Jotenkin musta tuntuu, että kumpikohan meistä ei tunne markkinamekanismeja? Jos haluat tukea hakea 85v kaverin tarinoista. Shortit otetaan mahdollisimman varhain eikä pohjalta minun pelikirjassa.
Olisi kanssa kiva tietää mikä tuossa olisi ollut shorteille katalyytti.
Mä en sitä chartista näe mutta se ei tarkoita ettei sitä voisi olla
Voin jonkun verran jatkaa keskustelua - oliko kysymys minulle? Daily TC down, volume yli ma20 5pv peräkkäin. Itse shorttasin vasta 5935 breakdownista. Suljin tuossa MA200 breakdownissa, taisi olla 5705. Tein omalla tasolla 3kk voiton suhteessa koko vuoden tavoitteeseen.
Ei ollut kysymys sinulle. Tarkoitin tuota 5510 leveliä.
Mikä siinä olisi shorteille katalyytti.
Taidanpa lopettaa tähän kommentoinnit. Alkaa mennä asiattomaksi keskustelu.
Novo Nordisk kiinnostelis. Mielestäni fundankin pitäs alkaa kantaa eli vois olla ostohinnoissa. Ni lähinnä mietin että vieläkö downtrend saa TA näkökulmasta jatkoa. Tai minkälaisia tuki / vastustasoja näette?
20.12. tultiin tosi isolla volumella alas, yleensä pidemmän laskutrendin alku. NYSEssä tuossa kohtaa kurssi tekee myös ison gapin.
toisaalta 520-550 taso heinä-elokuulta 23 näyttää demand zonelta joka sopivasti undercutattiin äskön ja sieltä ponnistettiin takaisin rangeen.
vaatisi jotain positiivista triggeriä, että tuota gappia ihan pian päästäisiin kuromaan kiinni?
Itse olen seuraillut NOVO:lla tätä viikkotason kuvaajaa. Ennen kuin se menee tuon laskevan linjan yli en tunne kovin suurta fomoa. Se pyörinee nyt tuossa 200MA (punainen viiva) hoodeilla varmaan seuraavan kuukauden, jos ei mitään dramaattista tapahdu.
Terve mestarit! Aika moni eurooppalainen firma on nyt noussu trendiviivansa ylle. Miten ajattelette/arvotatte aukkoja, mitä tässä ripeessä nousussa saattanut tulla? Entä onko vaikutusta minkälaisesta kanavasta breakout tullut? Onko vaan parempi seurata momentumia ja trendiä ja olla huomioimatta aukkoja ja, mikäli tulee esim. daily tc, niin siinä vaiheessa alkaa epäillä mahdollisen aukon täyttöä? Ja todennäköisesti aukot tämän trendiviivan tai tukitason yläpuolella suuremmalla todennäköisyydellä täyttyy kuin alapuolella? Pari firmaa:
BASF Saksasta
Wacker Chemie Saksasta
Entä mitä mieltä lisäksi Siilin mahdollisesta bull flägistä? Aika reikänen tanko, mutta jonkunlaisella volyymillä nousu kuitenkin tehtiin
Euroopasta kyllä löytyy nyt aika tuhdisti isoja trend flippejä omaan silmään, tuossa taas muutamat hyvät. Toki kaikki on aikajänteestä kiinni, pari ylempää aika extended, joten pull backia voi markkina noihin antaa.
Mutta iso kuva kiinnostaa aina itseä enemmän, kun aikajänne enemmän kuukausia kuin päiviä tai minuutteja.
Siili omasta mielestä näyttää myös kääntyneen, tarvitaan toki vähintään toinen solid osari, että saadaan sentimentin käännös myös isommin markkinoilta.
Toki sillon otetut positiot joutuu varmasti ottamaan hieman kalliimmalla. Katsellut tuota samaa lippua Siilissä myös itse ja ison kuvan käännöstä.
Eiköhän se tässä kevään aikana selviä, saadaanko tuohon tukeva pohja loppuvuodelle, itse annan käännöksen puolelle ääneni.
Hei! Miltä Alibaba näyttää teknisesti? Dailylla ja weeklyllä HH-HL-HH. Lähdetäänkö seuraavaksi tekemään HL vai löytyykö puhtia korkeammalle lyhyellä aikavälillä?
On tuo jonkinlainen flag, aika lyhyt, alle 3 viikkoa vielä. markkina on myös korjausliikkeessä, monet flagit nyt viimeaikoina on feilanneet. kts. esim äsken mainittu BABA tai ACMR. 2/5
TA:sta en oikein mitään ymmärrä, mutta Evolutionin tilannetta mietin, että jos breikkaa viivan seuraavina päivinä niin aletaanko olla positiivisen puolella?
Hieman “varmempaa” on seuraavanlainen tilanne ja sen tulkinta Evon suhteen.
Huomaat kuvasta vasemmalta kurssin trendasessa liukuvien alla. Kun yrittää nousua, myyjät palaa markkinoille ja trendi jatkuu. Kiinnitä huomiota laskun nousuyrityksissä, että kurssi kyllä nousee liukuvien päälle pompuissa, mutta lähtee testaamaan liukuvia alaspäin, ja hinta ei pidä “testaus” on vain samaa laskutrendiä.
Käänteen metsästys on hyvin vaikeaa ja trendi ei käänny yleensä kevein perustein, joten pitäisi jotenkin saada “varmuutta” että ollaan nousemassa.
Kuvalla oikeassa tärkeä huomio on, että kurssi testaa taas liukuvia ja siirtyy niiden päälle (oikea järjestys:kurssi päälimmäisenä, 10pvä, 20 pvä liukuvat)ja merkittävä asia on kun kurssi tekee “nousuyrityksen” jälkeen korjauksen…mielellään pienen ja lyhytaikaisen. Kurssi testaa alapuolisia liukuvia ja jos ne pitää hyvin ja syntyy korkeampi pohja, jolloin korjaus jää pieneksi ja nousu jatkuu. Ehkä uusi trendi on alkanut. Volyymia pitäisi saada nousupäiville 20-50% yli keskiarvon, jotta voitaisiin tulkita trendiä vahvaksi ja rahastoja myös ostamassa. Pikkufirmoissa volyymit voi johtua ihan piensijoittajistakin…ei vahva signaali.
Käänneyhtiön metsästyksen vaikeus on siinä, että osto tehdään vasta kalliimmalla. Eli on seurattava kurssia ja odotettava, että hinta on noussut korkeammalle, jotta voidaan ostaa oikealla hetkellä oikeaan hintaan…ei siis halvalla tai pohjalla. Ei mikään helppo rasti, mutta näin se menee.
Saako täällä kysyä indeksitason tekniikasta? Kysyn silti.
Huomasin että S&P 500 meni päivätasolla 50 liukkari läpi 200:sta. Oliko tämä nyt tässä tilanteessa karhuisa vai härkäisä vai mikään signaali? Viimeksi näin tapahtui Venäjän hyökättyä 2022.
Vaikeahan tuosta on iloita. Kannattaa seurata vahvistaako signaali itseään…iso myyntiaalto vaikka ennen pääsiäispyhiä. Vai haihtuuko ja markkina alkaa kipeämään ylös.
Markkinan sisällä on aina sektoreita, jotka trendaa vahvemmin kuin itse markkina keskimäärin, mutta pahoissa myyntiaalloissa tahtoo kaikki mennä vessasta alas.
Tilanne poikkeaa siinä mielessä tuosta, että nyt ollaan oltu kuitenkin 200 alla (itse asiassa molempien alla) jo jonkin aikaa? Ihmettelin vain kun ei ole mistään muualta vielä hypännyt silmille ennustuksia liittyen tapaukseen. Että onko tapaus olleenkaan.
Signaali siellä toinen täällä. Käänteiden havaitseminen on aina vaikeampaa, kuin tunnistaa trendi keskellä trendiä. Viikojen sisällä ollaan varmaan viisaampia, että onko laskua vai nousua.
Mikään tekninen indikaattori ei toimi Trumpin mielenmaailman tulkitsemiseen…kaveri voi saada vaikka ja mitä päähänsä ja sitten mennään suuntaan tai toiseen.
Tässä oli hyvä artikkeli ilma maksumuurii tuosta rististä. (Eipä päässy enää lukaseen)
Lainaus toisesta lähteestä, jossa taitanee olla oleellisin mitä tuolla oli.
" In a note analyzing nearly 100 years of data, Paul Ciana, a technical strategist at Bank of America Corp., wrote that in 52% of the time that this pattern occurred, the average losses stood at a mere 0.5%, according to the report.
Ciana adds that while death crosses have been “inconclusive overall,” there is one critical tell, whether the 200-day moving average at the close has fallen for the past 5 trading days. This indicates that there is more room for “stocks to drift lower in the immediate future,” as reported by MarketWatch. "
Itse siirryin hieman varovaisemmaksi, mutta Trumpin sekoilut voi lakata yhtä äkisti ku alkoivat ja tämä ei välttämättä tarkoita satojen päivien laskumarkkinaa.
Mut sell-in-may and go-away