Tämä oli erittäin arvokas nosto. En tajunnutkaan, että verottajan “huojennettu” viivästyskorko on noin iso nykyään. Juuri meinasin jättää monen tonnin mätkyt odottamaan ensi vuoden syksyn eräpäivää, mutta taidanpa kiltisti maksaa etupeltoon. Tuon kattamiseksi pitäisi saada bruttona vähintään 8,5% vuosituottoa, en luota omiin taitoihin niin paljoa
Tietämätön kysyy…
Kannattaako näin loppuvuodesta myydä 1000€ rahastoja ja sijoittaa ne hajautettuna uudelleen jotta saa hyödynnettyä tuon veroedun voitoille tai vähennettyä tappiot verotuksessa?
Myyntivoitto - Veronmaksajain Keskusliitto ry. Ihan sama se on vaikka samaan rahastoon sijoittaa. Verotehokastahan tuo on tehdä joka vuosi.
Se myyntihinta ei saa olla sitten senttiäkään yli tuon 1000€ ja samana päivänä ei kannata uudelleen sijoittaa myytyihin osakkeisiin/rahastoihin.
Nettiyhteys voidaan laskea sijoitustoiminnan kuluksi, ja sen maksu voidaan vähentää verotuksesta. Koskeeko tämä vähennysoikeus myös nettireitittimiä?
En ole lakiasiantuntija, mutta laittaisin ainakin itse myös reitittimen (siis 50 % kuluista) vähennyksiin samoin perustein kuin nettimaksuakin saa laittaa.
Kiitos vastauksista.
Jos tänään myy rahastot niin lasketaanko myyntipäiväksi tämä? Kun rahastoissa usein menee ostaessakin pari päivää kun kirjautuu salkkuun?
Ja millä hinnalla nämä lopulta kirjautuu, ettei mene yli 1000e? Kun myydessä näkyy arvio saatavasta summasta.
Tässäkin tapauksessa vastaus löytyy rahaston papereista. Katsoppa rahastosi säännöt, sieltä löytyy vastaus. Alla esimerkki yhdestä vastaavasta (OP:n Aasia-indeksi), mutta nuo cut-off ajat ja toteutusviiveet voi vaihdella rahastoissa paljonkin.
Edit: Ja alla Nordean kuvauksia omista rahastoistaan.
Näkikö veropäätöksestä ennen aikaisempien vuosien luovutusvoitot / -tappiot? Muistini mukaan nämä oli ennen nätisti vuosittain ilmoitettu. Samoin tieto paljonko siirtyy seuraaville vuosille.
Näkeekö nämä vieläkin jostain verottajan tiedoista vai tekeekö muistini tepposet
Näki ja pitäisi näkyä vieläkin, ainakin omassa viimeisimmässä verotuspäätöksessäni on Tappiot-kohta.
E: Tappiot siis, voittoja ei ole aiemmilta vuosilta näkynyt ennenkään.
Osaisiko joku sanoa, miten verottaja määrittelee ammattikirjallisuuden? Tiedän että tekstimuotoiset kirjat ja lehtitilaukset voi vähentää pääomatulojen tulonhankintavälineinä, mutta miten esim. äänikirja- tai podcastpalvelut? Voisinko vähentää Bookbeatin tilauksen veroista kun käytän niitä laajalti sijoittamisen opiskeluun?
Entä oletteko lisänneet kotilaajakaistan pääomatulojen hankintavälineenä verovähennyksiin?
Itse olen kirjannut 50% näistä kuluista jo monta vuotta ja tämä on tietääkseni ihan perusteltua. 100% vaatisi sitten että yhteys on käytännössä kokonaan sijoitustoimintaan.
Verovuoden aluksi muistutus tästä tietopaketista liittyen sijoittajan verojuttuihin eli Pörssisäätiön vuotuinen vero-opas:
Etätyöntekijänä kodin nettiyhteys on luonnollisesti työkäytössä. Samalla netillä katsotaan kyllä joskus netflixiä ja luetaan Inderesin foorumia
Jos nettiyhteys palvelee pääasiassa tulonhankintaa, sen saa vähentää kokonaan. Arvon tässä vähennänkö netin kokonaan tulevassa veroilmoituksessa. Kyllä tämä pääasiassa työkäytössä on, laskeskellaan sitten tarkemmin jos juuri tästä selvitystä vaaditaan?
Joo, kuulostaa saivartelulta, itse ajattelen että on oltava tarkkana
Itse olen kirjannut siten, että valokuitu on pääosin työkäytössä ja laitan kulut kokonaan verotukseen.
Viihdekäyttö tapahtuu mobiililaitteilla, joissa on oma verkkoyhteys.
Hei. Kaverin puolesta kysyisin konkurssiin menneestä jenkkiosakkeesta Kummittelee aot : llä ja olleet jo viime kesästä saakka. Elikkäs pitääkö tehdä itse jotain vai poistuuko kun asiat loppuun käsitelty?
Ei uskalla myydä voitollisiakaan, kunnes näistä saa vähennettävää.
Löytyikin Nordnetista usein kysyttyä osiosta vastaus. Saattaa kestää pesän selvitys jopa vuosia, mut Nordnet ilmoittaa verottajalle kun osake poistetaan arvo-osuusjärjestelmästä.