Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Joo se oli harhaanjohtavasti muotoiltu, tiedän kyllä että stop lossit eivät tuollaisista pilkeistä aktivoidu :grinning: Halusin jatkaa tuolla Grahamin Mr. Market -analogialla, eli kaupankäynti osakkeella 10 euron hintaan vastaa analogiassa sitä, että Mr. Market haluaisi ostaa osakkeesi sillä hinnalla, ja saat vapaasti päättää suostutko vai et.

Sanoisin niin että jos pystyy elelemään pelkillä sijoituksilla niin ei ole enää piensijoittaja. Sattumoisin tämä on se oma tavoitteeni sijoittamiselle.

2 tykkäystä

Sinulla oli luokittelussa mukana 5-, 6- ja 8-numeroiset salkut, mutta entäs 7-numeroiset?

Niillä on todellinen arvo joka ei juuri riipu pörssin ailahtelevista mielenliikkeistä.

Positiivinen ongelma piileekin siinä, että koen päinvastoin arvon karanneen ailahtelevan, hetken kestävän mielenliikkeen johdosta kauas todellisesta. Miten tuo osake X näyttää nyt silmänräpäyksessä salkussa +400 %, vaikka vuosia sitä katselin alle +100 % tuotossa? Voihan nykyinen arvo olla toki perusteltua, mutta psykologisesti tuo vaikuttaa paljon omaan käsitykseen.

Mainittakoon, että Stop-Lossia en ole vielä tähän astisella polulla kertaakaan laukaissut ja nyt vasta sen käyttöä aloin harkitsemaan näin poikkeavassa tilanteessa. Sen käytössä piilee riskinsä, mutta vaikuttaa vaihtoehdoista tällä hetkellä parhaalta. Käytännössä myisin vielä ihan kelpo voitolla vielä osan omistuksista, ja käteispaino nousisi 10 % → 25 %. Siis tilanteessa, kun markkinat romahtaisivat ihan kunnolla eikä siihen riitä kovin kevyet manipulaatioyritykset.

Disclaimer: Ikinä en myy 100 % positiosta, aina maltillisilla höyläyksillä. Uskon, että uudet ATH saavuttaneilla osakkeilla on aina mahdollisuus jatkaa voittokulkuaan.

1 tykkäys

kuinka suuren painoarvon annatte salkun yksittäiselle osakkeelle? esim 10% salkusta tms.

Just tuon 10 % olen ajatellut optimaaliseksi, jolloin salkussa olisi teoriassa enintään 10 osaketta. Mutta jos joku alkaa keulimaan kuten minulla on parin kanssa käynyt, niin en ole kyllä pakolla alkanut tasoittelemaan osuuksia. Joten sanotaan että 5-15 % :grinning_face_with_smiling_eyes: Eli ei ole vielä oikeasti pahasti keulinut mikään.

4 tykkäystä

juu ei voittajia kannata mun mielestä leikata riskienhallinnan syystä. ne on kuitenkin niin harvinaisia juttuja.

Täysin sama tilanne. 5 % on useimmiten ollut alkupanos.

3 tykkäystä

Jos ei yhtiö, sen menestyksen takana oleva toiminta tai siihen vaikuttavat ulkoiset tekijät olennaisesti (pysyvästi) muutu niin periaatteessa ei pitäisi myydä koskaan.

2 tykkäystä

Näin minäkin 100 % ajattelisin, jos markkinat olisivat edes hieman stabiilimmassa tilassa.

Täällä myös keväällä aloittanut, ja itse olen päätynyt siihen että nyt voi vielä harjoitella kun ei puhuta suurista panoksista. Testaan siis omia reaktioitani kurssien välillä mielivaltaisiin liikkeisiin ja yritän löytää itselleni parhaan tavan sijoittaa, kuitenkin niin että käteistä ei OSTilla juuri ehdi lojua. Toki se oikea kunnon testi tulee olemaan vasta siinä kohtaa kun romahdus nähdään, vaikka kuinka olen vakuuttanut itselleni että osaan sitten kyllä pysyä rauhallisena.

Ja selvennyksenä, omaisuudesta on sijoitettuna sellainen osa minkä todellakin kestän hävitä, tällä olen perustellut sitä että mieluummin ostan liian kalliilla nyt kuin odottelisin ties kuinka kauan parempia hintoja. Tiedä sitten kuinka fiksua tämäkään on. :relaxed:

9 tykkäystä

Mullakin yksittäisen yhtiön ihanteellinen positiokoko on noin 10 % salkusta (tai vähän alle). Top 3 -suosikeistanikin himmaan lisäilyjä viimeistään kun yhtiö käsittää noin 15 % salkusta. Tähän on osittain syynä tavoite edes yrittää saada salkku joskus superluottokelpoiseksi, mutta vieläkin enemmän riskienhallinta. Aina joskus ne laadukkaimmiksikin kuvitellut firmat voi menettää kilpailuetunsa ja tuhoutua näyttävästi.

Toisaalta en välitä ihan miniriveistäkään: Miniposition tuplaaminen ei liikuta salkkua juuri mihinkään. Näitäkin on silti muutama hupisijoitus salkunpohjalla, mutta niissä yhtiöissä joita pidän vakavasti otettavina sijoituskohteina, ihannepositiokoko on tosiaan noin 5–12 %. Tällöin seurattavien yhtiöiden määrä pysyy vielä kohtuullisehkona.

En kuitenkaan myy pelkän kurssinousun myötä, vaikka nytkin erään kurssiraketin osuus kolkuttelee jo kolmeakymmentä prosenttia ja mahdollisuus superluoton kulta- ja hopeatasoon on karannut kauas. Tykkään tästä Lynch-sitaatista, jota Buffettkin on lainannut sijoittajakirjeissään: “Selling your winners and holding your losers is like cutting the flowers and watering the weeds.”

Eri sijoittajille sopii eri asiat. Joku miljoonasalkkuinen osinkosijoittaja varmaan arvostaa hyvin hajautettua kassavirtaa. Oma salkku on sen verran pienempi, ettei tuo 30 prosenttiakaan yhdessä yhtiössä vielä niin kauheasti kuumota :slightly_smiling_face:

5 tykkäystä

Mua kyllä aina vähän häiritsee kun kuulen toistettavan mantraa, ettei osaketta koskaan pitäisi myydä kurssinousun takia. Ymmärrän kyllä perusajatuksen, mitä sillä haetaan, mutta jos yhtiön arvostuskertoimet karkaavat niin käsistä, että oletettu tuotto on heikko vuosikymmeniksi eteenpäin, niin kyllähän se ilman muuta kannattaa myydä ja ostaa jotain, jossa oletettu tuotto on parempi. Toki osake saattaa silti yhä jatkaa rakettimaista nousua, mutta silloin kyse ei ole enää fundapohjaisesta sijoittamisesta vaan momentumilla ratsastamisesta, mikä ns. “järkevän sijoittamisen” näkökulmasta on väärin ja soosoo. Jos momentum kiinnostaa niin rahansahan voi yhtä hyvin lyödä vaikka kryptoihin tai GME:n.

5 tykkäystä

Jos pelkät arvostuskertoimet nousee muttei mikään muu, niin yhtiöhän tai ulkoiset tekijät on olennaisesti muuttunut. Sitä kai yleensä myös seuraa kurssilasku, yleensä osavuosikatsausten yhteydessä.

Ajattelen kyllä samoin, mutta onhan tuossa sitten se, että pitäisi löytää jokin paremmin tuottava kohde tilalle.

1 tykkäys

Oma ajatus on ollut etten myy koskaan yksittäisiä osakkeita, kun en niistä tarpeeksi ymmärrä. Liekkö sitten sijoitusvirhe?

1 tykkäys

Ehdottomasti on sijoitusvirhe tuotosta riippumatta. Mikäöi ostat osaketta tietämättä yhtiöstä mitään,niin se on täysin lottoa.

6 tykkäystä

Eri mieltä tai ainakaan ei voi sanoa noin jyrkästi.

Jos kysyy joltain joka oikeasti tietää vaikka pitkän ajan salkkuun laput niin ei niistä tarvitse itse tietää.

Vai tietääkö täällä joku paremmkn Sammosta kuin Vilen tai paremmin Fumista kuin Kinnunen?

4 tykkäystä

Ei välttämättä. Jos yhtiön kurssi tulee nousunsa päähän ja kääntyy laskuun niin käteinenkin on parempi kuin laskeva kurssi.

2 tykkäystä

Silloinhan on hankkinut tietoa, vaikkei välttämättä kovinkaan monipuolisesti.

1 tykkäys