Hyvin olet perustellut näkemyksen. Oman näkemykseni mukaan petos ja varastaminen on rikos, kun taas kusetus ja epärehellisyys on jonkun tietyn ryhmän yleisestä oikeustajusta poikkeavaa toimintaa. Esimerkiksi käytettyjen autojen kauppa ja remonttimyynti ovelta ovelle kärsivät epärehellisten toimijoiden maineesta, vaikka rikokseen tuomittavat petokset näissä on syntyneisiin kauppoihin nähden varsin vähäisiä. Kokemus epärehellisyydestä syntyy, kun sopimuksen osapuolilla on erilainen kyky tulkita sopimuksia, niiden muuttuvia olosuhteita yms. nyansseja ja toinen osapuoli käyttää hyväksi toisen tietämättömyyttä.
Tästähän Jarmon puheessa nyt ja ainakin yhdessä aiemassa haastattelussa oli kysymys? Hän ei ole sanonut asiakkaita rikolliseksi, eikä ole maininnut oikeustoimista. Sanoi, että on tullut yllätyksenä kuinka epärehellisestä toimialasta on kysymys, sanoi että on epärehellisin toimiala missä hän on ollut töissä ja että “meitä on kusettettu paljon, mutta ei kuseteta enää”.
Rakennusalalla on yrityksiä joilla kaikki rakentamistyö teetetään alihankkijoilla. Nämä alihankkijat taas ovat usein pienehköjä yhtiöitä, joissa ehkä homma osataan tehdä hyvin ja hinnoitellakkin järkevästi, mutta ei ole laki/sopimusjuridiikasta samanlaista osaamista kuin tilaajalla. Osa tilaajista perustaa toimintansa juuri tähän. Kiitoksena hyvästä työstä jätetään homma maksamatta tai sopimussakko perään.
En tunne Jarmon työhistoriaa, mutta väittäsin, että Pyhännällä ei ole totuttu, eikä sielä kenenkään bisnes perustu toisen hyväksikäyttöön. LapWallin bisnes on perustettu alunperin tuottamaan Laptille elementtejä. Tämä taas on perustunut veljesten väliseen luottamukselliseen yhteistyöhön. Siinä on ollut lähtökohta ja siitä on ponnistettu tähän päivään. Hyvää oppia on tullut isomman maailman sopimusjuridiikasta kantapään kautta ja sitä tarvitaan erityisesti jatkossa kun asiakkaiden lukumäärä ja kauppasummat kasvaa.
Minun mielestä ei ole väärin sanoa, että vääryyttä on koettu. Jarmon mainitsema välitavoitesanktio on nimen omaan vääryyttä. Oikeustajun mukaista olisi siirtää kaikkia sopimuksen päivämääriä niin paljon eteenpäin, kuin on myöhässä aloitettu. Tämä on nyt varmaan opittu LapWallin asiakkaat kuitenkin saavat LapWallin tuotteilla kilpailuetua, kun niitä ei kaikille riitä. Kaikki asiakkaat eivät sitä ehkä kuitenkaan osaa arvostaa, vaan ajattelevat, että parempi pikavoitto tänään kuin kannattavan näköinen tulevaisuus.
Minulla on vahva luotto, että LapWallin porukka tajuaa erittäin hyvin mitä ovat tekemässä ja mihin ollaan menossa. Kaikista seuraamistani toimitusjohtajista Jarmo on yksi vakuuttavimmista. Uskaltaa sanoa ja kertoo selkeästi asioista missä on järkiä ja missä ei. Ei yritä selittellä menneitä epäonnistumisia hyviksi asioiksi, vaan sanoo suoraan miten on. Ei muuten vaikuta vähääkään helppoheikiltä joka on myymässä firmaansa ylihintaan pois. Osasta tomitusjohtajista tulee semmonen tunne, että kaikki on pelkkää positiivista mitä on nyt ja tulevaisuudessa kaikki on vielä paremmin. Jarmosta ei. Hyvä Jarmo pysy jämynä.
En itse tiedä kannattavampaa homma, kuin rehellisen ja hyvän yhteistyön. Pysyykää LapWallilla itse siinä bisneksessä.