Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 2)

Joo en tiedä kaukanko Duell tippuu ennenkö pukko kimpoaa asfaltista takaisin…
Itse ostin nyt 2000kpl eli uusi varovainen junaan nousu…
Isot ei ole odotukset…

1 tykkäys

Se on noissa indekseissä vähän sama juttu kuin kassajonoissa. Ne liikkuu eri tahtiin ja jos poukkoilet, niin kohta huomaatkin, että se jono meneekin nopeampaa, josta lähdit :smiley: Malttia ja nautiskellaan edullisista hinnoista :slight_smile:

21 tykkäystä

Autoteollisuuden paino DAX:ssa on enää vain 12,5%. DAX on painotettu indeksi ja siinä on 40 markkina-arvoltaan suurinta (saksalaista) yhtiötä. Suurin on SAP 10% painolla.

DAX:n vahvaa nousua selittää pitkälle sen painoltaan suurimpien yhtiöiden vahva kehitys edellisen vuoden aikana. Suurimmat:
SAP +36%
Siemens +39%
Allianz +5%
Deutche Telecom +20%
Airbus +19%

Noiden viiden yhtiön paino on noin 39% indeksistä. Allianzia lukuunottamatta kaikilla on jokin vahvaa nousua tukeva tekijä takana.

Vähän tylsää todeta, että aika hyvä strategia edellisen vuoden aikana olisi ollut sijoittaa noihin viiteen suurimpaan. Saksa ei ole Ukrainan sodan häviäjiä, eivätkä nuo yhtiöt kärsi sodasta, ehkäpä jopa päin vastoin.

13 tykkäystä

Mä olen viimeisen vuoden aikana useasti pohtinut Duellin ostamista, toistaiseksi olen aina jättänyt väliin. Tälläkin kertaa pohdin ostamista, mutta päätin odottaa edes heikkoa signaalia liiketoiminnan kääntymisestä. Jos Duell saa liiketoiminnan käännettyä, niin todennäköisesti tuotto on kova, mutta pelkän toivon perusteella en lähde mukaan.

7 tykkäystä

Dipitkin on niin erilaisia. Ihan eri asia ostaa dipistä jos jonku laatufirman kurssi putoaa ilman syytä ja firma on jopa pitkällä tähtäimellä houkutteleva. Sitte jos dippi johtuu jonku odotuksia jatkuvasti pettävän paskafirman negarista niin voitaneen olettaa, että lasku ruokkii laskua eikä jokainen dippi ole ostopaikka. Varsinkaan silloin jos dippi on firman pörssihistorian mittainen.

15 tykkäystä

Seligsonin Global Top 25 Brands rahasto on taas vaihteeksi kaikkien aikojen huipuissa. :fire: Samaa ei voi sanoa omasta salkusta, myin tätä rahastoa muutama vuosi sitten ja ryhdyin osakepoimijaksi. :sweat_smile: :man_facepalming:

68 tykkäystä

Top25 ollut itsellänikin jo pitkää se luottopakki. Molemmilta lapsiltakin löytyy sitä. Tuottanut viimeaikoina enemmän kuin SXR8.

8 tykkäystä

Itseäni yllättää näinkin vauhdikas lasku. :open_mouth:

image
Interesting GIF - Robert Downey Jr Interesting Listening - Discover & Share  GIFs
EDIT:

Se on totta. :slight_smile:

Alkaako Kangasta Duell kiinnostamaa, jos vielä valuu…? :slight_smile:

11 tykkäystä

Kyllä inderesillä ja mallisalkulla on voimaa :slight_smile:

Analyytikko on puolustanut osaketta silloinkin, kun muilla on usko jo loppunut. Nyt kun optimistinen analyytikkokin kääntyy negatiiviseksi, onko mitään toivoa jäljellä? :wink: :cowboy_hat_face:

8 tykkäystä

Täällähän on sen verran syvä lätäkkö punaista että pohjapilkkijää alkaa jo hieman kiinnostamaan… pitänee hieman tutkia ja ynnäillä missä kohtaa voisi tarttua teräviin putoaviin esineisiin :thinking:

12 tykkäystä

DAX indeksi ja uusi ATH :money_mouth_face:
Party GIFs | Tenor

30 tykkäystä

Nokia +2% ja risat tänään, tuntuu kuin :rocket::rocket::rocket: … kertoo ehkä enemmän siitä mihin on tottunut tän lapun kanssa.

23 tykkäystä

Löytyykö tälle mitään syytä??

12 tykkäystä

Markkinoiden mielestä osake on liian kallis. Kaikessa yksinkertaisuudessaan se menee näin. Mitään kirjoitettua syytä ei tarvita 3,15% laskuun.

15 tykkäystä

Jaha, ei sentään etunimipohjalla vielä olla :grin: .

Olen sen verran klassiseen tyyliin taipuvainen, että kaikenlaiset loppuun poltetut tupakantumpit luonnostaan kiinnostavat. Ja mitä suurempi roska, sitä alhaisempi hinta :yum:. Duellin osalta olen kuitenkin vähän jumissa sen dilemman kanssa, että sen liiketoiminta on minulle niin etäistä, että koen aika suurta kynnystä sijoittaa siihen. Mikä on kausiluonteisuuden merkitys, kuinka vaihtelevaa/tasaista tulovirta on, mikä on asiakasuskollisuuden merkitys vs. arvolupaus, millainen hinnoitteluvoima, jne. Todennäköisesti en osaa edes kysyä oikeita kysymyksiä, ja toimialan vieraudesta johtuen vaatisi tavattomasti opiskelua.

Lisäksi pitäisi saada jokin uskottava näkymä liiketoiminnan käänteestä - ja sen lisäksi myös siitä, että yhtiö tulee selättämään rahoitushaasteensa. Never say never, mutta toistaiseksi ilman näitä fundamentteja tuntuisi itselleni aivan hakuammunnalta pelkän kurssiliikkeen perusteella lähteä onkimaan.

12 tykkäystä

image
Tuli viel pienen nykäyksen lisää alas. :slight_smile:

Kiitos hyvästä vastauksesta! :+1:

Eiku kiinnostaa vaan fiksujen sijoittajien ajatukset ja mielipiteet. En ole ostamassa tämän yhtiön osakkeita, mutta tutkin jo valmiiksi sitä, jos vaikka joskus huomasin esim. että hetkonen tässähän on käännettä tapahtumassa jne. :slight_smile:

Haen usein kysymällä erilaisia näkökulmia ja uutta tietoa. Toki kaikki kommentit, analyysit ja videot sekä ketjun olen läpi lukenut, mutta koetan sieltä ja täältä hakea tietoa sekä oppia.

8 tykkäystä

Taas ollaan alle pandemiaa edeltävien huippujen. Joku/jotkut isommat tätä dumppaa(mutuilua) kun kurssi menee määrätietoisesti alaspäin.
Rupeaa oleen tavoite hinnat aika kaukana🤔

Joo ja Metso ja metsäyhtiöt markkinoiden mielestä halpoja??? Ihmettelin vaan kun mm Neste ja Fortum ui vastavirtaan,ehkä joku energia tai muu syy. Sammon laskulle löytyy selitys -6% ja Duell -16%

2 tykkäystä

En markkinoiden aivoituksia tajua, eikä tajua moni muukaan. Ehkä suomalaiset ovat vetäytyneet ja ulkit ei tajua maksaa öljynjalostajasta yli 20 P/E: kertoimia. En tosiaan ole sen enempää perehtynyt. Senttimentti koko HEX:ssä vähän tuhnuinen, eipä tuollainen lasku muuta tarvitse. Jos tuntuu halvalta, niin kättä alle.

5 tykkäystä

Neste:

pelko, että muuallakin. umpit ja muut kun sellu hlapenee sekä dollari heikkenee.

4 tykkäystä