Lentokonevalmistajat - markkinaosuuksien taisto vai Airbusin ja Boeingin eri suunnat?

Bojo on kyllä kokoajan onglemissa :grinning: onhan toki fleettikin iso, ja voi olla, että musta vaan tuntuu siltä… mutta onhan näitä…

1 tykkäys

Tosin tällä kertaa näyttäisi Pratt & Whitneyn ongelmalta… mottiongelma ja Bojo ei niitä valmista vaan käyttää alihankkijaa. Tietty erityisesti 777:n tehty moottorimalli.

Onneksi ovat fiksuja ja pulttaavat ainakin kaksi moottoria joka koneeseen ja nämä kyllä lentävät ihan OK yhdelläkin moottorilla että siinä mielessä ei kovin suurta draamaa. Ei välttämättä kivaa kyydissä olevilla, mutta helposti suunnitellun redundanssin piirissä ollut ongelma. Moottoreita nyt vain joskus leviää.

Poikkeuksellista on että tässä tapauksessa palasia lenteli irti koneesta - näitä ei yleensä saisi tapahtua vaan normaalisti moottoririkossa kamojen pitäisi pysyä kuorien sisällä ja tässä tapauksessa ei näin ollut. Eniten melkeinpä huolestuttaa alapuolella oleilevat - näin jonkun kuvan jossa moottorin suojapeltiä oli tipahtanut jonkun puutarhaan. Tuuria ettei kukaan ottanut otsaan maassa ja sen vuoksi hieman isompi ongelma moottorivalmistajan näkökulmasta.

3 tykkäystä

Nuo PW:n motit on pääasiassa vanhimissa 777-200 ja -ER sarjan koneissa, muissa on tehokkaammat GE:n tai Rollsin koneet.

Eli tämä on nimenomaan moottorivalmistajan ongelma, Boeing ja lentoyhtiöt lienee kuivilla tästä.

1 tykkäys

Kyllä nämä moottoriongelmat kuitenkin leimautuu BA:n alle, vaikka moottorit valmistaakin joku muu. En tiedä, olisko tässä GE:n motti.

2 tykkäystä

The first engine to power the 757-200, the Rolls Royce RB211-535C, was succeeded by the upgraded RB211-535E4 in October 1984.[129] Other engines used include the Rolls Royce RB211-535E4B, along with the Pratt & Whitney PW2037 and PW2040.[28] Its range with full payload is 3,850 nautical miles (7,130 km).[

2 tykkäystä

https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2021/04/Airbus-reports-First-Quarter-2021-results.html

  • 125 commercial aircraft delivered in a market environment that remains uncertain
  • Strong focus on cost and cash containment; progress on restructuring
  • Revenues € 10.5 billion; EBIT Adjusted € 0.7 billion
  • EBIT (reported) € 0.5 billion; EPS (reported) € 0.46
  • Free cash flow before M&A and customer financing € 1.2 billion, including positive phasing
    impact
  • Net cash position at € 5.6 billion
  • The guidance issued in February 2021 remains unchanged

Saisiko esim. @Verneri_Pulkkinen kaivettua terminaalista konsensusennusteita, eli miten hyvin nyt osuttiin?

3 tykkäystä

Pahoittelut kesti hieman…

3 tykkäystä

Airbus Lifts Profit Goal, Adds Freighter as Demand Revives

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-07-29/airbus-lifts-profit-and-cash-targets-as-jet-demand-storms-back

The cargo version of the A350 is expected to enter service in 2025, Faury said, after the board granted approval for the project. The plane will be based mostly on the A350-1000, its largest version, he said, and will have a payload of more than 90 metric tons.

The pandemic has accelerated a shift to online shopping, prompting renewed demand for dedicated cargo planes. The company gets “closer every day” to lining up launch customers, Faury said.

KL pikakommentti:

Maailman toiseksi suurin lentokonevalmistaja Airbus kaksinkertaisti torstaina tulosohjeistuksensa tälle vuodelle. Yhtiön käyttökatteen odotetaan nousevan tänä vuonna noin neljään miljardiin euroon. Tänä vuonna yhtiön arvioidaan toimittavan 600 lentokonetta. Vuoden toisella neljänneksellä yhtiö teki reilut kaksi miljardia euroa voittoa, kun viime vuoden vertailukaudella tulos painui 1,2 miljardia miinukselle.

2 tykkäystä

A federal grand jury in Texas indicted a former Boeing Co. BA -1.96% pilot, alleging that he deceived air-safety regulators about a flight-control system later blamed for sending two 737 MAX jets into fatal nosedives.

Mark A. Forkner, 49 years old, was charged with six counts of fraud related to his alleged role in persuading the Federal Aviation Administration to approve pilot-training materials that excluded references to the automated cockpit feature, the U.S. Justice Department said Thursday. The crashes occurred in late 2018 and early 2019 and took 346 lives.

David Gerger, an attorney for Mr. Forkner, didn’t respond to requests for comment late Thursday. Mr. Gerger has previously said that Mr. Forkner, a pilot and Air Force veteran, wouldn’t endanger pilots or passengers and that his communications with regulators were honest.

Yksi kysymys lienee, että tehtiinkö Forknerista syntipukki vai ihanko omasta aloitteestaan piilotteli totuutta?

1 tykkäys

En tiedä mistä tuo aikaväli ilman dataa voisi johtua, mutta huomion arvoista ainakin sen jälkeen 06:19 lentokorkeus 29100 jalkaa, 06:22 9000->3000 ja todennäköisesti saman minuutin aikana osunut maahan.

Aika kovaa on tippunut.

Vaikkakin toki Boeingit ja 737 yksiä maailman suosituimmista koneista ja ilmatilat täynnä niitä, niin “taas” kuitenkin Boeing kyseessä…

3 tykkäystä

Data tulee ADS-B transpondereista ja vaatii että kone on lähellä vastaanotinta joka välittää dataa Flightradarille. Keskellä Kiinan takametsiä tällaista vastaanottoasemaa ei ole. Ihan normaalia.

4 tykkäystä

BA on -8% premarketissa, ottaa tänään isosti osumaa kyllä. Ei tahdo BA:n tilanne korjaantua, aina tulee jotain uutta.

2 tykkäystä

Henkilökohtaisesti en lennä enää Boeingilla jos voin asiaan vaikuttaa - kenenkään ei pitäisi (?). Katsokaa vaikka Netflixistä dokumentti tästä yrityksestä. Watch Downfall: The Case Against Boeing | Netflix Official Site

Jos tuollainen on mahdollista niin mikä vaan on.

ps. Minä en ole osallistunut keskusteluun pitkään aikaan näistä lennokkifirmoista - todettakoon että 50e/kpl ostetut Airbussit nousseet jonkun verran sitten koronakevään kun ne sinne hankin.

5 tykkäystä

Täältähän löytyi ihan lentokonevalmistajillekin oma ketju. Viimeviikolla kirjoittelin Boeingin Q2:sta puolustustarviketeollisuus-ketjuun, tässä hieman jatkoa siihen.

Ei mennyt kauaa kun homma lähti eteenpäin. FAA on antanut Boeingille luvan jatkaa 787 Dreamlinerin toimituksia, kunhan tarvittavat korjaukset on tehty. Lisäksi FAA:n tarkastajat tarkastavat jokaisen koneen ennen kuin ne lähtevät asiakkaalle. Ilmeisesti jo ensiviikolla saattaisi toimitukset jatkua. 120 konetta on valmiina ja odottaa toimitusta.
Boeing Gets FAA Clearance to Restart 787 Dreamliner Delivery - Bloomberg


Tänään Boeing kertoi myös avaavansa Japaniin uuden RND-laitoksen. Boeing Company - Boeing to Open Japan Research Center and Expand Sustainability Partnerships

  • New Boeing research and development center in Japan to focus on sustainable aviation fuels (SAF), electric/hydrogen propulsion, robotics, digitization and composites

Boeing and METI have agreed to broaden their 2019 Cooperation Agreement to now include a focus on sustainable aviation fuels (SAF), electric and hydrogen powertrain technologies, and future flight concepts that will promote zero climate impact aviation. That is in addition to exploring electric and hybrid-electric propulsion, batteries, and composite manufacturing that will enable new forms of urban mobility.

2 tykkäystä

Boeingilta tuli Q3-tulos julki. Q2-tuloksen aikaan oli paljon puhetta käänteestä aina toimitusjohtajasta lähtien. Q3-tulos oli kuitenkin vahvasti tappiollinen. Sijoittajapuhelussa toimitusjohtaja puhui vielä käänteestä, mutta sanoi makrotilanteen vuoksi siinä kestävän odotettua pidempään. https://s2.q4cdn.com/661678649/files/doc_financials/2022/q3/3Q22-Press-Release.pdf

Third Quarter 2022
:black_small_square: Operating cash flow of $3.2 billion; continue to expect positive free cash flow for 2022
:black_small_square: Resumed 787 deliveries and delivered 9 airplanes
:black_small_square: Recorded losses on fixed-price defense development programs
:black_small_square: Revenue of $16.0 billion; GAAP loss per share of ($5.49) and core (non-GAAP)* loss per share of ($6.18)
:black_small_square: Total backlog of $381 billion; including over 4,300 commercial airplanes

Jotain positiivista tässä tuloksessa kuitenkin on, $2,9 miljardia positiivista vapaata kassavirtaa ja 2022 tavoitteessa pysytään. Toinen positiivinen asia on se, että huono tulos ei johdu kysynnän puutteesta. Commercial Airplanes liikevaihto nousi 40% vuodentakaiseen verrattuna johtuen 787:n toimitusten jatkumisesta ja normaalia suuremmista 737:n toimituksista. Backlog myös nousi $10 miljardilla viime kvartaalista.
Itselleni iso syy miksi seuraan lentokonevalmistajia ja puolustusyhtiöitä on avaruuden potentiaali. Boeing ei raportoi avaruussegmenttiä erikseen, vaan siihen kuuluu Defense, Space & Security. Tämä segmentti teki $5,3 miljardia liikevaihtoa ja $2,8 miljardia tappiota. Tämä tappio johtui kiinteähintaisten sopimusten korkeammista valmistus- ja toimitusketjukustannuksista sekä teknisistä haasteista. Mielestäni tämä on aika huolestuttavaa.

2 tykkäystä

Onko Kiinasta tulossa kilpailija Boeingin 737 MAXille ja Airbusin A320neolle? Kiinalainen Comac C919 on saanut Kiinan lentoviranomaiselta luvan massatuotannolle, kunhan jokainen kone tarkistetaan erikseen. UPDATE 1-China’s C919 narrowbody jet receives regulatory nod for mass production | Reuters

China’s aviation regulator has issued a production certificate allowing for the mass production of the homegrown C919 narrowbody jet, manufacturer Commercial Aviation Corp of China (COMAC) said on Tuesday.

The C919, a rival to the Airbus A320neo and Boeing 737 MAX single-aisle jet families, had received a type certificate in September declaring the model safe to fly but each individual jet manufactured had needed a separate sign-off from the regulator upon production.

Mutta ei kannata pidättää hengitystä tämän koneen kanssa.

Jefferies analysts said last month that they expected COMAC to reach production of around 25 C919s per year by 2030, well behind the current monthly rates of narrowbody production at Airbus and Boeing.

Kone on kuitenkin esimerkiksi moottoreiden ja elektroniikan osalta täysin riippuvainen lännestä. Jos lännen ja Kiinan väliset suhteet heikkenisivät, Kiina ajautuisi luultavasti samankaltaiseen tilanteeseen kun Venäjä nyt. Omia koneita ei osata/pystytä tekemään eikä nykyisiin koneisiin saada varaosia. Financial Timesin mukaan Kiinan ilmailuteollisuus on vuosikymmeniä jäljessä ja vahvasti riippuvainen lännen komponenteista. Tässä ketjussa oli ainakin vuonna 2020 ollut keskustelua Comacista ja C919:stä, eikä silloinkaan uskottu että tästä olisi tulossa todellinen kilpailija Airbusille ja Boeingille. Tilanne ei ainakaan parin vuoden aikana näytä juurikaan muuttuneen.

2 tykkäystä

Klikkiotsikolla ja -thumbnaililla varustettu video joka sisältää spekulaatioita Boeingin (ja näin koko alan) tulevaisuudesta. Videon tekijä on itse matkustajakoneiden lentäjä.

Vaikkei tämä video välttämättä sisällä (spekulaatiota lukuunottamatta) mitään uutta tietoa, on tämä kuitenkin mielenkiintoinen katsaus tämänhetkiseen tilanteeseen.

2 tykkäystä

Airbus saanut historiallisen isoja tilauksia viime päivinä Intiasta.



https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2023-06-indias-indigo-places-record-order-for-500-a320-family-aircraft

2 tykkäystä

Viikko sitten Airbus raportoi hyvän Q3. Liikevaihto ja tulos kasvoivat selvästi. Tilauskirja vuoden takaista paksumpi, A 320 menee paljon, laajarunkokoneiden kysyntä elpymässä. Ohjeistus pidetään, tuotantoa nostetaan suunnitelmien mukaisesti, alihankkijoiden tuotantoketjuissa odotetaan haasteiden jatkuvan.

https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2023-11-airbus-reports-nine-month-9m-2023-results


Just vertailin näitä kahta, AIR oranssikäyrä

3 tykkäystä