Tähän mennessä lentokonevalmistajista on keskusteltu lähinnä “ostin/myin äsken” -ketjussa, spekulaatioilta ja tarkoilta analyyseiltä ollaan siis jääty paitsi. Kohtalaisen moni foorumilainen tuntuu kuitenkin seuraavan joko Airbusia tai Boeingia, perehtyneimmät pienempiäkin valmistajia.
Korona tekee aiheesta erityisen mielenkiintoisen. Airbus laskeutunut 135€ tasolta 60€ tasolle, Boeingin ilmalennon tyssätessä $330 tasolle jonka jälkeen laskutelineet saaneet vastustasoa $150 tasoista.
Esimerkiksi Airbusin osalla tämä tekee markkina-arvolla mitattuna reilu 50 miljardia euroa. Onko Koronan vaikutus todella näin suuri? Airbusilla on noin 7700 koneen valmistusjono, jonka valmistamiseen menee 8 vuotta. Hetkellinen kuoppa kysyntäkäyrässä kerettäneen kiriä umpeen kuluvan 8 vuoden aikana.
Airbus voittanee kapearunkokoneiden markkina-asemaa entisestään (A320 nyt noin 60%), ja meneillään oleva kriisi vaikeuttanee Boeingin kilpailuasemaa entisestään Airbusin lippulaivaa A321XLR:ää vastaan. Boeingin meneillään olevat ongelmat 737 Maxin kanssa ei helpottane uskottavuuden rakentamisessa ja valtava osuus voimavaroista menee ongelmien korjaamiseen, muiden keskittyessä tulevaisuuden kehitykseen.
Laajarunkokoneissa Dreamliner ainakin toistaiseksi suositumpi tilausmäärillä mitattuna kuin Airbusin kilpailija A350. Mm. American Airlines osoitti pari vuotta sitten fleetin yhteneväisyyden tärkeyttä peruessaan 20 A350 koneen tilauksen ja vaihtaessaan ne Dreamlinereihin. Isommissa koneissa Airbusin A380 on lapsen kengissä verrattuna Boeingin “Heavyyn”, jumbojettiin. Mikä on tulevaisuus isoimmissa koneissa, saako/haluaako Airbus uudistaa A380:sen?
Airbusin ja Boeingin markkinaosuudet vaihtelee myös mantereittain. Esimerkiksi viime syksynä Intian halpalentoyhtiö IndiGo tilasi 300 kapearunkokonetta, arvoltaan noin 30 miljardia. Pidemmän aikaa kestäneen kilpailun voitti Airbus. Tämä on vain yksi useista isommista kaupoista lähiaikoina.
Markkina-alueet tällä hetkellä:
Boeing:
-
Pohjois-Amerikka 48%
-
Aasia 28%
-
Eurooppa 14%
-
Lähi-itä 10%
Airbus:
-
Aasia 40%
-
Eurooppa 30%
-
Pohjois-Amerikka 19%
-
Lähi-itä 11%
Demografisesta jakaumasta voidaan huomata Airbusin markkina-aseman olevan enemmän kehittyvissä maissa. Toisaalta Boeingin vahvuus esimerkiksi Pohjois-Amerikassa voi tuoda turvaa ja tasaisempaa tulosta lähivuosina, mutta pidemmällä aikavälillä Aasian maiden talouskehitys ja Finnairinkin kohdalla spekuloitu Aasialaisten matkustamisen valtava lisääntyminen etenkin Kiinan osalta puoltaa mielenkiintoisia markkinanäkymiä Airbusin suuntaan.
Molemmilla yhtiöillä on myös matkustajalentoliikenteen ulkopuolella toimintoja mm. sotilas-puolella, on helikoptereita ja avaruusprojekteja. Etenkin Boeingin merkitys USAlle on niin valtava, ettei isoista ongelmista huolimatta yhtiötä varmasti päästetä kaatumaan. Markkinat eivät tällä hetkellä hinnoittele kummallekaan kovin hehkeitä näkymiä - esimerkiksi Airbusin arvostus noin 11 P/E riippuen 2021 ennusteista, kielii epäuskoa tulevista toimituksista ja käytännössä jättää tulevaisuuden kasvuajurit arvostamatta.
Korona muokkaa lentoliikennettä varmasti, mutta kokonaiskuva huomioiden, katoaako lentäminen maailmasta? Etäpalaverit ym. yleistynee, mutta etenkin kehittyvien maiden valtavan volyymin myötä voisi ajatella tulevaisuuden olevan entistä enemmän lentävää.
Saisiko tänne ajatuksia, ideoita ja analyysiä lentokonevalmistajista? Duopolin ulkopuolisetkin lentoyhtiöt huomioidaan tietysti.