Lion E-Mobility AG - Huippuakkuja Saksan autovalmistajille

2020 tulosten osalta saatiin taas lisää herkkua, nimittäin LION Smartin investor call:

Tiivistän tähän alle asioita, jotka herättivät mielenkiintoni ja hieman omaa tulkintaani:

i3-akkubisneksestä:

Yhtiön raportointilinja on underpromise & overdeliver. Tulevat jatkossakin asettamaan guidancen konservatiivisesti tilausmäärän mukaan ja nostamaan guidancea sitä mukaan kun tilauksia tulee. Bidenin hallinnon suunnitelmat vaikuttavat positiivisesti lähitulevaisuuden kysyntään.

Nykyiset asiakkaat ovat laajentamassa toimintaa ja jopa suosittelemassa Lionia eteenpäin, jonka vuoksi odotettavissa on että liikevaihtoa tulee lisää. Tämä olemassa oleva asiakaskanta mahdollistaa myös sen että i3 akkuasiakkaille aletaan myöhemmin myydä LIGHT-akkujärjestelmää!

i3 jo vanhempi akku, mutta sillä on erittäin hyvät turvallisuusominaisuudet ja siitä on paljon kokemusta. Kukaan ei halua nähdä koulubussin syttyvän palamaan akun vuoksi ja lasten menehtyvän tuli-infernossa (powered by Lion Smart), joten asiakkaat ovat hyvin konservatiivisia eivätkä sen vuoksi välttämättä ota käyttöön uusinta teknologiaa ensimmäisenä. LIGHTin turvallisuusominaisuudet ja Lionien pitkä kokemus sertifikaateista ja standardeista ja akkutestauksesta tulee siis tarpeeseen tulevaisuudessa.

i3 akkujen tarjonta on toistaiseksi “turvattu lähitulevaisuuden ajaksi”, mutta luottamuksellisia keskusteluita käydään jatkuvasti BMW:n kanssa, sillä heillä on myös tulevaisuudensuunnitelmia omille autoilleen ja akuillensa. On periaatteessa mahdollista, että nykyinen i3 akku saa “upgraden”, jolloin sen elinikää voidaan jatkaa ilman raskasta uudelleensertifiointia ja testauprosessia.

LIGHT-akkujärjestelmästä:

LIGHT-akkujärjestelmässä yhtiö kehui erityisesti tätä Immersion Cooling -teknologiaa, mitä ei johdon mukaan ole vielä akkusysteemeissä laajemmin käytössä. Sen avulla päästään ilmeisesti eroon akkupaloista ja pikalataus saadaan entistä nopeammaksi, kun latauksessa syntyvät suuri määrä lämpöä saadaan poistettua entistä nopeammin.

Lionin patettistrategian osalta ovat aktivoitumassa teknologian patentoimisen tarpeeseen.

Nyt kun heillä on fyysisiä moduuleita käytössään niin aikovat jatkossa huomattavasti aggressiivisempaa myyntiä ja pitchausta OEM ja Tier 1 suuntaan.

Ovat toimittaneet useita fyysisia moduuleja eräälle Tier 1 toimittajalle. Huhtikuun loppuun mennessä tulee päätös saadaanko Tier 1 toimittajan kanssa yhteistyöprojekti. Jos saadaan niin posari ja mahdollisesti lisätuloja. Jos ei saada niin yhtiö kehittää akun sarjatuotantovalmiiksi omin voimin (osakeanti?).

Nykyinen tuote on hyvin toimiva proto, mutta vaatii vielä mm. optimointia käyttötarkoituksesta riippuen ja testit/standardit yms. ennen kuin tuote on valmis. Tavoitteena että LIGHT-akkuja saa “kaupan hyllystä” 2021 vuoden loppuun tai 22Q1 mennessä. Tämä on johdon mukaan erittäin hankala ja kunnianhimoinen aikataulu.

Johdon ambitioista kertonee myös oheinen siteeraus: “We only need one customer somewhere in the world to use a hundred thousand of our modules and that’s a billion plus in revenues. That is our goal, that is what we are trying to achieve. Of the hundreds of vehicle models in the world, we just want someone to use our module in one of their vehicles for a run of hundred thousand units a year. God forbid we could penetrate higher than that.” Selvä homma :smiley: ! Saa suorittaa :sunglasses:

Bonus: Lentävätkö Euroopan lentokoneet tulevaisuudessa Lionin akuilla?:

68 tykkäystä

Kiitos Eka taas hienosta yhteenvedosta.
Muutamia avoimia asioita itselle, johon ei ole suoraan löytynyt vastausta, kun liiketoiminta on aika hankalasti käsitettävää:

Kuinka isona näette riskin esimerkiksi siihen, että BMW ei enää käyttäisikään omissa tuotteissaan tuota i3 -akkua, voisiko Lion silti tarjota sitä edelleen asiakkailleen, koska samsung on kuitenkin akun valmistaja? Eli mikä on lionin oikeus tuohon bmw:n akkuun ja etenkin nyt tuohon tulevaan light akkuun?

Ensin ajattelin, että suurin potentiaali piilee tuon grande westin takana, koska tuntuu että lion electric tulee tilaamaan akkunsa pääasiallisesti romeo powerilta. Kuitenkin kaivamieni julkaisujen ja tuon lionin kymmenien miljoonien kauppauutisen myötä, olen tullut siihen tulokseen, että nuo koulubussien sähköistykset lähtevät ainakin liikkeelle noilla lionin bmw akuilla. Miksi? Ehkä Ekan mainitseman luotettavuuden vuoksi, tai ehkä Romeo Power ei vielä ole pystynyt toimittamaan valmista tavaraa? Speksit vastaa aika pitkälti näissä koulusähköbussien uutisissa ekan linkkaamia lionin akkuspeksejä.

Mitä tulee i3 akkuun, niin ainakin Romeo Powerin esitysten mukaan, on se aika jälkeenjäänyt energiatiheyden osalta, mutta light akku hyppää taas sitten suoraan kärkeen vähintään romeo powerin tasolle, ketjussa aikaisemmin esitettyjen lukujen valossa.

On kyllä herkullinen case. Aivan valtava potentiaali ja huonoimmassakin tapauksessa tämän pitäisi tällä valuaatiolla olla hyvä sijoitus. Huom, ei sijoitussuositus, itsellä on ihan tuhdilla painolla salkussa.

33 tykkäystä

Jos kuuntelette tallennetta, niin tää on ilmeisesti se video joka tuossa olis tarkoitus näkyä noin 10min kohdassa.

1 tykkäys

Tämä ei suoraan koske lionia, mutta ihan mielenkiintoinen uutinen sinänsä tulevaisuutta pidemmälle tarkastellessa.

3 tykkäystä

Kuuntelin investor callin, @Pohjolan_Eka lle kiitokset kun jaksaa kaivaa ja pureskella nämä valmiiksi.

En oikein kyennyt keskittymään täysillä tuohon, pitää kuunnella vielä uudestaan, paremmalla ajalla. Mutta mutta, mitä jäi mieleen?

Koska oon nega-niilo, niin aloitetaan niistä:

  • Huhtikuun loppu on “make or brake”. Joko saavat diilin Tier 1 toimittajan kanssa sekä paljon liikevaihtoa, tai sitten osakeanti. Omistajan kannalta ehdottomasti merkittävin lyhyen tähtäimen tapahtuma. Joko tämä on kultakaivos ja ostaja maksaa kehityskuluja, tai sitten jos diili menee ohi, niin tarvitaan lisäpääomaa Light-akun teollisen valmistamisen toteuttamiseen. Vaikuttaa ratkaisevasti kurssiin, ja en pidä lottoamisesta. Jos tuo diili varmistuu, niin tästähän tulee kultakaivos.

  • Yritys on astunut / astumassa akkujen valmistukseen, josta sillä ei ole kokemusta.

  • Light-akun Wh/kg on tullut aika paljon alas päin i3:lla muutama vuosi sitten tehdystä proof of conceptista >230Wh/kg → 160Wh/kg

  • 15 minuutin latausaika ei ole enää iso harppaus. Toki jos tekevät 400V jännitteellä, niin se on merkittävästi parempi, kuin mitä aiemmin on saavutettu. 800V järjestelmillä ollaan jo sielä 20 minuutin molemmin puolin. (esim. ioniq 5 ja Taycan)

  • Mun mielestä korostettiin liikaakin syitä miksi firma on tappiollinen, ja miten huikeat näkymät edessäpäin on. Pohjustettiinkohan siinä tulevaa antia?

  • En usko Light akkujen aikatauluun, jos tätä nyt ilmassa roikkuvaa kauppaa ei saada maaliin. Aikaisintaan 2022. Tämä perustuu juuri siihen kokemuksen puutteeseen.

Olihan sielä paljon hyvääkin:

  • Tälle vuodelle tilauksia on jo sisällä 27 miljoonan edestä, kun viime vuonna liikevaihto oli 17 miljoonaa. Q1 on vielä huonoin kvartteri perinteisesti. Tosin mulla ei ole tietoa, millä aikataululla tuo 27 miljoonaa on tuloutumassa. Reilusti mutkia oikomalla voitaisiin todeta, että 2021 liikevaihto pitäisi olla vähintään 100 miljoonaa.

  • i3 akkujen myynti tuo tulovirtaa n. 10% katteella. Tämähän mahdollistaa tuon oman akun kehityksen. Pienellä muutaman henkilön kokeneella tiimillä pyörii tää homma.

  • Akkuosaamista on, ja näen TUV osakkuuden erittäin hyvänä asiana. Varsinkin jos puhutaan isommista asiakkaista Light-akulle.

  • Iso iso potentiaali Light-akulle. Markkina on iso. Vaikka noi isommat pelurit meniskin ohi, niin kyllähän pienempiä toimijoita on vaikka kuinka paljon. Niitä ei tuu vaan hahmottaneeksi, onhan nytkin tullu tilauksia asiakkailta, joiden olemassaolosta en ole tiennyt.

  • We only need one customer somewhere in the world to use a hundred thousand of our modules and that’s a billion plus in revenues. That is our goal, that is what we are trying to achieve. Of the hundreds of vehicle models in the world, we just want someone to use our module in one of their vehicles for a run of hundred thousand units a year. God forbid we could penetrate higher than that.

44 tykkäystä

https://www.deutsche-boerse-cash-market.com/dbcm-en/newsroom/xetra-newsboard/XETR-Deletion-of-Instrument-from-XETRA-22.03.2021-1-2587860

Xetrassa tapahtunut kevätsiivous.
“The following instruments on XETRA have their last trading day on 22.03.2021”

Lion listalla.

7 tykkäystä

Nordnetissa Saksaan voi käydä kauppaa vain XETRAssa, joten pitääkö Lionin osakkeet siirtää nyt toiselle palveluntarjoajalle? Ja jos osakkeet ovat osakesäästötilillä, voiko niitä edes siirtää OSTin rajoitusten takia?

11 tykkäystä

Olipa yllätys. Mullakin on laput Nordnetin OSTilla. Ainakin koko OSTin voi siirtää toiselle palveluntarjoajalle yleensä alle satasella. Ulkomaisten osakkeiden siirto taitaa vielä maksaa ylimääräistä.

En ole tähän ennen törmännyt. Häviääkö noita osakkeita Xetrasta usein? Varoitetaanko näistä missään hyvissä ajoin?

Noh, ei ainakaan voi helposti päästä eroon näistä lapuista :sweat_smile: ettei vaan vahingossa myy liian aikaisin.

7 tykkäystä

Täällä myös laput Nordnetin OST:lla. Mitä tässä tilanteessa kannattaa tehdä? :person_shrugging:

Saksan foorumille joku laittanut oletetusti oikean viestin IR:ltä, jossa kertovat Baderbankin kanssa selvittävänsä tilannetta. Ilmeisesti tullut heillekin puskista?

Minulla osakkeet Nordean AOT:lla. Odotellaan rauhassa mitä tapahtuu. Tähän väliin kuitenkin kevennyksenä meemi

33 tykkäystä

Tässä tilanteessa otat yhteyttä välittäjääsi ja kysyt lainauksen mukaisen kysymyksen. Turha tätä on täällä vatvoa enempää ja keskustella millä tilillä ne osakkeet on, odotellaan kunnes joku saa tarkempia tietoja tilanteesta ja jakaa ne tänne.

4 tykkäystä


Onpa tosi erikoinen tilanne, ovat näköjään siirtäneet osakkeet OTC-pörssiin.

7 tykkäystä

Tämähän on varsinainen holdaajan osake. Ensin vaihtoi tickeriä ja oli monta päivää kaupankäynnin ulkopuolella ja nyt ei tiedä edes missä pörssissä omat osakkeet on listattu

56 tykkäystä

Jos nyt pitäisi paikkansa, niin voiko tässä olla joku riski sanktiolle jos unohdettu/ei ole tajuttu yms. jätetty ilmoittamatta?

Nordnetin vastaus kysymykseen, mitä voi osakkeelle tehdä:

Kyseinen arvopaperi LION E-MOBILITY AG (LMIA) on nykyään listattuna Frankfurtin pörssiin, jonne emme tarjoa kaupankäyntiä.

Tämän vuoksi sille ei myöskään päivity verkkopalveluumme markkinadataa.

Voit seurata markkinadataa suoraan pörssin sivuilta: https://www.boerse-frankfurt.de/aktie/lion-e-mobility-ag-sf-13-1

Voit jättää myyntitoimeksiantoja kyseiselle arvopaperille vain puhelimitse meklareidemme kautta numerosta 020 198 5898.

8 tykkäystä

Olin aspaan yhteydessä.
Eli kun tuo uusi listauspaikka päivitetty, niin meklarin kautta puhelintoimarina onnistuu kaupankäynti jatkossa. Ei sen kummempaa. Kurssikehitystä joutuu seuraamaan vaan jostain muualta kuin Nordnetin kautta.

3 tykkäystä

Melkoista säätöä: samaan aikaan kurssi on dropannut tänään 10% (ja viikossa yli 20%) aika pienellä volalla. Ostopaikka?

Tässä vielä linkki investing.comin oikeaan lappuun: Lion E Mobility AG Frankfurt Stock Price Today | MU LMIA Live Ticker - Investing.com

7 tykkäystä

Ainoa positiivinen puoli on se, että viime päivien valuminen ei näy salkun arvossa. Ihanaa valehdella itselleen. Olisi kyllä jäänyt positio kasvattamatta jos tällaisesta olisi ollut tietoa etukäteen, mutta näiden kanssa mennään nyt sitten loppuun asti.
Kurja puoli on se, että tiedottamiselle taitaa nyt tulla aika paljon vapautuksia ja näkyvyys heikkenee.

2 tykkäystä

No hyvä ettei tarvitse sentään kirjeellä lähettää toimareita vaan puhelu riittää. Mikähän tämän päätöksen tausta on? Säästääkö firma rahaa vai mistä on kysymys?

Miten on mahdollista, että näistä ei ilmoiteta etukäteen?

1 tykkäys