Liikenteen voimalinjaratkaisut: sähkö, vety, polttokennot

No ei se ainakaan noilla latauskuluilla ja tuolla autolla ID3 sähköautoilu halvempaa ole, vajaat 13€ / 100km. Sähkön hinta huimat 0,685€ / kWh, Suomessa päässee helposti alle puoleen.

Minulle nousi esiin se seikka, että kuinka ”tavallinen” ihminen selviää järkevässä ajassa noista latausongelmista, mistä jutussa kerrotaan. Appeja täytyy olla lukematon määrä ja osaamista myöskin ”normaalia” enemmän. Samoin kaiken maailman vieraiden appien lataaminen, miten tietoturvariskit?

3 tykkäystä

Amatöörit liikkeellä. Jos olisi ollut esimerkiksi “Elli-kortti” ja käyttänyt Ionityn palveluita, olisi päässyt sujuvammin, nopeammin ja halvemmalla. Toinen vaihtoehto olisi ollut Teslan Supereiden jäsenyys kuukaudeksi, jolloin olisi mennyt vieläkin halvemmalla ja ilman ongelmia.

1 tykkäys

Kuten mainitsin, ”tavallinen ihminen”…sinulle amatööri. Jutusta kuitenkin sain sen kuvan, ettei ihan ”teknisesti tumpeloita” henkilöitä ollut matkalla.

Rio Tinto rahoittaa pienellä summalla ajoneuvoihin soveltuvan akun kehittämistä.

“GMG will retain ownership of the intellectual property of the GMG Graphene Aluminium Ion Battery Pouch Cell and Battery Pack. On successful completion of the joint project, Rio Tinto would have the right to procure and use the batteries in their operations.”

Tähän mennessä GMG on tuottanut nappipariston prototyypin, josta on jaettu näytekappaleita.

2 tykkäystä

Kävi niinkuin ajattelinkin. Kaasu autoilu ajetaan alas hallituksen tavoitteista huolimatta.

Käytiin vaimolle etsimässä halvemmalla kulkevaa kulkinetta uusista ja vähän käytetyistä.
Yllätys oli suuri kun Leonin mallit jääneet kokonaan listalta pois joten Golf ja Skodan mallit ovat ainoita kaasumalleja. Ilmeisesti myös Golf on jäämässä pois?

Olin siinä uskossa että muutama vuosi mennään vielä koska tankkaus asemia on noussut vuodessa muutama uusi. Esim Lappeenranta Joensuu välille tullut kaksi asemaa.

Saa nähdä mikä auto tulee seuraavaksi meille.
Oli tarkoitus saada iso farmari edullisella polttoaine kululla ja sopivalla kuukausierällä rahoitettuna. Tuohon ei mahdu plugaria eikö sähköä joten…
Vag konsernin kaasuautot kulkee biokaasulla 7€/100km ja pieni bensa farmari noin 11€/100km.
Ero ei ole iso mutta perheen kilometrillä 50-60tkm vuoteen alkaa tuntua tuokin.

Linkkaan aikaisemman pohdinnan tähän vielä.

Edit: en ole siis koskaan ajatellut että tämä olisi maailmaa parantavat ratkaisu mutta esim meidän perheessä toimiva ratkaisu. Monet kuorma autot, osa jakeluautoista, jäteautot jne kulkevat oman jäteasema kaasulla täällä sekä muualla Suomessa. Omasta mielestä nämäkin pienet teot ajaa kaikkien etua tulevaisuudessa päästö tavoitteisiin pääsemiseksi.

4 tykkäystä

Japanilaiset moottoripyörävalmistajat ovat saaneet teollisuusministeriöltään luvan tehdä tutkimusyhteistyötä vetyä käyttäviin polttomoottoreihin liittyen.

3 tykkäystä

Joku voisi tehdä vastaavanlaisen matkan vetyautolla.

2 tykkäystä

Kiinassa tehty tutkimusta akkukäyttöisten raskaiden ajoneuvojen oikean elämän rangeista vs ilmoitettu. Suoraan sanottuna huonoja tuloksia ammatiliikennettä ajatellen.

Vetyhän tulee noin kymmenen vuotta käyttövoimana sähköautoa jäljessä autovalmistajien puolelta. Siitä huolimatta vuonna 2025 vetyautolla tuo reissu on helppo nakki. Kyse on Suomen ja osittain Ruotsin asemaverkoston kehittämisestä. Euroopassa juttu kunnossa. Vihreät asemat jo valmiina. Alla Hollantilaisen autolehden testin yhteenveto 1400 km…Audi e-tron q4, Toyota Mirai. Audilla yli 2.5 h hitaampi reissu.

Heenweg Toyota Audi

  • Beginstand 18.340 8.263
  • Eindstand 19.048 8.986
  • Gereden 708 km 723 km
  • Vertrek Breda 12.17 12.17
  • Aankomst Ingolstadt 19.46 20.57
  • Reisduur 7.29 u 8.40 u
  • Aantal tank/laadstops 2 3
  • Totale tank/laadtijd 0.27 u 1.30 u

Terugweg Toyota Audi

  • Beginstand 19.119 9.055
  • Eindstand 19.822 9.766
  • Gereden 703 km 711 km
  • Vertrek Ingolstadt 12.55 u 12.55 u
  • Aankomst Nieuwegein 19.21 20.47
  • Reisduur 6.26 u 7.52 u
  • Aantal tank/laadstops 2 2
  • Totale tank/laadtijd 0.07 u 1.22 u

Totaal Toyota Audi

  • Kilometers 1.411 1.434
  • Getankt/geladen 17,05 kg 378,6 kWh
  • Verbruik 1,21 kg/100 km 26,4 kWh/100 km
  • Kosten €188,67 € 247,11
  • Kosten per kilometer €0,13 € 0,17
8 tykkäystä

CATL julkisti uuden kevyen tehoakun
" CATL launches condensed battery with an energy density of up to 500 Wh/kg"
https://www.catl.com/en/news/6015.html

1 tykkäys

Polkupyörä ei ole yrityksistäni huolimatta herättänyt oikein keskustelua tulevaisuuden voimalinjana, ehkä tämä kiinalainen innovaatio on se kaivattu seuraava askel? :smiley:

4 tykkäystä

Kiina on kyllä totisesti haistanut tilaisuutensa vallata markkinaosuuksia tässä isossa liikkumisen murroskohdassa. Sen missiona näyttää olevan varastaa eurooppalaisten ja japanilaisten autonvalmistajien markkinaosuudet.

Kiinassa valtio tukee ja pönkittää maan firmoja. Aina ei varmaa ole edes se, miten markkinaehtoisesti maan yritykset lopulta todellisuudessa toimivat.

Kiinan kommunistinen johto kuitenkin ymmärtää, että on sen etu pitää tappiolliset start up -firmat pystyssä, sillä se pelaa tässä asiassa pitkää peliä, kuten se on tehnyt jo vuosikymmeniä. Tähtäimessä on tehdä maasta maailman suurin talousmahti.

Herää kuitenkin kysymys, että kuinka moni länsimaalainen on valmis ostamaan kiinalaisen auton. Kiinan maine laadun ja myös kansalaistensa vakoilun osalta on kyseenalainen.

Toki Huawein puhelimet yms. menevät nekin kaupaksi, joten miksipä eivät sitten autotkin. Kiina on viimein hoksannut, että menestyäkseen kiinalaisten autojen pitää olla törmäystesteissä top notch - ja sitä ne ovat olleet. Hyvään laatuun kun yhdistetään ylivertaisen halpa hinta, alkaa kasassa olla todella kilpailukykyinen paketti.

USA tietysti pyrkii jatkossakin lyömään kapuloita rattaisiin, mutta siitä huolimatta Kiina tulee vääjäämättä nousemaan maailman suurimmaksi talousmahdiksi noin vuosikymmenessä.

Liikenteen murros näyttää hyödyttävän Kiinaa älyttömästi, kun eurooppalaiset ovat jääneet vähän katselemaan olkiensa yli. Tästä syystä Saksa painoi hätäjarrua yrittäen venyttää 2035 takarajaa pidemmälle.

6 tykkäystä

Mielestäni tästä elinkaariajattelusta puhutaan nykyisin yllättävän vähän. Esimerkiksi Suomessahan autojen romutusikä on reilusti yli 20 vuotta;

5 tykkäystä

Kyllä, ja sitähän tämäkin “vanha” juttu käsittelee…

5 tykkäystä

Holcimilla päädytty näköjään siihen, että vähäpäästöisen sementin kanssa paras päästötön voimalinja on sähkö.

Käytännössä tuon tutkimuksen data (käytöstä poistetut autot) koskee ensimmäisen sukupolven sähköautoja jotka on valmistettu vähintään 5 vuotta sitten ja luultavasti suurin käytöstä poistetuista autoista lähemmäs 10 v sitten. Sähköautot ja niiden akustot lienevät kehittyneet polttomoottoriautoja enemmän tällä välin. Uudessa teknologiassa on aina enemmän optimoitavaa ja valmistusvirheitä kuin vakiintuneessa.

3 tykkäystä

Asia voi olla juuri noin. Itse mietin, että kun Suomessa nyt käytännössä polttomoottoriauton romutusikä on 22 vuotta, niin mikä on elinkaarikustannus ja elinkaaripäästöt uudella teknologialla/auto/samassa ajassa.
Tuskin esim. sähköautoilla ajetaan 22 vuotta…siis hypoteettisesti, jos sähköauto romutetaan 15 vuotiaana…samaan ajosuoritteeseen tarvitaan 1.5 autoa, mitä polttomoottorilla. Materiaaleja siis puolitoistakertainen määrä…(akkumetalleista puhumattakaan). Tämä voimakas yksinkertaistus.

2 tykkäystä
5 tykkäystä

Faurecia myy raskaanliikenteen osaset Cumminsille ja keskittyy kevyemmän kaluston päästölaitteisiin ja vetyvehkeisiin. Kieltämättä kuulostaa hyvälle suunnalle tälle yritykselle.

Edelleen potkin itseäni kun en kerennyt hypätä tähän kelkkaan. YTD +37%. :fu:

Laitetaan vielä se, että Stellantiksen siirtyminen Symbion osaomistajaksi nyt varmistui. Muut ovat Michelin ja yllämainittu Faurecia. Symbio on mielestäni Euroopan lupaavin polttokennovalmistaja. Symbion kapasiteetin luvataan olevan 50t polttokennoa vuodessa vuonna 2025. Näin niitä polttokennoautoja alkaa valmistumaan…

5 tykkäystä