan voimakasta näkemystä jostain alasta. Toki tilaisuuden osuessa kohdalle mikään ei estä vahvaa panostusta. Aika usein ainakin hermoille parasta sijoittamista on ajallisesti hajautettu indeksiin sijoittaminen. Kurssilaskussa myös helpottaa se ajatus, että nykyinen kurssitaso on vain se taso, millä osakeilla nyt juuri tehdään kauppaa. Ei se ns. oikea pitempiaikainen arvo.

7 tykkäystä

Mikäs Elisalle on tullut kun lasketellut jo alemmas kun sodan alettua? :thinking:

3 tykkäystä

Eilen illalla julkistettu Niken 2023 Q1 osari saa markkinoilta arvosanaksi: Turskaa

Nike 2023 Q1 Reaktio

5 tykkäystä

:harviaraketti: kiuas hehkuu :harviaraketti:


:chart_with_upwards_trend:

12 tykkäystä

Aika vahvaa pomppua (tuleeko taas yksi kissan raato?) menossa nyt kuun loppuun, kun ruotsikin yli 2% nousussa.

Omassa salkussa nyt +13,09% nousua tältä päivältä, eli voi henkselit paukkuen siirtyä vkl viettoon, kunhan vaan unohtaa sen, että salkku tippui eilen -10% ja 2 viikon aikana -25% :grin:

20 tykkäystä

On se nyt perkele. Aina on joku kusetusosake kriiseilemässä salkussa ja pilaamassa hyvät nousupäivät. Tällä kertaa vuorossa Wärtsilä.

12 tykkäystä