Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut (Osa 3)

Tasalukujen ystävät huomasivat jo varmaan, että Warren Buffetin johtaman Berkshire Hathawayn markkina-arvo on noussut yli biljoonan dollarin. Näitä biljoonakerhon yhtiöitä ei hirveän montaa ole.

image

6 tykkäystä

Vauhtia ja vaarallisia tilanteita oman salkun suurimpien joukosta löytyvältä Photronicsilta. Tämä heiluu aina kunnolla, mutta tasaisesti kuitenkin omistaja-arvo nousee ihan vaikka taseesta lukuja katsomalla.

Osari ei aluksi maistunut markkinoille.
Oliskohan päätös kasvattaa omien ostoja saanut Mr marketin mielen muuttumaan tai se että ainiin kassassahan on rahaa roppakaupalla eikä se osari niin huono sentään ollutkaan ja oltiin jo valmiiksi laskettu paljon vuoden huipuista?

Markkinat pettyivät, mutta kaikki muu jenkeissä vihertää :face_exhaling:

6 tykkäystä

sofi

Viimeiset kvartaalit huomioiden ja koronlaskut; jokohan se ois SoFi kääntymässä vähän pitempään kestävään nousutrendiin… :thinking:

11 tykkäystä

Wärtsilä 20€ rikki. Itse oon ostanut jälkikäteen katsottuna todella halvalla, alle 7€, ja seurannutkin tiiviisti. Ehkä tätä pitäisi keventää, mutta rakastuminen on jo tapahtunut.

23 tykkäystä

Palaset loksahtaa kohdilleen. Eniten odotan Nallen haastattelua - hesulista mulla ei oo enää kuin revenio jäljellä ja Li anderssonkin lähti Brysseliin.

11 tykkäystä

Niinhän se menee, että vahvasti nousseilla yhtiöillä kurssissa on enenevissä määrin tulevaisuuden odotuksia. Samahan oli Nokia-nimisellä yrityksellä aikoinaan (jos ketkä sellaisen muistaa vuosituhannen vaihteen tienoilta), tulos oli pitkään absoluuttisesti erinomainen ja nousujohteinen, mutta suhteellisesti tuloskasvu ei enää kiihtynyt, joten markkinoille pettymys.

Olisin kyllä itsekin Nvidiat myynyt jo aiemmin, jos olisin suoraan omistanut; vaikka kuinka hyvin menee (ja helposti pidempäänkin) niin aiempi tuloskasvu ei vaan voi pitkään jatkua, josta syystä kurssi kyykkää.

Mä en ole koskaan neuvonut ketään sijoitusasioissa. Mulla ei ole riittävästi tietoa eikä taitoa, ei todellakaan. Nyt teen poikkeuksen. ÄLÄ KOSKAAN RAKASTU OSAKKEESEEN!

Yst. Terv. Kemppi-rakastunut. 54.24% miinuksella. Vituttaa. Joka. Ikinen. Päivä. Toistan. Joka. Ikinen. Päivä.

(Salkku onneksi vihreällä, mutta ilman tuota rakastumista se olisi niin vihreä, että Sofia Virtakin olisi kateellinen.)

77 tykkäystä

En yhtään yllättyisi, mikäli nokian nousu jatkuisi. Myin meinaan viime viikolla koko position pois. Tämä melkein kuuluisi ennemminkin sijoitusvirheiden ketjuun, kun olen säilyttänyt kohtuullisen isoa nokia positiotani about 12 vuotta ja menettänyt tässä idiotismissa “riskittömään” indeksiin verrattuna ihan kohtuullisen summan. Ensimmäinen merkittävä ajoituksellinen onnistuminen heti reilun panostuksen jälkeen muuttui vuosien saatossa opettavaksi kokemukseksi.

7 tykkäystä

Ainakin hetkellisesti kurssi dyykkaa…

5 tykkäystä

Juha Varis ja Suomen Hyzon

https://x.com/JuhaVaris/status/1829185273487343866

23 tykkäystä

Kiitos vinkistä, olen aikanaan Harvian myyntien ajoitukset töpeksinyt liiallisesta ihastumisestani johtuen, joten ei olla mulle ihan uuden tilanteen edessä. Sanotaan, että saman virheen toistaminen on tyhmyyttä.

Jos nyt yritän pysyä ketjun aiheessa, niin hehkuttelen salkkuni vihreyttä. Tilanne muuttuu radikaalisti, jos omistamani Wärtsilä (201% vihreällä) lähtee salkustani. Yritän siis tällä viestilläni perustella rakkauteni syitä - ehkä eniten itselleni.

2 tykkäystä

Tästä tuli mieleen kun kesällä kuuntelin Ylen pörssipäivä podcastia, jossa oli vieraana Aki Pyysing. Aki tuumasi vanhan proffansa (tms.) viisauden joka meni suurinpiirtein “jos positio vituttaa joka kerta kun salkkuun katsoo niin kannattaa se myydä pois.”

Tämä jäi jotenkin päähän kummittelemaan ja reilu kuukausi sitten päätin luopua Kempowerista (-45%) ja KH Groupista (-35%) kun aina vitutti kun nuo rivit näki salkussa. Vaikka kynnys myydä tappiolla oli suuri, niin usko noiden palautumiseen oli jo mennyt ja täytyy sanoa että salkkua on paljon mukavampi katsella nyt kun nuo rivit on siivottu pois. Myynneistä saadut rahat sijoitin salkun “voittajiin”, ja myös salkku voi nyt paremmin kun jos en olisi myyntejä tehnyt.

40 tykkäystä

Ei noilla miinuksilla pääse kärkipäähän ollenkaan, itselläni useassa osakkeessa paljon suuremmat ja muutamat konkurssitkin on koettu sijoitushistoriassa tänäkin vuonna :wink:.
No Eurot tietysti ratkaisee.
Aina sanotaan, että tili tehdään ostettaessa, kyllä joo, mutta aika moni oppi 2021 lopulla, että sen olisikin tehnyt myymällä :thinking:.
Eniten “harmittaa” kuitenkin yleensä se kun itse vielä hehkutta kuinka hienosti kaikki on vihreällä ja yhtäkkiä ne samat onkin saatana punaisena :rage:.
Ehkä on hyvä päättää kun osake nousee, että missä kohdassa myy vaikka kolmasosan tai vaikka puolet.
Joku tuossa neuvoikin, että jos joka päivä vituttaa sama osake niin myy, erityisesti jos ei usko sen nousevan ja samalla muistaen, että miten pitkäjänteistä hommaa tämä on. Monet/hyvät yhtiöt kiipeävät usein takaisin, jos katsoo vaikka Harviaa ja Nestekin kovin sitä yrittää.
Tämä sijoittaminen on mielenkiintoista hommaa, tsemppiä :+1:.

9 tykkäystä

Nvidia, Neste ja Kempower ovat hyviä esimerkkejä, miten kärsimättömiä suuri osa piensijoittajista on. Nordnetin tuulipuvut (olen itsekin tuulipukusijoittaja, joka kuitenkin yrittää oppia aiemmista virheistään) tankkasivat Nestettä laskevaan kurssiin, myivät pohjilla ja siirsivät rahansa superfomo-osake Nvidiaan kesäkuussa kurssihuipulla. Mikä mahtoi olla sijoitussuunnitelma ja -horisontti? Nvidia on mahtava firma, mutta karkasivatko odotukset sittenkin liian korkealle…

Jokainen yhtiö kokee toisinaan isompia haasteita. Kempowerilla ei ole vielä näyttöjä, miten yhtiö suoriutuu haastavammassa kysyntäympäristössä. Nykyinen tilanne on hyvä testi sen suhteen, onko yhtiöstä pitkän aikavälin voittajaksi. Realisoin Kempower-tuottoni viime vuonna kurssin ollessa 39-54€:n välillä ja olen sijoittanut tuotot uudelleen (huonosti ajoittaen) takaisin Kempoweriin, koska yhtiöllä on loistava mahdollisuus olla alansa kärkiyhtiöitä pitkälle tulevaisuuteen. Nykyinen positioni on raskaasti miinuksella, mutta näen kurssilaskun ainakin toistaiseksi enemmän mahdollisuutena kuin uhkana, kun hyvätkään uutiset eivät jaksa nostaa kurssia, vaan lasku jatkuu ja jatkuu. Markkina vaikuttaa odottavan kolmatta tulosvaroitusta tälle vuodelle. Jos tältä vältytään, suunta kääntyy todennäköisesti jälleen vahvasti yläviistoon. Jäädään seuraamaan, mitä tapahtuu. Neste on tuore esimerkki siitä, miten nopeasti sijoitussentimentti voi kääntyä. En ollut Nesteen suhteen missään vaiheessa huolissani, mutta myönnän, etten Kempowerin suhteen ole ihan yhtä varma, kun kurssissa on kieltämättä edelleen laskuvaraa. Ostan molempia lisää ajallisesti hajauttaen ja sijoittana uskon tietysti molempien olevan voittajayhtiöitä tulevaisuudessa.

29 tykkäystä

image

Näin se tehdään jenkkilän EV-firmojen kanssa :smiley:

image

(toki en pysty edes pois myymään :slight_smile: )

50 tykkäystä

Vuoristaan tunnettuun Norjaan on noussut uusi vuori, Kongsberg Gruppen, joka nousi tänään uuteen huippuunsa.

Täytyy pitää taas kuuluisat mielelauseet mielessä: Se mikä menee ylös, tulee aina myös alas. Se mikä tulee alas, ei välttämättä koskaan nouse takaisin ylös.

Ostin kesällä pienen satsin korkealta, mutta se taisikin olla vasta perusleiri🙂

Nihkeä osingonmaksaja, vaikken niiden perässä olekaan. 0,6€ Samoin Saab on kovin nuiva. Parempi kai ne kruunut on laittaa uusien tussareiden tuotekehitykseen, kuin jakaa rahvaalle.

3 tykkäystä

Äkkirikastuminen tuntuu olevan ajan teema. Useammastakin yhtiöketjusta tämä haaveilu löytyy rivien välistä. Olen kai häiriintynyt ja ajasta jälkeen jäänyt, kun haen pitkäaikaista asiallista tuottoa. Autoa ei tarvitse vaihtaa, mökin vuokraan tarvittaessa ja mualimoo on tullut kierrettyä…
Omistan Faronia, Kempoweria, Harviaa ym joskus ehkä tuottavaa/ romahtavaa…hätäkös tässä, matalassa kaivossa…

13 tykkäystä

Mun silmään Nokia valuu paljon vähemmän kuin mitä odotin. Luulin että kun Nokia tiedotti aiheesta että ei ole sisäpiirihanketta ni eilinen nousu ois kertaheitolla pyyhkäisty pois. Vai vieläkö tässä päivän mittaan ehtii?

1 tykkäys

Vöitä kiinni poijaat ja tytöt :rocket:

4 tykkäystä