2020 tulosten osalta saatiin taas lisää herkkua, nimittäin LION Smartin investor call:
Tiivistän tähän alle asioita, jotka herättivät mielenkiintoni ja hieman omaa tulkintaani:
i3-akkubisneksestä:
Yhtiön raportointilinja on underpromise & overdeliver. Tulevat jatkossakin asettamaan guidancen konservatiivisesti tilausmäärän mukaan ja nostamaan guidancea sitä mukaan kun tilauksia tulee. Bidenin hallinnon suunnitelmat vaikuttavat positiivisesti lähitulevaisuuden kysyntään.
Nykyiset asiakkaat ovat laajentamassa toimintaa ja jopa suosittelemassa Lionia eteenpäin, jonka vuoksi odotettavissa on että liikevaihtoa tulee lisää. Tämä olemassa oleva asiakaskanta mahdollistaa myös sen että i3 akkuasiakkaille aletaan myöhemmin myydä LIGHT-akkujärjestelmää!
i3 jo vanhempi akku, mutta sillä on erittäin hyvät turvallisuusominaisuudet ja siitä on paljon kokemusta. Kukaan ei halua nähdä koulubussin syttyvän palamaan akun vuoksi ja lasten menehtyvän tuli-infernossa (powered by Lion Smart), joten asiakkaat ovat hyvin konservatiivisia eivätkä sen vuoksi välttämättä ota käyttöön uusinta teknologiaa ensimmäisenä. LIGHTin turvallisuusominaisuudet ja Lionien pitkä kokemus sertifikaateista ja standardeista ja akkutestauksesta tulee siis tarpeeseen tulevaisuudessa.
i3 akkujen tarjonta on toistaiseksi “turvattu lähitulevaisuuden ajaksi”, mutta luottamuksellisia keskusteluita käydään jatkuvasti BMW:n kanssa, sillä heillä on myös tulevaisuudensuunnitelmia omille autoilleen ja akuillensa. On periaatteessa mahdollista, että nykyinen i3 akku saa “upgraden”, jolloin sen elinikää voidaan jatkaa ilman raskasta uudelleensertifiointia ja testauprosessia.
LIGHT-akkujärjestelmästä:
LIGHT-akkujärjestelmässä yhtiö kehui erityisesti tätä Immersion Cooling -teknologiaa, mitä ei johdon mukaan ole vielä akkusysteemeissä laajemmin käytössä. Sen avulla päästään ilmeisesti eroon akkupaloista ja pikalataus saadaan entistä nopeammaksi, kun latauksessa syntyvät suuri määrä lämpöä saadaan poistettua entistä nopeammin.
Lionin patettistrategian osalta ovat aktivoitumassa teknologian patentoimisen tarpeeseen.
Nyt kun heillä on fyysisiä moduuleita käytössään niin aikovat jatkossa huomattavasti aggressiivisempaa myyntiä ja pitchausta OEM ja Tier 1 suuntaan.
Ovat toimittaneet useita fyysisia moduuleja eräälle Tier 1 toimittajalle. Huhtikuun loppuun mennessä tulee päätös saadaanko Tier 1 toimittajan kanssa yhteistyöprojekti. Jos saadaan niin posari ja mahdollisesti lisätuloja. Jos ei saada niin yhtiö kehittää akun sarjatuotantovalmiiksi omin voimin (osakeanti?).
Nykyinen tuote on hyvin toimiva proto, mutta vaatii vielä mm. optimointia käyttötarkoituksesta riippuen ja testit/standardit yms. ennen kuin tuote on valmis. Tavoitteena että LIGHT-akkuja saa “kaupan hyllystä” 2021 vuoden loppuun tai 22Q1 mennessä. Tämä on johdon mukaan erittäin hankala ja kunnianhimoinen aikataulu.
Johdon ambitioista kertonee myös oheinen siteeraus: “We only need one customer somewhere in the world to use a hundred thousand of our modules and that’s a billion plus in revenues. That is our goal, that is what we are trying to achieve. Of the hundreds of vehicle models in the world, we just want someone to use our module in one of their vehicles for a run of hundred thousand units a year. God forbid we could penetrate higher than that.” Selvä homma ! Saa suorittaa
Bonus: Lentävätkö Euroopan lentokoneet tulevaisuudessa Lionin akuilla?: