LIDAR-valmistajat (laser)tutkan alla

Ousterin ennusteet omasta liikevaihdon kasvusta verrattuna muihin on reilusti rivakampi. Jos artikkelin mainittuihin TAM-puheisiin on uskominen, niin Ouster ennustaa niiden osalta konservatiivisemmin kilpailijoihin nähden. Kuvastaa kokonaisuutta hyvin, että muualta kuin automotivesta saadaan ennusteisiin merkittävästi lisää lihaa luiden päälle.

Kakkua on kyllä jakamassa paljon yrityksiä, mutta markkinan kasvuakin ennustetaan ripeäksi kaikkien toimesta, kun solid state sensorit ja edullisempi hinta saadaan tuotantokuntoon. Autopuolella erityisesti tulee kyllä ahdasta aika nopeasti. Mielenkiintoista nähdä sen 3-5 vuoden päästä, kuinka paljon osallistujia on vielä pelissä.

2 tykkäystä

Lähdinpä Velodynen kyytiin eilen kun lasketteli, uskoakseni hyvä lappu ja tavoitehinnatkin melko korkeita. LiDAR itselle tuttu metsävarojen kaukokartoituksen parista. Graduni tein Single Photon LiDARiin (SPL) liittyen.

Tutkimusyhteisötkin saattavat haalia näitä aikaisempaa enemmän käyttöönsä, kun laitteistojen hinnat ovat tulleet ja tulevat edelleen alaspäin.

6 tykkäystä

Velodyneen liittyen SPACin aikaiset myyntirajoitteet poistui, joten jonkin verran voi tulla enemmän lappua myyntilaidalle. Nykyinen hintataso ei ole kovin korkealla, joka voi rajoittaa enimpiä myyntihaluja.

Tavoitehintaa ja suositusta laskettu 13$ / Hold
Craig-Hallum still believes in Velodyne’s long-term story, seeing “very attractive opportunities outside of the automotive market, namely in delivery and robotics.”

Edit:
Trimble kun oli täällä esillä, löytyy ARK investin ARKX rahaston kärkipaikalta

https://ark-funds.com/arkx

3 tykkäystä

Suositusta laski vain tuo Craig-Hallum. Sinänsä kiinnostavaa, että kyseinen taho nosti VLDR:n tavoitehinnan tammikuussa $31:n. VLDR price target $31.00
Helmikuun 26 päivä kohu-uutisten jälkeen laski $20.00:n Price Target $20.00
Luulen, että samainen taho nostaa PT:tä jos kurssi nousee.

Trimble kyllä on noussut hienosti.

3 tykkäystä

Kyllä, hyvä tarkennus ja nimenomaan vain yhden tuuliviirin näkemys. Enemmän oli tarkoituksena nostaa, että lockup jakso päättyi ja sillä voi olla jotain vaikutusta. Samalla jää jälleen yksi osuus SPAC-historiasta ja voisi alkaa treidaamaan normaalin osakkeen tavoin.

Edelleen konsensuksen suositukset VLDR:lle pääasiassa osta/ylipainota ja mediaani 20$, esm:

Trimblen nousu ARKX:n avauusrahaston kärkeen oli kyllä mielenkiintoinen. Toisaalta ei ehkä niin yllättävä, kun katsoo mihin kaikkeen Trimble liittyy.

1 tykkäys

Kyllä Trimble käyttää esim. suomalaista gyroskooppi osaamista joissain sovelluksissaan.

1 tykkäys

Itse olen tutkaillut nyt autoalan kantilta Aevaa, Ousteria, Velodynea ja Luminaria. Kaikki lupaa käytännössä saman, parasta ja halvimmalla, parempi tekniikka kuin muilla. Kaikki ilmoittaa myös lähes samat autovalmistajat yhteistyökumppaneiksi. Volkswagen taitaa olla kaikilla neljällä merkattuna kumppaniksi, Toyota, Hyundai ja Honda kahdella.

En löytänyt tietoa siitä että yhdenkään näistä neljästä lidari olisi vielä käytössä kenenkään autovalmistajan autossa. Audin lidarit valmistaa Valeo, Volkswagenilla lidaria ei ole vielä tuotannossa olevissa autoissa. Nämä lidarithan liittyvät vahvasti tähän tulevaan autonomiseen ajamiseen ja sen toimintoihin, joten tulevat varmasti yleistymään tulevina vuosina.

Esitteiden ja niissä ilmoitettujen tiimien perusteella Luminar ja Velodyne vaikuttivat minusta vähiten mielenkiintoisilta. Minusta Ousterilla ja Aeavalla oli mielenkiintoisemmat tiimit ja yhteistyökumppanit. Ouster myös arvioi automotiven osuuden suht pieneksi. Joku osaisi varmasti arvioida paremmin noita kannattavuuslukuja ja kasvuodotuksia eri yritysten välillä?

Minusta vaikuttaa että pelureita on paljon, selviä voittajia en osaa itse ennustaa ja autovalmistajat tulevat varmasti käyttämään myös dual sourcingia, kuten muidenkin autoissa käytettävien tutkien osalta. Seuraan kuitenkin tilannetta.

3 tykkäystä

Luminar ja Volvo on ilmeisen pitkällä kehitysvaiheessa, mutta ihan tuotantokäytössä ei vielä taida olla.
Myös Daimlerin raskaampi kalusto on tehnyt Luminarin kanssa sopimusta, samoin testivaiheessa.

Ousterista olikin jo aiemmin muita nopeamman revenuen kasvuun liittyen kommenttia. Automotive on pienempi osa kokonaisuutta ja tulovirtaa on tarkoitus saada merkittävästi muilta toimialoilta. Tämä on mielestäni suuri vahvuus ja varmistaa liiketoiminnan kestävyyttä. Myös Velodynen osalta sama tarina.

Ja ainakin tablettipuolella Trimblellä on käytössä Panasonicin vahvennettuja tabletteja, eli soursaa kyllä osia muiltakin ratkaisukokonaisuuksiin - vaikka varmasti tekee myös itse. Vahvuus sinänsä, että yritys löytää parhaat palikat tarvittaessa muilta toimijoilta.

2 tykkäystä

Motional, Hyundai autonomisten ajoneuvojen kehittäjä kertoi, että Hyundai Ioniq 5 will be turned into a robotaxi
hyundai-ioniq-5-electric-car-self-driving-robotaxi-fleet-lyft

Joulukuussa 2020, Velodyne Lidar Signs Multi-Year Sales Agreement with Motional to Provide Sensors for Its Driverless Vehicles
Velodyne-Lidar-Signs-Multi-Year-Sales-Agreement-with-Motional-to-Provide-Alpha-Prime-Sensors-for-Its-Driverless-Vehicles

Velodyne on hieman tasapaksu firma, mutta heillä on edullinen tuotantovalmis Solid State Lidar tuotesarja: Velarray

Edit: toki ei ole varma, toimittaako Velodyne Ioniqiin lidarit

3 tykkäystä

Motional -artikkelista lainattua "Velodyne will be the exclusive provider of long-range, surround view lidar sensors for Motional’s SAE Level 4 driverless vehicles.

Velodynen ei tarvitse toimittaa lidareita välttämättä Ioniqiin. Ainakin itse ymmärrän tämän niin, että Motional varustelee autot itse Level 4 tasolle ja hyödyntäisi siinä nimenomaan Alpha Prime -sensoreita. Ei myöskään sulje pois sitä, että lyhyemmän matkan tutkat tulisivat eri sensoreilla, joko Velodynen tai jonkun muun toimittamana.

Toki mieluummin näkisin, että Velodynen sensorit olisi jo kaikissa Ioniqeissa valmiiksi :sweat_smile:

Tämä, pitkän historian omaava toimija, jolla ei ole tarvetta hypettää tekemistään samalla tavalla kuin startupien. Luotetaan tekemiseen, tuotteisiin ja osaamiseen. Kyllä EV-kisankin voittajia tulevat lopulta olemaan isot merkit, VW, Mercedes, BMW, Volvo jne. Kääntyminen isoilla on hitaampaa kuin uusilla pureplay -toimijoilla, mutta muskeleita on tehdä asiat hyvin ja mahdollisuus ajaa tuotanto ylös laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Toki aina tulee niitä disruptiivisia tekijöitä, joista kasvaa suuria suurten joukkoon.

Tässä olisi ainakin yksi katalyytti, jota Craig-Hallum kaipaili :joy:

4 tykkäystä

Nuo mekaaniset 360 asteen lidarit ovat vain siirtymäajan tuotteita. Luminar jo kauppaa 5 kpl Solid State lidaria $1000 koko setti ja tuolla saa 360 astetta. Tosin ei taida olla vielä tuotannossa.

Mikäli Velodyne on Motionalin ja Hyundain kanssa aktiisesti kehittämässä tulevan sukupolven sensoreita, voivat he saada tuotantoon nopeammalla aikataululla uusia tuotteita kuin Luminar, Aeva ja kumppanit

3 tykkäystä

siis microvision nousee tämän takia:

vaikkei ole mitenkään selvää että microsoft käyttää microvisionin chippejä hololinssissä? pitääköhän kevennellä huomenna. onko joku seurannut tätä tarkemmin?

2 tykkäystä

Velodyne sai taas monivuotisen sopimuksen. Tällä kertaa Venäläisen AGM Systemsin kanssa.
Velodyne-lidar-announces-multi-year-agreement-agm-systems-llc

Vaikka nuo kumppanit eivät aina niin hypeä olekaan, ovat ne asiakkaita, jotka oikeasti käyttävät lidareita tuotannossa. Venäjä sinänsä voi olla hyvinkin iso mahdollisuus Velodynelle.
Ehkä on kasvatettava positiota

4 tykkäystä

Lidar-sensoreiden kehitys jakautuu aika vahvasti näihin auto- ja robotiikkapuolen sensoreihin ja toisaalta taas varsinaisiin ns. maanmittaus- ja kartoitussensoreihin. Nämä menee helposti sekaisin. Toki kartoituspuolella hyödynnetään myös halpoja sensoreita kuten täällä jo mainittu, mutta moni kartoitus- tai monitorointisovellus vaatii lidareilta sellaisia ominaisuuksia mitä halvemmat autopuolen valmistajat ei vielä tarjoa, lähtien ihan tarkkuudesta (monet sovellukset vaativat millimetritason “kohinaa” mittauksiin), mittausten sitomisesta johonki oikeaan koordinaatistoon, paluusignaalin vahvuuden analysointia (ns. intensiteetti) ja esim. metsätaloudessa ollaan kiinnostuneita siitä, että yhdellä mittauspulssilla saadaan monta paluusignaalia - tällä voidaan tavallaan nähdä puuston läpi maanpintaan asti. Harva autopuolelle keskittynyt valmistaja pystyy tarjoamaan edes osaa näistä ominaisuuksista.

Itse olen syvällä kartoitus-, mittaus- ja monitorointipuolella, ja siellä on aika paljon “vanhoja” tekijöitä jotka edelleen dominoi markkinaa, esim. jo useammin mainittu Trimble (NASDAQ), Hexagon AB:n Leica Geosystems (Tukholman pörssi), FARO (NASDAQ), Topcon (Japani). Lisäksi moni laiteintegraattori käyttää itävaltalaisen Rieglin sensoreita, mutta tuo on edelleen perheyritys, kuten myös SICK Saksasta.

Eniten kartoituspuolella on tullut vastaan Velodynen sensoreita näistä halvemmista uusista pörssissä olevista lidar-valmistajista.

5 tykkäystä

Lidareita kehitetään nyt laajalla alueella ja mm. FMCW-lidar on juuri sellainen, joka lähettää jatkuvaa laseraaltoa ja mittaa paluusignaalin vaihesiirtymän. Ei siis perinteinen pulssi-lidar (Time of Flight)

Lidar markkinat ovat tainneet olla juurikin noita maanmittaussensoreita. Usein kai mekaanisia 360 asteen sensoreita. Hinnalla ei ole ollut niin väliä, koska ei niitä kuitenkaan kukaan valmistaja ole satojatuhansia vuodessa myynyt

Vasta viime vuosina autojen ADAS- ja autonomisten toiminnallisuuksien lisääntymisen on nostanut tarvetta kehittää lidareista pieniä, halpoja sekä tarkkoja.

Velodyne on muuttanut strategiaansa ja on laskenut sensoreiden yksikköhintoja. Halvin lidar maksaa heillä 100€ (Valabit). Tämän vuoksi heillä on liikevaihto ja kannattavuus laskenut vaikka sensoreita myydään enemmän kuin koskaan. Kun pääsevät kunnolliseen massatuotantoon lähtee kannattavuus nousemaan.

Massatuotannon mahdollistamiseksi, pyritään lidar rakentamaan ilman mekaniikkaa sekä mahdollisimman paljon puolijohteelle. Tuskin on mahdotonta, että 5-10 vuoden aikana lidarin hinta tippuu samaan hintaluokkaan kuin kameran hinta.

Itse uskon, että tämä lidar-boomi tulee muuttamaan myös maanmittauksen ja kartoituksen lidareita

6 tykkäystä

Pitää erikseen kiittää @JukkaM @Bob5000 @Heimo_Vesa :pray:

Todella arvostettavaa osaamista, näkymystä ja tiedon jakamista. Ketjua availlessa oma osaaminen aiheesta tuntui turhan kevyeltä ja toiveena olikin saada keskustelun kautta lisää tietoa. Koko tekniikan ja siihen liittyvien alojen ulottuvuus on avautunut jo nyt ihan eri tavalla. Lisäksi uusia avauksia ja näkemyksiä myös potentiaalisten sijoituskohteiden osalta on jo hyvin noussutkin esille.

5 tykkäystä

Mielenkiinnosta, JPMorganin analyytikon arvion mukaan Applen VR-headset julkaistaisiin Q1/2022 ja se sisältäisi LiDARin. Applelta tuskin tulee kovin raskasta headsetiä, vaikka kyse onkin vasta ensimmäisestä versiosta, joten ilmeisesti komponentti saadaan pakattua jo melko pieneen tilaan? Osaatko sanoa onko analyytikon arvio LiDARin käytöstä VR-headsetissä jo näin pian realistinen?

Joka tapauksessa esimerkiksi Velodynen Q4-materiaalissa (toimitusmääräarvio 2025 mennessä) kuluttajalaitteita ei nostettu esiin omana sektorinaan, joten Applen (mahdollisesti) käyttämä komponentti tulee joltain muulta toimittajalta.

Ja yhdyn myös @kettunen kiitoksiin. Vanha pieru ihan innostuu kun törmää tällaiseen tekniikkaan!

4 tykkäystä

Apple on käyttänyt erillisiä laserlähettimiä, joita on valmistanut mm. Lumentum. Itselläkin oli 2020 sijoitus Lumentumissa.

Erillisissä lidar-sensoreissa haaste taitaa olla riittävän tunnistusalueen saamiseksi ilman mekaniikkaa. Field-of-View (FoV). Tähän on erilaisia tekniikoita kuten MEMS, Flash ja OPA

Ilmeisesti Applen lidar-puhelimet vaativat puhelimen kääntämistä haluttuun suuntaan.
En tiedä miten Applen VR-headset lidaria käyttää.

mm. MEMS-lidareita jo valmistetaan, mutta sarjatuotanto taitaa olla seuraava haaste

3 tykkäystä

Innoviz merger hyväksytty ja jatkossa INVZ -tikkerillä kaupankäynti, kunhan välittäjät saavat päivitettyä tiedot.

Innoviz on muuten tekemisissä BMW:n kanssa, ilmeisesti vielä testivaiheessa tämäkin toistaiseksi. Massatuotantoa ajetaan ylös.

Edit: Jatketaan tähän vielä Ousterin osalta, Citi ottanut seurantaan: Buy / 17$

6 tykkäystä


Tämän löysin jostain missä sama maininta Bemarista, juttu oli muistaakseni vuodelta 2018. Mainintoja muistakin toimijoista. Asia valkenee varmasti tämän vuoden aikana jos BMW julkaisee level 3. Auton.

1 tykkäys