Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut (Osa 3)

Jätkät jätkät! Nyt tää lähtee! :rocket:

:finland: OMXHPI +1,10% :chart_with_upwards_trend:

29 tykkäystä

Saisipa hesulikin joskus tällaisen erektion

14 tykkäystä

Tämä on eri tavoilla monsteriosake. :smiley:

11 tykkäystä

Jaahas Hesulin osakkeista yli 25 vaihdetuinta plussalla, paitsi yksi osake. Osaatko arvata mikä osake löytyy minun salkustani :roll_eyes:. Kusetusmarkkinat taas asialla :face_with_symbols_over_mouth:

21 tykkäystä

Kun Intrumin lähes 90 % tavoitehinnan lasku aiheuttaa vain 10 % kurssinotkahduksen, uskoni vahvistuu entisestään niin, että jos saadaan vielä pari vastaavaa uutispäivää, olen valmis ristiinnaulitsemaan itse itseni.

5 tykkäystä

Suunta ei ole ainakaan vielä muuttunut… :grimacing:

Explore cat fireplace GIFs

6 tykkäystä

KH Group, tuo salkkuni uusi Duell, ei olekaan tänään miinuksella kuin 1,43 %.

6 tykkäystä

Tässä on uusi mini $MONST eli $CELH, joka ohitti juuri isoisä Monsterin $AMZN kautta myynneissä.

image
Nyt lähdettiin sitten lätkämaila moodiin.

image

8 tykkäystä

Suosittelen vähäkuluisia indeksirahastoja itse kullekin :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth: piti sitä itsekin muutama tonni tuhlata tajutakseen ettei vaan osaa tarpeeksi.

8 tykkäystä

Reilun tunnin päästä Marvell ja Broadcom julkaisee osarit. Jokohan vauhti hiipuu?

IMG_0224

5 tykkäystä

Uutta ATH closea NVIDIAlle. Ja minä kun hehkuttelin 26 taalaa aiemmin permarketissa että onpa menoa…

Sanoiko joku aiemmin että teknot jäähdyttelee ja muut rallattelee kiinni? NVIDIA says: Not today!

8 tykkäystä

Ilmeisesti tuli hyviä lukuja.

5 tykkäystä
2 tykkäystä

pikaisella haulla 2021 maaliskuusta asti hehkuttanut Celsiusta täällä. toivottavasti edes joku on peesannut

muksut jatkaa kyydissä keskikurssilla 10.72€ . oma keskikurssi yli tuplat siitä kun jatkanut ostoja koko ajan- kyllä vaan näyttää hyvältä muksujen salkussa

tää käppyrä voi yllättää monet:

51 tykkäystä

Voisi saadakin, jos meillä olisi Novon kokoinen firma. Sehän tuon nousun sai aikaan. Eikä siinä mitään. Kelpaa kyllä olla Pohjoismaat-indeksisäästäjä. 28% koko indeksistä perustuu tähän pikku kioskiin, jonka markkina-arvo on isompi kuin koko Helsingin pörden kaikkien firmojen markkina-arvo yhteensä!?

12 tykkäystä

Kokemusta löytyy ainakin Plugin holdaamisesta loputtomassa alamäessä. En suosittele. Parasta minusta ottaa turska pois ja sijoittaa muualle missä profitin juokseminen on todennäköisempää. Paperitappiota ei ole olemassa, se on ihan oikeaa tappiota, ja bagholderin rahat on poissa tekemästä tulosta muualla. Yleisenä kummasteluna, jengi tykkää pitää rahoja todella oudoissa paikoissa (en välttämättä nyt viittaa edes tähän keissiin), kun ns. helppojakin kohteita olisi. Kannattaa miettiä hetki miksi tehdä elämästä tieten tahtoen vaikeaa. Ja onko kaiken tämän tavoitteena olla oikeassa (N vuotta myöhemmin: “Pääsinpäs plussalle, mitäs mä sanoin!”) vaiko tehdä hilloa NYT.

8 tykkäystä

Eikö Verneri joskus puhunut tapaamastaan suursijoittajasta jonka salkunhoitofilosofia oli, että myy kaiken punaisella olevan pois. Itse pidän tästä ajattelutavasta.

3 tykkäystä

Entäs jos se tarkoittaa kaiken myymistä? Mukaan lukien vuosia sitten ostetut Suomi-indeksit. :smile:

17 tykkäystä

Varmaan tarkoitettiin suoria osakeomistuksia. Pitäähän se jossain kohtaa vetää raja että saa pääoman parempaan käyttöön. Olen joskus aikoja sitten itsekin holdaillut vuosia tasaisia laskijoita, enkä näin jälkikäteen arvioituna näe siinä mitään järkeä. Olisi pitänyt myöntää että nyt tuli tehtyä virheosto ja huono analyysi, ja hankkia jotain parempaa.

2 tykkäystä

Näin aamutuimaan en hoksannut että miten tässä viestin esimerkissä tehdään ns. hilloa?

Astelen vaaroista huolimatta päättäväisesti kohti treidaajien virittämää ansaa ja tiedostan ottavani ison riskin. Teen sen silti koska voin saada tästä uusia näkemyksiä. Vähintään saan kirjoituksen omiin muistelmiin.

Random esimerkki:

  1. Osake myydään tappiolla (-30%)
  2. Ostetaan uusi tämäkin miinuksella (-10%) niin myydään pois. Kusetusmarkkinat.
  3. Ostetaan uusi. No niin nyt kurssi nousee (+15%). Ollaan voitolla ja voi postata ig kuvan.

Todellisuus:

  1. 70% jäljellä alkusijoituksesta
  2. 0,7*0,9=63%
  3. 0,63*1,15=72,4%

1/0,724= 1,381, tarvitaan 38% nousua, että olet saanut alkuperäisen sijoituksen takaisin.

Tässäkin jo ehdittiin sijoittaa kolmeen eri osakkeeseen, todennäköisesti yritykset toimivat eri aloilla ja mahdollisesti myös eri markkinoilla. En ainakaan itse kovin helposti pysty perehtymään kolmeen eri yritykseen ja puntaroimaan, ovatko nämä hyviä sijoituksia. Markkinoilla voi ilmetä myös erilaisia ilmiöitä sekä volatiliteettia.

Voisin arvata, että monelle pidemmän aikajakson tarkoituksena on tehdä voittoa ennemmin kuin todistaa olevansa oikeassa. Pidempi aikajakso vaatii sitten firman onnistumisen seuraamista, ja vaikeinta on varmasti muistaa omat sijoitusperusteet ja tunnistaa ajoissa tilanteet, joissa palkintoa ei ole näkyvissä tai sijoitustarina on muuttunut. Se kuinka paljon riskiä sijoittaja haluaa ottaa riippuu tietenkin henkilöstä ja varmaan myös ikä korreloi tätä. Osakekurssin historiaa ei voi muuttaa mutta varmasti viisasta on jos sijoittaja koittaa kriittisesti arvioida sijoituskohteen tulevaisuutta ja haluaako tätä vielä omistaa. Helpommin sanottu kuin tehty.

Markkinoita ohjailevat nykyään lyhytaikaisesti myös erilaiset tavoitehinnat, joita osa sijoittajista seuraa orjallisesti. Tavoitehinnat ovat kuitenkin vain seuraavalle 12 kuukaudelle annettuja. Nämäkin minusta viihteellistävät sijoittamista eivätkä välttämättä kannusta enää legendaariseen ”Osta ja pidä” taktiikkaan.

Uskon, että jos sijoittajalla on kykyä arvioida pidemmälle tulevaisuuteen erilaisia näkymiä niin maalaisjärjelläkin pystyy löytämään omiin visioihin sopivia yrityksiä sopivalla arvostuksella, voisi jopa onnistua tekemään voittoa. Jos ei voittoa, niin ainakin oppii jotain myös kiinnostavasta alasta ja yrityksestä. Parhaassa tapauksessa myös sijoittamisesta.

Toivottaan kuitenkin, että tänään on nousupäivä, joutuu muuten kaikki Hesulin ystävät laittamaan salkun uuteen uskoon! :upside_down_face:

21 tykkäystä