Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Osaisiko joku sanoa, miten saisi kaikista fiksuiten ja helpoiten selville Nordnetista sen, että tuotot vs. tappiot tietyltä ajanjaksolta? Tappioiden vähentämisiä tässä pohdin.

9A raportti?

image

Aukeaa vanhalle puolelle. Siihen voi sitten säveltää aikajakson miltä haluaa. Vakiona tämän vuoden tapahtumat.

Ja siis 2020 sieltä löytyy vaikka Nordnetin sivu puhuu tuossa vielä 2019 vuodesta :smiley:

lienee suora linkki.

Hienoa, kiitos! Tuota en osannutkaan linkin otsikon takia katsoa :slight_smile:

Jos ostat yritystä X 10e hinnalla, koska 1e (10%) osinko houkuttelee. Mutta arvo nouseekin 40euroon ja osingon pysyessä samana, on se nykyään 2,5%.

Jos et itse näe että osinko tai hinta olisi nousemassa, tyydyt tuohon 2,5% tuottoon tulevaisuudessa. Jostain syystä sijoittajat toisinaan kuitenkin laskevat osinkotuoton omalla hankintahinnallaan (10%) ja jäävät “nauttimaan” tästä tuotosta (2,5%).

Eli jos luulen saavani jostain muualta yli 2,5% tuoton, niin myisin pois enkä jäisi nauttimaan osingoista, vaikkakin verot realisoituu myytäessä.

Loppu osaa viestistäsi en oikein ymmärtänyt

1 tykkäys

Sanotaan, että ostat osinko-osaketta viidessä erässä, joka kerta 100 kpl:

  • Eka @ 2 € ja osinko 0,15 € ostovuonna
  • Toka @ 2,5 € ja osinko 0,15 € ostovuonna
  • Kolmas @ 3 € ja osinko 0,2 € ostovuonna
  • Neljäs @ 3,5 € ja osinko 0,2 € ostovuonna
  • Viides @ 4 € ja osinko 0,2 € ostovuonna

Niin nyt tuon ekan satsin (20 % koko positiosta) arvo olisi +100 % (2 € → 4 €). Voittohan olisi tosi jees siinä, mutta kannattaisiko sitä myydä, koska osinkoa siitä saa periaatteessa 10 %. Toki jos löytyy toinen osake, josta saa yli 10 % (heh heh).

Mutta sitten jos onkin niin, että tuon ekan satsin osinko onkin 6 %, niin voisi hyvinkin löytyä esim. 7 % osinkoa tuottava osake.

Miksi laskisit osinkotuotto-% hankintahinnasta etkä nykyarvosta?

4 tykkäystä

Älä ankkuroidu ostohintaan. Saat osinkoa tuosta 2€:lla ostetusta omistuksesta 5% koska sen arvo on nyt 4€ ja 0.2€/4€*100% = 5%.

2 tykkäystä

Joo, verotus tosiaan menee tuolla Fifo-periaatteella(First in,first out), mutta jos teet kauppaa osakesäästötilillä, niin voit laskea ihan mieleiselläsi tavalla ostoerät. Kannattaa ainakin aluksi pitää omaa kirjanpitoa, vaikka useimmat välittäjät tarjoavatkin raportointipalvelun ja tiedot menevät suoraan verottajalle.

1 tykkäys

En ihan ehkä suoraan osu ketjun aiheeseen, mutta: olen menossa kouluun tässä syksyllä. Haen tukia kelalta (opintotuen kerkesin jo laittaa) ja asumistukea pitäisi vielä hakea. Eniweis, miten nämä osakemyynnit ja kela toimii… Putoaako tuet ihan olemattomiin, jos alan veivaamaan osakkeita opiskelun aikana? Ei nyt välttämättä ihan nykytahdilla tulisi veivailtua, mutta muutama lappu on mitä oli ajatuksena myydä tässä vielä suht lähitulevaisuudessa.

Tietty pienen summan saa tienata /kk, mutta se taitaa koostua siitä myyntihinnasta, ei niinkään voiton osuudesta? Suurinosa jenkkilappuja nordnetissä, niin en kyllä ala myymään pienissä osissa, kun menee se 17$/kauppa… Kuulostaa kyllä tyhmältä, jos se koostuu siitä myyntihinnasta, koska suurinosa siitä varmasti on sitä omaa sijoittamaa rahaa.

Tälläistä en tullut yhtään ajatelleeksi ja en haluaisi näillä ‘tuotoilla’ alkaa elättämään itseäni.

Jos tarvitset tarkennusta jostain niin yritän parhaani mukaan, kiitos ja anteeksi sekavasta tekstistä.

Tuotot taitavat vain vaikuttaa tukiin, mutta kannattaa kysyä suoran kelalta.

https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg5xtoqDw6Wf/content/uusi-osakesaastotili-vaikuttaa-osaan-etuuksista

https://www.kela.fi/omat-tulot-mitka-tulot-huomioidaan

“Osakesäästötilistä tulee opintotuessa huomioitavaa tuloa vain, jos tililtä nostaa rahaa ja tili on voitolla. Vain tuotot huomioidaan tulona. Jos tuottoja on paljon, osakesäästötililtä ei ehkä kannata nostaa rahaa opiskeluaikana. Jos tili on tappiolla, nostosta ei tule opintotuessa huomioitavaa tuloa. Luovutustappiot voidaan siis vähentää myös opintotuessa huomioitavasta tulosta, kun arvopaperikauppaa tehdään osakesäästötilillä. Tappiolliset nostot eivät kuitenkaan vaikuta opintotuessa huomioitavan vuositulon määrään.”

Oletan tässä siis että arvo-osuustiliä kohdellaan samalla tavalla kuin OST.

1 tykkäys

Tässä koosteena sulle vastauksia:

  • Opintotuki ei ole tulosidonnainen, eli summa on vakio riippumatta tuloistasi.
  • Voit katsoa Kelan sivuilta, paljonko voit vuodessa tehdä Kelan tulkitsemaa voittoa ilman, että joudut maksamaan takaisin. Jos nostat 9kk opintotukia vuodessa, tuo lukema on jotain 10500e paikkeilla (suunnilleen, luvun heitin muistista).
  • OST:lla Kela ei koske myyntivoittoihin ja luovutustappioihin. Voit veivata niin paljo ku huvittaa, kunhan et nosta tililtä mitään pois opiskeluaikana. Ainoa huomioitava asia OST:lla on osingot, sillä ne Kela huomioi pääomatuloksi, jotka vaikuttavat asumistukeen.
  • AOT: Kela huomioi vain myyntivoitot, ei luovutustappioita. Esim. Olet ostanut yhtiötä X 1000e ja se on on noussut arvoon 1500e sekä yhtiötä Y 1000e:lla, jonka arvo laskenut 500e. Myyt molemmat pois. Nyt sun tilin saldo on edelleen 2000e, mutta Kela huomioi vain voiton eli ajattelee että olet tienannut 500e. Osingot Kela huomioi myös normaalisti tuissa.
  • Ne tulot mitkä Kela huomioi, vaikuttavat asumistuen määrään. Katso laskurista arvioita.
3 tykkäystä

Viisas Raha 4/2020 lehdestä poimittua" kelan perusturvaetuuksien maksimitasoon pääsee noin 700€ kuukausituloilla. Tulojen kasvaessatuet pienenevät lineaarisesti, mutta ansiotuloista voi tehdä kuukausittain 300€ vähennyksen. Kuukausitulo lasketaan keskiarvona.

AOT-tili minulla on. Opintolainaa en itse ota, mutta opintorahan saan. Jos myyntivoitot siis ovat max. 700€/kk niin ollaan vielä selvillä vesillä kelan opintorahan ja asumistuen osalta, mutta toki verottaja tästä ilahtuu? Täytyy varmasti vääntää tämä rautatiekiskosta minulle :laughing:

Ensiksi, se opintolaina kyllä kannattaa ottaa. Idioottivarmaa rahaa ilman opintolainahyvitystä ja jos sen saat, niin osittain vielä ihan ilmaistakin rahaa.

Toiseksi, jos saat 700e/kk myyntivoitoista ja nostat tukea 9kk, niin olet kyllä kuivilla jos muita tuloja ei ole. Tämä siis opintorahan suhteen. Ota huomioon että asumistukeen vaikuttaa ansio- ja pääomatulot yhdessä, eli mitä enemmän saat, niin tasaisesti sitä pienempi on asumistuki.

1 tykkäys

Jes, opintolaina kannattaa näillä koroilla kyllä ottaa. Inflaatio syö korot ja vähän päälle.

Juurikin näin. Nykyisellä korkotasolla nostat opintolainaa 20k€, maksat korkoja pari sataa euroa ja saat hyvitystä lähes 7000€. Tuo hyvitys on vielä niin helppo saada jos aikoo opiskella edes lähes normaalivauhtia, kandi+maisterissa pitää valmistua kuudessa vuodessa.

Rahat voi laittaa vaikka jonnekin prosentin korkoa maksavalle tilille (Svea jne), niin ei ole suurta riskiä jäädä häviölle. Sitä rahaa ei tarvitse sijoittaa, mutta mielestäni opiskelijan suurin virhe on jättää opintolaina nostamatta.

2 tykkäystä

Ehkä kuuluu kahvihuoneen puolelle, mutta:

Samaa mieltä. Eniten harmittaa etten nostanut kaikkea mitä olisin voinut. Sijoitin osan ja suurimman osan käytin reissaamiseen. Joka talvi olin kuukauden reppureissaamassa lämpimässä. Ajatuksena, että opiskelija on aikaa mutta ei rahaa. Nyt on rahaa mutta ei aikaa :man_shrugging:

Kun siirtyy työelämään ei takaisinmaksua edes huomaa. Sijoitukset ehtivät tuottaa myös ihan kivasti finanssikriisin jälkinousuissa.

3 tykkäystä

Niin joo, eli tuo opintoraha lasketaan voittojen päälle. Eli saa hieman alle 500€ laskurin mukaan sitten voittoja tulla /kk jotta pysytään alle 700€. Ei ole kuitenkaan varmaa, että myyntivoittoa tulee ja en usko että tapahtuu säännöllisesti.

Opintolainaa nyt tunnutaan suosivan. Ei sitä kyllä tarvitsisi, kun mitä sillä teen, mutta onko se muka silti järkevää ottaa vaikka ei hyvitystä saisikaan? Ei sitä näillä taidoilla uskaltaisi edes sijoittaa lainarahaa :grin:

Siis opiskelija saa tienata sen n.670e/kk. Eli opintoraha+asumistuki+670e. Se 670 voi olla vaikka sijoitusten voitot. Tämä siis opinto kuukausilta. Kuukaudet jolloin et nosta opintorahaa, voit tienata vajaa 2000e/kk. Asumistukeen sillon tokivaikuttaa vuosittaiset tulot. Ehkä tämä jo ollaan käytykin läpi :slight_smile:
Itse olen opiskelija ja nostan kaiken lainan mitä saan, toki osittain tarvitsen sitä. Mä teen samalla hieman töitä, joten mun täytyy olla todella tarkkana tulojen kanssa. Siksi en veivaile sijoitusten kanssa, ostan vaan :smiley: Tältä vuodelta verovapaa alle 1000e myynti tehty, ja jos voittoja rupee kertymään vaikkapa QT:sta tai Kamuxista enemmänkin, niin ajattelin hyödyntää tuon verovapaan myynnin vuosittain…ehkä.

2 tykkäystä

Jos et tiedä mitä tekisit opintolainalla, nosta se silti. Laitat vaikka Svea Ekonomin tuottotilille 1,0 % vuosikorolla. Maksat lainasta korkoa itse jotain 0.05 - 0.5 % riippuen euriborin suuruudesta, eli et käytännössä mitään. Tähän kun otetaan päälle huomioon vuosittainen inflaatio, niin ihan selvää voittoahan tuolla tekee, ihan sama miten päin sen ajattelee. Nyt sillä opintolainalla saa enemmän hyödykkeitä mitä sillon kun maksat sen suunnilleen saman summan takaisin. Niin ja se takaisinmaksuaika: 20 vuotta aikaa ja aika lähtee juoksemaan vasta joskus 1-2 vuotta työelämään astumisen jälkeen.

Itse pääsen työelämään tuossa parin vuoden päästä hyväpalkkaiseen työhön, mutta en todellakaan maksa opintolainaani pois heti vaikka pystyisin. Niin kauan kun korot ovat tätä luokkaa, maksan takaisin vain “minimisummia”. Jos (ja kun) korot sitten jossain vaiheessa nousevat, niin maksan lainan pois.