Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Omxh on tiistaina kiinni.

2 tykkäystä

Jep, maanantaina on vuoden viimeinen pörssipäivä. Tuolta näkee: Osakemarkkinoiden lomakalenteri – Investing.com

Tiistai eli uudenvuodenaatto on kuitenkin pankkipäivä eli jos teki perjantaina kaupan, rahat siirtyvät T+2 -säännön mukaan tiistaina ja ehtivät vielä vuoden 2019 verotukseen.

1 tykkäys

Mun mielestä verot maksetaan kauppapäivän mukaan. Olenko tässä väärässä?

3 tykkäystä

Pitkään olen pohtinut: mitkä ovat parhaita tapoja suojautua koronnousua vastaan? Omissa pohdinnoissa työkaluiksi olen päätellyt pankkiosakkeet korkokatteen kautta, lyhytaikaiset velkakirjat ja kiinteäkorkoiset lainat. Järjestys on satunnainen. Tuleeko muita mieleen?

Korkosuojaus/-vakuutus henkilökohtaisiin lainoihin.

Asuntolainan sitominen mahdollisimman pitkään viitekorkoon tai kokonaan kiinteäksi.

Lainojen (esim valtionoblikaatioiden) shorttaaminen.

1 tykkäys

Tuliko tähän nyt jotakin varmuutta vai pelkästään mielipide :slight_smile: Itseänikin alkoi jo hämäämään hiukan, jos siis huomenna teen kaupan, niin uskomukseni oli, että lasketaan vuoden 2019 verotukseen, vaikka välissä on selvityspäivä.

Ei ole faktaa tarjota mutta olen 100% varma että se menee juuri noin.

3 tykkäystä

Joo, kiitos, tähän lienee luotettava, Kun asiaa alkaa tarpeeksi pyörittelemään pienessä päässään, niin yksinkertainenkin asia alkaa vaikuttamaan monimutkaiselta :slight_smile:

@NukkeNukuttaja


Nordnet Suomi

@nordnetFI

Vuoden viimeinen pörssipäivä on alkanut! ‍ Vielä tänään 30.12. voit vaikuttaa vuoden 2019 verotukseesi tekemällä myyntejä Helsingin pörssissä Lisätietoa: nordnet.fi/fi/palvelut/ve… #vuodenvaihde #pörssi #sijoittaminen #osakesäästötili Aiotko siivota salkkuasi tänään?

3 tykkäystä

Nordnetistä saa tulostettua veroraportin 9A josta helppo katsoa suoraan myynnit ja voitot vuodelle.
Yritin löytää vastaavaa Nordean puolelta mutta ei osu silmään. Onko joku törmännyt? :thinking:

Miten hoivatilojen tarjouksen sai hyväksyttyä?

1 tykkäys

omalta pankiltasi lienee tullut kirje tai sitten verkkopankissa tai missä sulla nyt onkaan se säilytys varmaan on sinua lähestytty? jos ei niin ehkä kannattaa olla yhteydessä pankkiisi (tai missä onkaan laput).

Tätä meinasin itsekin kysellä täällä.

Löysin kuitenkin vihdoin, piti käydä vielä nyt lunttaamassa että tulee oikeat ohjeet :smile:

Investorista en löytänyt, eli mene normiverkkopankkiin. Kirjaudu → säästöt ja sijoitukset → vasemmasta reunasta säästöni → arvopaperikaupan tuotot. Ja sit plärää oikeesta alareunasta viimeselle sivulle asti, jos useampia :blush:

Kiitos.
Itse asiassa löysin myös tuon kun kahlasin tarpeeksi. Jotenkin ei osunut silmään vaan aluksi.
Ei niin hieno raportti kuin NN:lla mutta tarvittavat tiedot löytyy kuitenkin.

Oliko kuitenkin jo niin paljon tarjouksen hyväksyneitä, ettei oma hyväksyntä ole pakollista? Eli voin olla tekemättä mitään?

Taitaa yli 50% mennä yli, mutta yli 90% epävarmaa vielä. Jos jää alle 90%, jatkat pörssissä kaupankäyntiä normaalisti. Ja jos menee yli 90%, lunastetaan osakkeesi tuohon tarjoushintaan, mutta rahojen saannissa menee paljon kauemmin kuin jos olisit hyväksynyt. Näin lyhykäisyydessä.

voihan sitä varmaan myydä vielä jos ei mene läpi niin pörssissä, mutta jos menee läpi, niin voikos sitten? tod.näk…

Kaipailisin tietoja OY:n kautta sijoittamisesta. Täällä monesti näkee joidenkin puhuvan kaupankäynnistä firman tilin kautta, joten kokemusta ja näkemystä asiaan liittyen ilmeisesti on.

Eli, olen aiemmin tehnyt töitä toiminimellä. Tuloistani suuren osan olen sijoittanut, eli en ole tarvinnut koko summaa elämiseen. Nyt vihdoin sain luparumban läpi, ja työskentelen nykyään yhden miehen osakeyhtiössäni. Pystyn palkkatuloani lisäämään ainoastaan työntekoa lisäämällä, eikä se ole hyvinvointini kannalta suotavaa. Varallisuutta tulisi siis kerryttää muulla tavoin.

Järkevintä lienee OY:n varallisuuden mahdollisimman nopea kasvattaminen. Toisin sanoen, tarvittaessa voin vaikka myydä henkilökohtaisia sijoituksia elämän rahoittamiseen, kunhan samalla kasvatan OY:n varallisuutta? Tähtäimessä tässä luonnollisesti osinkojen maksimointi.

Palkkaa maksetaan firmasta ulos sen verran kuin verotuksellisesti järkevää on. Palkanmaksulta säästyneet pääomat siirtyvät sijoitettaviksi yhteisöveron, ei ansiotuloverotuksen jälkeen. Säästöä siis joitakin kymmeniä prosentteja.

Voinko perustaa firmalleni tilin kaupankäyntiä varten tuosta noin vaan, vai tarvitseeko kaupparekisterissä tms. olla merkintä siitä, että firma käy arvopaperikauppaa? Onko suosituksia siitä, millä alustalla kauppaa kävisin?

Arvopaperien lisäksi olen ajatellut asuntojen hankkimista firman nimiin. Tämä olisi yksi tapa nettovarallisuuden passiiviseen kasvattamiseen. Maksetaanko vuokraustuoton verot yhteisöverona? Uudiskohteissa rahoitusvastikkeen kanssa verotus taitaa mennä kuten yksityishenkilönäkin.

Miltä nämä ajatukset kuulostavat? Pohjautuvatko suunnitelmani faktoihin, vai mutuilenko pilvilinnoissa? Mitä muuta kannattaa OY:n kanssa toimiessa ottaa huomioon?

Täällä on tainnut olla aika vähän keskustelua sijoitusyhtiöistä, mutta jos vaihtoehtoisia palstoja saa kehua niin sijoitustieto.fi löytyy keskustelua aiheesta ainakin täältä: Sijoitusyhtiön perustaminen, verotus ja taloushallinto.

2 tykkäystä

Asuntosijoittamisesta osakeyhtiön kautta löytyy hyvää tietoa täältä:

Mainittakoon vielä, että itselläni ei ole mitään kytköksiä kyseiseen nettisivuun tai sen perustajaan. Hänen kirjoituksensa ovat vaan erittäin informatiivisia :slight_smile: