Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Moneltas nuo indeksien futuurit taas alkaa päivittymään?

Klo 1.00 alkaa kaupankäynti huomenna yöllä (E-Mini S&P 500 ja E-mini NASDAQ 100)!

2 tykkäystä

Sepen futuurit alkaa pyörimään muistaakseni 1.30 ensi yönä. Vai oliko 2.30?

Edit 01 olikin kuten @Johannes_Sippola sanoi

1 tykkäys

Hölmö kysymys, joka varmaan pitäisi tietää. Olen ihmetellyt mitä tämä e-mini tarkoittaa jenkki-indekseissä, voisiko joku selventää :see_no_evil:?

Sarjassamme yksinkertaiset mutta silti kiehtovat kysymykset. Katselin pörssikalenterista tilipäätöstiedotteiden aikatauluja (Inderes Pörssikalenteri | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus) ja huomasin että seuraavat kolme torstaita ovat tälläkin kertaa suositumpia kuin muut viikon päivät.

Onko tälle anomalialle jokin historialllinen syy, jota en vain tiedä? Vai onko tuo vaan tulos siitä, että maksmoidaan valmistautumisaika viikon aikana ilman, että menee perjantai-illan duuniksi vastailla kyselyihin?

3 tykkäystä

Onko täällä OP-Private banking asiakkaita? Kokemuksia ?

1 tykkäys

Mulle on ehdotettu privaattia mutta olen kieltäytynyt. En nyt siis vastaa kysymykseesi, vaan heitän myös kysymyksen mahdollisille minkä tahansa pankin private asiakkaille: Miksi kukaan haluaa private asiakkaaksi ylipäätään? Olisi saanut vähän hienomman luottokortin ja jotain henkilökohtaisempaa sijoitusneuvontaa kai (en muista enää tarkkaan) mutta iso kk maksu ei kiinnostanut. Osaan hoitaa omat sijoitukset ja hienommalle muovirahalle en keksinyt tarvetta. Kai siinä jotain muitakin etuja oli mutta en kokenut mitään tarpeellisiksi

2 tykkäystä

Osuuspankin nettisivuilla ei oikein ollut mitään konkreettista siitä että miten säästää vakuutusmaksuissa ymv jos keskittää OP Private banking palveluun. Platinum kortilla pääsee lentokenttien loungeihin mutta ei lukenut mitään mitä kyseinen palvelu maksaa jne. Ajattelin jos keskitän kaikki vakuutukset ja sijoitukset Osuuspankkiin että onko mitään hyötyä varsinaisesti, onko mitään kunnon alennuksia vak maksuissa esim?

Tuleva(toivottavasti jo piakkoin) Nordnet private banking asiakas. Heillä ei ole kiinteitä kuluja mutta saa pysyvästi halvemmat hinnat. Myös nopeampaa palvelua ja mahdollisia henkilökohtaisia diilejä.

4 tykkäystä

Siirrän tämän tänne @TP100 :

Ja @Pullataikina vastaus:

1 tykkäys

Tuo Nordean investor oli joo eilen ihan sekaisin ilta ysin jälkeen. Vain osa toimeksiannoista meni perille. Meinasi hermo mennä kun kerrankin kun vähän harjoittelee treidaamista jenkkiosakkeilla niin palvelu sulaa alta…

1 tykkäys

En ole OP:n Private Banking asiakas, mutta sain vuosia sitten kutsun tulla juttelemaan sijoituksista. Sijoitusneuvoja oli bongannut rahat tililläni ja suositteli sitten minulle OP kehittyviä markkinoita. Kyselin neuvojalta onko tutustunut salkkuuni portfolioon ja miten sijoitus siihen sopii niin meni vähän vaikeaksi. No hiukan koulutin neuvojaa kerroin, että minulla Vanguard Emergigng Markets ETF. Laitettiin sitten yhdessä käyrää päällekkääin ja katseltiin Morning Staria. Kyselin perusteita miksi OP:n tuote olisi parempi ja niitä oli aika hankala löytää.

Panin asiasta sitten palautteen OP:hen niin, että jos meinaa sijoitusneuvontaa antaa niin neuvojan olisi syytä tietää mitä salkussani sillä hetkellä on. Palautteen jälkeen sain nimetyn henkilön sijoituksiini ja suoran puhelin numeron hänelle. Olen henkilöltä kysellyt mm. ETF joita ei ole tarjonnassa ja sitten joitakin osakkeita ja olen saanut osoitteen mihin pyydellä osakkeita ja lisäävät, jos pyyntöjä tulee riittävästi. Olen kysellyt eräässä tapaamisessa sitten mahdollisuutta ostaa USA ETF, mutta vastaus tuli sellainen kierrellen kaarrellen. Tuo voisi olla etu, joka mahdollisesti Private asiakkailla löytyy. Muuten nuo keskustelut on olleet sellaista hymistelyä. Henkilö näkee, että minulla ETF:ää salkussa ja molemmat tietää, että aktiiviset ovat tutkitusti huonompia. Riskistä kävimme keskustelun ja salkussani voisi molempien mielestä olla enemmän riskiä.

Itse olen nykyään Nordnet Private Banking asiakas. Alhaisemmat kustannukset ja sitten Inderes palvelun saa maksutta. Ihan merkittäviä etuja.

17 tykkäystä

Aika monilla palstalaisilla tuntuu olevan useampia AOT-salkkuja ja usein vielä OST-salkku kyljessä. Onko jossakin listattuna nopeasti useamman salkun taktiikan plussia ja miinuksia?

Itsellä AOT (yli 90 % sijoituksista) ja OST (alle 10 % sijoituksista) nyt Nordnetissa, mutta olen harkinnut AOT:n pilkkomista Osuuspankkiin ja/tai OmaSäästöpankkiin siitä syystä, että helpottaisi sijoitusasuntolainakuvioita, kun voisi pantata jonkun pienen kulman osakesalkusta ainakin väliaikaisesti.

Osakesalkun panttaamiseen tietysti jo itsessään liittyy riskejä, mutta nyt kaipaisin vain yleisluonteista katsausta siihen, että mitkä ovat useamman välittäjän/salkun plussat ja miinukset. Itselle tulee mieleen lähinnä:

  • vaikutus superluoton käyttöön
  • salkun pilkkomisen kustannukset
  • kokonaisuuden seuranta useampaa välittäjää käytettäessä hieman vaivalloisempaa

Eiköhän se suurin syy ole, että yhden salkun tapauksessa kaupat menevät FIFO-periaatteella. Useammalla AOT:lla laput voivat olla ns. pitkässä pidossa yhdessä salkussa, mutta lyhyen aikavälin hyviä ostopaikkoja voi hyödyntää veivaukseen toisen salkun avulla.

10 tykkäystä

Salkkuja voi olla useampi :wink:

No se oli tiedossa, se ei ilmennyt viestistäsi, että oli toinen salkku. No mutta tämä sitten tyhjänpäivänen keskustelu :smiley:

Tuli mieleen kyhäillessäni excelillä ostosuunnitelmaa, että onko jotain sijotussuunnitelman toteuttamisessa helpottavaa sovellusta? Vai mikä olisi helpoin tapa toteuttaa joka kuukausi hajautetut ostot? Onnistuuhan tuolla excelillä taulukoita tekemään, mutta jos olisi joku helpompikin/visuaalisempi tapa.

1 tykkäys

Haluaisin kysyä fiksummilta minifutuureista/unlimited turboista. Olen tässä nyt lähiajan koettanut nuita opiskella ja pienelllä summilla kokeillutkin harjoitteeksi. Jotenkin kuitenkin tuo hinnan ja vivun kertoimen laskeminen ei nyt itsellä mene “kaaliin”.

Otetaan esimerkiksi vaikka Tesla, turbo long-listalta. Rahoitustaso on 121,00€ ja hinta 31,53€, niin mikäs kummassa tämän hinnan ja vivun laskukaava nyt on? Koittanut asiaa tässä tutkiskella ja Nordnetin omassa videossa esitetään asia (kohde-etuuden hinta - rahoitusosuus) + riskipreemio = unlimited turbon hinta. Nyt Teslan hinta euroissa karekeasti 728,98€ - rahoitusosuus 121€?, niin eihän tämä lähellekkään osu tuota turbon 31,53€ hintaa. Jos joku saisi selvennettyä, mitä en tässä nyt ymmärrä, niin olisin kiitollinen! :slight_smile:

Jos haluan siirtää Nordeasta osakesäästötilini Nordnetiin, kuuluuko tähän 40e hintaan kaikki mitä osakesäästötilillä on, eli ulkomaisistakaan osakkeista ei mene lisäkuluja? Luin tällaisen artikkelin, mutta halusin varmistaa vielä, jos täällä olisi kokemusta.

Tilin siirtämisestä kilpailijalle sen sijaan veloittavat kaikki. Hinta vaihtelee Danske Bankin sadasta eurosta Nordean 40 euroon. Tällä hinnalla siirtyvät kotimaiset osakkeet, rahavarat ja saldotiedot.

En saa selvää tästä Nordean hinnastosta, toisin sanoen en siis tiedä meneekö tuo 68e/per yhtiö, kun sitä siirtää. :sweat_smile: