Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut (Osa 3)

Normipäivä salkussani, OMXHGI on tämän päivän osalta yli prosenttiyksikön jäljessä. :sunglasses:

image

10 tykkäystä

Kurssikäppyrästä kun “siivoaa” parin viimepäivän aikana tulleen pompun pois, niin tämän päivän lasku ei näytä enää niin dramaattiselta. :man_shrugging:
Välillä osakkeet tuppaa nousemaan juuri ennen osingon irtoamista (ns “osinkokiima”) ja siitä sitten lasketellaan takaisin osingon irtoamisen myötä.

1 tykkäys

Arbitraasin mahdollisuus on suuri ja todennäköistä, luulisin :thinking:.

5D graafi ja 1D graafi

TIETO OMXH -8,75%
TIETO OMXS -7,67%
TIETO OSL -4,3% (pörssi sulkeutuu aiemmin Oslossa)
TIETO LSIN -7,95%

Oli kyllä todella erikoinen hinnan käytös tänään -8,75% tauluun ja euroissa -1.70€ Helsingissä.

(edit parempi graafi)

5D graafi

4 tykkäystä

Jep ensin hävisi SP ja nyt näköjään myös Nasse.
Itse myös herättyä katsoin ensin nuo.
Siinä Vastinetta YLE-verolle. :joy:

1 tykkäys

Siinä kaikki yhes koos! :slight_smile:

https://x.com/Quartr_App/status/1836779207621304461

image

EDIT:

FedEX-parka

https://x.com/Barchart/status/1837131729057857542

https://x.com/finchat_io/status/1837194151714046327

4 tykkäystä

Tässä ystävämme Crowstriken osakkeen menosta, joka kulkee “mielenkiintoisella” alueella tällä hetkellä.

1 tykkäys

Kuinka paljon yritysostoja olisikaan saanut sillä kassavirralla, mikä on jaettu vuosien saatossa omistajille. Osakkeen kurssikäyrähän sen kiteyttää.

Näitä kuvaajia on toki ennenkin esitelty, mutta kerta kiellon päälle. :slight_smile:

https://x.com/InvestInAssets/status/1837401859847287054

image

6 tykkäystä

Tuosta puuttuu yksi merkittävä assetti eli Bitcoin. Toki sitä ei voi ajoittaa tuonne vuoteen 1802 tunnettujen tosiseikkojen vuoksi, mutta ajatusleikkinä tietysti on kiva laittaa verrokiksi. Eli jos olisi laittanut yhden dollarin Bitcoiniin heti alkumetreillä ja malttanut ne pitää, niin kyllähän se hymyilyttäisi… lisää linkin takana. Tosin artikkeli on kuluvan vuoden helmikuulta.

“A $1 investment in Bitcoin at the time of the first transaction on PayPal would have netted 1,111.1111 Bitcoin”.

3 tykkäystä

Eipä ole tullut juuri vastaan omassa tuttavapiirissä näitä bitcoin menestyjiä. Meillä oli perinteinen myynti/messu tapahtuma tämän viikon TO-PE. Ihmettelin siellä erään firman työntekijälle, että missä teidän Mikko on ( nimi muutettu). Hän kysyi että etkö ole kuullut, no en ollut. Mikko oli kysellyt vuosia sitten tätä kaveria lähtemään mukaan 200€ investoinnilla Bitcoin nimiseen virtuaalivaluuttaan. Kaveri ei ollut lähtenyt. Mikko oli lisäillyt omistustaan vuosien saatossa, kunnes 2 vuotta sitten oli ottanut loparit töistä ja siirtynyt oloneuvokseksi. Mikolla on timanttikädet ja nyt käsien lisäksi uusi auto, uusi talo Suomessa ja talo Espanjassa. Käteistä ilmeisesti sen verran ettei tarvitse miettiä mitä ostelee. Kuka hemmetti pitää 500% kasvanutta virtuaalivaluuttaa vielä tilillään ja vielä lisäilee matkan varrella. No kannatti tietysti näin jälkikäteen. Moniko meistä olisi tehnyt saman kuin Mikko vai saman kuin minä, eli myynyt vaikka nyt 10 bäggeröintiin.

23 tykkäystä

Tämäpä juuri. Valtaosa alkupään ostajista varmasti myös myi “hyvillä voittoilla” tajuten myöhemmin, että olisi vaan pitänyt pitää hallussa pidempään. Varmasti olisin itsekin myynyt, ainakin osan, kun ei ollut mitään ymmärrystä Bitcoiniin, mutta mun Bitcoin -sijoitukset alkoivat vasta v. 2020 ja isommin/vakavammin viime vuonna.

Ps. “Mikolle” vilpittömät onnittelut!

3 tykkäystä

Niin, valtavan omaisuuden voi tehdä millä tahansa asialla hyppäämällä hyvissä ajoin suuromistajaksi ennenkuin isot massat innostuvat “mahdollisuuksista” ja hype syntyy. Ei bitcoin ole luonut juurikaan arvoa enää vuosikausiin. Jos oli rohkea ja seikkailunhaluinen ja osti halvalla 2008 jälkeen niin toki on voinut rikastua, kun isot massat myöhemmin ostivat ajatuksen uudesta digitaalisesta kultavarannosta. Hiljaisempaa on kryptoskenessä kuitenkin ollut sen jälkeen.

Bitcoinia omistan pienen erän, jotka olen saanut louhinnassa vuosien 2017-2021 halving-jaksojen välillä. Eipä niiden arvo ole juurikaan siitä noussut ettäkö jaksaisi vaivautua niitä myymään. Epäilen kovasti että mennään ennemminkin nollaa kuin miljoonaa kohti noiden kryptojen kanssa.

Aina jotkut harvat voittavat lotossa muiden kustannuksella.

12 tykkäystä

Puuttuu myös Eurojaskarivi vuodelta 2019 joka pelattiin Siilinjärvellä kahden euron hintaan ja voittopotti oli huimat 92 miljoonaa euroa.

Bitcoinin tuottoa kannattaa mietti vasta siltä ajalta kun se on ollut sijoitustuote eli jostain vuodesta 2011 eteenpäin.

20 tykkäystä

Itse en pidä noita veikkauspelejä sijoittamisena, vaikka eikös suuri osa suomalaisista pidäkin sitä parhaana keinona rikastua.

1 tykkäys

Sen verran lisään etten itse olisi myöskään lähtenyt Bitcoiniin, en silloin enkä nyt. En ymmärrä siitä tarpeeksi ja kiinnostusta sen ymmärtämisen kasvattamiseen ei myöskään ole. Kaikki kunnia ja yläfemmat kaiken maailman Mikoille. Lähinnä tuosta tuli vain tuo holdaamisen vaikeus mieleen jos jostain kumman syystä olisin kelkkaan hypännyt.

4 tykkäystä

En usko että kukaan tällä foorumilla pitää lottoa sijoittamisena.

Kuitenkin jostain syystä sinun mielestä tämä on sijoittamista. Bitcoin on kyllä ollut jo pitkään sijoituskohde mutta 2009 paypal transaktio joltain foorumi tutulta ei minusta sitä vielä ole.

Bitcoin was originally worth next to nothing.

The transaction that first gave Bitcoin monetary value was in October 2009, when Finnish computer science student Martti Malmi, known online as Sirius, sold 5,050 coins for $5.02, giving each Bitcoin a value of $0.0009 each.

The exchange took place on PayPal

7 tykkäystä

Minullapa onkin yksi tuttu jolla on bitcoin lompakossaan (tai jossain sellaisessa) kaksi bitcoinia. Ostettu joskus kivikaudella mut kaveri on täydellisesti unohtanut salasanan eikä pääse näihin käsiksi.

Terminologia ei ole tuttua mutta joku säilytyspaikka kuitenkin. Ei mikään kaupankäyntialusta.

Puhuuko kaveri palturia? En tiedä, voi olla, mutta kovin alkaa savu nousta korvista kun asiasta hänelle mainitsee.

15 tykkäystä

Holdaaminen ei todellakaan ole helppoa. Kurssiliikkeet ovat sen verran isoja, että isommalla potilla ne todellakin tuntuvat. Ensimmäinen euromääräinen suuri lasku huippujen jälkeen on varmaan se pahin, sen jälkeen ne seuraavat uusien huippujen jälkeen eivät enää tunnu niin pahalta.

1 tykkäys

Mulla saattaa jo sama tilanne. Työkaveri esitteli bitcoin-ajatusta joskus v. 2010 tienoilla, miten lompakko luodaan jne. Se teki itelleen ja hankki kokeeks muutaman bitcoinin (on luopunut niistä ajat sitten). Ja on lähes satavarma että mäkin olisin kans sillon hankkinu niitä muutaman ja jättäny asian sikseen. En kyllä ees tiiä miten tota voisin selvittää (tietokonekin vaihtunu monta kertaa) niin en oo jaksanu koko asiaa miettiä. Se on varmaa, että jos oisin hankkinu ja ollu jotenkin aktiivinen niiden kanssa, olisin tyytyny tuottoihin jo kauan sitten. En mä saa osakkeitakaan nyt holdattua kun max 100 % nousuihin asti :grin:

9 tykkäystä

No kerro nyt sitten minulle, että mitä Bitcoiniin sijoittaminen on, jos se ei kerran ole sijoittamista? Ja vastaukseksi ei käy se, että sun mielestä se on lottoamista. Bitcoinin kanssa voi treidata, hodlata - nykyään jopa sijoittaa etf:ien kautta isossa maailmassa. Älä nyt vaan väitä, että esimerkiksi Blackrock tarjoaa Bitcoin-etf:llään lottoriviä asiakkailleen.

Bitcoin sijoituskohteena ei ole mun mielipide, vaan ihan kylmä fakta.

9 tykkäystä