Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 2)

Alkoi olla jo vähän liian hyvä pössis vihreän siirtymän salkussani, hyvä että Hyzon palauttaa maan pinnalle :slight_smile:

Syy: Hyzon Motors (HYZN) - vetyvallankumous raskaalle liikenteelle - #3590 by Samsam

17 tykkäystä

Hyzonin vetyjuna näköjään palasi juuri kolmosen asemalle, mutta valitettavasti käytin jo matkarahat muualle, kun luulin olevani kolmen dollarin pinnasta myöhässä.

Volyymit on pieniä, mutta riittäisi hyvin minun tarpeisiini.

10 tykkäystä

Päästiinhän sitä ihan kakkosen puolellekkin.

Edit. Olikin yöunet liian hyvät…

13 tykkäystä

Oivoi. Hyzonin hyvä nousuputki pohjilta sit imetään todennäköisesti kuiviin.
Isolla volyymilla mennyt afterissa laitaan. :cold_face:

11 tykkäystä

onneks on kuitenki perjantai

10 tykkäystä

Taitaa olla lähellä alle 2$ hinnat näillä uutisilla kun markkina aukeaa. Hyvään aikaan itselläni ei lappuakaan tätä, vaikka pääsääntöisesti omistanut enemmän ja vähemmän kyseistä yritystä viimeisen vuoden aikana. No, tänään tarjotaan osto/lisäys paikkaa niille jotka tarinaan silti uskovat. Kovin hyvä olisi vaan tästä spektaakkelista enemmän tietää ennen ostopäätöksen tekemistä…

8 tykkäystä

Voi olla ostajista pulaa, nuo tuollaiset “perumme aikaisemmat ohjeistuksemme ja emme anna vielä uusia koska emme tiedä numeroistamme muuta kuin että ne ovat merkittävästi poskellaan koska joku on tumpeloinut jotain”-ilmoitukset aiheuttavat yleistä levottomuutta numeroista kovasti tykkäävien sijoittajien keskuudessa…

40 tykkäystä

Qt yrittää pienimuotoista rekyyliä negaripommin jäljiltä. +4,77% tällä hetkellä. Saapa nähdä kantaako pitemmälle vai hyytyykö niin kuin kissanpierun lento.

8 tykkäystä

Noh, nopeimmassa tapauksessa iltapäivällä rapakon takaa tulevien rapsojen myötä takas ruotuun :joy:

7 tykkäystä

Laitoin eilen illalla nordnettiin käteiskassaa Qt:n ostoa varten, nyt huitelehti ostopaikka karkuun.

Pitääpä odotella viiskymppisellä alkavaa hintaa taas maltillisesti.

7 tykkäystä

Hiukan samoja ajatuksia.

Qt 14.7 kurssi 64 ja periaatteessa odotuksissa oli kai vähintään sitä kaksinumeroista kasvua. Kasvua tuli sitten se 1% ja samalla ohjeistuksen lasku.

Ajattelin hypätä mukaan jos seuraavassa osarissa päästään edes alalaitaan ja kurssi pyörisi 50-55€ välissä.
Nyt kurssi painaa 64,50. Kiitos, näkemiin. :grin:
Arvostan silti ostajien rohkeaa näkemystä. :+1:

8 tykkäystä

Pitää osata erotella indeksivetoiset kurssiliikkeet firman toiminnasta riippuvista.

14.7 oltiin indeksitasolla kuopassa ja peloissaan. Sen jälkeen indeksit ovat rallatelleet melkoisesti. QT rallatteli mukana kunnes tuli negari joka veti kurssiin hiustenleikkuun. Silti makro- ja indeksitasolla tilanne on parempi kuin 14.7. - jenkkien 10v koron yieldistä on lähtenyt tuntuvasti, orastavia merkkejä inflaation taittumisesta siellä sun täällä…

Jos makrotilanne olisi sama kuin se oli 14.7. niin QT olisi todennäköisesti sen kympin halvempi per lappu. Täysin sama firma, sama tekeminen, samat ennusteet. Jos kaipaa Quuttia moisiin hintoihin, pitää samalla toivoa että indeksit rymistelisivät takaisin testaamaan pohjia, tai sitten melkoisesti lisää lunta tupaan firman suunnalta. Muutoin ei taida löytyä myyjiä moisilla hinnoilla, ja selittää miksi nykyhinnalla ostajia edelleen on.

Tämä itseasiassa on se pääsyy miksi ei pidä hirttäytyä tiettyyn hintatasoon tietyn firman osakkeen osalta. “Ostan kympillä, myyn 12 eurolla” tyylinen veivaus (hypoteettinen esimerkki) kuullostaa yksinkertaiselta varsinkin jos aaltoliike on toistunut firman osakkeessa monta kertaa putkeen, mutta jos vain tuijottaa sitä euromääräistä hintaa eikä katso yhtään miten koko markkina ja makro kehittyy niin voi helposti tehdä vikatikin ostaessaan hymyillen kympillä juuri ennenkuin osake horjahtaa pari euroa halvemmaksi - koska samaan aikaan kun osake oli taas kerran laskenut 12 eurosta kymppiin, indeksit olivatkin rallatelleet, eli osake oli halventunut firmasta johtuvasta syystä ja heti kun indeksi taas kääntyi laskuun niin paljastuukin että se haarukka on nyt 8-10 euroa eikä enää 10-12 euroa.

26 tykkäystä

Olen asiasta pääosin samaa mieltä, itse pyrin kuitenkin sulkemaan makroa mahdollisimman hyvin pois, toki läheskään aina siinä kuitenkaan onnistumatta.
Syynä on se, että epäilen suuresti omaavani etua makron ennustuksessa markkinaan verrattuna. Tämä olisikin helppoa jos osaisi :slightly_smiling_face:.

2 tykkäystä

Harva moista omaa, mutta historiallista kurssikäyrää ja nykyhintaa arvioidessa se kannattaa ottaa huomioon. S&P 500 kun nousee 10% vs. 14.7. niin yllättäen jos hinta tänään jos on sama kuin mitä se oli 14.7. niin välissä firma on tehnyt jotain (negarin) mutta siitä huolimatta makrotilanteen vuoksi hinta on sama. Se olisi alempi jos indeksit eivät olisi välissä nousseet.

3 tykkäystä

Eipä ole tällaisia liikkeitä nähty pitkään aikaan tämän yhden salkun suurimmista kanssa. Tai on nähty. Vain toiseen suuntaan melkein joka osavuosikatsauksessa :smiley:

image

5 tykkäystä

Inmode P/E ennuste n 17 tälle vuodelle, Revenio 55. Fundoja jos katsoo niin tuollaista eroa en ainakaan itse löydä mutta toki kun markkinat näin sanoo niin siihen on varmaan selvä syy.

3 tykkäystä

Jep ja tämä vain osoittaa, että firmaa voi lähestyä eri näkökulmista. Itse en pysty betsaamaan kertoimien nousun puolesta ja funda ei anna minulle tukea ostopäätökseen.

2 tykkäystä

Ymmärrän pointtisi, mutta mistäpä sen tietää mihin suuntaan indeksi menee. Täytyy vain luoda mielestäni itselle tarkoin harkitut “ostohinnat” ja sitten odotella niitä. Jos ei tunnu osuvan omalle ostoalueelle niin sitten miettiä ostohinnat uusiksi.

Ainakin omassa osakevalinnassani ja mukamas hienoissa laskelmissani teen sen ostohinnan jota sitten odottelen. Esim Konetta 42e tai alle, Sampoa 40e tai alle. Teslaa 700e tai alle. Tämän tyyppisiä olen itselleni tehnyt ja odottelen kurssihälytyksiä. Ihan sama mitä indeksi tekee. Sitten isken kiinni kun paikka tulee.

edit: tietenkin pitää ostohetkellä ymmärtää kurssilaskun syy, jos sellainen on

2 tykkäystä

Kyllä, ja ihan OK, mutta kun hinta napsuu, hyvä on kurkata siihen indeksiin että mikä on hinnan napsahtamisen aiheuttanut.

Jos Sampoa saa 40e tai Konetta alle 42e samalla kun Indeksi kokeilee ATHta, kysyisin että “miksi ihmeessä?” ja lähtisin etsimään firmakohtaista uutista ennen ostonappiin koskemista.

Samalla nämä hinnat koko indeksin kerätessä kalujaan kuopan pohjalta ovat paljon kiinnostavampia, koska kertovat itse firmojen vahvuudesta.

2 tykkäystä

Joo kyllä itse katson yhtiökohtaisesti ja toimialakohtaisesti syytä hinnanlaskulle. Mielestäni QT:n hinnan lasku on päivän selvä ja sen voi lukea Q2:sesta, siinä ei ole mitään tekemistä omxh kanssa. Mielestäni.

1 tykkäys