Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 2)

Vastaus on EI.

Lahti vs. Everybody :muscle:

8 tykkäystä

Tänään sitten Viaplay +40%. Tehokkaat markkinat jne.

7 tykkäystä

Ihmiset ostaa hysteerisesti, huhun mukaan laput loppuvat kesken😉 Pörde enää 4h auki.

Kai nyt vielä yks ATH vielä tälle viikkoa mahtuu?

3 tykkäystä

Mikäs Reveniota tänään nostattelee? +5% ilman mitään uutista. Onhan tässä toki viime kuukausina hyvin lasketeltukin.

5 tykkäystä

Valmet tippuu selvästi asiakkaan eli Enson vetämänä. Pudotus ei tosin ole ihan niin radikaali.

3 tykkäystä


Semmoinen reaktio Rinkuloilla. Osarin julkaisuhetkellä kunnon pomppu, siitä kunnon tiputus ja sitten lähdettiin korjaamaan. Saapa nähdä kunhan jenkkilä avautuu :thinking:

9 tykkäystä

Vihreä siirymä on vähän kaksiteräinen miekka sijoittajan kannalta, kuten tänäänkin :smiley:

Molempia lappuja siis löytyy merkittävällä painotuksella salkusta.

3 tykkäystä

image

Tämä naapurimaan vety-yhtiö alkaa saamaan liikevaihtoa alleen ja samalla osakekurssi on alkanut kääntymään kohti kaakkoa :ok_hand:

NEL kääntämässä myös kurssia pysyvämmin noususuuntaan, huolimatta parinkin analyysitalon suositsten laskuista ja tavoitehintojen alaskirjauksista12euron pintaan. Olen seurannut tilannetta ja ei kyllä mene jakeluun niiden hinnoittelu ja yritys laskea arvostusta. Esim Golden Sachsin suositus on “osta” 20 NOK:n tavoitehinnalla… :smiley:

4 tykkäystä

Ihmettelen tätä itsekin. Aikamoinen muutos yllätten Revenion kurssissa ja ilman julkista uutista yhtiöstä.

2 tykkäystä

image

Tämähän alkaa lähtemään kuin “hauki rannasta”, näemmä. Se mikä tässä on mielenkiintoista, on että nousupyrähdykset ovat alkaneet kunnollaan vasta viime aikoina ja että osavuosikatsauksen jälkeinen dippi haukattiin parissa päivässä takaisin ja jatkettiin sen jälkeen suoraan ylöspäin…
:slightly_smiling_face:

5 tykkäystä

Afterissa kivat nousut. Pitää laittaa maanantaina laput lihoiksi.

12 tykkäystä

On kiinnostava välillä katsoa, missä “veliosakkeet” menevät tällä hetkellä. :slight_smile:

image

11 tykkäystä

Minusta on alkanut tuntua, ettei mitään tulosjulkistuksia/osavuosikatsauksia kohden kannata mennä omistuksia pitäen. Esimerkinomaisesti: jos tulee posari, nousee tyyliin 10-20%, jos tulee negari, tippuu tyyliin 30-40%. Ensimmäinen nousu kuihtuu aikaa myötä pois, jälkimmäinen kuoppaa ei korjaannu koskaan, syvenee vaan.

Itse siis olen ikiholdaaja ja sivustaseuraaja. En minä tee mitään peliliikkeitä, ei riitä itseluottamus eikä näkemys. Tuo yllä mainittu on sitten se mitä käytännössä kuitenkin tapahtuu joka kerta.

11 tykkäystä

Itse olen holdaillut Enphasea vuodesta 2019, ja voin kertoa että kun osakevalinta osuu lankulle niin niitä osareita on saanut odotella aina vesi kielellä. Edellinen kvartaali lienee ensimmäinen kerta näiden neljän vuoden aikana, kun osarista seurasi punainen päivä.

Itselle taas on alkanut tulemaan olo, että jos osareita pitää joteenkin erityisen tarkkaan seurata, niin osake ei sovi minulle. Sijoitushorisonttini on kuitenkin 5+ vuotta lähtökohtaisesti per lappu, ja lappuja on salkussa 25+.

9 tykkäystä

Leijonastakin tuli joskus otettua turskaa, omistin tätä mm. tuon korkeimman huipun yli. Otinkohan takkii luokkaa yli -30 pinnaa, mutta on sitä paljon isompiakin tappioita otettu. :cowboy_hat_face:

17 tykkäystä

Huomasin jännittävän asian muutaman päivän metsäretken jälkeen salkkuun vilkaistessa. Salkku on alkanut vihertää kun voxtur on haltissa, sattumaako? :thinking:

11 tykkäystä

@Jukka_Lepikko ja :green_apple:

Tämä tviitti laitoi jälleen ajattelemaan, itse olen just sellainen, joka ihmettelee aina isoja kurssinousuja ja jää junasta.

35 tykkäystä

Osake on vielä tuon jälkeen splitattukkin kaksi kertaa (x7 2014, x4 2020). Hauskaa kyllä tuolloin (2012 ja sitä ennen) Applella oli ihan täysjärkinen P/E ja maltillinen kasvu pohjalla.

2012-2015 AAPL osto-ohjelmani on harvoja ostoksia joihin olen oikeasti tyytyväinen (ja näin jälkikäteen ajateltuna 2016 ja 2017 kevennykset sijoitusvirheitä mutta niitä sattuu).

AAPL puolella tosin oli hyvin vahva vallihauta - siitä ekosysteemistä on vaikea päästä eroon (ja sen sisällä on suht onnellisia käyttäjiä ja Intel->ARM siirtymä oli loistavasti toteutettu).

Uskoin myös Intelillä olevan moisen, mutta AMD tuhosi uskoni (ja sijoituksen) jollain aikavälillä. Nyt Intel toivo perustuu kai lähinnä siihen että (aiemmin ei kovin menestyksekäs) foundry-puoli saataisiin lopulta toimimaan, mutta oma usko ei enää riitä siihen.

Teknologiapuolella noista megacapeista on vaikea kyllä arvata mikä on tulevaisuuden voittaja.

Apple varmaan tekee omiaan jatkossakin, pilvi-infra puolella Microsoftilla on kai kovin kasvu ja AI pöhinä, Amazonilla isoin nykyinen (pilvi) markkina-osuus, ja Google teknisesti hyvä mutta ei ilmeisesti saa myytyä itseään. Disklaimer: Sijoituksia osassa näistä, ^ markkina-osuudet uusimmasta Gartnerin raportista.

Metaan meni usko metaversen kautta (ja se oli hinnoiteltu järjettömästi jo valmiiksi joten en ole koskaan omistanut), Twitter… hah hah, ja noi suoratoistopalvelut/viihde eivät ole rahakaivoksia (osassa silti sijoituksia koska uskon että joku niistä voittaa ehkä joskus jotain pientä).

11 tykkäystä

Perehdyitkö tarkemmin tuohon uutiseen minkä takia kurssi nousi?

Syyhän oli käsittääkseni se, että osavaltion tuomioistuin ei hyväksynyt firman kaavailemaa etuosakkeiden (APE) ja perusosakkeiden (AMC) sarjojen yhdistämistä (?). Jos se olisi hyväksytty, olisi se aiheuttanut AMC osakkaiden omistuksen ankaraa dilutoitumista, joka oli siis jo hinnoiteltu kurssiin (kai sitä pidettiin varmana).
Toisaalta yhdistämiseen olisi ilmeisesti sisältynyt jotain suunnattua antia, jolla firman kassaa olisi saatu kohennettua oleellisesti (ja siten velkaa maksettu pois).
Jos joku on perehtynyt tähän tarkemmin tai olen ymmärtänyt tämän väärin, niin kertokaa toki :slight_smile:

Jossain kolumnissa povattiin myös AMC:n paluuta meemipumppauksen kohteeksi, eli shorttaajia kiusattaisiin ensi viikolla ihan huolella.

Mielenkiintoinen volaa sisältävä viikko tulossa, varsinkin kun Oppenheimer, Mission Impossible ja Barbie ovat räjäyttämässä lippuluukkuja.

6 tykkäystä

Jos onnistuu sijoittamaan vuosikymmenen menestyksekkäimpään yhtiöön minään päivänä edellisen 10-15 vuoden aikana, niin on tehnyt valtavat tuotot. Vaikka olisi ostanut joskus silloin vuonna 2006 korkeimpaan kurssiin.

Huippuyhtiötä, joka menestyy seuraavat 15-20 vuotta vähintään yhtä hyvin, ellei paremmin on lähes mahdotonta ostaa liian korkeaan kurssiin kun puhutaan vuosien sijoitushorisontista.

Yhtä kaikki pörssikurssia tärkeämpää on löytää se oikea yhtiö, johon laittaa arvokkaat rahansa. Moni sijoittaisi paljon paremmin, kun kuvittelisi aina sijoituspäätöstä tehdessään, että laittaa koko omaisuutensa kiinni yhtiöön, vaikka oikeasti sijoittaisikin vain 5% varallisuusestaan siihen yhtiöön.

En ota kantaa mikä on oikea määrä osakkeita salkkuun. Itse sijoitan vain parhaisiin ideoihini. Joskus niitä on yksi joskus neljä. Aina idea ei tosin liity pelkästään yhtiöön vaan ympärillä oleviin olosuhteisiin. En pidä öljyä kovin mahtavana sijoituskohteena pidemmän päälle. Mutta kesällä 2020 minusta tuntui vahvasti, että öljynhinta ei aina tule pysymään pohjamudissa. Joten otin tietoisen riskin ja laitoin ison osan varallisuudestani kiinni öljy-yhtiön osakkeisiin.

Hankalinta itselle on irtautumispäätöksen teko yhtiöstä. Perustelut pitää olla erittäin vahvat ja lujat. Muuten sitä panikoituisi ja myisi ensimmäiseen huonoon uutiseen. Mutta mikä on sitten oikea hetki? Öljyn kohdalla olen ottanut yksinkertaisen ratkaisun käyttöön. Heti, kun uutisia alkaa kantautua, että tuotantokapasiteetti kasvaa/nousee irtaudun öljy-yhtiöstä. Kolmisen vuotta tässä olen odotellut uutisia, mutta ei ole ollut näköpiirissä. Sen verran olen oppinut öljystä, että lyhyellä aikavälillä öljyfutuurit ovat pitkälti spekulanttien liikkeiden varassa. Tämä tekee alan seuraamisesta hieman ärsyttävää, mutta itsehän olen rahani öljyyn sijoittanut.

Tällä aikaa olen sitten tutkaillut uusia sijoituskohteita ja sijoitankin lisää joka kuukausi palkkapäivän saapuessa. Hyviä ideoita ei ole kuitenkaan tullut liikaa ja täten olenkin viimeisen puolentoista vuoden ajan vain lisännyt Titanium-omistuksiani.

18 tykkäystä