Lääketeollisuuden teknologisia huipputuotteita etsimässä: tasaista tylsää vai vuoristorataa?

Samaa mieltä, oma ketju ja seurantasivu olis Intervaccille suotava lisäys. @Yu_Gong

Ylen juttu tänään: kuivajään valmistus laajaa eikä kallistakaan.

3 tykkäystä

https://twitter.com/CaptainNasdaq/status/1328378859520200706

4 tykkäystä

Ja tässäkin varmaan sama selitys, eli siellä on ollut se triggeri että kun osake pomppaa niin heippa osa osakkeista :smiley:

5 tykkäystä

Tämähän meni kuin suoraan Pfizerin oppikirjasta :rofl:

Josta muuten tänään irtosi Upjohn osuus, joka fuusioituu Mylanin kanssa -
huomenna on Viatris -lappuja toivottavasti salkussa

Edit:

Sisäpiiri myi rokotejulkkarin jälkeen, mutta Berkshire / Buffet ollut lääkeostoksilla Q3 aikana :+1:

3 tykkäystä

Olen Intervaccia seuraillut, taannoin siis Q3:ssa ei mitään raflaavaa uutta. Pulla on uunissa eli hepparokotteen lupahakemus viranomaisilla. Silti kurssi on 1 kk takaisesta lasketellut 19% ja näkemykseni mukaan siihen kannattaa sijoittaa ja nostin sijoitustani tänään 50%.lla. Mainittakoon että Dansken hintatavoite taitaa olla 80 sek. [voihan olla että palaan asiaan palstalla ‘Sijoitusmokat’ mutta se on sitten sen ajan alho].

3 tykkäystä

Olen kaipaillut Intervacc AB:lle omaa seurantasivua, tuloksetta.

2 tykkäystä

RedHill Biopharma’s Second COVID-19 Candidate, RHB-107, Cleared by FDA for Phase 2/3 Study in Symptomatic COVID-19

1 tykkäys

Pfizeria varmaan salkussa? Siitä irtosi Upjohn -osuus, joka fuusioitui Mylanin kanssa ja jatkaa Viatris -nimellä. Ylempänä tässä ketjussa hieman enemmän tietoa

1 tykkäys

Intervaccin seurantasivu saataneen kun yhtiö saa tuotteen myyntiin? Nythän nämä osarit on vielä lähinnä sen toistoa, että lanseerausta odotellessa ja kassa ok.

1 tykkäys

hyvä oli kyllä …
https://twitter.com/CaptainNasdaq/status/1328379125061578756?s=20

1 tykkäys

Kysynpäs tässä ketjussa kommentteja - yksi Warren Buffetin (tai tarkemmin Berkshire Hathaway -yhtiön) uusimmista liikkeistä oli miljardiluokan sijoitukset neljään lääkeyhtiöön:

  • AbbVie
  • Merck
  • Bristol Myers Squibb
  • Pfizer

Kolme ensimmäistä yli puolentoista miljardin dollarin painolla per yhtiö, Pfizer selvästi pienemmällä (136 miljoonaa USD). Kaikki uusia sijoituksia.

Olisi kiva kuulla kommenttejanne ko. yhtiöistä (ja lääkealasta yleisemminkin), itselläni tällä hetkellä on yhtä terveyssektorin ETF:ää ja yhtä lääketestausyhtiötä salkussani. Olen miettinyt jo pidempään lisätä lääkeyhtiöiden painoa salkussani ja nyt tietysti heräsi lisää mielenkiintoa noiden Berkshiren uusien sijoitusten myötä. (Olen huomannut semmoisen jännän ilmiön, että BH:n uusien valintojen seuraaminen on usein ollut kannattavaa puuhaa).

Aiemmin siis ajatuksenani ollut lisätä lääkeyhtiö-ETF.ää, mutta kun nyt nuo nimet on nostettu esiin niin hieman mietityttää, pitäisikö mennäkin suorilla osakesijoituksilla…

2 tykkäystä

Voitko mainita nuo etf nimeltä jotta pääsee tarkistelemaan niiden sisältöä?

Minulla itsellä ei ole kompetenssia lääketeollisuuteen, mutta tuttava piiristä löytyy lääkäreitä. Olen lukenut tutkimuksen, jossa oli tutkittu eri sektoreiden tuottoja ja lääkesektori oli siinä kärjessä 15% keskimääräisellä tuotolla. Olen sen pohjlta sijoittanut kohtuullisen pitkään ja mikään lääkeyhtiösijoitukseni ei ole ollut huono. Suurin etu yhtiöissä on laman kesto, ne tekevät tulosta taloudellisesta tilanteesta huolimatta. Sairaala ei jätä tarpeita ostamatta lamassa, eikä lääkkeet jää ostamatta. Minulla on ollut Astra Zenecaa ja Pfizeria olen miettinyt. Itsellä löytyy Seligsonin Top Pharma johon tasaisesti lisään pääomaa teknistä analyysiä hyödyntäen. Ostan aina RSI:llä ylimyydystä tilasta. Lisäksi salkussa löytyy mainittu Abbvie kohtuullisella painolla ja Orionia.

Abbvietä olen ostanut viimeisen vuoden tai parin aikana useamman kerran. Lyhyesti yhtiöllä lääkkenä Humira, jota käytetään nivelreumaan, autoimmuunisairauksiin, Chronin tautiin esimerkkinä. Moni näistä taudeita nykyään yleistyneet. Humira oli 2018 parhaiten myynyt lääketuote myyntiarvoltaan. Abbvie oli jo kohtuullisen huokutteleva arvostukseltaan ostettuaan Allerganin(Mielestäni arvostus oli alhainen johtuen Abbott irtaatumisesta ja markkinoinoiden sulatellessa tilannetta.). Osakemarkkinat eivät pitäneet kaupasta, koska pelkäsivät velkaantumista ja tätä pahensi korkojen nousu, jotka myöhemmin osoittatui hetkelliseksi. Abbvie kertonut voivansa laskea velkansa aika noepasti kassavirrallaan ja näin on kokoajan tapahtunut.

Viimeisen lasku tuli tiedoitteesta USA:n lääkintäviranomaisten tutkivan Humira hinnnoittelua.

No nyt Abbvie oli ollut viimeajat omien seuraamienni yhtiöiden kärjessä arvostukseltaan. Jos laskee osinkoja diskontaten yhdistää niitä muihin mittareihin. Allergan kauppa tuo kasvua ja Humirasta tulee kassavirtaa hyvin 2023 patenttien umpetumiseen saakka näillä näkymin. Tulot ei todennäköisesti siihen lopu. Lääke näyttää olevan melkoisen mielenkiintoinen ja sitä käytettiin koronaan testi lääkkenä. Trump twiittasi läkkeestä, että varataan USA käyttöön, jos muistan oikein.

Koostettuna sijoituscaseni seuraava:

  1. Vakaa osinko pitkälle tulevaisuuteen
  2. Hyvät kasvu näkymät ja vakaa oman pääoman tuotto (ROE)
  • Allerganilta tuli mm. Botox, joka kasvaa hyvää vauhtia, Botox huulia näkyy enemmän ja enemmän TV:ssä ja alkaa pikkuhiljaa näkymään katukuvassa

Yhtiö tilapäisesti aliarvostettu seuraavista syistä:

  1. Irtaantuminen
  • Markkina korjaa aikanaan
  1. Velkaantuminen
  • Korjaantuu ajan kuluessa
  • Korot olleet alempan pidempään kuin uskottu +++
  1. Hinnoitteliu tuktinta
  • Tulokset tuleva aikanaan
  • Vain osa Humirasta myydään USA:ssa, yhtiöllä muita tuotteita

Bristol ja muut jää nyt sitten kommentoimatta.Jätän muille.

4 tykkäystä

Tässä minulla on parhaillaan sijoituksia:

Uudet sijoitukset joko tähän tai sitten johonkin laajempaan ETF:ään, jos en sitten siirry noihin suoriin.

1 tykkäys

PS. Sijoitin enemmän lääketeollisuuteen n. 2005-2016 välillä Seligsonin lääkerahaston kautta mutta sitten tein salkussani vähän muutoksia niin realisoin tuon rahaston siinä samalla. Siinä 2010-2015 tapahtui melkoinen nousupyrähdys, sen jälkeen jokunen vuosi tasaista heilahtelua ja nyt näköjään noussut taas.

1 tykkäys

Hyvät kommentit ja mielestäni oikea lähestymistapa lääkeyhtiöihin.
Abbvieta olen myös katsellut pitkään. Jotain patentteja heiltä on vanhenemassa ja myös ovat aika vahvasti muutaman blockbusterin varassa, mutta aina vaan porskuttavat eteenpäin. Ei minusta ollenkaan huono sijoituskohde.

Yksi korjaus.
Botox on hermomyrkky, jota käytetään botuliinihoidoissa, eli rentouttamaan kasvon lihaksia jolloin rypyt siliävät (sibelius-rypyt, vaakarypyt otsalla, jne.)
Huulten täyttöön käytetään muita aineita.

1 tykkäys

Itsellä ollut tarkoitus aloittaa lääketeollisuuden tankkaus, ehkäpä juuri tuon QDVG:n kautta hajauttaen. Olen kuitenkin lykännyt ostoja sen perusteella, että demokraattivalta jenkeissä voi aiheuttaa regulaatiota lääkkeiden hinnoitteluun sielläpäin. Käsittääkseni valtaosa lääkesektorin voitoista tahkotaan USA:n myynnillä. Ehkä regulaatio tai regulaation pelko voi vielä syödä kertoimia ja tarjota ostopaikkaa? Toki samalla ihan oikeasti voi myös katteet sulaa ainakin joksikin aikaa.

Oletteko muut pohtineet tätä riskiä ajoittamisen kannalta?

1 tykkäys

Tämä on yleisesti tiedossa oleva riski ja kun se on yleisesti tiedossa mattimeikäläinen on tässä kysymyksessä altavastaajana. Lyhyesti: riski on varmaan aika tehokkaasti hinnoiteltu kursseihin mutta jos omaa vahvan näkemyksen voi tietenkin käyttää sitä ostopäätöksen tukena.

Yhtiöiden arvostustasot ovat riskien takia hyvin matalat (noiden Buffetin valintojen P/E:t ovat 8 ja 12 välillä riskeistä ja näkymistä johtuen). Lääkejättejä voisi sanoa tällä hetkellä arvo-osakkeiksi, jos haluaa kategorisoida.

Lääketeollisuus on kasvuala ja ainakin nuo neljä yhtiötä tekevät tällä hetkellä vahvaa kassavirtaa. Huolenaiheita ja riskejä ovat politiikka ja patenttien vanheneminen. Nämä huolenaiheet ja riskit ovat olleet arkipäivää lääkesektorille jo vuosikymmeniä, että mitään erityistä uutta ihmeellistä ei juuri nyt ole. Itse haluan omaan salkkuuni myös lääkealaa tietyllä painolla niin sijoitan näihin.

Edit. Poliittiset riskit ovat vähän ennalta arvaamattomia ja sikäli hankalia, patenttien umpeutumiset sen sijaan tiedetään hyvissä ajoin etukäteen. Uusien lääkkeiden kehitystyöhön liittyy tietty myös epäonnistumisen riskejä, joissa iso rahallinen satsaus voi mennä hukkaan.

2 tykkäystä

Hyvin avattu tilannetta, muutamn lisäyksen edelliseen. Arvostus matala erityisesti huomioiden yhtiöiden korkea oman pääoman tuotto ROE.

Poliittiseen riskiin USA:ssa voisin kommneotida sen verran, että joissakin maissa ei ole “haluttu” maksaa lääkkeistä ja niitä toimitetaan sitten sinne missä maksetaan. Korona antoi tähän hyvän esimerkin ihan kotimaasta, maskeista ei haluttu maksaa ja miten näette, onko politiikot tyytyväisiä tilanteeseen. Tässä nyt katsellaan ja vähän kilpaillaan mihin niitä koronarokoitteita toimitetaan ja myydään. Mitä luulette onko USA:n hallinnolla halukkuutta olla kahnauksessa hinnasta nykyisessä tilanteessa? Taisi yksi pressan teemoista olla korona kuntoon.

1 tykkäys