Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 2)

Juu, ensimmäisen analyytikon suosituslaskun jälkeen ajattelin vielä, että taitaa olla joku vedätys. Toisen analyytikon tavoitehinnan laskun ja myy-suosituksen jälkeen aloin jo vähän epäilemään omia ajatuksiani. Kolmannen analyytikon alasarvostuksen jälkeen sitten oli pakko jo uskoa, että kyllä se painuu sinne koronapohjiin takaisin (lasku oli jatkunut jo useita viikkoja). Pieniä nykäyksiä välillä ylös ja sitten taas pulkkamäkeen. Kolmannesta analyysitalon kommentista tullut jo 15% alas…

3 tykkäystä
5 tykkäystä

Laskupäivää näyttäisi jenkkiläänkin taas pitkästä aikaa pukkaavan :sweat_smile:

Myös NEL:in lasku jatkuu kohti sitä 7 kruunua…

7 tykkäystä

Ruotsalaisilla analyytikoilla on on mennyt tämä vuosi vähän huonommin. Pitikö heidän nyt mennä sanomaan että Fortum olisi hyvä sijoitus HEX:n puolella. Melko tarkalleen tästä hetkestä alkoi Forzan alamäki. Kontraamalla sweduja olisi saanut messevät tuotot tänä vuonna.

10 tykkäystä

Pieniä iloja

7 tykkäystä

Olen aina tykännyt ottaa kunnolla riskiä osakepoiminnassa eikä isokaan päiväheilunta ole koskaan ollut kovinkaan suuri ongelma, niissä sijoituksissa joissa tiedän olevani oikeassa. Jostain syystä veri tuntuu vetävän aina Pohjois-Amerikan penniosakkeiden pariin, vaikka oma viimeaikainen träkki on ollut erinomainen nimenomaan Pohjoismaisilla osakkeilla, enkä ole ikinä tehnyt rahaa yhdelläkään Pohjois-Amerikkaan suuntautuvalla sijoituksella. En yhdelläkään.Tällä kertaa olen jumissa tämmöisessä pienessä juniorikaivosyhtiössä nimeltä GBML, jonka markkina-arvo on kirjoitushetkellä peräti 8 MCAD (5,6 M€). Osakkeessa tavanomainen päiväheilunta on semmoista ±10% luokkaa ja yrittämällä myydä 10k€ edestä tavaraa saattaa jo heilauttaa kurssin -5% laskuun. Itsekin olen tehnyt aika pieniä päiväostoja, jotka ovat riittäneet aiheuttamaan riittävän isoja kurssireaktioita, että jopa Kanadan penniosakepumppausfoorumeilla niitä on hehkutettu lauseella “joku tietää jotain, kun ostaa laidasta:smiley:

No miksi mä sitten olen tässä jumissa? Koska kaverit ovat löytäneet jonkin verran litiumia Irlannista lupaavalta alueelta (porauskuvista näkee tämän selvästi, jos ymmärtää Irlannin geologian perusteet) ja näistä porauksista olisi virallisia labratuloksia tulossa seuraavan 4 kuukauden sisään. Mikäli labratulokset ovat hyviä, niin uskon osakkeen nousevan +xxx%. Jos ne ovat huonoja, niin otetaan taas helposti semmoinen -50% viime kuukausien kurssilaskun päälle, mikä käytännössä tuhoaa sijoitetun pääoman.

Tämä on kuitenkin äärimmäisen typerä tapa sijoittaa mitä tässä harjoitan. Vertailun vuoksi kotimaisesta pörssistä löytyy esimerkiksi Stockmann, jolle annan itse 95% todennäköisyyden että kurssi nousee kirjoitushetken 2,4€ → 4€ ensi vuoden loppuun mennessä. Tuossa osakkeessa olisi siis oman näkemykseni mukaan todella helpot +66% tuotot saatavilla minimaalisilla riskeillä, mutta sen sijaan otan turhaan isoa riskiä mahdollisuudesta saada törkeän suuria tuottoja.

Tässä ketjussa näkee paljon hehkutuksia isoista kurssinousuista ja laskuista, mutta jos itse olisin jättänyt kaikki nämä onnenonkimiset ja “long-shotit” pois salkusta ja keskittynyt ns. helppoihin ja varmoihin kurssinousijoihin, niin oman salkun viime vuosien erinomainen tuotto olisi muuttunut aivan legendaariseksi. Veikkaan, että suurin osa pienyhtiösijoittajista ja tämän ketjun lukijoista kärsii samasta ongelmasta, eli otetaan aivan liikaa riskiä salkkuun suurien kurssinousujen toivossa, sen sijaan että keskityttäisiin suojautumaan salkun laskulta karsimalla ne huonoimmat osakkeet pois.

Tähän aiheeseen liittyy myös Howard Marksin pari viikkoa sitten julkaisema muistio, jonka jokaisen tämän ketjun lukijan kannattaisi lukea:

https://www.oaktreecapital.com/insights/memo/fewer-losers-or-more-winners

75 tykkäystä


Kuukaus sitten oltiin 30.xx hinnoissa. Ei näy enää ”dipin” ostajia.

13 tykkäystä

Oroco näyttää jääneen mörnimään tuonne 0,7 CAD tasoille:

8 tykkäystä

PEA pitäs tulla tässä syyskuussa
Katsotaan mitä löytyy :slight_smile:

7 tykkäystä

Jaksaa, jaksaa :wink:

5 tykkäystä

Embracer myytiin jo niin alas, että ostajat varmaan kärkkyy tuolla toukokuun pohjien tuntumassa.

9 tykkäystä

Huomenna alkaa sitten alet, eihän tässä ole ehtinyt vielä mitään kunnolla ostaakaan :roll_eyes:

34 tykkäystä

Minä ainakin ostin tänään takaisin @23.85 ne osakkeet, jotka myin 18.8. @30.55 :wink:

Nasse -1,5% ja Plug +1,3%.

I’m invincible. Let’s fuckin goooooooooooooooooo

27 tykkäystä

Onkse niinkuin toi keltuainen se raketti…

25 tykkäystä

Mitähän Orocossa tapahtuu kun tullaan suht reippaasti alaspäin ja viime aikoihin verrattuna suhteellisen isolla vaihdolla? Tietääköhän joku jo jotain tulevasta :thinking:

2 tykkäystä

Jos pitäis arvailla, niin antia pukkaa…

4 tykkäystä

Senttimentti olla happame.

6 tykkäystä

En ole eri mieltä etteikö antia tulisi, mutta vastahan nämä keräsivät rahaa jotain 1kk sitten. Odotan kyllä antia PEA:n myötä.

3 tykkäystä

Olisiko aika alkaa virittää hymyä huuleen? Uskaltaisiko olla edes vähän optimisti?

15 tykkäystä