Lentokonevalmistajat - markkinaosuuksien taisto vai Airbusin ja Boeingin eri suunnat?

Kyllä nämä moottoriongelmat kuitenkin leimautuu BA:n alle, vaikka moottorit valmistaakin joku muu. En tiedä, olisko tässä GE:n motti.

2 tykkäystä

The first engine to power the 757-200, the Rolls Royce RB211-535C, was succeeded by the upgraded RB211-535E4 in October 1984.[129] Other engines used include the Rolls Royce RB211-535E4B, along with the Pratt & Whitney PW2037 and PW2040.[28] Its range with full payload is 3,850 nautical miles (7,130 km).[

2 tykkäystä

https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2021/04/Airbus-reports-First-Quarter-2021-results.html

  • 125 commercial aircraft delivered in a market environment that remains uncertain
  • Strong focus on cost and cash containment; progress on restructuring
  • Revenues € 10.5 billion; EBIT Adjusted € 0.7 billion
  • EBIT (reported) € 0.5 billion; EPS (reported) € 0.46
  • Free cash flow before M&A and customer financing € 1.2 billion, including positive phasing
    impact
  • Net cash position at € 5.6 billion
  • The guidance issued in February 2021 remains unchanged

Saisiko esim. @Verneri_Pulkkinen kaivettua terminaalista konsensusennusteita, eli miten hyvin nyt osuttiin?

3 tykkäystä

Pahoittelut kesti hieman…

3 tykkäystä

Airbus Lifts Profit Goal, Adds Freighter as Demand Revives

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-07-29/airbus-lifts-profit-and-cash-targets-as-jet-demand-storms-back

The cargo version of the A350 is expected to enter service in 2025, Faury said, after the board granted approval for the project. The plane will be based mostly on the A350-1000, its largest version, he said, and will have a payload of more than 90 metric tons.

The pandemic has accelerated a shift to online shopping, prompting renewed demand for dedicated cargo planes. The company gets “closer every day” to lining up launch customers, Faury said.

KL pikakommentti:

Maailman toiseksi suurin lentokonevalmistaja Airbus kaksinkertaisti torstaina tulosohjeistuksensa tälle vuodelle. Yhtiön käyttökatteen odotetaan nousevan tänä vuonna noin neljään miljardiin euroon. Tänä vuonna yhtiön arvioidaan toimittavan 600 lentokonetta. Vuoden toisella neljänneksellä yhtiö teki reilut kaksi miljardia euroa voittoa, kun viime vuoden vertailukaudella tulos painui 1,2 miljardia miinukselle.

2 tykkäystä

A federal grand jury in Texas indicted a former Boeing Co. BA -1.96% pilot, alleging that he deceived air-safety regulators about a flight-control system later blamed for sending two 737 MAX jets into fatal nosedives.

Mark A. Forkner, 49 years old, was charged with six counts of fraud related to his alleged role in persuading the Federal Aviation Administration to approve pilot-training materials that excluded references to the automated cockpit feature, the U.S. Justice Department said Thursday. The crashes occurred in late 2018 and early 2019 and took 346 lives.

David Gerger, an attorney for Mr. Forkner, didn’t respond to requests for comment late Thursday. Mr. Gerger has previously said that Mr. Forkner, a pilot and Air Force veteran, wouldn’t endanger pilots or passengers and that his communications with regulators were honest.

Yksi kysymys lienee, että tehtiinkö Forknerista syntipukki vai ihanko omasta aloitteestaan piilotteli totuutta?

1 tykkäys

En tiedä mistä tuo aikaväli ilman dataa voisi johtua, mutta huomion arvoista ainakin sen jälkeen 06:19 lentokorkeus 29100 jalkaa, 06:22 9000->3000 ja todennäköisesti saman minuutin aikana osunut maahan.

Aika kovaa on tippunut.

Vaikkakin toki Boeingit ja 737 yksiä maailman suosituimmista koneista ja ilmatilat täynnä niitä, niin “taas” kuitenkin Boeing kyseessä…

3 tykkäystä

Data tulee ADS-B transpondereista ja vaatii että kone on lähellä vastaanotinta joka välittää dataa Flightradarille. Keskellä Kiinan takametsiä tällaista vastaanottoasemaa ei ole. Ihan normaalia.

4 tykkäystä

BA on -8% premarketissa, ottaa tänään isosti osumaa kyllä. Ei tahdo BA:n tilanne korjaantua, aina tulee jotain uutta.

2 tykkäystä

Henkilökohtaisesti en lennä enää Boeingilla jos voin asiaan vaikuttaa - kenenkään ei pitäisi (?). Katsokaa vaikka Netflixistä dokumentti tästä yrityksestä. Watch Downfall: The Case Against Boeing | Netflix Official Site

Jos tuollainen on mahdollista niin mikä vaan on.

ps. Minä en ole osallistunut keskusteluun pitkään aikaan näistä lennokkifirmoista - todettakoon että 50e/kpl ostetut Airbussit nousseet jonkun verran sitten koronakevään kun ne sinne hankin.

5 tykkäystä

Täältähän löytyi ihan lentokonevalmistajillekin oma ketju. Viimeviikolla kirjoittelin Boeingin Q2:sta puolustustarviketeollisuus-ketjuun, tässä hieman jatkoa siihen.

Ei mennyt kauaa kun homma lähti eteenpäin. FAA on antanut Boeingille luvan jatkaa 787 Dreamlinerin toimituksia, kunhan tarvittavat korjaukset on tehty. Lisäksi FAA:n tarkastajat tarkastavat jokaisen koneen ennen kuin ne lähtevät asiakkaalle. Ilmeisesti jo ensiviikolla saattaisi toimitukset jatkua. 120 konetta on valmiina ja odottaa toimitusta.
Boeing Gets FAA Clearance to Restart 787 Dreamliner Delivery - Bloomberg


Tänään Boeing kertoi myös avaavansa Japaniin uuden RND-laitoksen. Boeing Company - Boeing to Open Japan Research Center and Expand Sustainability Partnerships

  • New Boeing research and development center in Japan to focus on sustainable aviation fuels (SAF), electric/hydrogen propulsion, robotics, digitization and composites

Boeing and METI have agreed to broaden their 2019 Cooperation Agreement to now include a focus on sustainable aviation fuels (SAF), electric and hydrogen powertrain technologies, and future flight concepts that will promote zero climate impact aviation. That is in addition to exploring electric and hybrid-electric propulsion, batteries, and composite manufacturing that will enable new forms of urban mobility.

2 tykkäystä

Boeingilta tuli Q3-tulos julki. Q2-tuloksen aikaan oli paljon puhetta käänteestä aina toimitusjohtajasta lähtien. Q3-tulos oli kuitenkin vahvasti tappiollinen. Sijoittajapuhelussa toimitusjohtaja puhui vielä käänteestä, mutta sanoi makrotilanteen vuoksi siinä kestävän odotettua pidempään. https://s2.q4cdn.com/661678649/files/doc_financials/2022/q3/3Q22-Press-Release.pdf

Third Quarter 2022
:black_small_square: Operating cash flow of $3.2 billion; continue to expect positive free cash flow for 2022
:black_small_square: Resumed 787 deliveries and delivered 9 airplanes
:black_small_square: Recorded losses on fixed-price defense development programs
:black_small_square: Revenue of $16.0 billion; GAAP loss per share of ($5.49) and core (non-GAAP)* loss per share of ($6.18)
:black_small_square: Total backlog of $381 billion; including over 4,300 commercial airplanes

Jotain positiivista tässä tuloksessa kuitenkin on, $2,9 miljardia positiivista vapaata kassavirtaa ja 2022 tavoitteessa pysytään. Toinen positiivinen asia on se, että huono tulos ei johdu kysynnän puutteesta. Commercial Airplanes liikevaihto nousi 40% vuodentakaiseen verrattuna johtuen 787:n toimitusten jatkumisesta ja normaalia suuremmista 737:n toimituksista. Backlog myös nousi $10 miljardilla viime kvartaalista.
Itselleni iso syy miksi seuraan lentokonevalmistajia ja puolustusyhtiöitä on avaruuden potentiaali. Boeing ei raportoi avaruussegmenttiä erikseen, vaan siihen kuuluu Defense, Space & Security. Tämä segmentti teki $5,3 miljardia liikevaihtoa ja $2,8 miljardia tappiota. Tämä tappio johtui kiinteähintaisten sopimusten korkeammista valmistus- ja toimitusketjukustannuksista sekä teknisistä haasteista. Mielestäni tämä on aika huolestuttavaa.

2 tykkäystä

Onko Kiinasta tulossa kilpailija Boeingin 737 MAXille ja Airbusin A320neolle? Kiinalainen Comac C919 on saanut Kiinan lentoviranomaiselta luvan massatuotannolle, kunhan jokainen kone tarkistetaan erikseen. UPDATE 1-China’s C919 narrowbody jet receives regulatory nod for mass production | Reuters

China’s aviation regulator has issued a production certificate allowing for the mass production of the homegrown C919 narrowbody jet, manufacturer Commercial Aviation Corp of China (COMAC) said on Tuesday.

The C919, a rival to the Airbus A320neo and Boeing 737 MAX single-aisle jet families, had received a type certificate in September declaring the model safe to fly but each individual jet manufactured had needed a separate sign-off from the regulator upon production.

Mutta ei kannata pidättää hengitystä tämän koneen kanssa.

Jefferies analysts said last month that they expected COMAC to reach production of around 25 C919s per year by 2030, well behind the current monthly rates of narrowbody production at Airbus and Boeing.

Kone on kuitenkin esimerkiksi moottoreiden ja elektroniikan osalta täysin riippuvainen lännestä. Jos lännen ja Kiinan väliset suhteet heikkenisivät, Kiina ajautuisi luultavasti samankaltaiseen tilanteeseen kun Venäjä nyt. Omia koneita ei osata/pystytä tekemään eikä nykyisiin koneisiin saada varaosia. Financial Timesin mukaan Kiinan ilmailuteollisuus on vuosikymmeniä jäljessä ja vahvasti riippuvainen lännen komponenteista. Tässä ketjussa oli ainakin vuonna 2020 ollut keskustelua Comacista ja C919:stä, eikä silloinkaan uskottu että tästä olisi tulossa todellinen kilpailija Airbusille ja Boeingille. Tilanne ei ainakaan parin vuoden aikana näytä juurikaan muuttuneen.

2 tykkäystä

Klikkiotsikolla ja -thumbnaililla varustettu video joka sisältää spekulaatioita Boeingin (ja näin koko alan) tulevaisuudesta. Videon tekijä on itse matkustajakoneiden lentäjä.

Vaikkei tämä video välttämättä sisällä (spekulaatiota lukuunottamatta) mitään uutta tietoa, on tämä kuitenkin mielenkiintoinen katsaus tämänhetkiseen tilanteeseen.

2 tykkäystä

Airbus saanut historiallisen isoja tilauksia viime päivinä Intiasta.



https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2023-06-indias-indigo-places-record-order-for-500-a320-family-aircraft

2 tykkäystä

Viikko sitten Airbus raportoi hyvän Q3. Liikevaihto ja tulos kasvoivat selvästi. Tilauskirja vuoden takaista paksumpi, A 320 menee paljon, laajarunkokoneiden kysyntä elpymässä. Ohjeistus pidetään, tuotantoa nostetaan suunnitelmien mukaisesti, alihankkijoiden tuotantoketjuissa odotetaan haasteiden jatkuvan.

https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2023-11-airbus-reports-nine-month-9m-2023-results


Just vertailin näitä kahta, AIR oranssikäyrä

3 tykkäystä

Boeingilla on ongelmia. Suuria ongelmia. Sellaisia, jotka voivat tuhota yhtiön. Kokoojafirmalla on häkki, johon laitetaan kaikki sellaiset osat, jotka ovat viallisia. Niitä ei käytetä lentokoneissa. Perfect. :ok_hand:

Boeing’s 787 “Dreamliner” is manufactured far from the company’s Seattle facility, in a non-union shop in Charleston, South Carolina. At that shop, there is a cage full of defective parts that have been pulled from production because they are not airworthy.

Oops. :face_with_hand_over_mouth:

Hundreds of parts from that Material Review Segregation Area (MRSA) were secretly pulled from that cage and installed on aircraft that are currently plying the world’s skies.

Ehkä osat otettiin sieltä vahingossa? Mistä sen olisi voinut erottaa laadukkaasta? :man_shrugging:

MRSA parts are prominently emblazoned with red marks denoting them as defective and unsafe. For a plane to escape Boeing’s production line and find its way to a civilian airport near you with these defective parts installed, many people will have to see and ignore this literal red flag.

Onneksi on valvontaa. :+1:

As Tkacik points out, these engineers and managers that Boeing targeted for intimidation and retaliation are the very same staff who are supposed to be performing inspections of behalf of the FAA. In other words, Boeing has spent years attacking its own regulator, with total impunity.

Sitten joku heppu ei osaa olla tiimipelaaja. :worried:

The MRSA cage was a special concern of John “Swampy” Barnett, the Boeing whistleblower who is alleged to have killed himself in March. Tkacik’s earlier profile of Swampy paints a picture of a fearless, stubborn engineer who refused to go along to get along, refused to allow himself to become inured to Boeing’s growing culture of profits over safety

Onnettomuuksia sattuu. Minkäs sille voi? :woman_shrugging:

One of Tkacik’s sources noticed his car shimmying. The source, an ex-787 worker who’d been fired after raising safety complaints, had tried to bring an AIR21 complaint, but withdrew it out of fear of being bankrupted if he was ordered to pay Boeing’s legal costs. When the whistleblower pulled over, he discovered that two of the lug-nuts had been removed from one of his wheels.

Miksi joku sanoisi tällaista? Kummallista. :thinking:

The whistleblower texted Tkcacik to say (not for the first time): “If anything happens, I’m not suicidal.”

Tekevälle sattuu ja isommalle firmalle joskus vähän enemmän. Tuurilla ne laivatkin seilaavat. Sekä nykyään myös Boeingin lentokoneet. Ihan vähän vain. :pinching_hand:

Meanwhile, the company has filled our skies with at least 420 airplanes with defective, red-painted parts that were locked up in the MRSA cage

https://pluralistic.net/2024/05/01/boeing-boeing/#mrsa

Niin, ja jos huolestuit, niin Finnair lentää Airbuseilla. Jos olet lähdössä lomalle tai työmatkalle, tämä lista saattaa kiinnostaa. :point_down:

Edit. :point_down:

JUST IN: A second whistleblower connected to Boeing has suddenly died at the age of 45 after catching a “sudden illness.”

Whistleblower Joshua Dean was known for being in good health and having a healthy lifestyle.

https://twitter.com/CollinRugg/status/1786018216059482141?s=19

13 tykkäystä

X:ssä keskustelu jatkuu. Tämä ei ole Boeingilla aivan viimeaikaista kehitystä. Sitä on jatkunut jo kauan, kauan, kauan aikaa…

https://twitter.com/AdamSinger/status/1787856204728766765

Boeingin koneet tunteva lentäjä sanoo.

“I’m at an alert status that I’ve never had to be in on a Boeing airplane,” he says.

“Because I don’t trust that they’ve followed the processes that have previously kept me safe on Boeing airplanes for over three decades.”

Lentäisitkö itse sellaisen yrityksen koneella, josta yrityksen työntekijä sanoo näin? :point_down:

“The culture at Boeing has been toxic to trust for over a decade now,” he says.

Viisi vuotta sitten… :cry:

The Justice Department said Boeing officials had concealed information about changes to an automated flight control system, known as MCAS, which investigations have tied to the crashes in Indonesia and Ethiopia in 2018 and 2019.

The decision meant that pilot training manuals lacked information about the system, which overrode pilot commands based on faulty data, forcing the planes to nosedive shortly after take-off.

Boeing did not co-operate with investigators for six months, the DOJ said.

8 tykkäystä

Kyllä tässä alkaa olemaan pikku hiljaa sellainen tunnelma, että ostopaikka lähestyy. Kunhan nyt uuden toimarin saavat nimettyä, niin pöydän putsaus lakaisinkoneella käynnistyy…

6 tykkäystä