Liikenteen voimalinjaratkaisut: sähkö, vety, polttokennot

Tesla Semin todellisesta suorituskyvystä saataneen lisätietoa syksyllä:

https://www.autonews.com/mobility-report/tesla-semi-will-make-its-debut-run-less-truck-event

DeVoe said the truck would operate with a maximum payload and travel up to 500 miles round trip during the event.
“We really want to demonstrate the capability of our team, the capability of the Semi and the capability of the Class 8 electric vehicle to compete with the [internal combustion] counterpart,” she said during a panel at the ACT Expo clean transportation conference Wednesday.

2 tykkäystä

Ei ole tainnut nyt tulla enää uusia paperitutkimuksia. Nyt taidetaan siirtyä jo oikean elämän suorittamiseen joten sieltä alkaa tulla oikeata dataa. Kai nuo vetyrekat on jo aika hyvin testattu, nyt vedynjakeluinfran pitää alkaa toimittamaan. Ajamisen kulut kuitenkin linkittyy hyvin vahvasti vedyn hintaan :no_mouth: Akkurekat on jo sitten isompi mysteeri.

Ft:n artikkeli Toyotan ja Paccardin rekasta:

Tämä on aika kova lausunto Paccardin ukolta:

3 tykkäystä

Everlaastian aiemmasta linkistä:

The US Department of Energy estimates that total cost of ownership for hydrogen fuel cell long-haul vehicles will become affordable by 2030 thanks to new production tax credits for clean hydrogen.

Kova on vetypumppaus tälläkin palstalla mutta tosielämässä taidetaan vielä hetki odotella?

4 tykkäystä

Iveco on merkittävä toimija ja nyt hynttyyt yhteen Nikolan kanssa; löytyy myös Nikolan palstalta…

4 tykkäystä

Ymmärrän tämän enemmänkin niin että aikaisemmin toimivat enemmän yhdessä ja nyt kumpikin enemmän omilla tahoillaan.

The two companies will now sharpen their focus on heavy-duty transport, with Iveco concentrating on Europe for further development and commercialisation of fuel cell electric trucks (FCEV), while Nikola will concentrate on its operations in North America, offering FCEV and hydrogen infrastructure through HYLA.

5 tykkäystä

Joo. Ivecohan on maannut Hyundain kanssa samassa pedissä. Eli Hyundain 95kw kenno löytyi Ivecon raskaan pakettiauton keulilta viime vuoden messuilla.

2 tykkäystä

Olet oikeassa.

Ivecon selkeä panostus Euroopan toimintoihin on mielestäni osoitus siitä, että vety-teknologia on heille merkittävä käyttövoima tulevaisuudessa ja antaa varmasti mahdollisuuden myöskin Nikolan osaamisen hyödyntämiseen jatkossakin.

3 tykkäystä

Toyotalle ei ole omaa ketjua, mutta postataan tulos tänne. Kovaa suorittamista.

Expects full-year operating profit to climb to $22.2 bln
Targets 10.1 mln vehicle production in new FY, up 11% Y/Y
Q4 profit jumps 35%, beats forecasts; record annual revenue

7 tykkäystä

Kyllä odottavan aika on pitkä tässä myös raskaassa liikenteessä ja akkuteknologia menee koko ajan eteenpäin. Nyt latausasemia raskaalle liikenteelle on tulossa nopeasti

Saksan tilanne ja näkymä raskas liikenne:

Kiinan tilanne raskas liikenne:

3 tykkäystä

Vety-pumppaus tai ei, mutta esim. Nikola (tunnen kyllä yhtiön taustat) keskittyy enemmän FCEV-autoihin. Syy selkeä…kysyntä. Tässä lainaus tältä päivältä;

Significantly more orders for FCEV trucks from Nikola

What is clear is that Nikola has recently reported orders for fuel cell trucks in particular: at the beginning of May there was an order for up to 50 Tre FCEVs from the US haulage company AJR Trucking, and according to the quarterly statement orders for 140 hydrogen vehicles have been received from 12 customers. In May, however, only 14 BEV trucks were ordered.

3 tykkäystä

Käytetäänkö pikkaisen uudempia tilastoja? Tämä on tilanne Kiinassa. FCEV rekkojen osuus new energy vehiche rekoista on noussut jo 6%:iin. Viime vuonna se oli alle 1%. Ja tämä on siis vasta alku.

Nikolan mallistossa FCEV vie BEViä…

According to Teslarati, Nikola said that it manufactured 63 units of the Tre BEV in the first quarter of this year, with just 31 of them making their way to dealers. Additionally, in the last quarter of 2022, the company said it produced 133 Tre BEV units, out of which 20 were delivered to dealers.

Nikola also makes a hydrogen fuel cell version of the Iveco-based truck, which saw a “significant increase” in sales in Q1 2023, with orders from 12 customers that amount to 140 total units of the FCEV Tre.

Edit: @Taitoo ehdit ensin :sweat_smile:

4 tykkäystä

Puhuin tästä teknologiasta joskus aikoinaan ennen tämän ketjun olemassaoloa energiaketjussa, jolloin tämä todettiin mahdottomaksi.

Ehdottomasti minusta yksi mahdollinen keino rajoittaa vaadittuja akkukokoja esim rekoissa. Seuraamisen arvoista kehitystä! Esim. edullinen, energiatiheydeltään hieman heikompi mutta erittäin nopeasti lataava LFP tai suola-akku + lataava moottoritie ei tunnu pöljältä ratkaisulta systeemitasolla.

9 tykkäystä
8 tykkäystä

Volvo Trucks esitteli polttokennosähköautonsa ensimmäistä kertaa viime vuonna. Nyt kuorma-autoja on testattu ensimmäistä kertaa yleisillä teillä, haastavissa ja kylmissä olosuhteissa, napapiirin yläpuolella Pohjois-Ruotsissa.

Ruotsissa kulkee “isoja” teitä napapiirin p puolella 1-2kpl. Ihan jännä nähdä miten vehkeet siellä toimii, lähimpään Mersun huoltoon on päivän matka :rofl:
Mersulla tais maaginen vuosi olla 2027 jos ei ole muuttunut, sen jälkeen noita pitäis olla liikenteessä enemmän.

Testit pohjoisessa tarkottaa sitä että tankkaus asema on oltava jossain napapiirin kohdalla :thinking:

@uhrilahja Tänä vuonna valmistuu kaksi asemaa ihan Ruotsin pohjolaan. Liekkö menneet jollakin liikuteltavalla tankkauskalustolla näissä testeissä. Tai sitten ovat toivoneet että range riittää. :face_with_peeking_eye:

Edit: Laitetaanpa vielä Kiinan myyntitilastoja:

Tämä alkaa olla pitkäaikainen trendi Kiinassa, että PHEVien myynti kasvaa BEVejä huomattavasti nopeammin. Kannattaa laittaa korvan taakse, sama ilmiö saattaa levitä länsimaihinkin.

Ainakin yksi syy miksi Kiinassa on alkanut PHEVien myynti vetää, on PHEVien parantuneet ominaisuudet ja laajempi mallisto.

Hitto, Ruotsissa on muuten isot tehtaat oikeesti pohjoisessa:

Many large investments in Northern Swedish industry are impending. LKAB (Kiruna and Lulelå), Hybrit (Gällivare), H2 Green Steel (Boden), SSAB, Talga, Malmporten (Luleå), Markbygden (Piteå), Northvolt (Skellefteå), and Norrbotniabanan (railway) are some of them. (Photo:Vårt Luleå).

Tuohan on aika optimaalinen paikka testata kalustoa siinä mielessä.

2 tykkäystä

^^ kääntäen voisi miettiä, että miksi loppujen lopuksi lisätä polttomoottoria PHEV-autoon kun akusto, kulutus ja sitä myöden range paranee? Nyt parhailla PHEV-autoilla pääsee 100km sähköllä, hetken päästä ehkä 150km. Tai 200km. Miksi siinä kohtaa ei lisättäisi akustoa sen verran, että koko polttomoottori käy turhaksi?
Suuriakkuisilla BEV-autoilla pohditaan sitä miksi raahata kallista ja painavaa akkua mukana kun päivittäin sitä ei tarvita. Vastaava pohdinta toisinpäin on se miksi autoon lisättäisiin monimutkainen polttomoottori jos sitä ei juuri ikinä tarvita?

Varsinkin kahden auton talouksiin selvästi loogisin kombo on hyvä BEV ja halpa polttis kakkosautoksi.

Liverpoolissa muutakin kuin Euroviisuja. 20 hyvin varusteltua vetybussia käyttöön;

5 tykkäystä

Suuria toimijoita ja merkittäviä päätöksiä liikkumiseen/liikuttamiseen;

5 tykkäystä

Näinkin voi matkaa tehdä:

2 tykkäystä