Logistiikan murros -Miten varaudut?

Tehdään ketju globaaleille logistiikkayrityksille: ala on jäänyt vähälle huomiolle, sillä kotona Helsingissä ei tämän alan yrityksiä varsinaisesti ole. 2020-luvun megatrendit tekevät tästä mielenkiintoisen sektorin, joka näkyy myös alan yritysten tekemistä investoinneista. Mielenkiintoisin peluri alalla on tanskalainen Maersk, joka on investoinut merkittävästi jakeluketjujensa sulavuuteen:

Tradelens: Maerskin ja IBM:n lohkoketjupohjainen yhteishanke. Konttikuljetuksen kasvaessa merkittävästi on logistiikan sujuvuus entistä tärkeämpää. IBM:n ja Maerskin mukaan paperipohjainen kaupankäynti vähentää alan potentiaalia 15%, joka pystytään saavuttamaan informaation digitalisoinnilla. Mielenkiintoinen hanke, joka hyödyntää potentiaalisesti vuosisadan suurinta innovaatiota.

RCM (Remote container management): Auttaa monitoroimaan matkalla olevaa rahtia, erityisen hyödyllinen kylmäkuljetuksissa. Maerskin asiakkaat pystyvät reagoimaan rahdin pilaantumiseen paremmin jos tieto saadaan etukäteen, Maersk pystyy välttämään turhat kuljetukset, jos tietävät rahdin olevan pilaantunut etukäteen.

Twill: Sähköinen alusta, joka helpottaa kuljetusten tilaamista. Lohkoketjuteknologian kehittyessä järjestelmästä saattaa tulla vanhanaikainen.

On sanottu, että logistiikka sektorina hyötyy eniten lohkoketjuteknologiasta, ja laivarahdin lisääntyessä tulevina vuosina koen että Maersk ja IBM ovat selviä voittajia tulevaisuudessa. Koronadippi tarjoaa mielenkiintoisen paikan hypätä trendiin mukaan, sillä Maersk on vuoden alusta tippunut noin 30%, toki alana logistiikka on yksi pahimpia kärsijöitä, mutta ostopaikka on selvä jos uskoo Maerskin sekä sektorin tulevaisuuden potentiaaliin. Jos muilla on tarjota mielenkiintoisia alan yhtiöitä, otan ne mielellä vastaan, sillä tämä on megatrendi josta en halua jäädä paitsi.

9 tykkäystä

AP Moeller Maersk yhtiöstä ei löytynyt muuta ketjua, joten kirjoitellaan nyt tähän. Jonkun verran foorumin ostin-myin ketjussa on ollut Maerskiin sijoittaneita. Yhtiö julkaisi tänään Q1 tuloksen: https://www.maersk.com/news/articles/2020/05/13/ap-moller-maersk-continues-to-grow-profitability-while-safeguarding-global-supply-chains

Yhtiön näkemys tilanteesta tiivistetysti:
Looking into Q2 2020, visibility remains low as a result of the COVID-19 pandemic. We continue to support our customers in keeping their supply chains running, however as global demand continues to be significantly affected, we expect volumes in Q2 to decrease across all businesses, possibly by as much as 20-25%. 2020 is a challenging year, but as we proactively respond to lower demands and show progress in our transformation and financial performance, we are strongly positioned to weather the storm.

Tänään Bloombergin haastattelussa Maerskin toimitusjohtaja Soren Skou uskoo vielä U-muotoiseen toipumiseen. Yhtiön taloudellinen asema on vahva kohtaamaan myrskyn.

Konttivarustamo Maerskin kurssikehitys. Q2:lla voluumit voivat pudota 20-25%.


Yhtiön maantieteellinen hajautus kuitenkin hyvä.

1 tykkäys

Lohkoketjujen osalta konttivarustamot on viestineet, että lohkoketjut eivät ole ratkaisu kaikkiin ongelmiin, mutta helpottavat monissa asioissa ja tuovat yhtiöille säästöjä. Tässä melko tuoreella videolla kuvattu mielestäni hyvin lohkoketjun käyttöä konttiliikenteessä: - YouTube

Lohkoketjujen osalta konttivarustamot on jakautuneet aika tasan kahteen ryhmään TradeLens ja CargoSmart. TradeLensin on valinnut ONE-allianssi, johon kuuluvat mm. Möller-Maersk, Hapag-Lloyd, MSC ja Ocean Network Express. ONE-allianssi on perustanut yhteisen järjestön Digital Container Shipping Association.

CargoSmart on perustanut Global Shipping Business Networkin (GSBN), johon kuuluu mm. CMA CGM, COSCO Shipping Lines (Kiina), Evergreen Marine (Taiwan), OOCL (Hong Kong) ja Yang Ming (Taiwan). Mukana myös satamaoperaattoreista DP World, Hutchison Ports, Singapore PSA International ja Shanghai International Port.

Maersk ja Hapag-Lloyd (ETR:HLAG) suurimmat pörssilistatut länsimaiset toimijat ONE-allianssissa. Kehityksen suunta on kuitenkin selvä. Maailman rahtivarustamoliiketoiminta on keskittymässä yhä harvemman jättiyhtiön käsiin ja kilpailu alalla on vähenee. Maerskin, Mediterranean Shipping Company (MSC) ja Cosco Shipping Companyn käsissä on noin 50 prosenttia maailman konttialuskapasiteetista.