Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Liittyy varmaan tuohon talletukseen. Nuo käppyräthän yleensä sekoilevat hetken aikaa kun tekee talletuksen, mutta sitten järjestelmä hoitaa asian kuntoon. Tässä varmaan tuoton laskennassa osui eri päiville talletus ja korjaus tai jotain. Aspa varmaan hoitaa jos laittaa sinne viestiä.

2 tykkäystä

Miksi niin moni täällä sijoittaa suomalaisiin osakkeisiin? Ymmärrän että kotikenttäetu puoltaa niihin sijoittamista, mutta jos Suomen kasvu on hyvin mitätöntä ja perustuu lähinnä velkaantumiseen, niin eikö tuottoa kannattaisi hakea muualta?

1 tykkäys

Olemme Inderesin foorumilla, tarvitseeko tästä enempää sanoa?

Tämän voi mielestäni yleistää ihan hyvin koskemaan Suomea muutenkin: “kotikenttäetu” ja laadukas analyysi, mitä tuulipuvut voivat peesata.

4 tykkäystä

Vaikka yhtiöt ovat kotimaisia niin aika harvalla se pääasiallinen kasvun ajuri on Suomen talouskasvu. Merkittävä osa yhtiöistä toimii globaalisti ja Suomen osuus liikevaihdosta on hyvin pieni silloin. Ei toki koske kaikkia.

11 tykkäystä

Miten ostatte japanilaisten yhtiöiden osakkeita tällä hetkellä. Buffettin vuodenalun ostot yhtiöistä Mitsubishi, Marubeni, Itochu, Mitsui, Sumitomi vaikuttavat edullisilta suhteessa yhtiöiden historiaan ja kokoon.

2 tykkäystä

Hassu kysymys ja kysyn tätä tosissani, olen säännöllisesti verrannut OMX Helsinki GI:n kulkua sekä muiden indeksien vertailua oman salkkuni päiväkohtaiseen/kellonaikakohtaiseen kehitykseen. Aina aamuisin, jos olen indeksiä johdossa esimerkiksi kello 10-11 vaikka noin 0,5%, niin usein yhden kahden aikaa indeksi on ottanut mut kiinni. Jos olen indeksien kanssa samoissa, niin indeksi on jo päivällä selkeästi edellä. Lyhyesti mun salkulle tuntuu olevan aamu vahvinta aikaa verrattuna indeksiin,

Mun salkussa pyörii keskimäärin 15 yhtiötä, hajausta on kohtalaisesti, mutta salkkuni on keskimääräistä riskisempi ja ehkä pienyhtiöpainotteisempi. Pitää ruveta alkaa tarkemmin seurata pienempien ja riskipitoisempien osakkeiden kellonaikakohtaista kehitystä, kai niillä jotenki pelataan aamusta ja innokkaasti… sit homma väsähtää niissä päivän edetessä. :joy: Mulla on neljä näyttöä käytössä töissä, joten salkkua tulee vilaistua pari kertaa tunnissa, ihan huvikseen vaan, mutta täytyy ruveta tekemään jotain taulukkoa tai vastaavaa.

Anteeksi, pitkä hassu höpötykseni. Onko jollain käsitystä, miksi oma salkku on vahva verrattuna indeksiin aamulla, mutta päivää kohti mentäessä indeksi ottaa kiinni? Mitä erilaisia syitä voisi olla? Ei ole tärkeä asia, mutta kiinnostaa vaan. :sweat_smile:

2 tykkäystä

Hei,

Onkohan tämä oikea paikka kysyä? Nyt tarvisi aloittelija kipeästi neuvoja. Ostin ja myin vuonna 2020 paljon osakkeiden osia Revolut-sovelluksessa. Kuvittelin, että niistä saisi samanlaisen raportin vuoden lopuksi kun suomalaisten pankkien sijoitusrahastoista on saanut, joissa näkyy myyntivoitot ja -tappiot. Kävi ilmi, että Revolutissa ei ole tällaisia raportteja. Ainoastaan näkee, millä summalla on ostanut ja myynyt, mutta voittoja ei ole ilmoitettu. Nyt olen itkua vääntämässä veroilmoituksen kanssa. En ymmärrä ollenkaan, kuinka raportoida näitä myyntejä. Ei ole kovin isoista summista kyse, muutamien kymppien myynnistä silloin tällöin. Mutta en parhaalla tahdollakaan osaa laskea myyntivoittoja, kun osto ja myyntisummat ovat erisuuruisia, enkä ole myynyt kaikkea kerralla. Miten tässä voi edetä? Voiko verottajalta pyytää sakot tai veronkorotuksen, kun on tullut tehtyä tyhmyyksiä eikä osaa raportoida veroja. Osto- ja myyntitapahtumia on kaiken lisäksi paljon, joten niitä ei helposti laske.

2 tykkäystä

Hei,

Minua kiinnostaisi tietää, millon QT lisätään Nordnet Indeksirahasto Suomi -Rahastoon? Mikäli se on jo niin en vain ole nähnyt uutista muutoksesta.

Pyydä ensikisi verottajalta kaksi viikkoa lisäaikaa veroilmoituksen palauttamiseen.

Seuraavaksi paukuta ne exceliin, jolloin saat aika lailla valmista lopullista pähkäilyä varten. Mikäli et saa ihan täsmälleen, niin kerro se verottajalle ja ilmoita syy ja mielestäsi suurin mahdollinen virhe. Mikäli on tosiaan pikkusummista kyse, niin tuskinpa verottaja sua mitenkään rankaisee.

Hämmästyttävää kyllä, verottaja on nykyään yksi Suomen parhaista asiakaspalveluorganisaatioista.

7 tykkäystä

Sen jälkeen, kun/jos Qt nousee OMXH25-indeksiin.

Indeksin muodostustavasta voit lukea esim täältä: https://indexes.nasdaqomx.com/docs/Methodology_OMXH25.pdf

Kiitos vastauksesta ja hyvästä vinkistä pyytää lisäaikaa. Sekään ei tässä tilanteessa taida auttaa, kun en tiedä edes mitä minun pitäisi paukuttaa exceliin. Siis minulla ei ole minkäänlaista käsitystä, miten saamistani dokumenteista voisi laskea voitot. Ymmärtääkseni Revolutin tiliotteissa näkyy ainoastaan summa, jolla on ostettu tai myyty ja osakkeen arvo sillä hetkellä. Mutta jos olen ostanut ja myynyt aivan erikokoisilla summilla, silloin noita ei voi yksinkertaisesti lisäillä tai vähennellä. Minulla ei ole aikaa eikä osaamista tähän. Mielummin maksaisin verottajalle reilustikin ylimääräistä, haluaisin vain tästä painajaisesta eroon.

Jos sulla on kaikki ostot ja myynnit kappalemäärineen ja summineen, niin Fifo -periaatteen mukaan käy jokaisen kaupan läpi.

Eli jos ostit aluksi 10 osaketta ja hetken päästä myit 5, voitto on 5 myydyn ja 5 ostetun välinen erotus.

Tämän jälkeen ostit 5 osaketta lisää ja hetken päästä myit 5 osaketta, tässä kohtaa myit alkuperäisestä 10 osakkeen satsista viimeiset 5 kappaletta ja nyt vertaat alkuperäistä ostohintaa siihen hintaan millä nyt myit.

Tämän jälkeen salkussasi on 5 osaketta tuosta toisesta ostosta jäljellä.

2 tykkäystä

Mene veroilmoituksen ja tiliotteen kanssa verotoimistoon ja kysy heiltä neuvoa veroilmoituksen tekoon. Näin menetellen et syyllisty väärän tiedon antamiseen tai tiedon salaamiseen.

1 tykkäys

@Sener on oikeassa. Jos on jotain epäselvää, niin laita kuva tiliotteesta näkyviin (peitä haluamasi henkilökohtaiset tiedot), niin eiköhän käypä ratkaisu löydy, jos tuo Sener’in ehdottama tapa ei syystä tai toisesta käy.

On varmaan kysytty usein, mutta ei osunut silmään aiemmista viesteistä.

Oli sattunut salkkuun pari niin pientä positiota että niiden tilille maksamat osingot olivat luokkaa 2-5€. Näistä ei ole pankki (OP) pidättänyt veroa lainkaan. Kaikista isommista osingoista verot ovat menneet automaattisesti. Onko näillä miniosingoille jokin verottomuusraja ? Ei tuntipalkoille pääse jos joutuu kaikki osingot tutkimaan onko verot maksettu ja sitten ilmoittaa ne erikseen…

1 tykkäys

Onko täällä foorumilla joku muuttunut olennaisesti kun tietyissä ketjuissa lukee (osa 2)? Olen ollut täällä viimeeksi paljon Tammikuussa 2021.

Käyttäjiä tullut paljon lisää ja ketjut ovat pidentyneet. Ne päätettiin katkaista ja aloittaa tietyt uudet ketjut osa 2 nimellä.

2 tykkäystä

Asia selvä. Kiitos paljon selvennyksestä!

2 tykkäystä

Kysyin vähän aikaa sitten asiasta Nordealta. Tässä vastaus:

Kiitos viestistä.

Osingoista ei peritä ennakonpidätystä mikäli sen määrä on alle 20 euroa. Ulkomaisten yhtiöiden osinkojen osalta verotus riippuu yhtiön kotimaasta.

Kyllä sen varmaan joutuu itse huolehtimaan sitten vuoden päätteeksi.

Nordnet mielestäni ottaa normaalin ennakonpidätyksen myös pienemmistä summista.

Kiitos. Onpas erikoinen käytäntö jos nämä pitää itse ilmoittaa. Varmasti monelta jää helposti ilmoittamatta kun tuollaisia 1-2 euron summia edes huomaa tulleen tilille. No ei näistä summista varmaan linnaan joudu vaikka jääkin verot maksamatta.

1 tykkäys